زمزمه خلع «بن‌سلمان» از ولیعهدی

جنگ یمن به چالشی بزرگ برای عربستان تبدیل شده تا جایی که برخی منابع می‌گویند محمد بن‌سلمان قبل از نشستن بر کرسی پادشاهی، از ولیعهدی خلع خواهد شد.
حمله هوایی عربستان به اتوبوس کودکان یمنی که ۵۵ کودک در آن قربانی و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند، در جنگ یمن در حال تبدیل شدن به یک نقطه عطف است تا جایی که هفته قبل پنتاگون مجبور شد هشدار خود را به سعودی‌ها علنی کرده و بگوید اگر تلاشی برای کاهش تلفات غیرنظامیان یمنی نکنند، حمایت نظامی و اطلاعاتی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن را کاهش خواهد داد. در حالی که سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر حمله هوایی ائتلاف به اتوبوس کودکان را جنایت جنگی مسلم خوانده و هشدار دادند که کشور‌های تأمین‌کننده سلاح در خطر همدستی در جرم قرار دارند، روز سه شنبه وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد که به دلیل فجایع انسانی، در قرارداد فروش ۴۰۰ بمب به عربستان بازنگری کرده است. همچنین گفته می‌شود، کمیسر ویژه سازمان ملل در امور یمن فهرستی از اسامی عناصر اصلی جنگ در یمن را منتشر کرده که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد، «فیاض الرویلی» رئیس ستاد ارتش و «فهد بن ترکی بن‌عبدالعزیز» فرمانده نیرو‌های مشترک عربستان در صدر این فهرست قرار دارند.
علیه بن‌سلمان نه آل سعود!
تحت چنین شرایطی، فشار‌های افکار عمومی نیز روندی رو به گسترش گرفته است. به تازگی فایل ویدئویی منتشر شده که شماری از معترضان به جنگ عربستان علیه یمن را در لندن نشان می‌دهد که مقابل منزل برادر پادشاه عربستان تجمع کرده و علیه سعودی شعار می‌دهند. در این ویدئو شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر سلمان بن عبدالعزیز از معترضان می‌خواهد به جای شعار دادن علیه خاندان آل سعود، پادشاه و ولیعهدش را مسئول بدانند و بازخواست کنند. بر اساس گزارش العالم، یکی از همراهان شاهزاده سعودی تلاش می‌کند معترضان را دور کند، اما وی به آن‌ها نزدیک، با آن‌ها وارد گفت‌وگو شده و خطاب به آن‌ها می‌گوید چرا علیه آل‌سعود حرف می‌زنید، این مسائل ربطی به آل‌سعود ندارد. معترضان از او می‌پرسند پس چه کسی مسئول است که او می‌گوید‌: «پادشاه و ولیعهدش و دیگران در این زمینه مسئول هستند.»‌تا کنون گزارش‌های زیادی درباره اختلافات میان خاندان سعودی منتشر شده، ولی موضع برادر پادشاه عربستان که در گفت‌وگو با شاهدان عینی منتشر شده، نشان می‌دهد که در داخل خاندان پادشاهی درباره عدول بن‌سلمان از سیاست‌های سنتی عربستان اختلافات جدی وجود دارد. نشریه اسپانیایی پوبلیکو هم به تازگی در گزارشی به ناکامی سیاست‌های «محمد بن‌سلمان» به خصوص در یمن پرداخته و می‌گوید که پادشاه عربستان سعودی به دنبال جانشین دیگری برای خود است که از سیاست سنتی این کشور پیروی کند. پوبلیکو نوشت: طرح‌های مورد نظر ولیعهد سعودی با پیچیدگی‌های ریشه‌ای به ویژه در جنگ یمن روبه‌رو شده است و حمله هوایی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی بیانگر این مسئله است. به نوشته این نشریه اسپانیایی، اوضاع پیچیده‌ای که بن‌سلمان در آن قرار گرفته، باعث شده بسیاری از طرف‌ها به این نتیجه برسند که روز‌های ولیعهدی او محدود است. با وجود آنکه جامعه جهانی جنایت‌ها در حق کودکان یمن را محکوم کرد، بعضی رسانه‌ها این هفته گزارش دادند بن‌سلمان بر ادامه جنگ خونبار در یمن اصرار دارد و از مشاوران خود خواسته است انتقادات غرب را نادیده بگیرند. محمد بن‌سلمان گفته که می‌خواهد وحشت از عربستان را در بین نسل آینده یمنی‌ها ایجاد کند. پوبلیکو می‌نویسد: «محدود بودن انتقاد کشور‌های غربی از رفتار‌های ریاض در یمن به علت آن است که هیچ یک از این کشور‌ها نمی‌خواهند قرارداد‌های تسلیحاتی خود را با عربستان و شرکای آن به خطر بیندازند. بعضی از رسانه‌های منطقه، گفتند سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، به دنبال جانشین دیگری برای خود است که از سیاست سنتی عربستان پیروی کند و گام‌های عجولانه بر ندارد.» پیش از این روزنامه فرامنطقه‌ای العربی‌الجدید نیز فرمان پادشاه سعودی برای توقف فروش بخشی از سهام شرکت ملی نفت این کشور (آرامکو) را نشان‌دهنده افزایش اختلافات بین ولیعهد و پادشاه عربستان دانسته بود. العربی‌الجدید از قول منابع نزدیک به خاندان سعودی گزارش داد که شاه عربستان در ماه ژوئن (خرداد- تیرماه) با اعضای این خاندان، بانکداران و مدیران بخش نفتی از جمله مدیر اجرایی سابق آرامکو دیدار داشت که آن‌ها نسبت به مخاطرات ارائه سهام آرامکو در بازار‌های جهانی برای فروش هشدار داده و خصوصی‌سازی ۵ درصد از سهام این شرکت نفتی را دارای تبعات سیاسی عظیمی برای ریاض دانستند.


دور اول مذاکرات یمن در ژنو
روز گذشته دو طرف درگیر در جنگ یمن در ژنو گردهم آمدند تا در اولین دور گفت‌وگوها، راهی برای پایان دادن به جنگ این کشور پیدا کنند. هرچند به نظر نمی‌رسد که جبهه متجاوز به رهبری عربستان قصد مصالحه واقعی داشته باشد و احتمالاً این دور از مذاکرات هم فرصتی برای نفس‌گیری نیرو‌های خسته متجاوز باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان انصارالله- حوثی- و دولت مستعفی یمن- عبدربه منصور هادی- درحالی در ژنو سوئیس گردهم می‌آیند که امید چندانی به پایان جنگ یمن وجود ندارد، چه اینکه احتمال دیدار رو در روی دو طرف در این مذاکرات نیز نزدیک به صفر است. به نظر می‌رسد این مذاکرات تنها روی سرنوشت شهر الحدیده و همچنین مبادله اسرا متمرکز خواهد شد. انور قرقاش ضمن استقبال از مذاکرات صلح یمن که قرار است دو روز دیگر در ژنو برگزار شود در اظهار نظری عجیب گفت: اقدام نظامی امارات و عربستان علیه یمن با هدف حمایت از راهکار سیاسی بوده است. در همین حال محمد عبدالسلام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اشغالگران اقدام به شعله‌ور ساختن «جنگ پولی» و بحران‌آفرینی اقتصادی کرده‌اند، در حالی که برخی طرف‌های داخلی به فرصت‌طلبی شدید روی آورده‌اند. او افزود: برخی طرف‌های داخلی چشم به پول‌های خارجی دوخته و گمان کرده‌اند که خارجی‌ها جمعیت خیریه هستند، اما هیچ چیزی تاکنون دست‌شان را نگرفته و اکنون به خاطر بر باد رفتن شرط‌بندی‌های‌شان کشور را به ویرانی و چندپارگی کشانده‌اند. سخنگوی انصارالله تأکید کرد که مردم یمن این افراد را ر‌ها نخواهند کرد تا وقتی که پیروز شوند. عربستان سعودی که از تاریخ ششم فروردین سال ۹۴ حمله به یمن را آغاز کرده، هرگز حاضر به ورود نیروی زمینی خود در این کشور نشده و از نیرو‌های یمنی یا نیرو‌های ارتش دیگر کشور‌ها از جمله سودان بهره برده است، به طوری که به نوشته روزنامه هاآرتص، ماهانه ۵ میلیارد دلار برای مزدوران خود در یمن هزینه می‌کند. این در حالی است که ده‌ها یمنی در شهر عدن برای دومین روز متوالی علیه اوضاع اقتصادی و معیشتی تظاهرات کردند. این در حالی است که دولت مستعفی یمن حقوق کارمندان بخش دولتی را ۳۰ درصد افزایش داده است.