پرواز كودكانه‌ها بر پرده سينما

به‌رغم توليدات نه چندان در سينماي كودك،جشنواره پر طمطراق آن چندصباحي دوباره كودكان را به ياد پرده نقره‌اي سينما مي‌آورد
اين جشنواره تاکنون 19 دوره در اصفهان،چهار دوره در همدان و يك دوره در کرمان میزبان كودكان بوده و 6 دوره ابتدایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز در تهران برگزار شده است
سينما به تنهايي اين قابليت را دارد كه به صورت موازي دو فعاليت را همزمان انجام دهد،به اين صورت كه هم مفرح باشد و هم آموزنده
جشنواره چهارم برای اولین بارجوایزی را با عنوان پروانه زرین به فیلم‌های برگزیده اختصاص داد که موج رقابت را بين آثار سينمايي به وضوح به رخ مي‌كشيد


روزگاري بود که فيلم‌هاي كودكانه و كارتون‌ها،هنوز روح و معصومیت خود را از دست نداده بودند و فقط برای کودکان ساخته می‌شدند؛دورانی که حتي تکرار چند باره یک فیلم سينمايي ژانركودك هم،هیچ وقت سبب از دست رفتن لذت تماشای مجدد آن نمی شد و اشتیاق و ولع کودکان برای تماشای چندباره این فیلم‌ها گویی تمام شدنی نبود.حتي صداهای دلنشینی که این فیلم ها را همراهی می‌کرد نيز جالب توجه بود و گاهي در جمع‌هاي دوستانه با تقلید صدای شخصیت‌های محبوب کارتونی خوشی لحظه‌های تماشای آن‌ها دوباره مرور مي‌شد.به قول زيگموند فرويد:«كودكي همواره با ماست...!»
امروز اما سهم کودكان و نوجوانان از چرخه صنعت سينما در ایران به جز چند انیمیشن پرفروش همچون «فیلشاه» و «شاهزاده روم» یا فیلم «شهر موش‌های 2» که به جای مخاطب کودک بیشتر روی حس نوستالژیک جوان‌ترها سرمایه گذاری کرده بود،سالی دو، سه فیلم کم سر و صداست که عموما به دليل اینکه برای همیشه بایگانی نشوند به آرام‌ترین و ساکت‌ترین شکل روی پرده‌های سینمایی کم تعداد نمایش داده می‌شوند و بعد از چند روز پرونده نمایش آن‌ها برای همیشه بسته می‌شود؛ اتفاقي كه به تازگي براي فيلم «خاله قورباغه» افشين هاشمي افتاد.مي‌توان گفت حال‌و روز سینمای کودک و نوجوان در ایران از اواسط دهه 80 بود كه روند نزولي خود را آغاز كرد.در اين ميان قهر سینماگران ایرانی با کودکان حکایت تلخ تري بود که باعث مي شد حالا بین فهرست فیلم‌های اکران شده در طول يك سال،خبر چنداني از ژانر کودک نباشد و آثار بی‌شمار اجتماعی با یک علامت سوال بزرگ تولید شوند.علامت سوالی با این مضمون که اگر این فیلم تولید نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟و حالا که تولید شده چه تاثیراتي داشته است؟شاید به زعم برخي فيلمسازان كه اتفاقا اوج كارنامه هنري خود را با ساخت فيلم در ژانر كودك تجربه كردند،حال ساختن فیلمی که بیشتر بینندگان آن را ، تعدادی کودک تشکیل دهند نشانه کم بودن شأن و مقام آن‌ها باشد اما اگر سینما را همان کارخانه رویاسازی دهه 60 و 70 تصور كنيم که روزگاری به خاطر آن به وجود آمد، نباید فراموش کرد که هیچ کسی به اندازه بچه ها نمي‌تواند رويا را با تمام وجود حس كند.حالا سینمای کودك بی‌اقبال این روزهای ما که هر روز نحیف‌تر و بی‌توجه‌تر می‌شود،تنها یک جشنواره دارد که آن هم در آستانه برگزاری‌اش با حمایت دولت، برخی آثار شتابزده تولید می‌شود و بعد از جشنواره به آرشيو فراموشي سپرده مي‌شوند تا دوره بعدی برگزاری!اما به‌رغم توليدات نه چندان در سينماي كودك،جشنواره پر طمطراق آن چندصباحي دوباره كودكان را به ياد پرده نقره‌اي سينما مي‌آورد.اين جشنواره كه در سال‌های گذشته به رغم چند دوره وقفه و با وجود كاستي‌ها همچنان به قوت خود ادامه داده است،تاکنون 19 دوره در اصفهان،چهار دوره در همدان و يك دوره در کرمان میزبان كودكان بوده و 6 دوره ابتدایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز در تهران برگزار شده است.حال اگر گوش فرا دهيم،زنگ خطر توجه و احیای سینمای کودک و نوجوان را به خوبي مي شنويم،سينمايي که باید زودتر فکری به حال آن کرد و امیدوار بود که دوباره به زماني برسيم که بتوانيم یک کودک را در زمان خارج شدن از سالن سینما ببينيم؛در حالي‌که در رویای شخصیت‌های فیلمی که دیده، غرق شده است.در گفتار پيش رو در نظر داريم به بهانه در جريان بودن سي و يكمين دوره از جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان،مروري بر مهم‌ترين دوره هاي اين جشنواره در سال‌هاي اخير داشته باشيم.
