رويارويي دو «جواد»

عليرضا كيانپور
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ديروز ميهمان نمايندگان مجلس بود تا براي چندمين‌بار پاسخگوي سوالات بي‌پايان جواد كريمي‌قدوسي نماينده عضو جبهه پايداري مشهد باشد. نادر قاضي‌پور نماينده اصولگراي اروميه هم البته از ظريف سوال داشت و مي‌خواست بداند چرا وزير امور‌خارجه در مراسم ختم جلال طالباني شركت كرده است اما كريمي قدوسي دنبال پاسخ سوالاتي بيشتر بود، هرچند يكي از سوالات او هم به حضور ظريف در يك سفر ديپلماتيك خارجي مربوط بود.
 
كنجكاوي جواد كريمي‌قدوسي


نماينده مشهد اما علاوه بر اينكه مي‌خواست بداند چرا وزير امور خارجه همزمان با برگزاري اجلاس منافقين در فرانسه، براي انجام سفري از پيش تعيين‌شده راهي پاريس شده است، به‌دنبال پاسخ اين سوال بود كه ماهيت آنچه «باند نيويوركي‌ها» عنوان مي‌كرد، چه بوده است؛ عنواني كه عمدتا از جانب مخالفان دولت و مذاكرات هسته‌اي به چند ديپلمات برجسته كشورمان ازجمله محمدجواد ظريف، عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي اطلاق مي‌شود و وجه‌تسميه اين لقب نيز چند سال حضور آنها در ايالات‌متحده به عنوان نمايندگان ايران در سازمان ملل بوده است. هرچند همانطور كه ظريف نيز روز گذشته در صحن علني مجلس براي چندين و چندمين‌بار اعلام كرد، هرگز چنين «باندي» وجود نداشته و متعاقبا او نيز رييس اين گروه نيست.
كريمي‌قدوسي به‌جز اين موارد البته سوالاتي ديگر نيز داشت. او كه همواره مدعي حضور افراد دوتابعيتي و همچنين جاسوساني در تيم مذاكره‌كنندگان هسته‌اي بوده و معتقد است متن برجام توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمنان تحرير شده، ديروز نيز بار ديگر اين مدعيات را در قالب سوال از وزير امور خارجه مطرح كرد. اين نماينده اصولگرا در بخشي از سخنانش به ارتباط دستگاه ديپلماسي با ناياك گروه ايرانيان مقيم امريكا يا افرادي همچون علي واعظ تحليل‌گر ارشد گروه بين‌المللي بحران در امور ايران كه همواره مواضعي همراه با ايران داشتند، پرداخت.
 
كريمي‌قدوسي با آپارات در صحن
كريمي‌قدوسي همچنان به نقش دري‌اصفهاني در مذاكرات پرداخت و بار ديگر مدعي شد او يكي از همين نفوذي‌هاست. نماينده عضو جبهه پايداري مشهد اين‌بار براي طرح مدعياتش، صرفا به همان شيوه‌هاي مرسوم بسنده نكرد و در حين نطق و تشريح سوالاتش، بخش‌هاي گزينش‌شده از يك فيلم مستند را نيز در صحن علني پخش كرد تا بخشي از اين مدعيات درمورد نفوذ به تيم مذاكره‌كنندگان هسته‌اي را اثبات كند. كريمي‌قدوسي البته اعلام كرد كه اين فيلم مستند را پس از جلسه در اختيار خبرنگاران قرار مي‌دهد اما هنگامي كه با درخواست خبرنگاران مواجه شد، به‌نحوي از تحويل اسناد به آنها خودداري كرد و درنهايت مشخص شد، گويا اين فيلم را صرفا دراختيار يكي، دو خبرنگار خاص قرار داده كه خبرنگار خبرگزاري دانشجو وابسته به بسيج دانشجويي ازجمله اين خبرنگارها و رسانه‌ها بود.
محمدجواد ظريف البته به تمامي سوالات جواد كريمي قدوسي پاسخ گفت و فراتر از آن، هنگامي كه نماينده مشهد پس از اتمام توضيحات وزير خارجه، مدعياتي جديد با همين مضامين مطرح كرد، باتوجه به آنكه مطابق آيين‌نامه ديگر فرصت پاسخگويي نداشت، در نامه‌اي خطاب به مسعود پزشكيان كه رياست جلسه را برعهده داشت، خواستار برگزاري يك جلسه علني در آينده نزديك جهت تنوير افكار عمومي شد.
 
