افتتاح طرح‌های پتروشیمی دماوند، مرجان و پردیس با حضور روحانی در عسلویه


حجت‌الاسلام روحانی صبح دیروز در مراسم بهره‌برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی که در عسلویه برگزار شد، اظهار داشت: در هر توطئه‌ای مشکل برای ما درست می‌کنند، مسیر و جاده همواری که برای حرکت ما آماده بوده را با مشکلاتی مواجه می‌کنند اما امکان ندارد ملت ایران را از حرکت، تلاش و پیشرفت بازدارند. این کار امکان‌پذیر نیست.
رئیس ‌قوه مجریه تاکید کرد: برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد در دوران تحریم شروع و آغاز شده و امروز هم در دوره‌ای که دشمن در فکر تحریم‌های جدید و اجرای تحریم‌های جدید است، افتتاح شده و پروژه‌هایی آغاز شد که امضا شد. اساس پیروزی و شکست اینجاست. دشمن اگر بتواند امید را از ما بگیرد و تلاش و حرکت را از ما بگیرد، برای اهداف ناصحیح و نادرست و ظالمانه‌اش موفق
شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر امید ما باقی بماند و اگر حرکت و تلاش ما ادامه پیدا کند حتما دشمن ما ناموفق خواهد بود. در اینکه مردم ما امروز با مشکلات جدیدی مواجه هستند همه ما در زندگی آن را لمس می‌کنیم پس دشمن می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. در اینکه دشمن قادر نیست به اهدافش برسد باز هم برای ما مثل روز روشن است.


دشمن ایران عزتمند و مستقل را نمی‌پسندد
رئیس‌جمهور ادامه داد: دشمن می‌گوید ایران عزتمند آقای مستقل تاثیرگذار در منطقه و جهان را من نمی‌پسندم. ایرانی می‌خواهم که در اختیار و مشت من باشد و با اراده من مسیرش را انتخاب کند. سودش در اختیار من باشد. از نو سلطه بر ایران را بتوانم به دست آورم. این هدف از محالات است و امکان ندارد که بدخواهان ما موفق شوند ما را به قبل از سال 57 برگردانند و تسلیم شویم و نعوذبالله بگوییم ‌اشتباه کردیم که می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و شما را از کشور بیرون کردیم و ‌اشتباه کردیم که می‌گوییم ما به عنوان ایران می‌خواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم.
روحانی افزود: دشمن می‌خواهد ما بگوییم ‌اشتباه کردیم مردم‌سالاری دینی را می‌خواهیم. این چنین آرزویی برای دشمن هیچ وقت محقق نخواهد شد. ما از مشکلات عبور خواهیم کرد و دلیلش به ثمر نشستن تلاش‌های چندساله شما امروز در عسلویه است.
روحانی افزود: هر فاز، طرح و پروژه که امروز کلنگ آن زده شده و آغاز شود به معنای انقلابی‌گری است و این به معنای تلاش برای عزت ملت ایران است. هر پروژه‌ای هم که افتتاح شود معنایش این است که این ملت در مسیر تلاش و فعالیت خودش هیچ‌گاه نمی‌ایستد و به تلاش خود ادامه می‌دهد.
هر طرح و پروژه‌ای که امروز آغاز شود
معنای انقلابیگری است
وی اضافه کرد: همیشه برای ما خوشحال‌کننده است که در کشور ما یک واحد تولیدی شروع به فعالیت کند اما اینکه در یک روز آن هم در شرایطی که بدخواهان و دشمنان ما در فکر خودشان در روزهای فشار و تحریم غیرقانونی و ظالمانه به مردم و ملت ایران هستند ما در این ایام می‌توانیم سه طرح مهم را امروز پرده‌برداری و افتتاح کنیم، به معنای پیروزی ملت ما در برابر نقشه‌های دشمن است.