نيمه اول؛گام هاي استوار يك جشنواره نوپا
در هر جامعه‌اي براي كودكان و نوجوانان به عنوان قشر آينده‌ساز و سرمايه‌هاي انساني يك مرز و بوم،برنامه‌هاي ويژه‌اي تدوين مي‌شود كه فيلمسازي براي اين قشر را مي‌توان يكي از مهم‌ترين اين اقدامات قلمداد كرد.سينما به تنهايي اين قابليت را دارد كه به صورت موازي دو فعاليت را همزمان انجام دهد،به اين صورت كه هم مفرح باشد و هم آموزنده.نخستين دوره سينماي كودك و نوجوان نيز به همين منظور در آبان سال 58برگزار شد اما به دليل تحولاتي كه به صورت گسترده در عرصه سينما و سياست‌هاي فرهنگي آن رخ داد،برگزاري اين جشنواره تا سال 61 متوقف شد و سپس از تاریخ 12 تا 22 بهمن همان سال همزمان با اولین دوره جشنواره فیلم فجر در تهران فعالیت خود را البته به صورت غير رقابتي از سر گرفت.اين دوره از جشنواره اما با وجود غیر رقابتی بودن،از بخش‌های مختلفی تشکیل شده بود که از آن جمله می‌توان به بخش «چشم انداز سال‌های دور» اشاره کرد كه شامل دو بخش فيلم بلند و فيلم كوتاه بود.در این دوره 11فیلم نمايش داده شد،از جمله «متی پسر غازچران» به کارگردانی آتیلا دارکی که برگرفته از داستان فولکلور مجارستانی بود و برای آن عده که در میان انبوه انیمیشن‌های نوین کمپانی‌های دیسنی و پیکسار، دل‌شان براي همان کارتون‌های زیبا و ساده‌ای که یادآوری کودکی‌ها بود لك زده،حتي نام آن نيز نوستالژي شيريني از سال‌هاي دور محسوب مي‌شود.از فيلم‌هاي ديگر اين دوره نيز مي‌توان به «دات و کانگورو» به کارگردانی یورام گراس و «سازدهنی» به کارگردانی امیر نادری اشاره کرد.در اين ميان نمي‌توان از فیلم «مسافر» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی كه محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود به سادگي گذر كرد.در دومین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان كه از 12 تا 22 بهمن سال 65 برگزار شد،مانند دوره اول برخلاف رقابتی نبودن،در دو بخش «فیلم های دهه 80» و «چشم انداز سال‌های دور» ، درمجموع 129 فیلم را در معرض نمایش گذاشت که این تعداد نسبت به جشنواره سال قبل با 81 فیلم، از رشد قابل توجهي برخوردار بود.از طرف ديگر حضور 17 فیلمساز ایرانی که به نسبت اولین دوره با 19فیلمساز كاهش كمي محسوب مي شد، يكي از كاستي‌هاي اين دوره محسوب مي‌شود.
یکی از مهم ترین ویژگی‌های سومين دوره از جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان كه از 12 تا 22 بهمن سال 66 برگزار شد،این بود که فیلمسازان نسل نو توانستند به جايگاه با ثباتي در سينماي ايران بعد از انقلاب دست پيدا كنند.در این دوره 9 فیلمساز ایرانی آثار خود را برای نمایش در جشنواره ارسال کردند که فیلم های «گاویار» به نویسندگی و کارگردانی کیومرث پوراحمد و «خانه در انتظار» اثر منوچهر عسگری نسب،شاخص‌ترين آن‌ها به شمار مي روند.در واقع،در سال‌های ابتدایی دهه 60 فیلم های ایرانی بیش از آنکه سرگرم کننده باشند،سعی در القا و انتقال مضامين ارزشي و اخلاقي به مخاطبان خود داشتند و اين ارزش‌ها را در کنار ضد ارزش‌ها به معنا مي رساندند که فیلم «گاویار» مصداق بارز آن است.
جشنواره‌اي در زمستان
جشنواره چهارم كه از 12 تا 22 بهمن سال 67 و به عنوان زير مجموعه‌اي براي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در تهران برگزار شد،برای اولین بارجوایزی را با عنوان پروانه زرین به فیلم‌های برگزیده اختصاص داد که موج رقابت را بين آثار سينمايي به وضوح به رخ مي‌كشيد،ضمن اینکه حضور کارگردانان ایرانی نظیر کامبوزیا پرتوی،نورالدین زرین‌کلک و ابوالفضل جلیلی نیز در این جشنواره،مژده روزهاي درخشان و رنگي سال‌هاي آتي را براي كودكان به ارمغان مي‌آورد. پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی از 12 تا 22 بهمن سال 68 برگزار شد که رقابت در بین آثار سینمایی شرکت کننده، بیش از دوره‌های پیش بود.در اين دوره برخلاف دوره های پیشین که از دو بخش اصلی فیلم‌های دهه 80 و چشم انداز سال‌های دور تشکیل شده بود، با 6 بخش مسابقه سینمای کودکان و نوجوانان،مروری بر فیلم‌های کودکان و نوجوانان(عباس کیارستمی)،خارج از مسابقه سینمای کودکان و نوجوانان، به یاد یون پویسکوگویو،10 سال سینمای کودک و نوجوان ایران و گذری بر فیلمخانه کودک و نوجوان مواجه می شویم که روند تکاملی جشنواره سینمای کودک و نوجوان را به منصه ظهور می رساند.ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا شجاع نوری از 10 بخش تشکیل شده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشم انداز سینمای کودک و نوجوان ژاپن،نقاشی‌های متحرک ایتالیا و کانادا در کنار پینگو و خالق‌اش گوپمن اشاره کرد که سكوي پرتابي برای علاقه‌مندان جدی سینمای انیمیشن به حساب می‌آمد.در بخش مسابقه بین‌الملل نیز فیلم های زیادی از کشورهای مختلف در جشنواره شرکت کرده و در کنار آثار ایرانی به رقابت پرداختند.هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از 14تا 20مهر 70 در اصفهان به دبیری علیرضا شجاع نوری در حالی برگزار شد که برای نخستین بار بخش سینمای ایران،مستقل از بخش بین‌الملل برگزار شد و فیلم ها در دو بخش مجزا به رقابت با یکدیگر پرداختند.در اين دوره از جشنواره بیش از ۱۹۰ هزار نفر، تماشاگر ۶۹ فیلم بلند و ۱۰۵ فیلم کوتاه، از 18 کشور در ۲۰۵ سانس بودند و 33 فیلم کوتاه و بلند در بخش مسابقه حضور داشتند.از فیلم‌های مطرح این دوره می‌توان به «مدرسه پیرمردها» به کارگردانی علی سجادی‌حسینی،«نیاز» ساخته علیرضا داودنژاد،«طوطی و بقال» ساخته عبدا... علیمراد در کنار فیلم هایی همچون «لمب» ساخته کالین گرگ و «پسر کنجکاو» ساخته تونچ باشاران اشاره کرد که در شب اختتامیه،بيشترين جوايز را درو كردند.در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از 11 تا 17 مهر سال 71 در اصفهان و به دبیری علیرضا شجاع نوری برگزار شد، بخش دیگری هم به نام بخش «خارج از مسابقه» اضافه شد که جنبه رقابتی نداشت.