ماجراي يادداشت ظريف: جلسه علني باشد!
ماجرا از اين قرار بود كه در آخرين دقايق اتهام‌زني‌هاي كريمي‌قدوسي، ظريف ابتدا با حسين پناهي‌آذر معاون پارلماني وزارت خارجه و در ادامه با علي نجفي‌خوشرودي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كه در صندلي كنار او نشسته بود، مشورت كرد و درنهايت، پس از گفت‌وگوي كوتاه نجفي با پزشكيان، پناهي‌آذر دست‌نوشته‌اي را به رييس جلسه علني ديروز مجلس رساند و پزشكيان نيز پيش از آنكه به درخواست كريمي‌قدوسي سوالات را به راي بگذارد، در توضيح اين نامه و درخواست وزير خارجه گفت: «آقاي ظريف درخواست برگزاري يك جلسه علني را كرده تا به شبهات ايجاد شده، پاسخ دهد.» نايب‌رييس نخست مجلس همچنين اضافه كرد: «وزارت اطلاعات، كليپ منتشره ازسوي آقاي كريمي‌قدوسي را قبول ندارد و اين موضوع جاي بحث دارد.» نماينده اصلاح‌طلب مردم تبريز در مجلس تاكيد كرد: «افرادي كه در جريان سوال از وزير خارجه از آنها اسم برده شده حق دفاع از خود را دارند» و گفت: «هيات‌رييسه درخواست وزير خارجه براي برگزاري جلسه علني جهت ارايه توضيحات به وزير امور خارجه را بررسي مي‌كند و هماهنگي لازم براي حضور آقاي ظريف را انجام خواهد داد.»
 
