در راستای آماده‌سازی مقدمات عملیات «فجر ادلب» صورت گرفت ؛ حملات هوایی گسترده سوریه و روسیه به مواضع تروریست‌ها در ادلب و حماه

جنگنده‌های سوری و روس دیروز به شدت مواضع گروه‌های تروریستی را در شمال غرب استان حماه و ریف غربی ادلب هدف قرار دادند که در واقع به منزله فراهم‌سازی مقدمات عملیات پاکسازی ادلب موسوم به «فجر ادلب» است.
پایگاه خبری مراسلون گزارش داد که این حملات هوایی گسترده، مواضع تروریستها درحومه جنوبی ادلب تا منطقه «سهل الغاب» را هدف قرار داد و این مسئله در راستای فراهم‌سازی مقدمات عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه در این منطقه است.
منابع خبری معارض هم اعلام کردند که این حملات مواضع تروریستها را در مناطق «جسر الشغور، جبل الزاویه، مروج، الشغر، حرش بسنقول، انب، الجانودیه، غانی، السرمانیه و زیزون» هدف قرار داده و به کشته و زخمی شدن شماری از تروریستها منجر شده است.
روز گذشته وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن سه نفر از سربازان سوری در حومه ادلب خبر داده بود که گویا آغاز این حملات هوایی واکنشی به این مسئله است. به گفته این نهاد روس، با حملات افراد مسلح توافق منطقه کاهش تنش در این منطقه نقض شده و افراد مسلح با استفاده از پهپاد، مواضع ارتش سوریه را در حومه لاذقیه هدف قرار دادند.


«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز بامداد دیروز درباره عملیات احتمالی ارتش سوریه در ادلب موسوم به «فجر ادلب» در توئیتر خود ادعا کرد که حملات احتمالی ارتش سوریه به ادلب «یک اشتباه انسانی بزرگ» است و خواستار عدم انجام این عملیات شد.
در همین راستا، پایگاه خبری دولتی سوریه گزارش داد که ارتش این کشور همچنان درحال انتقال تانک، نفربر زرهی و هزاران سرباز به مناطق تماس با تروریستها در ریف جنوبی ادلب، ریف لاذقیه و منطقه سهل الغاب است.
همچنین جنگنده‌های سوری بیش از 20 حمله به مواضع تروریستها در «قسطون، قرقور و الزیاره» واقع در ریف شمال غربی حماه و شهرکهای «اشتبرق، الکفیر و الصحن» در غرب ادلب انجام دادند.
ولید معلم وزیر خارجه سوریه اخیرا اعلام کرد که آزادسازی ادلب اولویت دولت این کشور است و این مسئله یا از طریق عملیات نظامی یا از طریق مصالحه انجام خواهد گرفت.
کرملین: ادلب لانه تروریست‌هاشده است
در این میان سخنگوی کاخ کرملین گفته است، استان «ادلب» در سوریه به «لانه تروریست‌ها» تبدیل شده و تهدیدی جدی برای پایگاه‌های روسیه به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری اینترفکس «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه گفت: «لانه تروریسمی که در ادلب سوریه شکل گرفته تهدیدی برای پایگاه‌های موقت روسیه در این کشور به شمار می‌آید».
براساس این گزارش، پسکوف در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره اوضاع ادلب تاکید کرد، درخواست ترامپ برای جلوگیری از عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در ادلب، تجلی رویکردی ناقص و ناکامل در ارزیابی اوضاع منطقه است.
رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با اتخاذ یک ژست بشردوستانه از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه خواسته بود بی‌پروا به استان ادلب حمله نکند. وی در حساب توئیتری خود نوشت: « پرزیدنت بشار اسد نباید بی‌پروا به ادلب حمله کند. ایرانیها و روسها با شرکت در این تراژدی بالقوه حقوق بشری، بزرگترین اشتباه انسانی را مرتکب خواهند شد. ممکن است صدها هزار نفر کشته شوند. نگذارید این اتفاق رخ دهد.»
سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «صرفا صحبت کردن با هشدار، بدون به حساب آوردن اوضاع بسیار خطرناک در سوریه، احتمالا یک رویکرد کامل و جامع درباره اوضاع نیست».وی افزود، حضور تروریست‌ها در ادلب، روند صلح در سوریه را نیز تضعیف کرده و منطقه را به پایگاهی برای حملات علیه نیروهای روسیه در سوریه تبدیل کرده است.
پسکوف همچنین تصریح کرد، اوضاع در ادلب سوریه یکی از موضوعات اصلی در دستورکار نشست سران روسیه، ایران و ترکیه خواهد بود که قرار است این هفته در تهران دیدار کنند.
استان ادلب اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت.
پس از آزادسازی نقاط متعددی در سوریه از جمله دیرالزور، ریف دمشق و سه استان جنوبی، و به دلیل آنکه برخی عناصر مسلح روند آشتی ملی را نپذیرفتند، به استان ادلب رفته‌اند و اکنون برخی آن را «انبار عناصر مسلح» می‌نامند.
دو ائتلاف «هیئه تحریر الشام» (هتش) و «جبهه تحریر سوریا» بزرگ‌ترین گروه‌های اصلی در ادلب هستند که هر دو نتیجه اتحاد چند گروه هستند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه خودروسازان 90 هزار خودرو می‌فروشند وزارت صمت تکذیب کرد؛ قیمت خودرو فعلا افزایش نمی‌یابد وزیر نفت در مراسم افتتاح چند طرح پتروشیمی در عسلویه؛ صادرات محصولات پتروشیمی 76 درصد افزایش یافت شرایط انتقال امتیاز وام مسکن یکم به سایر شهرها شما باید امید بدهید رئیس مجلس: بدهی تامین‌اجتماعی به وزارت بهداشت تا پایان مهر پرداخت شود دستور معاون اول رئیس جمهور برای شناسایی و برخورد با مامور خطاکار شهرداری تهران در نشست هماهنگی استقبال از مهر 97 مطرح شد؛ پیشنهاد شناورشدن ساعت کار ادارات ازاول تا 15 مهرماه شگرد تکراری حامیان تروریسم در ادلب در نشست اتاق ایران با وزیر دادگستری درخواست شد؛ شیوه برخورد با انبارها به بهانه مبارزه با احتکار بازنگری شود دکتر ظریف: تلاش داریم تروریست‌ها با کمترین هزینه انسانی از ادلب بروند در راستای آماده‌سازی مقدمات عملیات «فجر ادلب» صورت گرفت ؛ حملات هوایی گسترده سوریه و روسیه به مواضع تروریست‌ها در ادلب و حماه لاریجانی در جلسه علنی اعلام کرد نشست ویژه مجلس و دولت برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور رئیس مجلس خبرگان: برخورد قاطع با مفسدان به مردم روحیه می دهد با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با حضور رئیس جمهور صورت گرفت افتتاح 3 طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه