دفاعیه ظریف

برای پنجمین بار جواد کریمی قدوسی صحن مجلس را میدان رویارویی با محمدجواد ظریف کرد و برای پنجمین بار نمایندگان به نفع وزیر خارجه رأی دادند. هنگام رأی‌گیری از نمایندگان اما ظریف درخواستی مهم‌تر از رأی مثبت به پاسخ‌هایش داشت؛ تشکیل مجدد یک جلسه علنی برای پاسخ دادن به ادعاهای کریمی قدوسی. ادعاهایی درباره وجود برخی افراد جاسوس و دوتابعیتی در تیم هسته‌ای. ادعای کریمی قدوسی البته فقط ادعای خودش نبود او برای تأیید سخنانش فیلمی را هم به مجلس آورده بود که توسط نهادهای دیگری تهیه شده بود. فیلمی که بر جاسوس بودن دری اصفهانی تأکید داشت. ظریف دیروز باید پاسخگوی سؤالات دیگری هم در صحن مجلس می‌شد؛ سؤالی از سوی نادر قاضی‌پور درباره حضورش در مراسم تشییع جلال طالبانی و دو سؤال دیگر از همین جواد کریمی قدوسی با محورهای دلایل سفر به فرانسه همزمان با گردهمایی منافقین و نقش ظریف در گروهی موسوم به «باند نیویورک». اما اینها قسمت حاشیه‌ساز جلسه دیروز نبودند.

برای پنجمین بار جواد کریمی قدوسی صحن مجلس را میدان رویارویی با محمدجواد ظریف کرد و برای پنجمین بار نمایندگان به نفع وزیر خارجه رأی دادند. هنگام رأی‌گیری از نمایندگان اما ظریف درخواستی مهم‌تر از رأی مثبت به پاسخ‌هایش داشت؛ تشکیل مجدد یک جلسه علنی برای پاسخ دادن به ادعاهای کریمی قدوسی. ادعاهایی درباره وجود برخی افراد جاسوس و دوتابعیتی در تیم هسته‌ای. ادعای کریمی قدوسی البته فقط ادعای خودش نبود؛ برای تأیید سخنانش فیلمی را هم به مجلس آورده بود که توسط نهادهای دیگری تهیه شده بود. فیلمی که بر جاسوس بودن دری اصفهانی تأکید داشت.
ظریف دیروز باید پاسخگوی سؤالات دیگری هم در صحن مجلس می‌شد؛ سؤالی از سوی نادر قاضی‌پور درباره حضورش در مراسم تشییع جلال طالبانی و دو سؤال دیگر از جواد کریمی قدوسی با محورهای دلایل سفر به فرانسه همزمان با گردهمایی منافقین و نقش ظریف در گروهی موسوم به «باند نیویورک». اما اینها قسمت حاشیه‌ساز جلسه دیروز نبودند. نه تنها در جلسه دیروز بلکه در چند هفته اخیر تمرکز عمده کریمی قدوسی بر وجود افراد دوتابعیتی در سطوح بالای کشور و تیم هسته‌ای بوده. چیزی که مدت‌هاست می‌گوید بابت آن اسناد متقن دارد اما نه او اسنادش را رو کرده و نه وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی تعیین افراد دوتابعیتی و تشخیص جاسوسی آنها را تأیید کرده است.


 جز در برابر پرچم ایران سر خم نکرده‌ام
سؤال اول از وزیر خارجه که توسط نادر قاضی‌پور و با محوریت حضور او در مراسم تشییع جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق طرح شده بود اصلاً به رأی نمایندگان گذاشته نشد. ظریف در پاسخ به این سؤال که حضورش در این مراسم در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی، نیروهای مسلح، سپاه قدس و وزارت امور خارجه تصمیم‌گیری شده، تأکید کرد: «در برابر هیچ پرچمی جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکردم و در آن مراسم هم تنها من در برابر پرچم تعظیم نکردم.» او درباره دو قسمت کم حاشیه‌تر سخنان کریمی قدوسی هم توضیحاتی داد. ظریف درباره سؤال اول نماینده مشهد با بیان اینکه «باند نیویورک مفهومی موهوم است»، گفت: «برای اولین بار نام باند نیویورک از سوی روزنامه کیهان مطرح شد که فردای آن روز نویسندگان از این مطلب عذرخواهی کردند.» وی تأکید کرد: «این مفهوم در دهه 70 هجری شمسی در زمان وزارت جناب آقای خرازی راجع به کسانی که با وی در نیویورک فعالیت می‌کردند در شبنامه‌های داخلی وزارت خارجه مطرح می‌شد. بنده نه رئیس باند نیویورک بوده‌ام و نه اینکه چنین باندی وجود دارد.» ظریف همچنین با بیان اینکه بارها مورد تقدیر مقام معظم رهبری برای تلاش‌هایم در نیویورک قرار گرفته‌ام، افزود: «اگر کسی در این زمینه شکی دارد، می‌تواند با استعلام از دفتر مقام معظم رهبری صحت آن را سؤال کند.» وی در همین زمینه درباره ارتباط با بنیاد جامعه باز وابسته به جورج سوروس هم گفت: «گروه جامعه باز یا آقای سوروس قبل از اینکه من نماینده ایران شوم، با ایران همکاری داشتند و در زمان من این همکاری محدود، منظم و طبق قاعده شد لذا به اقدامی که کرده‌ام، افتخار می‌کنم.» ظریف همچنین درباره سفرش به فرانسه همزمان با اجلاس منافقین و دشمنان ایران در پاریس نیز توضیح داد: «بنده این موضوع را در تماس تلفنی روز گذشته خود با وزیر امور خارجه فرانسه مطرح کردم اما دیپلماسی به این معنا نیست که به دلیل فعالیت‌های یک گروهک تروریستی منفور ارتباطات خود را با کشورهای دیگر قطع کنیم. زیرا این مراسم هر ساله برگزار می‌شود و ما روابط خود را با فرانسه با توجه به مواضع کشورمان دنبال خواهیم کرد.»