در این دوره چهره‌های شاخص و سرشناسی همچون عزت ا... انتظامی،علیرضا خمسه، سید مهدی شجاعی،حسین خسروجردی و علی اکبر قاضی نظام در هیات داوران بخش های مختلف حضور داشتند.گزیده‌های تاریخ نقاشی متحرک چک و اسلواکی در کنار بخش‌هایی همچون «یک روز با یک فیلمساز» با منوچهر پوراحمد و از «خیال تا واقعیت» كه به سینمای کودک و نوجوان هلند مي پرداخت، از بخش های جنبی جذاب این دوره بودند که مورد استقبال هم واقع شدند. از میان آثار ایرانی حاضر در بخش‌های مختلف به سه فیلم «شرم» اثر منوچهر پوراحمد، «خمره» ساخته ابراهیم فروزش و فیلم نیمه بلند «چکمه» به کارگردانی محمدعلی طالبی برمی‌خوریم که هر سه آن‌ها در پایان جشنواره، پروانه های زرین را از آن خود کردند.
تغيير از فصل سرما به گرما
نهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان در حالي برگزار شد كه زمان برگزاري آن از مهر به شهريور تغيير و بخش‌هاي جانبي آن تغيير چشم گيري پيدا كرد.از مهم ترين آن هم مي توان به بزرگداشت هرمینا تیرلووای سرشناس، سینمای کودک و نوجوان چین: سرزمین هزار آفتاب، عباس کیارستمی: خداحافظ بچه ها؟!، کودک و نوجوان در سینمای ایران 72 و برگزیده‌های جشنواره انسی نام برد.
از میان فیلم های شرکت کننده در جشنواره نهم،می‌توان به فیلم هایی همچون «آخرین آبادی» ساخته مجید مجیدی، «مریم و میتیل» به کارگردانی فتحعلی اویسی،«نان و شعر» اثر منوچهر پوراحمد در کنار فیلم هایی همچون «فرشته کوچک شادی بیافرین» به کارگردانی عثمان ساپاروف،«رودخانه بزرگ» ساخته فردریک بک و «نامه‌ای به آسمان» اثر وانگ جونگ شنگ اشاره کرد که تقریبا تمامی پروانه های زرین این دوره از جشنواره میان اين فيلم ها تقسيم شد.
دهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دو اتفاق مهم گره خورده است. نخست تغییر دوباره زمان برگزاری از شهریور به آبان 73و دیگری عدم انتخاب بهترین فیلم توسط هیات داوران در بخش مسابقه سینمای ایران است که هیچ فیلمی را شایسته دریافت پروانه زرین بهترین فیلم به مفهوم مطلق ندانست و تنها به اعطای یک دیپلم افتخار بسنده کرد! اتفاقی که در 10 دوره نخست جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سابقه نداشت.بخش‌های جنبی جذاب و پررونقی در این دوره برگزار شد که از جمله آن‌ها می توان به ربع قرن متحرک سازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بزرگداشت فردریک بک، سودای علم و تخیل(نقاشی متحرک در سینمای هنگ کنگ)، نگاهی به سینمای کودکان و نوجوانان آلمان و بچه‌ها خداحافظ (یادبود زنده یاد علی سجادی حسینی) اشاره کرد که تنها یک ماه پیش از آغاز دوره دهم به هنگام فیلمبرداری آخرین فیلمش بر اثر یک سهل انگاری به ضرب گلوله کشته شده بود.
يازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که 8 تا 14 مهر سال 74 در اصفهان برگزار شد،فیلم‌های بسیاری از کشورهای جهان را در خود جای داده و به همین دلیل مخاطبان فراوانی از طیف‌های مختلف را به سالن‌های سینما کشاند.کنار آثار یادشده از کشورهای جهان، آثاری از سینمای ایران به رقابت پرداختند و بخش‌های جنبی جذابی همچون برگزیده‌های جشنواره انسی، بزرگداشت جان هالاس، یک روز با فروزش، باستر کیتون: سال صد، کودکان و نوجوانان فلسطینی و ... هم تدارک دیده شده بود که همه این‌ها دست به دست هم داده فضای جشنواره را پرشور تر از سال‌هاي پيش كردند.در میان فیلم‌های بلند سینمایی که مصطفی رحماندوست، ایرج طهماسب، عبدا... علی‌مراد،علی‌اکبر قاضی‌نظام و اکبر نبوی به داوری آن‌ها نشستند، دو فیلم «خدا می‌آید» ساخته مجید مجیدی و «شاخ گاو» به‌کارگردانی کیانوش عیاری در دوره یازدهم موفق‌تر ظاهر شده و جوایز اصلی بخش مسابقه را از آن خود کردند.
دوازدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان از 14تا 20 مهر سال 75 و اين‌بار در كرمان برگزار شد.از ديگر نكات اين جشنواره،افزايش بخش‌هاي جانبي نسبت به سال‌هاي پيش بود که از میان آن‌ها بخش کودکان و نوجوانان و دفاع مقدس در کنار چشم انداز نقاشی متحرک‌های سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، جذاب تر از بقیه ظاهر شدند.به ویژه نقاشی‌های متحرکی همچون «تبر» ساخته احمد عربانی و «چشم تنگ دنیادار» به کارگردانی نورالدین زرین کلک که هر دو اثر از کارهای ماندگار حوزه انیمیشن ایران به حساب می‌آیند.همین‌طور مروری بر آثار کامبوزیا پرتوی، مجید مجیدی و هوشنگ مرادی کرمانی که هر سه از چهره‌های شاخص سینمای کودک و نوجوان به حساب مي‌آيند، در این دوره مورد توجه قرار داشت.
هياهوي تغيير مكان
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی آغاز شد که این رویداد بار ديگر با جابه جایی مکانی و زمانی همراه بود و این بار در هیاهوی جشنواره بین المللی فیلم فجر از دوازدهم تا شانزدهم بهمن سال 77 در تهران برگزار شد.همچون دوره‌های قبل، بخش‌هاي جانبي تازه‌اي به آن اضافه شد که از جمله می‌توان به بزرگداشت زنده یاد کامبیز صمیمی مفخم، مروری بر آثار محمدرضا علیقلی آهنگساز سرشناس سینمای ایران و از ادبیات تا سینمای کودک اشاره کرد که در بخش جنبی آخر بهترین آثار سینمای کودک و نوجوان در دو دهه پس از انقلاب مرور می‌شدند. جشنواره چهاردهم و پانزدهم حاشيه چنداني نداشته و به سبك و سياق سال‌هاي قبل و البته با همراهي بخش‌هاي جنبي برگزار شد. نيمه دوم؛ثبات يك جشنواره براي كودكان
شانزدهمين دوره از جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان نيز از 16 تا 20 مهر سال 80 و باز هم در اصفهان برگزار شد.اين دوره نسبت به دوره‌هاي پيشين برگزاري،از بخش‌هاي جانبي بيشتري برخوردار بوده و به نوعي ركوردار است.بخش‌هایی همچون «تاملی در آثار استرید لیندگرن» نویسنده سوئدی کتاب‌های کودک و نوجوان،بهترین آثار تاریخ سینمای کودک و نوجوان به انتخاب 100 نویسنده،فيلمساز و هنرمند،«نمایش‌های ویژه(مرور آثار فرشید مثقالی و نفیسه ریاحی)» و «چشم انداز نقاشی متحرک سینمای هلند» که برای علاقه‌مندان جدی‌تر سینمای کودک و نوجوان بسیار ارزشمند بود.در بخش فیلم های بلند سینمای ایران به چند عنوان فیلم برمی‌خوریم که جزو آثار شاخص این دوره به حساب می‌آیند.
در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از 16 تا22 مهر سال 81 در اصفهان برگزار شد، 17 فیلم در بخش بین الملل، 19 فیلم در بخش فیلم های کوتاه و 13 فیلم در بخش مسابقه فیلم های بلند سینمای ایران در کنار بخش آثار ویديویی به رقابت پرداختند.از بخش‌های جانبي جشنواره كه اين‌بار برخلاف سال‌هاي پيشين حول كشور ايران مي چرخيد هم مي‌توان به «یک روز با مرضیه برومند»، «یک روز با حمید جبلی»، «یک روز با ایرج تهماسب» و «تازه‌های انیمیشن صبا» یاد کرد. از میان فیلم های ایرانی هم می‌توان به «پرنده باز کوچک» ساخته رهبر قنبری، «روز کارنامه» اثر مسعود کرامتی، «علی و دنی» ساخته وحید نیکخواه آزاد و «سفر به شرق» به کارگردانی سید مهدی برقعی اشاره کرد که دو فیلم اول بیش از بقیه مورد توجه داوران قرار گرفته و دست پر از جشنواره خارج شدند.
اصفهان ميزبان جشنواره كودكان
در سال 82،اصفهان بار ديگر ميزبان جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان بود.اين جشنواره در قالب‌ دو بخش‌ مسابقه‌ سینمای ایران‌ و بين الملل با حضور نمايندگان سينمايي از 28 كشور جهان برگزار شد.آلمان، آمریكا، بلژیك، دانمارك، فرانسه، فنلاند، سوئد، كانادا، نروژ، چین، هند و عربستان‌ از كشورهای شركت‌ كننده‌ در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های كودكان‌ و نوجوانان‌ بودند.۱۳ فیلم‌ بلند در بخش‌ مسابقه‌ سینمای ایران، ۱۸ اثر خارجی به‌ همراه‌ ۲۱ فیلم‌ كوتاه‌ در بخش‌ مسابقه‌ بین‌الملل‌ به‌ همراه‌ ۴۰ اثر نیمه‌ بلند و ۲۱ فیلم‌ كوتاه‌ در بخش‌ آثار سینمای كوتاه‌ به‌ نمایش‌ درآمد.از رويدادهاي جالب توجه این دوره، مي‌توان به حذف بخش‌های جانبي و برگزار کردن جشنواره اشاره كرد.شاخص‌ترين آثار ميان فيلم هاي ايراني،«بهشت جای دیگری است» ساخته عبدالرسول گلبن حقیقی، «من و نگین دات کام» به کارگردانی حسین قناعت، «ساکنین سرزمین سکوت» ساخته سامان سالور، «کفش های جیرجیرک دار من» اثر شاپور قریب و «رسم عاشق کشی» به کارگردانی خسرو معصومی بودند که آثار یاد شده نيز از اين جشنواره دست پر بيرون آمدند. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در روزهای12تا 17 مهر83 برگزار شد.در این دوره بخش‌هاي جانبي بار ديگر به جشنواره برگشتند . بخش‌هایی نظیر سینمای آسیا، چشم‌انداز آثار کوتاه کره، چشم انداز سینمای کودک هند، منظری از نقاشی متحرک تایوان، آثار کودک و نوجوان سنگاپور، آثار کودک و نوجوان آلمان، جلوه های مقاومت کودکان فلسطین، آشنایی با نقاشی متحرک فنلاند و برگزیده 25 سال سینمای کودک ایران که برای بخشی از علاقه‌مندان حرفه‌ای سینمای کودک و نوجوان و اهالی رسانه بسیار جذاب بوده‌اند.در میان آثار سینمای ایران که در بخش‌های مختلف شرکت کرده‌اند، می‌توان به عناوین آثاری چون «لاک پشت ها هم پرواز می‌کنند» ساخته بهمن قبادی، «پشت پرده مه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی،«جنگ کودکانه» ساخته ابوالقاسم طالبی و «من بن لادن نیستم» به کارگردانی احمد طالبی نژاد اشاره کرد که جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کرده‌اند.20 سالگي جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به عنوان جشنواره‌اي باثبات در حوزه كودكان از 7تا 12 مهر 84 در اصفهان برگزار شد.در این دوره از جشنواره فیلم‌های ایرانی به رقابت با آثار خارجی در بخش بین‌الملل پرداخته و در بخش مسابقه سینمای ایران هم رقابتي حساس میان آثار شرکت کننده جریان داشت که در نهایت جوایز بین فیلم‌های «مرثیه برف» ساخته جمیل رستمی، «دیشب باباتو دیدم آیدا» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «چوپان دروغگو» ساخته فریدون حسن پور و «ماجراهای اینترنتی» به کارگردانی حسین قناعت تقسیم شد. پس از دو سال وقفه،بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و با تغيير مكان از اصفهان به همدان و تغيير زمان از مهر به ارديبهشت برگزار شد.از فیلم های شاخص سینمای ایران که در اين دوره حضور پیدا کرد، می‌توان به «بچه های ابدی» ساخته پوران درخشنده، «نصف مال من نصف مال تو» به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد و «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد اشاره کرد که هر سه اثر در شب اختتامیه جوایز اصلی را از آن خود کردند.
با وجود اينكه جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان پس از چند دهه برگزاري به عنوان جشنواره‌اي مستقل در باب كودك و نوجوان به ثبات رسيده است اما نبودن ثبات در زمان و مكان،به نوعي برگزاري اين جشنواره را با بي نظمي مواجه كرده است.بیست و دومین دوره از اين جشنواره بار ديگر از همدان به كرمان و از اردیبهشت ماه به یکم تا پنجم تیر ماه جا به جا شد.
از میان فیلم‌های خارجی این دوره که جوایزی هم کسب کرده اند، می‌توان به «برای همه تیله‌‌ها» از کشور کانادا ساخته کریس بوث،«آواز پرنده‌ها» از کشور اندونزی ساخته جان درانتائو و «سرخ همچون آسمان» از کشور ایتالیا به کارگردانی کریستیانو بورتوئه اشاره کرد. در کنار این آثار می‌توان به فیلم هایی از سینمای کشورمان همچون «هامون و دریا» به کارگردانی ابراهیم فروزش، «جعبه موسیقی» ساخته فرزاد موتمن، «به خاطر خواهرم» ساخته حجت‌ا... سیفی و «زمانی برای دوست داشتن» اثر ابراهیم فروزش اشاره کرد.با كاهش بخش جنبي،جابه جايي مكاني و زماني،بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان،از 11 تا 15 مرداد88در شهر همدان و با حضور ۱۶ اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند سینمای ایران، ۱۳ اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی بلند ایران، ۵ پنچ اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی نیمه بلند ایران، ۴۲ اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی کوتاه ایران، ۵۷ اثر در بخش آثار پویانمایی ایران، ۲۴ اثر در بخش مرور آثار سینماگران همدانی (با سینماگران همدان)، ۲۳ اثر در بخش کودکان غزه و فیلمسازان ایرانی، ۱۳ اثر در بخش رهاورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر، هفت اثر در بخش اربابان کمدی محبوب بچه‌های همه نسل‌ها، ۱۶ اثر در بخش محبوب‌ترین نقاشی‌های متحرک سینمایی تاریخ سینما، ۱۵ اثر در بخش کودکان و نوجوانان کشورهای اکو (سازمان همکاری‌های اقتصادی)، ۱۲ اثر در بخش کودکان و نوجوانان اسکاندیناوی، ۷ اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی بلند بین‌الملل، ۲۲ اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی کوتاه بین‌الملل، ۱۷ اثر در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل و ۱۹ اثر در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه بین‌الملل کار خود را آغاز کرد.
جشنواره بیست و چهارم از 16 تا20 مهر سال ۸۹ با حضور ۱۷ اثر در بخش فیلم های بلند سینمای ایران، ۱۴ اثر در بخش آثار ویديویی بلند ایران، هفت اثر در بخش آثار ویديویی نیمه بلند ایران، ۱۸ اثر در بخش آثار ویديویی کوتاه ایران، ۲۱ اثر در بخش آثار پویانمایی ایران، ۱۷ اثر در بخش مرور آثار سینماگران همدانی (با سینماگران همدان)، ۱۰ اثر در بخش ادبیات و کودک ،۲۵ اثر در بخش سیاره کوچک من (کودک و محیط زیست) ، هفت اثر در بخش فیلم های کوتاه پرتغالی، ۱۴ اثر در بخش مرور پویانمایی‌های روسيه (استودیو شار)، ۱۳ اثر در بخش پویانمایی‌های کوتاه کرواسی و بوسنی و هرزگوین، هشت اثر در بخش کودک شرقی (مرور سینمای کودک هند)، ۱۳ اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند بین‌الملل، ۱۲ اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی کوتاه و نیمه بلند بین الملل، هشت اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی بلند بین الملل و ۲۶ اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی کوتاه بین الملل کار خود را آغاز کرد. جشنواره بیست و پنجم از 23 تا 27 آبان سال 90 با حضور 16 اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند سینمای ایران، 24 اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی بلند ایران، 15 اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی نیمه بلند ایران، 10 اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی کوتاه ایران، 34 اثر در بخش آثار پویانمایی ایران، 12 اثر در بخش کودک و اقتباس ادبی، چهار اثر در بخش مرور پویانمایی های فرانسه (شرکت فولیماژ)، 6 اثر در بخش روز لهستان، 9 اثر در بخش کودکان سرزمین‌های اسلامی، 14 اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند بین الملل، 15 اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی کوتاه و نیمه بلند بین الملل، 9 اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی بلند بین الملل و 29 اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی کوتاه بین الملل كار خود را آغاز كرد. ببيست و ششمين دوره از جشنواره از 17 تا 21 مهر سال 91 وبا حضور 13 اثر در بخش مسابقه فیلم های بلند سینمای ایران، 24 اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی بلند ایران، 28 اثر در بخش مسابقه آثار ویديویی کوتاه و نیمه بلند ایران، 25 اثر در بخش آثار پویانمایی ایران، 14 اثر در بخش مرور آثار سرزمین های اسلامی، 14 اثر در بخش مرور آثار زدنک میلر، 11 اثر در بخش مرور آثار پویانمایی کرواسی، 13 اثر در بخش مرورآثار سینمای کودکان و نوجوانان آسیایی، 10 اثر در بخش مرور اقتباس های ادبی سینمای کودکان و نوجوانان جهان، 13 اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند بین الملل، 15 اثر در بخش مسابقه آثار کوتاه و نیمه بلند بین الملل، 9 اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی بلند بین الملل و 24 اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی کوتاه بین الملل برگزار شد. دوره بيست و هفتم تا سي ام جشنواره نيز به همراه بخش‌هاي اصلي و جنبي مثل سابق برگزار شد با اين تفاوت كه ركود در نحوه برگزاري و حتي فيلم هاي حاضر به چشم مي خورد.