وی ادامه داد: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از صنایع مهم و تاثیرگذار ماست. ما روی پای خود ایستاده و نفت و گاز را خودمان داریم. بنزین و پتروشیمی خودمان را داریم پس خداوند یک نعمت بزرگی به ما داده و این نعمت را باید روزافزون کنیم. برکت یعنی همین روزافزون کردن.
رئیس‌جمهور یادآور شد: ‌ما با همه تلاشمان ادامه می‌دهیم و هم نفتمان را تولید و صادر می‌کنیم. ممکن است یک پیچ و خم‌هایی داشته باشد اما صادر می‌کنیم. هم پتروشیمی را تولید و هم صادر می‌کنیم. امروز برای تامین نیازمندی‌های ارز کشورمان پتروشیمی بار سنگینی را بر دوش گرفته و بقیه ارز ما در بازار ثانویه بر عهده پتروشیمی‌ها است. اینکه سالانه شما می‌توانید 12 یا 14 میلیارد، کمتر یا بیشتر ارزآوری محصولتان داشته باشد معنایش این است که در خط مقدم مبارزه هستیم و دشمن می‌خواهد در همین زمینه‌ها به ما فشار وارد کند.
روحانی خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست برای ما مهم است و همین قراردادی که امروز امضا شد آقای زنگنه در صحبت‌هایشان گفتند محصول گازی که از این فلرها به دست می‌آوریم در روز 22 میلیون متر مکعب است و این مقدار را استحصال می‌کنیم. پس هم از لحاظ ‌اشتغال، محیط زیست برای ما مهم است.
بهره‌برداری از طرح تولید متانول پتروشیمی مرجان و فاز اول نیروگاه پتروشیمی دماوند
رئیس‌جمهور در جریان سفر به عسلویه، با حضور در پتروشیمی مرجان، طرح تولید متانول با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن این مجموعه را افتتاح کرد.
تولید تجاری متانول از ۲۹ مرداد سال جاری در این پتروشیمی آغاز شده و با توجه به آماده نبودن فاز‌های دو و سه طرح پتروشیمی دماوند، واحد تولید اکسیژن پتروشیمی مرجان به منظور تامین برخی خدمات پشتیبانی این مجتمع تابستان امسال به بهره‌برداری رسیده است. در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران حدود ۶۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با راه‌اندازی طرح‌های جدید این ظرفیت از مرز ۶۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال عبور می‌کند.
روحانی همچنین ضمن افتتاح فاز اول نیروگاه پتروشیمی دماوند و سرویس‌های جانبی فاز 2 عسلویه، از بخش‌های مختلف این نیروگاه و اتاق کنترل آن بازدید و با توضیح مدیران و متخصصان در جریان روند فعالیت‌ها و تولیدات این نیروگاه پتروشیمی قرار گرفت.
فاز نخست نیروگاه پتروشیمی دماوند، شامل نیروگاهی با ۱۲ توربین و واحد بخار است که ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات برق را دارد. در کنار راه‌اندازی واحد‌های تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره‌برداری از تاسیسات GIS و پست‌های انتقال برق، هم‌اکنون امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و طرح‌های در حال ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.
بهره‌برداری از فاز سوم
طرح توسعه پتروشیمی پردیس
روز سه‌شنبه روحانی با حضور در پتروشیمی پردیس در عسلویه، فاز سوم آمونیاک و اوره با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 755 هزار تن آمونیاک و اوره این مجموعه را افتتاح کرد. رئیس‌جمهور در بازدید از بخش‌های مختلف این فاز، با توضیح مدیران و متخصصان پتروشیمی پردیس در جریان روند فعالیت‌ها و تولیدات این مجموعه پتروشیمی قرار گرفت.
به گزارش فارس، با بهره‌برداری از فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و ۲۶۵ هزار تن اوره و آمونیاک به بزرگترین تولیدکننده این محصولات در منطقه خاورمیانه و جهان تبدیل می‌شود.