 داستان ادامه‌دار کریمی قدوسی و دوتابعیتی‌ها
اما حاشیه‌های جلسه دیروز چندان ربطی به این سه سؤال نداشت؛ همه چیز به ادعای وجود افراد دوتابعیتی در تیم هسته‌ای با هدف جاسوسی برمی‌گشت. این را از تنظیم وقت کریمی قدوسی برای نطق‌هایش هم می‌شد فهمید. جایی که  از 30 دقیقه وقت خود، بیش از 20 دقیقه را به پخش فیلم و ادای توضیحات درباره همین ادعایش اختصاص داده بود. او مدعی بود که 4 فرد دوتابعیتی در تیم هسته‌ای بوده‌اند. از جمله عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول کمیته پولی و بانکی هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و محمدعلی شعبانی، کسی که کریمی قدوسی مدعی بود «کلید واژه» به وزیر خارجه ارائه می‌کند. سیروس ناصری و مشکات مشکور هم دو نام دیگری بودند که توسط نماینده مشهد مطرح شدند.
 فیلمی خاص برای رسانه‌های خاص
جواد کریمی قدوسی پیش از شروع بخش دوم سخنان خود هم فیلمی کوتاه را در صحن مجلس به نمایش گذاشت که درباره آن توضیح داد: «دو مستند از سوی  اطلاعات سپاه تهیه شده که در کمیسیون امنیت ملی ارائه شد؛ بنده اصل این مستند را به طور کامل در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم زیرا هیچ موضوع طبقه‌بندی شده‌ای ندارد.» البته با وجود وعده این نماینده مجلس، او نه تنها فیلم کاملی که ادعا می‌کرد را بعد از جلسه در اختیار رسانه‌ها قرار نداد بلکه در حاشیه جلسه علنی دقایقی از مستند پخش شده در صحن مجلس را تنها به رسانه‌های مخالف دولت ارائه کرد و در برابر درخواست دیگر رسانه‌ها این گونه پاسخ داد: «شما یک مشت رسانه فتنه‌گر هستید که هیچ اعتمادی به شما ندارم و حتی یک کلمه هم با شما حرف نمی‌زنم. اگر هم فیلم می‌خواهید بروید از رسانه‌های مورد اعتماد بنده وقتی که منتشر کردند، بردارید.» فیلمی هم که او در اختیار رسانه‌های منتقد دولت قرار داد در واقع فیلم جلسه مجلس است نه مستندی که پخش شد. در فیلمی که کریمی قدوسی منتشر کرد و مدعی بود که توسط اطلاعات سپاه تهیه شده، ادعا می‌شد که دری اصفهانی با قصد نفوذ و از سال‌های دهه اول انقلاب وارد سیستم شده است.
ادعای دیگر این بود که فردی به نام «دکتر انصاری» به عنوان مسئول بخش اقتصادی مذاکرات که در مقابل خواسته‌های امریکایی‌ها مقاومت می‌کرده در یک ماه آخر و با دخالت نهاد ریاست جمهوری برکنار و دری اصفهانی جایگزین او می‌شود. محمدجواد ظریف به گواه نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آن لحظات به افراد اطراف خود تأکید می‌کند که اساساً فردی به نام انصاری را نمی‌شناسد که مسئول بخش اقتصادی مذاکرات بوده باشد. قسمت دیگر این فیلم هم اعترافات ضبط شده دری اصفهانی است که خود را دارای تابعیت مضاعف کانادایی معرفی می‌کند. این فیلم پایان مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته را مربوط به نفوذ دری اصفهانی می‌داند و تأکید دارد که نماینده شرکت PWC در ایران هم او بوده. شرکتی که امریکا وظیفه بررسی صحت پیاده سازی FATF را به آن واگذار کرده بود. ورود دری اصفهانی به جلسات روزهای دوشنبه نهاد ریاست جمهوری با هدف تصمیم‌سازی‌های مهم برای کشور، معرفی افراد مهم در ایران جهت ارتباط به PWC و مسائلی دیگر از همین دست به عنوان باقی اتهامات دری اصفهانی معرفی شده است.
