برای کمک به انسان‌ها و کاهش آلام بشری پیشگام هستیم

شهروند| «جمعیت هلال‌احمر ایران نهادی بشردوستانه و غیرانتفاعی است. بر اساس وظیفه جهانی خود را نسبت به آلام و مشکلات بشری جای‌جای جهان مسئول می‌دانیم. به همین دلیل فارغ از نژاد، مذهب و رنگ پوست بر اساس بضاعت خود و بسته به نیاز منطقه حادثه‌دیده یا بحران‌زده، با هماهنگی فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر وارد صحنه می‌شویم و کمک‌رسانی می‌کنیم.» اینها سخنان دکتر علی‌اصغر پیوندی است که روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های خارجی و داخلی، فعالیت‌ها، دغدغه‌ها و برنامه‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر ایران را تشریح کرد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه‌های داخلی و بین‌المللی و با محوریت فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمرایران در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد، با اشاره به سابقه 95 ساله فعالیت جمعیت هلال‌احمر ایران گفت: این جمعیت 4 وظیفه عمده را در کشور دنبال می‌کند؛ ارتقای سلامت انسان‌ها، ترویج صلح و دوستی در کنار کاهش آلام و مشکلات بشری و تکریم انسان‌ها. اینها وظایف ما به عنوان جمعیت غیرانتفاعی و خیریه‌ای است که فعالیت‌هایش در حوزه‌های داخلی و خارجی دنبال می‌شود. البته  همه به وظایف داخلی مانند مباحث جوانان و داوطلبان تا کمک‌های امدادی در بحران‌ها و نقش ما به عنوان معین دولت در حوزه امدادونجات واقف هستند.
او به وجود بیش از 2میلیون داوطلب در جمعیت هلال‌احمر ایران که 400 هزار نفر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، اشاره کرد و ادامه داد: این حجم از نیروی انسانی در مواقع بحران به کمک مردم و جمعیت می‌شتابند. همچنین کانون‌های غنچه‌های هلال در رده‌های سنی مختلف می‌تواند نقش موثری در تربیت جوانان در حوزه هلال‌احمر داشته باشد که در راستای بروز خلاقیت‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی، کمک به همنوعان و تمرین مهارت‌های تکنیکی تلاش می‌کند.
دکتر پیوندی با اشاره به این نکته مهم که جمعیت هلال‌احمر در بحث امدادونجات معین دولت است، افزود: ایران کشوری حادثه‌خیز است؛ حوادثی را تجربه کرده و در آینده هم این حوادث را داریم. هلال‌احمر ارگان امدادی به عنوان معین دولت در لحظات نخست حادثه حاضر شده و با تمام توان خود تلاش می‌کند مصدومیت و تلفات را کاهش دهد. کاملا مردمی و از جنس مردم و برای مردم هستیم و به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر در میان مردم از اقبال و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و به کمک ما می‌آید تا بتوانیم مشکلات مردم را به کمک خودشان حل کنیم.


او با اشاره به تولید اقلام امدادی در داخل کشور ادامه داد: جزو معدود کشورهایی هستیم که اقلام امدادی را خودمان تولید می‌کنیم. کارخانه نساجی، داروسازی و تجهیزات پزشکی در کشور تاسیس شده و فعالیت می‌کند تا در مواقع خطر اقلام مورد نیاز را در دسترس داشته باشیم و حتی این قابلیت وجود دارد که بتوانیم اقلام امدادی نظیر چادر، پتو و دارو را به کشورهای منطقه و جهان ارسال کنیم.  دکتر پیوندی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر ایران بین 20 جمعیت برتر دنیا و عضو هیأت حاکمه فدراسیون جهانی است که ارتباط بسیار نزدیکی با این نهاد بین‌المللی دارد، توضیح داد: ایران در انتخاب سال گذشته هیأت حاکمه فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر به عنوان یکی از اعضا انتخاب شد و نقش مهمی در منطقه و در دنیا بر عهده دارد؛ در همین راستا ارتباط بسیار نزدیکی با جمعیت صلیب سرخ جهانی و فدراسیون جهانی داریم.
او با بیان اینکه  نقشی که جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان نهادی بشردوستانه داشته و دارد بسیار مهم است، گفت: به همین دلیل نه تنها در داخل بلکه در خارج از مرزها نیز خود را مسئول و متعهد می‌دانیم. در همین راستا در تمام حوادث دنیا فارغ از نژاد، مذهب، رنگ و پوست، بر اساس بضاعت خود و بسته به نیاز منطقه حادثه‌دیده با هماهنگی فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر وارد صحنه می‌شویم و کمک‌رسانی می‌کنیم؛ از خشکسالی سومالی تا سیل پاکستان و درگیری‌های یمن و سوریه و بحران بنگلادش؛ اینها همه بر اساس احساس وظیفه جمعیت ایران برای مردم مسلمان و غیر مسلمان انجام شده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: در واقع جمعیت هلال‌احمر ایران همواره در صحنه‌های بحرانی بین‌المللی حاضر است و به عنوان یکی از 10 جمعیت برگزیده فدراسیون و واحد عمل‌کننده در لحظات اول در امدادونجات منطقه و جهان شناخته شده است. وظیفه ذاتی جمعیت به عنوان نهادی بین‌المللی چیزی جز اینها نیست. بر اساس اصول هفتگانه مقدس فدراسیون بنا شده است و عزیزان بسیاری در طول نزدیک به یک قرن، آبروی خود، سرمایه و اعتبار خود را گذاشته‌اند تا محبوبیتی میان مردم و در سطح جهانی به دست آورده‌اند. ما پاسدار این جایگاه هستیم و بر اساس ارزش‌های دینی  و اسلامی، برای کمک به انسان‌ها و کاهش دردمندی آنها پیشگام هستیم.
او ضمن ابراز امیدواری برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی با توجه به اقبال مردمی و جایگاه ویژه بین‌المللی جمعیت ایران تصریح کرد: بر همین اساس از سال 1370، حدود 14 مرکز درمانی خارج از ایران در مناطق آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا تاسیس کرده‌ایم که بتوانیم به کمک دردمندان بشتابیم. این وظیفه را با اینکه بار سنگینی بر دوش جمعیت است به‌درستی پیش برده‌ایم و درصدد هستیم نقش خود را به‌عنوان نهادی بشردوستانه به‌خوبی انجام دهیم. امیدواریم توان گسترش کمک‌های منطقه‌ای را داشته باشیم، با توجه به اینکه خشونت و درگیری در کشورهای منطقه وجود دارد و مردمی هستند که از حقوق اولیه خود محرومند و وظیفه انسانی و ذاتی هلال‌احمر کاستن از آلام آنها و ارتقای وضعیت زندگی‌شان است. رئیس جمعیت هلال‌احمر در واکنش به تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت تامین دارو: تحریم‌ها ظالمانه است اما در کنار مردم هستیم
دکتر پیوندی در بخش پاسخ به خبرنگاران خارجی در مورد اعتبارات جمعیت هلال‌احمر گفت: بودجه و ردیف اعتبارات هلال‌احمر حدود دو هزار میلیارد تومان است. بیش از 50 درصد این بودجه غیر دولتی محسوب می‌شود؛ به این معنی که از نقل‌و‌انتقالات مراکز ثبتی، ورودی گمرک و پول بلیت هواپیما و قطار که مردم پرداخت می‌کنند، تامین می‌شود. در کنار این بودجه، به‌عنوان نهادی عام‌المنفعه از کمک‌های بودجه‌ای دولتی هم برخوردار هستیم و به‌عنوان معین دولت در امدادونجات وارد عمل می‌شویم که این وظیفه حاکمیتی ما تلقی می‌شود.
