آقاي احمدي‌نژاد! رد گم نكنيد

آرمان- یاسمین طالقانی: احمدی‌نژاد کجاست و چه می‌کند؟ «مرد غیرقابل پیش‌بینی» صفتی برازنده اوست و بس! در روزهایی که دست راست و چپ او به دادگاه می‌رفتند تا محاکمه شوند خبری از او نبود. در حالی که انتظار می‌رفت او به‌صورت نمادین با حضور در دادگاه به حمایت از مشایی و بقایی بپردازد، اما او سه روز به ممنوعیت پوشش «پلنگ سیاه» سرنا ویلیامز، تنیس باز آمریکایی در مسابقات تنیس آزاد فرانسه اعتراض کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «چرا [مسابقات تنیس] آزاد فرانسه به سرنا ویلیامز بی‌احترامی می‌کند؟ متاسفانه برخی افراد در تمام کشورها از جمله کشور من معنی واقعی آزادی را درک نکرده‌اند.» احمدی‌نژاد تنها رئیس‌جمهوری بود که طی دوران حضور در پاستور رفتاری متفاوت از جایگاه ریاست جمهوری داشت و کمتر توصیه‌ها و هشدارهای بزرگان کشور را مدنظر قرار می‌داد که بر همین اساس هر روز تنهاتر از دیروز می‌شد. او در هر برهه‌ای توجه خود را معطوف به یکی از اطرافیانش می‌کرد چنانکه در زمانی سعیدلو و در زمان دیگر رحیمی برای او به عنوان همراه همیشگی شناخته می‌شدند، اما در ماجرای محاکمه معاون اولش یعنی رحیمی همگان شاهد بودند که احمدی‌نژاد سخنی در دفاع از او بیان نکرد و رحیمی را از دایره اطرافیانش کنار گذاشت. پس از آن مشایی همدم همیشگی احمدی‌نژاد شد، اما اسفندیارکابینه، دیگر رحیمی با سابقه نبود بلکه تصور آن را داشت که هر چه در ذهنش است قابلیت اجرا شدن دارد.
سخن رئیس قرارگاه عمار
آن روز که قاضی دادگاه مشایی از او پرسید «تلاش شما برای دیدار با جیسون رضائیان به چه دلیل بود؟ خانم پانته‌آ فیوزی کیست؟ شما هر هفته دو تا سه بار به ملاقات خانم سطوتی می‌رفتید و هر روز نیز تلفنی با او در تماس بودید. چه توضیحی در این زمینه دارید؟» برخی که موضوعات سابق مطرح شده درباره او و احمدی‌نژاد را در ذهن داشتند آنچنان تعجب نکردند. آنها به یاد داشتند که حجت‌الاسلام طائب تاکید کرده بود: «مشایی مرتاض، فراماسونر، بازجو، جاسوس، نفوذی یهود و... است!» رئیس قرارگاه عمار به این موضوع هم اشاره داشت: «مشایی فردی بسیار پیچیده، امنیتی، کاربلد و جاسوس است. مشایی مرتاضی با ظاهر دینی است؛ اخبار غیبی می‌‌گوید و تحقق هم پیدا می‌کند؛ در این مدت زمانی که مشایی با احمدی‌نژاد بوده است القائات بسیار وحشتناکی به احمدی‌نژاد داشته است».
ناشناسان آشنا برای احمدی‌نژاد


اکنون هم باید پذیرفت که محاکمه مشایی برای احمدی‌نژاد سخت است، اما تمایلی ندارد تا هزینه‌ علنی برای دفاع از او بدهد و به محل دادگاه بیاید. هر از چندگاهی صوت مکالمه خودش با مشایی در زندان را در کانال‌های مجازی می‌گذارد و برای مسئولان خط و نشان می‌کشد. او می‌داند که دیگر مانند سابق حامی ندارد و نگاه گرم طرفدارانش تبدیل به نگاه پر از شک و تردید به صداقت او و یارش شده که اسفندیار نام دارد. اکنون برای حامیان احمدی‌نژاد مهم‌تر از سرنوشت دادگاه بقایی و مشایی یافتن پاسخ برای این سوال است که «پریوش سطوتی، گابریل و لیلا زند چه کسانی هستند که مشایی با آنها ارتباط داشته است؟» اما خبری از پاسخ به این سوالات نیست و کمتر کسی نام این افراد را پیش از این از سوی مشایی و احمدی‌نژاد شنیده است.
ردگم کنی احمدی‌نژاد
به هر ترتیب ابهامات در پرونده مشایی آنچنان زیاد و پررنگ است که نگاه‌ها به سمت احمدی‌نژاد برگشته و از او خواهان توضیح درباره اسرار و اسامی است که در دادگاه مشایی مطرح شد. احمدی‌نژاد به‌رغم ادعای هوش بالا اما خبر ندارد بسیاری از ترفندها برای منحرف کردن اذهان عمومی دیگر کارایی ندارد بلکه بر شدت اشتیاق افکار عمومی برای دانستن ارتباطات پشت پرده مشایی ‌اضافه می‌کند که در نقش دست راست احمدی‌نژاد است. رئیس‌جمهور سابق برای رهایی از نگاه پرسشگر افکار عمومی به ضبط ویدئوهایی از خود می‌پردازد و در آنها محاکمه مشایی را به زیر سوال می‌برد. او اخیرا بار دیگر مشایی را چنین معرفی کرده است: «مردم عزیز می‌دانند که جناب آقای مهندس مشایی انسانی پاک، فرهیخته، دارای اندیشه‌های متعالی، وطن‌پرست و مدیر موفقی بوده است.» اما مخاطب «مردم عزیز» مشخص نیست! احمدی‌نژاد مدعی شده که «مشایی باید بتواند با وکلا ملاقات کند که این اجازه را هم نمی‌دهند.» که این ادعا بارها از سوی قوه قضائیه با ارائه سند رد شد، اما احمدی‌‌نژاد تصور می‌کند که هنوز چنین فرافکنی‌هایی طرفدار دارد! بخش دیگر اظهارات احمدی‌نژاد قابل تامل است که می‌گوید: «اسم افرادی را برد و اجازه داد رسانه‌ها این را منتشر کنند. همه اینها نشان می‌دهد که موضوع سیاسی است.» کاش رئیس‌جمهور سابق بجای ایجاد تردید در عملکرد قوه قضائیه، به‌صورت شفاف اعلام می‌کرد اسامی اعلام شده در دادگاه چه نسبتی با مشایی و شاید خود او داشتند که برای فرار پاسخ به این سوال موضوعاتی را مطرح کرده که روال عادی دادگاه است. از سوی دیگر مگر مشایی و احمدی‌نژاد اصرار به برگزاری دادگاه علنی نداشتند پس چرا از انتشار اسامی در دادگاه ناخشنود هستند و اعتراض می‌کنند؟
کمدی به تمام معنا
برخی از اصولگرایان که تا پیش از این در دسته حامیان دو آتشه احمدی‌نژاد بودند در قبال رفتارهای او سکوت کردند اما برخی دیگر مانند علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس چنین توئیت کرد:« دادگاه رحیم مشایی، کمدی به تمام معناست. وقتی بناست با هوچی‌گری و خلاف‌گویی، مظلوم‌نمایی کنند بهتر از این شو اجرا نمی‌شود. سال ۸۴ و در آغاز دولت آقای احمدی‌نژاد دوبار اشکالات جدی مشایی را به وی گفتم، ولی هربار پاسخ ایشان انکار بود انکار؟ کدام عامل بدبختی دیگری است؛ خدا می‌داند؟