فروکش خودرو یک تا 8‌میلیون

شهروند| خودرو در سراشیبی افتاد. آنگونه که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو خبر داده، بعد از اعلام خبر عرضه 40‌هزار دستگاه خودرو در بازار، قیمت برخی از محصولات تا 8‌میلیون تومان کاهش پیدا کرد. با این حال خودروسازان زیر بار عرضه 40‌هزار خودرو نمی‌روند و می‌گویند عرضه‌های سفارشی تنها بدقولمان کرده و نتوانستیم خودروهای فروخته‌شده را مطابق با زمان‌بندی به دست خریداران برسانیم.
جاده مخصوص‌نشین‌ها می‌گویند هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودرو  در بازار عرضه خواهند کرد. یک منبع آگاه در سایپا   با بیان این‌که میزان عرضه بعد از بررسی‌های قطعی و مشخص‌شدن شرایط فروش اعلام خواهد شد، به «شهروند» گفت:   متاسفانه اظهارنظرها در رابطه با میزان عرضه خودرو بدون توجه به ظرفیت تولید و کسری قطعات صورت می‌گیرد. البته گله جاده‌مخصوص‌نشین‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. آنگونه که خودروسازان می‌گویند فروش‌های دستوری  در ماه‌های گذشته موجب شده تعداد معوقات خودرو بشدت افزایش پیدا کند که همین مسأله بار مالی  زیادی را به خودروسازان تحمیل می‌کند، چراکه از یک طرف به دلیل کسری قطعات خودروسازان هر روز هزینه سنگینی را بابت انبارداری پرداخت می‌کنند و از طرفی هم مجبور به پرداخت سود مشارکت 19‌درصدی و خسارت تاخیر در تحویل هستند.  به گفته او، هنوز جزییات طرح فروش قطعی نشده  و به محض نهایی‌شدن شرایط فروش اطلاع‌رسانی خواهد شد. هرچند به گفته این منبع آگاه فروش محصولات سایپا از این هفته آغاز می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که قرار است چه محصولاتی و به چه میزان در بازار عرضه شود.
نمی‌دانیم 40‌هزار خودرو از کجا آمد؟!
درحالی کارشناسان اقتصادی ایجاد فضای رقابتی و خروج دولت از تصدی‌گری را داروی درمان اقتصاد بیمار می‌دانند که این روزها دولتمردان بیشتر از هر زمان پایشان به بازار باز شده است. این درحالی است که تجربه ماه‌های گذشته بازار ارز نشان داده که سیگنال‌های ناشی از این اتفاقات بیش از اینکه به کنترل بازار کمک کند، التهابات را بیشتر می‌کند. یک مقام مسئول در گروه خودروسازی با انتقاد به گفته‌های عضو کمیسیون صنایع و معادن و سیاست‌های دستوری به خودروسازان، به «شهروند» گفت: موجودی انبارهای خودروسازی و میزان خودرویی که برای عرضه آماده است را معاون بازاریابی و فروش خودروسازان در اختیار دارد و مطرح‌شدن چنین گفته‌هایی از طرف اعضای کمیسیون صنایع غیرمنطقی است.


او ادامه داد: بعضی مواقع به خودروسازان دستور داده می‌شود سایت فروش خود را باز کنند، درحالی‌که موجودی انبارها کفاف این میزان عرضه را نمی‌دهند.
تعطیلی نمایندگی  فروش خودروهای خارجی
اما درحالی دولت سعی دارد با فروش دستوری قیمت در بازار را متعادل کند که از تیر امسال هرگونه واردات خودرو به کشور متوقف شده و همین مسأله موجب شده قیمت برخی از خودروهای خارجی رشد حدود نیم‌میلیاردی را تجربه کند.
آنگونه که فربد ، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: بعد از ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی نیروهای خود را تعدیل کرده و در آستانه تعطیل‌شدن هستند. به گفته او، حالا دیگر بازار و قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند. کار به جایی رسیده که صاحب یک خودرو به ارزش ۱۰۰‌میلیون تومان، ۵۰۰‌میلیون تومان برای فروش خودرویش طلب می‌کند.
زاوه که معتقد است باید واردات خودرو البته با ارز آزاد ادامه داشته باشد، می‌گوید: دخالت دولت در بازار و سیاست‌های دستوری در بخش خودرو حاصلی جز ایجاد بازار انحصاری برای تعدادی خودروساز ندارد.
نرخ‌های فعلی هم کذایی است!
«از ابتدای هفته جاری به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰‌هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نزولی شده و تا حدود ۸‌میلیون تومان نیز کاهش یافته است.» رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران  درحالی این خبر را اعلام می‌کند که هنوز معتقد است نرخ‌ها در بازار کذایی است.
سعید موتمنی با بیان این‌که افزایش قیمت رخ داده در بازار خودروهای داخلی در یک ماه اخیر واقعی نبوده و ناشی از جوسازی دلالان و سفته‌بازان است، به ایسنا گفت: قیمت‌های کذایی که برای خودروهای داخلی عنوان می‌شود، قیمت‌هایی است که دلالان و سودجویان در سایت‌های فروش اینترنتی آگهی می‌کنند و هیچ مبنای درست و واقعی ندارد.
آنگونه که این فعال صنفی توضیح می‌دهد  چند دلال و سفته‌باز قیمت‌های پرت و نجومی برای خودروها در سایت‌های فروش اینترنتی آگهی می‌کنند و به سرعت این قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی بازنشر و به‌عنوان قیمت خودرو بین مردم دهن به دهن شده و جا می‌افتد.
در بازار چه خبر است
پرس‌وجوهای میدانی از بازار خودرو حکایت از کاهش ۳ تا ۱۰‌میلیون تومانی قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار دارد. به‌عنوان  مثال در بازار دیروز پراید111 با کاهش 4‌میلیون تومانی با قیمت 36‌میلیون تومان فروخته می‌شد.
پژو405 GLX با کاهش 3‌میلیون تومانی،52‌میلیون تومان و پژو207 اتوماتیک با کاهش یک‌‌میلیون تومانی با قیمت 100میلیون و 006هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد، همچنین ساندرو اتوماتیک با کاهش 2‌میلیون تومانی با قیمت 108‌میلیون تومان و استپ‌وی اتوماتیک با کاهش 2‌میلیون تومانی با قیمت 118‌میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.
سمند LX  با کاهش یک‌میلیون تومانی با قیمت 55‌میلیون و 500‌هزار تومان، H30  با کاهش 10‌میلیون تومانی با قیمت 84‌میلیون تومان، پژوپارس با کاهش 6‌میلیون تومانی با قیمت 65‌میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با کاهش 6‌میلیون تومانی با قیمت 100‌میلیون و 006هزار تومان و پژو 206 تیپ 5 با کاهش یک‌‌میلیون تومانی با قیمت 70‌میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.