او در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تحریم‌های خارجی و تاثیر آن بر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: تحریم‌ها به معنای واقعی کلمه ظالمانه است و همه مردم رنج می‌برند؛ حتی جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان نهادی عام‌المنفعه از این تحریم‌ها تاثیر می‌گیرد، اما تلاش می‌کنیم در فضایی که کل اصول نهضت می‌گوید و کاملا بی‌طرفانه، تلاش خود را برای کاهش مشکلات مردم انجام دهیم. در این زمینه مشکل دارویی از نگران‌کننده‌ترین حوزه‌ها در کشور محسوب می‌شود و خود فدراسیون در این زمینه اذعان دارد و تحریم حوزه‌هایی را که با سلامت بیماران در ارتباط است، محکوم می‌کند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران رابطه این نهاد با نهادهای بین‌المللی را بسیار خوب توصیف کرد و ادامه داد: یکی از 20 عضو برتر جمعیت‌های دنیا در هیأت حاکمه فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر هستیم. هیأت حاکمه نقشی استراتژیک در سیاست‌گذاری‌های فدراسیون جهانی دارد. در جلسات منظم این نهاد بین‌المللی شرکت می‌کنیم و در واقع این رابطه بسیار نزدیک است. از طرف دیگر، با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر نیز از زمان جنگ ایران و عراق همکاری نزدیک داریم. در حال حاضر هم کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پروژه گلشهر که برای افاغنه در اطراف مشهد در حال اجرا شدن است، فعالیت دارد. به‌طور کلی سالانه حدود 500 تقاضا برای یافتن مفقودان داریم که کمیته بازپیوند خانواده تشکیل شده و موضوعات مفقودان که اغلب افغانستانی هستند را پیگیری می‌کنیم.  وی با اشاره به سفر پیتر مائورر به ایران، از ارتباطات معقول و منطقی این کمیته با جمعیت هلال‌احمر ایران خبر داد و گفت: فدراسیون جهانی نیز به دنبال راهکاری است که در شرایط تحریم بتوانیم مشکلات مردم خصوصا در حوزه دارو و نیازهای بشردوستانه را مرتفع کنیم. تحریم‌ها ظالمانه است و هدف ما این است که در این شرایط سخت در کنار مردم باشیم و از رنج بیماری آنها کاسته شود. رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به «شهروند»: ایران بر اساس نیازهای بین‌المللی وارد صحنه می‌شود رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» در مورد میزان کمک‌های بین‌المللی این جمعیت و ماموریت بین‌المللی فعلی این نهاد گفت: جمعیت هلال‌احمر بنا بر وظیفه خود به عنوان یک نهاد بین‌المللی بر اساس نیازهای بین‌المللی وارد صحنه می‌شود و این برنامه بر اساس پروتکل مشخصی نیست بلکه بر اساس بحران‌ها یا حوادثی که اتفاق می‌افتد یا بر اساس کمکی که فدراسیون از ما درخواست می‌کند، است. در حال حاضر  به جز  کمک به مسلمانان میانمار که در حد معقول ادامه دارد، کمکی در حال ارسال است که مربوط به سیل هند می‌شود  که متاسفانه تلفات زیادی داشته است. این کمک شامل ارسال اقلام دارویی و تجهیزات است.
دکتر پیوندی درباره  کمک‌هایی که از طرف مردم به جمعیت هلال‌احمر ارجاع داده می‌شود، گفت: بیشتر این کمک‌ها مربوط به مردم مظلوم یمن است که از طریق مراجع بین‌المللی کمیته صلیب سرخ ارسال می‌شود و خودمان به شکل مستقیم نقشی در این کمک‌ها نداریم. به طور کلی به خاطر دوری از حاشیه‌ها تلاش می‌کنیم کمک‌ها از طریق نهادهای بین‌المللی به منطقه ارسال شود. امیدواریم شاهد حوادث این چنینی در آینده نباشیم و مردم منطقه و جهان در صلح و دوستی زندگی کنند.
او با تاکید بر این موضوع که ممکن است برای برخی این سوال ایجاد شود در حالی که ما در داخل مشکلات داریم چه نیازی به کمک‌های خارجی است، اضافه کرد: جمعیت هلال احمر یک نهاد ملی و بین‌المللی است؛ همچنان که دیگران در حوادث مثل بم و ورزقان کمک‌های زیادی داشتند، ما نیز باید در حوادث و بحران‌ها در کنار مردم جهان باشیم. این کمک‌ها قاعده‌مند توسط مردم به ما داده می‌شود و پاسدار نیت آنها هستیم؛ برای ما در جمعیت هلال‌احمر نه نژاد مطرح است نه مذهب. سابقه نشان داده است هر کشوری که دچار مشکل شده کمک‌های جمعیت هلال احمر ایران خالصانه برایشان ارسال شده است؛ امیدواریم جهانی عاری از خشونت داشته باشیم و بتوانیم روحیه صلح و دوستی را ترویج کنیم.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: تمام کمک‌های هلال‌احمر ایران که به دیگر کشورهای بحران‌زده ارسال می شود، مردمی است و از محل اعتبارات دولتی چیزی به دیگر کشورها ارسال نمی‌شود. هلال احمر وظیفه دارد کمک های دریافتی از مردم را چه برای کمک به داخل و چه برای کمک به خارج از کشور صرفا در جهت نیت مشارکت‌کنندگان مصرف کند.