حال كه جشنواره سي و يكم فيلم كودك و نوجوان در اصفهان،مهد فرهنگ و ادب در حال برگزاري است، بر آن شديم كه نگاهي كلي به اين دوره به‌خصوص فيلم هاي نماينده كشورمان داشته باشيم.سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان بار ديگر به ميزباني اصفهان برگزار شد تا گمانه زني ها را به اين سمت سوق دهد كه امكان دارد اين شهر مقر ثابتي براي برپايي جشنواره فيلم كودك باشد.اين جشنواره كه از 8 شهريوركار خود را آغاز كرد،شور و نشاط را نه تنها به سينماها،بلكه به خيابان ها هم آورده بود.در اين دوره از جشنواره، 118 فیلم با هم رقابت خواهند كرد؛۴۱فیلم در بخش سینمای ایران، ۴۵فیلم در بخش بین‌الملل و ۳۲فیلم در بخش غیررقابتی كه به‌عنوان فیلم‌های برگزیده این جشنواره درشهر پروانه‌ها اكران خواهند شد.لازم به ذكر است كه در این بخش دو اثر از میازاکی، فیلمساز ژاپنی، ۶ اثر برگزیده فستیماژ فرانسه، ۶ اثر از اینترفیلم برلین، ۱۲ اثر از جشنواره دانشجویی فرانسه و پنج اثر از آثار روز سینمای ایران وجود دارد که البته فیلم‌های خارجی جشنواره تنها در این رویداد در ایران قابل مشاهده هستند و پس از جشنواره دیگر در ایران اکران نخواهند شد.فیلم های این جشنواره در مجموعه سینمایی سیتی سنتر، مرکز سینمایی چهارباغ و سینما فلسطین اصفهان اکران خواهند شد و در خلال روزهاي جشنواره نيز،سه نكوداشت شامل بزرگداشت خانم فریال بهزاد، مرحوم ناصر چشم‌آذر و برادران دالوند برگزار خواهد شد. همچنين چهار داور خارجی و دو داور ایرانی فیلم های کوتاه و بلند پویانمایی بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را داوری می کنند.آلنا سیشوا مدیر برنامه و منتقد، جیلز لموناد تهیه کننده و کارگردان هنری فستیماژ از فرانسه، جولیا اوکر کارگردان طراح و نویسنده انیمیشن آلمانی، جان لیدز کتوان از گرجستان، امید خوش نظر و علی نوری اسکویی از ایران هنرمندانی هستند که فیلم‌های کوتاه و بلند پویانمایی در بخش بین الملل را ارزیابی می‌کنند. بخش «تجربه های اصفهان» نيز از جمله بخش‌های غیر رقابتی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که در آن ۳۲ فیلم از فیلمسازان اصفهان که با حمایت شهرداری اصفهان تهیه و تولید شده اند، در ایام برگزاری این رویداد به نمایش درمی آیند.در اين دوره از جشنواره علاوه بر فيلم‌هاي بخش بين الملل،آثاري از ایران نيز در بخش‌های فیلم‌های سینمایی، کوتاه داستانی وکوتاه پویانمایی بین‌الملل با هم رقابت خواهند كرد كه در ادامه به مهم ترين آن‌ها خواهيم پرداخت.
دستِ پر سينماي ايران در نمايش فيلم هاي بلند
آهوی سفید ورژن 2
«آهوی پیشونی سفید 2» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی كه در بخش فیلم های سینمایی بین‌الملل سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و در روزنخست جشنواره نيز به نمايش در آمد،به‎عنوان اثری غیرمتعارف با فانتزی‌های کودکانه و سرشار از اتفاقات نامانوس در ژانر کودک و نوجوان توليد شده است.در این فیلم ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امیررضا احمدی، محمدرضا شریفی‌نیا، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، حسام نواب صفوی، ساغر عزیزی، امیر سهیلی، سیدجواد هاشمی و... ايفاي نقش كرده اند.در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اختاپوس از درون یک غار، امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصاره تن آن‌ها بل بله را به خدمت گرفته اما آهوها با نقشه‌ پیشونی‌ سفید از قلعه فرار می‌کنند. از سوی دیگر مادر آهوی پیشونی‌ سفید بازگشته تا آهو را از سالار یعنی پدر خوانده‌اش پس بگیرد و پیشونی سفید به دلیل رنجش از سالار، می‌خواهد به پیش مادرش بازگردد.
ضربه فنی
«ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی اثر ديگر حاضر در جشنواره است كه افشین هاشمی، سپهر فرامرزی وسیاوش اسدپوردر آن ايفاي نقش كرده اند.اين فيلم روايتگر محمد، شاگرد درسخوان خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است، آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد و... .
لکنت
«لکنت» نام اثر بلندي به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و تهیه کنندگی محمود فتوحی شاه‌آبادی است كه به واسطه ریتم مناسبی كه دارد، مخاطب را با ذوق‌زدگی پیش می‌برد و ابعاد فرهنگی‌مان را در بخش‌های رفتاری،اخلاقی و معرفت روشن می‌کند.در این فیلم مهرنوش مقیمی، زینب بلفکه، محمدمبین یوسفی، سجاد اسماعیلی، ابوالفضل سلیمی، امیرحسین عزیزی، محسن عالم زاده و محمدرضا اسکندری‌فر بازی کرده‌اند.کارگردان این فیلم که اهل یزد است، پیش از این فیلم‌های کوتاه ایستگاه اتوبوس، سلام و جمعه گل را ساخته و فیلم «لکنت» اولین تجربه فیلم بلند سینمایی اوست. لکنت روایتگر داستان کودکی است به نام رسول که برای بهبود لکنت زبان خواهرش سارا تلاش می‌کند. در این راه معلم‌شان راه بهتر شدن تکلم سارا را خواندن پی در پی کتاب‌های قصه می‌داند، اما در روستای دور افتاده آن‌ها کتاب مناسب کودکان وجود ندارد و این آغاز چالش‌های رسول در روستاست.
