پرسش از ارتباط مشايي با جاسوسان انگليس و اسرائيل

آرمان: طبیعی بود که دومین و آخرین جلسه دادگاه اسفندیار رحیم مشایی بدون حاشیه نباشد. اگر در جلسه نخست رئیس دفتر رئیس‌جمهور مدعی شد که از حضور در دادگاه استنکاف می‌کند، در جلسه دوم از خواندن کیفرخواست امتناع کرد تا به‌زعم خودش نشان دهد با برگزاری این دادگاه‌ها که باید در قامت متهم حاضر شود موافق نیست! موضوع دیگر در جلسه دیروز دادگاه مشایی، حضور برخی افراد در مقابل دادگاه بود که شبکه‌های مجازی حامیان احمدی‌نژاد چنین نوشتند: «این افراد حامیان رئیس دولت‌های نهم و دهم و یاران او هستند؛ آنها آمدند تا اگر دادگاه علنی بود در آن حضور داشته باشند». البته در تصاویر منتشر شده مردان، زنان و بچه‌های کمی حضور دارند که به نظر نمی‌رسد همه این افراد با تصور گشوده بودن در دادگاه در این محل حاضر شده باشند بلکه به نظر می‌رسد با دعوت برخی از حامیان دو آتشه احمدی‌نژاد به مقابل دادگاه رفتند. نکته قابل تامل آنکه احمد‌ی‌نژاد به‌رغم اعلام برگزاری دادگاه مشایی، بقایی و جوانفکر در روز یکشنبه از حضور در دادگاه امتناع کرد و این غیبت گمانه‌های پایان تاریخ مصرف این سه فرد برای احمدی‌نژاد را تقویت کرد. دیگر متهم این پرونده نیز علی اکبر جوانفکر بود که نه خود در دادگاه حضور یافت و نه وکیلی معرفی کرده بود.
شایعه ضرب و شتم وکیل
یکی از نکات قابل تامل در دادگاه دیروز ادعای ضرب و شتم فردی است که پیش از این به عنوان وکیل مشایی از او یاد می‌شد. احمدی‌نژادی‌ها مدعی شدند: «سیدعلی اصغر حسینی، وکیل عدالتخواه مهندس مشایی امروز در راه دفتر دکتر احمدی‌نژاد مورد حمله و ضرب و شتم افراد ناشناس قرار گرفت که موبایلش را شکسته و کیفش را هم به سرقت بردند!» این در حالی است که تصویر منتشر شده در ذیل این شایعه حکایت از سالم بودن حسینی دارد و همچنین احمدی‌نژادی‌ها با انتشار این خبر درصدد آن بودند که القا کنند وکلای مشایی از سوی خود او عزل نشده‌اند و کماکان حسینی وکیل مشایی است!
جوسازی اسفندیار


دومین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات رحیم مشایی از ساعتی قبل با حضور نماینده رسانه‌ها در حال برگزاری است. حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفرآبادی رئیس دادگاه در جلسه اعلام کرد متهم وکلای خود را به دادگاه معرفی نکرده است. مشایی در پاسخ گفت: نگذاشتند وکلایم را ببینم. رئیس دادگاه تاکید کرد: وکلای شما چهارشنبه در زندان حضور پیدا کردند، شما با آنها ملاقات کرده‌اید و می‌توانستید با آنان 4 ساعت دیدار داشته باشید، به‌رغم اینکه وکلا هنوز قرارداد جدید وکالت را به دادگاه ارائه نداده‌اند. مشایی بدون پاسخ در این مورد اظهار داشت: کیفرخواست را نخوانده‌ام. قاضی غضنفرآبادی گفت: کیفرخواست را برای شما آورده‌اند، اما از پذیرش آن استنکاف کرده‌اید، اسناد آن موجود است. در ادامه رئیس دادگاه از نماینده دادستان خواست از کیفرخواست دفاع کند. به‌رغم اینکه مشایی به تناوب سعی در بر هم زدن نظم جلسه داشت، نماینده دادستان در حال دفاع از کیفرخواست است. سوالاتی که مشایی هیچ پاسخی به آنها نمی‌دهد. قاضی غضنفرآبادی به متهم گفت: آقای مشایی چرا می‌خواستید جیسون رضاییان را ببینید؟ پانته‌آ فیوزی و آزیتا شفازند چه کسانی هستند؟ چرا روز چهارشنبه کیفرخواست را نگرفتید؟ ارتباط خود با جاسوسان انگلیس و اسرائیل را توضیح دهید، لیلا زند چه ارتباطی با انگلیس داشت؟ سرویس امنیتی انگلیس چرا به شما گفت فرآیند استفاده از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را تئوریزه کنید؟ رئیس دادگاه به متهم گفت: شما دنبال ریاست جمهوری از طریق جریان نفاق و کشور‌های کانادا و انگلیس بودید. بهانه‌جویی و با این کار به خود ظلم می‌کنید. مشایی پاسخ داد: می‌خواهم با کت و شلوار از خودم دفاع کنم. قاضی غضنفرآبادی گفت: آقای مشایی اینجا سفارت انگلیس نیست، اینجا دادگاه است. شما و آقای بقایی چه تفاوتی با سایر مردم دارید که خود را تافته جدا بافته می‌دانید؟ مشایی در پاسخ گفت: دادگاه صلاحیت ندارد. رئیس دادگاه گفت: شما بر اساس قانون می‌توانید نسبت به صلاحیت دادگاه معترض شوید، اما تشخیص آن به عهده دادگاه است. میزان نوشت؛ از دومین جلسه رسیدگی به اتهامات مشایی؛ قاضی دستور داد سند استنکاف مشایی از پذیرش کیفرخواست را روی نمایشگر نشان دهند، اما مشایی روی خود را برگرداند. قاضی دادگاه گفت: آقای مشایی به کیفرخواست دسترسی داشتید، اما آن را نگرفتید. ما هیچ اصراری به محکومیت شما نداریم. شما چرا به محکومیت خود اصرار دارید؟ آقای مشایی می‌خواهید دادگاه را برای یک ماه دیگر تشکیل دهیم، کیفرخواست را مجددا بفرستیم و وکیل خود را معرفی کنید؟ آقای مشایی، نفع شما در این است که از خود دفاع کنید. آقای مشایی درخواست کند وقت را تمدید می‌کنیم تا از خود دفاع کند، اما این را نمی‌خواهد. قاضی دادگاه در دومین جلسه دادگاه مشایی مطرح کرد: با توجه به عدم استمهال، آخرین دفاع از متهم اخذ و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و رأی دادگاه در وقت مقتضی صادر خواهد شد. رضا رحیم مشایی فرزند متهم پس از پایان دادگاه نوشت: «خدا را شاهد می‌گیرم که در طول زندگیم هر وقت خواستند تخریب کنند بعد از مدت کوتاهی بر عزتت افزودند، شکی نیست که این بار هم همین می‌شود». گویی او از اتهامات پدر چندان اطلاع کافی ندارد که اینگونه واکنش نشان داده است.
دادگاه بقایی و جوانفکر چه شد
همچنین عصر دیروز وکیل مدافع حمید بقایی گفت: بقایی در جلسه دادگاه شرکت نکرد و نامه‌ای از زندان فرستاد و دلیل عدم حضور خود را قبول نداشتن این دادگاه اعلام کرد. مهران عبداله‌پور درباره دادگاه حمید بقایی اظهار کرد: این جلسه دادگاه در شعبه ۱۰۵۹ به ریاست قاضی قنبرنیا با مدتی تاخیر برگزار شد. در این جلسه از دادگاه، دادستان اتهام بقایی را نشر اکاذیب و اظهارات او در نهم دی‌ماه در مراجعت به زندان اوین عنوان کرد. وی با بیان اینکه یکشنبه را به عنوان وقت رسیدگی تعیین کرده بودند، تصریح کرد: آقای بقایی در جلسه دادگاه شرکت نکرد. بقایی نامه‌ای از زندان فرستاد و اعلام کرد در جلسه دادگاه شرکت نمی‌کند. این وکیل دادگستری با اشاره به دفاعیات خود از اتهامات بقایی، تاکید کرد: جرائم منتسب به حمید بقایی جرائم سیاسی است. ما قانونی به نام جرم سیاسی داریم که چند سال است تصویب شده است، بالاخره یک شعبه‌ای باید آن را اجرا کند. نشر اکاذیب اگر به قصد براندازی و عناد با نظام نباشد، جرم سیاسی است و دادگاه آن باید با حضور هیات منصفه برگزار شود. عبداله‌پور عنوان کرد: آقای بقایی که هشت سال معاون رئیس‌جمهور بوده چگونه می‌تواند عناد داشته باشد. البته ممکن است با بعضی افراد اختلاف‌نظر داشته باشد. وی با اشاره به اتهام نشر اکاذیب تصریح کرد: او فقط صحبت کرده بود و جرم رایانه‌ای نداشته است. جرم رایانه‌ای این است که خودش ضبط و پخش کند، اما او فقط صحبت کرده بود و دیگران پخش کرده‌اند. این اتهام نیازمند شاکی خصوصی است و شامل جرم رایانه‌ای نمی‌شود. وکیل بقایی ابراز داشت: قرار شد حکم دادگاه صادر و ابلاغ شود. در سوی دیگر، علی‌اکبر جوانفکر قرار داشت که نه خود در دادگاه حضور یافت و نه وکیلی معرفی کرد.