پیوندی درباره کمک‌های جمعیت هلال احمر ایران به کشورهای دچار آسیب گفت: جمعیت هلال احمر ایران طی ۹ مرحله کمک های امدادی خود را در قالب صدها تن اقلام ضروری از طریق صلیب سرخ به یمن ارسال کرد. در 36 مرحله از سال ۱۳۹۰ تاکنون کمک‌های غیرنقدی هلال احمر ایران به سوریه ارسال شده است. به علاوه در ۸مرحله کمک‌های امدادی،دارویی و غذایی به عراق اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود:  کمک به دیگر کشورها در نهضت بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ دوطرفه است وسایر کشورهای عضو نیز در صورت بروز حادثه در ایران مانند زلزله های بم، رودبار، ورزقان و... کمک های زیادی را ارسال کردند. هلال احمر ایران با توجه به عضویتش در فدراسیون بین‌المللی و صلیب سرخ وظیفه دارد در شرایط بحرانی به کشورهای نیازمند کمک کند و به همین میزان هم انتظار دارد درصورت بروز حوادث بزرگ در داخل کشور از آنها کمک دریافت نماید. علی اصغر پیوندی:   مردم به ما اعتماد دارند؛ امین آنها هستیم رئیس جمعیت هلال‌احمر با تشریح فعالیت‌های بین‌المللی این نهاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در زلزله کرمانشاه کمک‌های بین‌المللی زیادی به ایران نشد، گفت: در زلزله کرمانشاه اعلام استمداد بین‌المللی نکردیم به همین دلیل کمک‌های خارجی محدودی از نهادهای بین‌المللی داشتیم. مردم کشورمان 70‌میلیارد تومان کمک نقدی به زلزله‌زدگان کردند و بالغ بر 20‌هزار تن اقلام امدادی به این عزیزان داده شد. با وجود این کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، پاکستان، تایلند و سفارت ژاپن و چند کشور دیگر کمک‌های نقدی خود را از طریق سفارتخانه‌های خود برای ما ارسال کردند که مبلغ زیادی نبود اما همین مبلغ از طریق کمیته بین‌المللی و فدراسیون به ما رسید و میان مردم زلزله‌زده توزیع شد.
در سطح بین‌المللی بحران بنگلادش‌ سال گذشته در کانون توجهات جهانی بود؛ دکتر پیوندی در مورد کمک‌های ایران به این موضوع و برنامه‌های آتی برای کمک به آوارگان میانمار گفت:  جمعیت هلال‌احمر براساس وظیفه ذاتی خود در این بحران وارد عمل شد، مردم ما نیز کمک‌های بسیار خوبی برای مسلمانان میانمار داشتند و رهبر معظم انقلاب بیشترین کمک را به هلال‌احمر برای این موضوع اختصاص دادند و با ارسال حدود 100 تن مواد غذایی و دارویی در نخستین روزهای بحران کارمان را شروع کردیم.  او با اشاره به سفر به منطقه بحران‌زده ادامه داد: وضع منطقه بسیار تأسف‌بار بود؛ به همین دلیل در منطقه یک درمانگاه صحرایی برای کمک‌های بهداشتی و دارویی تأسیس کردیم. این درمانگاه حدود 4 ماه فعالیت داشت و بعد از این مدت ادامه فعالیت‌ها را به جمعیت هلال‌احمر بنگلادش واگذار کردیم. البته این به معنی قطع کمک‌ها نبود؛ منشأ کمک‌های این حوزه هم مردمی است. شماره حسابی به مردم اعلام شد که بالغ بر 7‌میلیارد تومان برای مسلمانان این منطقه جمع‌آوری شد و رهبر معظم انقلاب هم یک‌میلیارد تومان کمک کردند و همه کمک‌ها برای مسلمانان آواره بی‌پناه ارسال شد. امروز وضع بهتر شده است اما مشکل همچنان جدی است و لازم است میانمار و بنگلادش به یک توافق برسند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه در این ماموریت نیروهای هلال‌احمر ایران اجازه ورود به منطقه راخیل میانمار را نداشتند، گفت: با این حال کمک‌ها با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به بودایی‌های میانمار که مشکل داشتند هم ارسال شد.
پیوندی در پاسخ به سوالی در مورد نظر افکار عمومی نسبت به کمک‌های بین‌المللی ایران به کشورهای منطقه گفت: مردم براساس خواست خود به مردم سوریه، یمن و عراق کمک‌ها را ارایه دادند و ما هم امین مردم هستیم. بر همین اساس در جهت رفع نیازهای مردم آسیب‌دیده منطقه کمک‌ها را از مسیر قانونی بین‌المللی به جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ این کشورها دادیم و مستقیما در اختیار مردم منطقه نگذاشتیم. این کمک‌ها شامل مواد غذایی و دارویی و آمبولانس و غیره بوده و در آینده هم براساس نیاز ادامه خواهد داشت.