سوم شخص غایب
«سوم شخص غایب»،تازه‌ترین اثر وحید نیکخواه‌آزاد است. این کارگردان تاکنون فیلم‌هایی چون گنجشگک اشی‌مشی، علی و دنی، دیو و دلبر و فرزند خوانده تولید کرده است. این فیلم با بازیگران اصفهانی ساخته شده و ‌ به گفته سازنده اش فیلم مدرسه‌ای است که ماجراهای آن بیشتر در مدرسه رخ می‌دهد و داستانش یک نگاه تربیتی را دنبال می‌کند.
اردک لی
«اردک لی»،نام تازه ترين اثر بهروز غریب‌پور است كه پس از سال‌ها دوری از عرصه سینما، آن را برای سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان تولید کرده است.در این فیلم که تمام وقایعش در دوره پهلوی دوم رخ می‌دهد،هنگامه قاضیانی، سهیل سخندان، ژیلا شاهی، یوسف یزدانی و دانیال وزین پور بازی کرده‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است: پدر اردک لی که کارگر فنی راه آهن تبریز است، به‌خاطر معالجه همسر بیمارش که مریضی صعب العلاج دارد، ناچار می‌شود به تهران کوچ کند و فرزند باهوش و درسخوانش را در مدرسه نمونه هدایت ثبت نام کند، غافل از اینکه نام و اسم فامیل پسرش می‌تواند به نقطه ضعفی تراژیک تبدیل شده و زندگی را بر او و همسر و فرزندش تلخ کند و تا مرزهای فاجعه بار پیش ببرد. باوجود مقاومت پدر که نام فامیلی‌اش را رگ و ریشه خود می‌داند، او مجبور می‌شود که نام خانوادگی بایرام اردک لی را تغییر بدهد.
لالا کن
«لالا کن»،فيلم تازه مصطفی قربان‌پور است که پیش از این جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کودک‌ونوجوان را هم گرفته بود. بهنوش بختیاری، امین زندگانی، راستین عزیزپور و عسل قرایی بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند که پیش از این به دفتر جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم ارائه شده بود.«لالا كن» روايت نوجواني به نام آرش است كه برای در امان ماندن از اختلافات دايمی پدر و مادرش به دنیای رویا پناه می‌برد و روياهاي او داستان فيلم را پيش مي برند.
سیمین
«سیمین»،فيلمي به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم است كه با پرداختن به داستانی درباره خشکی زاینده‌رود و تاثیر آن بر روستاهای اطراف، از دیگر فیلم‌های حاضر در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان متمايز شده است.در این فیلم محمدرضا هدایتی، لاله اسکندری، امیرعباس رضایی، جمشید صدری، محمد فیلی، پری کربلایی، سپیده مظاهری، مریم عرب جعفری و مریم نقیب به ايفاي نقش پرداخته اند.
دوچ
«دوچ» ساخته امیر مشهدی عباس از ديگر فيلم‌هاي حاضر در سی‌ و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. در اين فیلم به تهیه‌کنندگی امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ثریا قاسمی، حسین عباسی، کوروش سلیمانی و شیوا خسرومهر بازی کرده‌اند.«دوچ»،روايت نوجواني به نام غلامرضاست که به خاطر فقر و مشکلات مالی پدرش نمی‌تواند دوچرخه‌اش را عوض کند تا در مسابقه با قطار، کریم را ببرد؛بنابراين در تلاش است تا پولی به‌دست بیاورد و دوچرخه‌ای مهیا کند.غلامرضا راهی برای به‌دست آوردن دوچرخه پیدا می‌کند، آن هم جایزه باسواد کردن یک بی‌سواد است که نهضت سواد آموزی آن را می‌دهد. پس شروع به جست وجو برای پیدا کردن فرد بی‌سواد می‌کند و همه فکر می‌کنند غلامرضا دوچرخه را برای کم کردن روی کریم می‌خواهد اما ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.
تپلی
«تپلی»،تازه ترين اثر حسین قناعت، کارگردان فیلم‌های ماجراهای اینترنتی و من و نگین دات کام است که سال گذشته نيز دو فیلم دزد و پری ۲ و قهرمانان کوچک را در همین جشنواره داشت.در این فیلم حسن معجونی، میترا حجار، سامیار محمدی، سیروس گرجستانی، نادر سلیمانی، یوسف تیموری، عباس محبوب، رامین ناصر نصیر و مرتضی زارع بازی کرده‌اند و در خلاصه داستانش آمده است: بچه، تو کی هستی؟ توی خونه من چه کار می کنی؟ وایسا ببینم... وایسا ببینم... .
پاستاریونی
«پاستاریونی» فيلمي به كارگرداني سهیل موفق است که سال گذشته اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «شکلاتی» را در سینمای کودک و نوجوان ساخته بود و در جشنواره سال ۹۶ هم با استقبال روبه‌رو شد. «پاستاریونی» به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری و با مدیریت فیلمبرداری کوهیار کلاری و موسیقی ستار اورکی ساخته شده است. در این فیلم که یک کمدی خانوادگی است، سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما و حمید سپیدنام بازی کرده‌اند و محمد شاکری بازیگر خردسال فیلم است که سال گذشته با نمایش موزیکال «الیورتویيست» در تالار وحدت خوش درخشید.در خلاصه داستان این فیلم آمده است:‌دورِ پولاتو کِش ماست بنداز، کش می‌چسبه به پول، موقع خرج کردن سختت میشه پولاتو در بیاری، اون وقت کمتر خرج می‌کنی.