 جدیدترین حمله کریمی قدوسی به تیم هسته‌ای
کریمی قدوسی هم بعد از پخش این فیلم با تکرار برخی اطلاعات ارائه شده در آن با بیان اینکه جناب آقای نهاوندیان و روحانی باید پاسخگوی این مسائل باشند، افزود: چرا باید فردی در تیم مذاکره‌کننده در نظر گرفته شود که تمامی اطلاعات نیز در اختیارش بوده اما نظارتی بر عملکرد او نبوده است. نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه شورش‌هایی که امروز بر اثر ورشکستگی برخی مؤسسات مالی رخ داده از سوی دری دو سال قبل به امریکا در قالب بسته اطلاعاتی داده شده است، تصریح کرد: متأسفانه دو سال قبل دری وضعیت امروز کشور را به امریکا جهت داده است. کریمی قدوسی همچنین ظریف را فردی مرتبط با بنیاد سوروس معرفی کرد و گفت: «ارتباط جنابعالی با دو گروه مهم دیگر از جمله گروه بین‌المللی بحران که باز این گروه نیز توسط گروه سوروس اداره می‌شود، چیست؟ رئیس گروه بحران در اتاق شما چه کاری می‌کرد، در هتل کوبورک بلافاصله زمانی که در باز شد رئیس گروه بین‌الملل آمد، در کنار شما در بالکن هتل ایستاد و صدا و سیما این لحظه را شکار کرد که مستندات آن وجود دارد. گروه بین‌المللی بحران 6 گزارش برای برجام تهیه کرد که گزارش شماره 3 آن براساس اسنادی می‌شود که متن توافق ایران در مذاکرات را به وجود می‌آورد، آقای ظریف شما مذاکره کردید یا متن توافق را آنها دادند.» کریمی قدوسی همچنین ظریف را متهم به داشتن ارتباط با اتاق‌فکرهای امریکایی و انگلیسی و لابی‌هایی چون نایاک در امریکا کرد.
 تکذیب ادعای کریمی قدوسی توسط وزارت اطلاعات
ظریف البته قبل از بخش پایانی سخنان کریمی قدوسی دفاع خود را انجام داده بود و به همین دلیل در جریان این بخش از سخنان نماینده مشهد خواستار برگزاری یک جلسه علنی برای مشخص شدن صحت این ادعاها شد. مسعود پزشکیان هم که در این دقایق ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: «افرادی که در این جلسه از آنها نام برده شد، حق دفاع برای آنها محفوظ است.» او افزود: «وزارت اطلاعات کلیپ پخش شده را قبول ندارد. لذا این موضوع جای بحث دارد. بنابراین در جلسه علنی برای مردم این موضوع شفاف خواهد شد.» هر چند در این لحظات کریمی قدوسی با فریادهایی اعتراض خود را به این موضعگیری پزشکیان اعلام می‌کرد اما نایب رئیس مجلس ترجیح داد این اعتراض را نادیده بگیرد.
 دفاع ظریف از تیم هسته‌ای
ظریف قبل از همه این اتفاقات و پیش از آنکه کریمی قدوسی فیلم خود را پخش کند، در رابطه با موضوع افراد دوتابعیتی گفته بود که استعلام تمام اعضای تیم هسته‌ای از وزارت اطلاعات گرفته شده بوده. وی با بیان اینکه جز خدمت از افراد مذکور در تیم مذاکره چیزی ندیدیم، گفت: «از ظرفیت افراد در مذاکرات تخصصی استفاده شد و در مذاکرات خصوصی این افراد حضور نداشتند.» وزیر امور خارجه ادامه داد: «گفته شد وقتی انقلابیون مذاکره کردند، توانستند 1.7 میلیارد دلار از امریکا بگیرند گرچه آن مذاکرات هم تحت هدایت بنده بود اما بیشترین نقش را در اخذ 1.7 میلیارد دلار آقای دکتر دری اصفهانی داشت. سیروس ناصری نیز در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی حرکت کرد و بارها مقام معظم رهبری از جسارت ایشان در برابر دشمنان حمایت کرد. وی در مذاکرات هسته‌ای نقشی نداشت و تنها در موارد حوزه اقتصادی به ما کمک کردند.»
ظریف ادامه داد: «دکتر مشکور نیز مانند دری اصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع در لاهه علیه امریکا دارد، به عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در کمیته‌ای که ریاست جمهوری تشکیل داد نیز به عنوان متخصص حضور پیدا کرد.»
وزیر امور خارجه با اشاره به اظهارات کریمی قدوسی درخصوص مذاکرات انقلابیون و اخذ 1.7 میلیارد دلار گفت: «همان انقلابیون دوتابعیتی و در رأس آنها آقای دری اصفهانی بود، متأسفانه فیلم ایشان که در صحن مجلس منتشر شد که مربوط به هواپیمای پرپولی بود که برای کشور آوردند به عنوان سند جرم مطرح شد.» به این ترتیب هر چند نمایندگان با 67 رأی موافق، 119 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر خارجه به سؤالات کریمی قدوسی قانع شدند اما به نظر می‌رسد این جلسه‌ هم حاشیه‌هایی داشته باشد که با این رأی تمام نشده‌اند.