وای آمپول
«وای آمپول!» به کارگردانی علیرضا محمودزاده و تهیه‌کنندگی داریوش بابائیان از ديگر تولیدات امسال سینماي كودك و نوجوان است که ژیار محمدزاده، علی صادقی، حدیث فولادوند و شهرام قائدی در آن بازی کرده‌اند.محمودزاده اين اواخرفیلم «حقه باز دم دراز» را روی پرده داشت و فیلم‌های «کهنه سرباز»، «یه گله جا» و «شیر پرگار زاویه» را نیز ساخته است.اين فيلم داستان بچه اي به نام امیر آمپول‌چی است كه از آمپول می‌ترسد و همه خانواده‌اش آمپول‌ساز هستند. او نمی‌داند چه کند تا اینکه مجبور به زدن یک آمپول می‌شود.
آخرین داستان
«آخرین داستان» انيميشني بلند به کارگردانی اشکان رهگذر است كه با دیگر آثار بلند پویانمایی بین‌الملل جشنواره رقابت می‌کند.همچنين اين فيلم ،اولین تجربه استودیو هورخش در تولید انیمیشن سینمایی است.«آخرين داستان»،در جشنواره بین‌المللی انسی سال ۲۰۱۸ واقع در کشور فرانسه که مهم‌ترین جشنواره سالانه انیميشن در جهان است در بخش «خارج از مسابقه» يكي از برگزيدگان بود.همچنین در میانه تولید، در سال ۲۰۱۳ در همین جشنواره در بین 6 پروژه‌ مهم در حال تولید جهان در بازار این جشنواره انتخاب و به مخاطبان و دست‌اندرکاران حرفه‌ای صنعت انیمیشن معرفی شد.ساخت«آخرین داستان» که برداشتی است آزاد از داستان‌های ضحاک مار دوش، کاوه آهنگر و آفریدون (پسر آبتین) و به روایت دوران پادشاهی ضحاک می‌پردازد، در سال ۸۷ آغاز شد و پس از دو سال و در سال ۸۹ به مرحله پیش تولید رسید و از سال ۹۲ وارد مرحله نهایی تولید شد.
تكرار محور موفقيت در فيلم هاي كوتاه
«باز هم سکوت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی راضیه سراجی، روايت پدری است كه برای شکایت از کسی که پسرش را مورد ضرب و شتم قرار داده به کلانتری مراجعه می کند. اما پسر نمی خواهد بگوید چه اتفاقی برایش افتاده است.اين فيلم بر اساس داستان «نمی توانم بگویم» از راحله پاشای نوشته شده است. «مونالیزا» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی و تهیه‌کنندگی حجت شمس است.آخرین موفقیت عباس عمرانی بیدی مربوط به فیلم کوتاه «انجماد عقربه» و دریافت تندیس بهترین فیلم جشنواره کاراکاس ونزوئلا بوده است.این فیلم کوتاه که از حیث ساختار با فیلم‌های کوتاه پیشین عباس عمرانی بیدی «پارکینگ» و «انجماد عقربه» متفاوت است به معضلات نظام آموزشی می‌پردازد و روايت مونا،دانش آموز يك دبیرستان است که همه او را مونالیزا صدا می‌زنند. «مثل بچه آدم» به کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی مجید برزگر نيز در زمره آثار كوتاهي است كه با آثار غیرایرانی ارزیابی میخواهد شد.اين فيلم روايتگر پرستاري به نام ساراست كه از متين، پسربچه‌اى پنج ساله مراقبت مي كند. در يكى از روزهاى كارى‌اش، متين براى او داستانى تعريف مى‌كند و سارا تصميم به دزدى از خانه آن‌ها را می‌گيرد.اين فيلم پيشتر،به بخش سینه‌فونداسیون هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن فرانسه نيز راه یافته بود. «بدو رستم بدو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین ملایمی،برداشتی طنز و آزاد از تراژدی رستم و سهراب است که در آن رستم پهلوان ملی ایران زمین، باید به آینده سفر کند و به تهران امروز بیاید تا آنچه را که بر سر فرزندش سهراب آورده، جبران کند. در شهر تهران او نمی‌داند راه قانونی را برای رسیدن به هدف مشروع خود برگزیند یا اينكه به راه هاي غير قانوني روي آورد! «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین اثر ديگر حاضر در سي و يكمين جشنواره فيلم كودك است كه بر اساس کتابی از افسانه شعبان‌نژاد ساخته شده و با نگاه کودکانه‌ای به داستان پرداخته است.در واقع این کتاب یکی از کتاب‌های کانون است که بر اساس آن شروع به ساخت این اثر شد.مخاطبان این اثر تنها کودکان نیستند بلکه موضوع آن به نحوی است که بزرگسالان هم می‌توانند با این فیلم کوتاه بدون دیالوگ ارتباط برقرار کنند. این انیمیشن لحن متفاوتی نسبت به داستان فولکلور موجود دارد. در «گرگم و گله می برم» تلاش بر این است که به کاراکترها از جنبه دیگری نزدیك شويم و در واقع داستان از زاويه نگاه کودکانی که به داستان اضافه شده، بیان می‌شود. «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهین جواهریان نیز از فیلم‌هایی است که در بخش فیلم‌های کوتاه پویانمایی بین‌الملل با سایر آثار دیده و داوری خواهد شد.اين فيلم یک داستان موزیکال است که تنها در ۱۲ دقیقه روایت می شود.داستانی که هر چند کوتاه است، اما پرداختن به سرودهای داستانی و محلی آن را جذاب و دوست داشتنی می کند.این اثر پویانمایی، داستان آشنای «یه دختر دارم شاه نداره» را روایت می کند اما این شعر اینک در این قصه، شیرین تر و متفاوت تر روایت شده است.محور اصلی داستان مادری است که برای دخترش قصه می خواند و بیننده با راوی وارد قصه می شود و آن را از دریچه پویانمایی می‌بیند. آنچه در این اثر قابل توجه است، استفاده از لباس‌های محلی مناطق مختلف ایران در پایان داستان است و این نشان دهنده وحدت و یکپارچگی در یک قاب تصویر است.
سي و يكمين دوره از جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان،14 شهريور به كار خود پايان خواهد داد كه اميد است اين دوره دستاوردهاي تازه اي را به سينماي هميشه مهجور‌مانده كودك اضافه كند و در نهايت بتوانيم شاهد تماشای فیلم‌های مناسب، احیا و رونق سینما و جشنواره کودک و نوجوان باشيم.