فلاحت‌پيشه: برجام با دقت بررسي مي‌شد
در اين ميان اما حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ضمن تاكيد بر اينكه ارتباط ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران با جريان‌هايي همچون ناياك همواره در چارچوب‌هاي تعريف شده صورت‌گرفته، معتقد است: «طرح موضوعاتي از اين دست كه نفوذي صورت گرفته يا جاسوس‌ها در تيم مذاكرات حضور داشتند، شايسته نيست.» اين نماينده مجلس به «اعتماد» گفته است: «مذاكرات هسته‌اي و نتيجه نهايي آن كه در قالب توافق برجام مطرح است، با دقت ازسوي مسوولان مختلف مورد بررسي قرار گرفته و اساسا اينكه بخواهيم بگوييم اتفاقي خارج از عرف ديپلماتيك و به‌دور از چشم مسوولان اتفاق افتاده، منطقي نيست.»
جعفرزاده : با آبروي افراد بازي نكنيم
غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نايب‌رييس نخست فراكسيون مستقلين ولايي نيز در اظهارنظري نسبتا مشابه رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مي‌گويد كه نمايندگان حق ندارند به اين نحو از طريق تريبون مجلس با آبروي افراد بازي كنند. اين نماينده مجلس به «اعتماد» گفته است: «به هر حال يك فرد يا مجرم است يا نه و مرجع تشخيص اينكه آن فرد مجرم بوده يا نه، قوه‌قضاييه است. بنابراين افشاي اسامي و اعلام آن در حيطه اختيارات و وظايف قوه قضاييه است و فكر نمي‌كنم افشاي اين مسائل در شأن كرسي نمايندگي مجلس باشد.» نماينده رشت همچنين تاكيد دارد كه فارغ از مجرم بودن يا نبودن افراد، اساسا طرح اتهام در صحن علني مجلس عليه كساني كه در مجلس حضور نداشته و امكان پاسخگويي ندارند، خلاف است. جعفرزاده اما موضوعي مهم‌تر را نيز مدنظر دارد. اين نماينده مجلس با اشاره به فيلم مستندي كه كريمي‌قدوسي در صحن پخش كرد، مي‌گويد: «در اين فيلم مستند، هيچ سندي كه دال بر رخ دادن جرم باشد، وجود نداشت. صرفا مسائلي عنوان شد اما هيچ سندي براي اثبات آن وجود نداشت. اينكه بگوييم فلان فرد در فلان جلسه شركت كرده، به‌معناي آنكه لزوما مرتكب جرمي شده، نيست.»
هرچند نمايندگان در نهايت با راي قاطع و بالا بار ديگر تاكيد كردند كه مجلس با اين اتهام‌زني‌ها همراه نبوده و اعتقادي به اين مدعيات ندارد اما شايد بيراه نباشد اگر بگوييم جلسه علني ديروز مجلس دستاوردي بزرگ به‌همراه داشت و آن، اينكه لااقل يك بار براي هميشه تمامي اتهام‌زني‌ها عليه برجام مطرح شد و محمدجواد ظريف به عنوان بالاترين مقام مسوول در اين خصوص به اين اتهامات پاسخ داد و مهم‌تر از آن، نمايندگان مردم نيز با راي خود نظر مجلس شوراي اسلامي را درباره اين اتهامات مطرح كردند. آنجا از ميان 206 نماينده حاضر در صحن، تنها ۶۷ نفر سوالات كريمي‌قدوسي و اتهاماتي كه در قالب اين سوالات مطرح كرد را وارد دانسته و درمقابل، 119 نفر از نمايندگان، يعني چيزي درحدود دوبرابر آراي موافقان سوال، مخالفت خود با اين سوالات را مطرح كرده و تاكيد كردند توضيحات ظريف قانع‌كننده بوده و به تعبير دقيق‌تر، سوالات كريمي‌قدوسي وارد نبوده است.
 
مستندِ بي‌سند
جعفرزاده ايمن‌آبادي كه معتقد است، در جلسه ديروز هر آنچه در سال‌هاي پس از برجام، تحت عنوان ابعاد امنيتي و خسارت‌هاي مذاكرات مورد انتقاد مخالفان برجام بود، مطرح شد، مي‌گويد: «واقعيت اين است كه هيچ‌كدام از اين مدعيات مستند نبود. ضمن آنكه تلاش طرف مقابل براي كسب اطلاع از مذاكره‌كنندگان در طول مذاكرات امري طبيعي است و ما هم تلاشي مشابه داشتيم تا از آنها اطلاعاتي به‌دست بياوريم. كسي منكر اين تلاش نيست. اين قاعده بازي است و مهم اين است كه چه كسي بهتر بازي كرده است. آنچنان كه مي‌بينيم امروز ترامپ از برجام بيرون آمده و رسما گفته اين توافق براي امريكا خسارت محض بوده و ما نيز مي‌گوييم كماكان بايد با طرفين اروپايي به مذاكرات‌مان ادامه دهيم.» او همچنين استدلال مي‌كند: «نكته ديگر اين است كه وقتي بحث امنيتي و اطلاعاتي پيش مي‌آيد، نبايد اينقدر ساده از كنار مسائل بگذريم. از كجا معلوم كه يك جاسوس، ضدجاسوس نيست.»
 
نجفي: بايد مذاكره كنيم
در اين ميان اما روايت علي نجفي‌خوشرودي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كه همان‌طور كه اشاره شد، در طول جلسه علني مشغول گفت‌وگو با وزير امور خارجه نيز بود، جالب توجه است. اين نماينده مجلس به «اعتماد» در ارتباط با شبهاتي كه كريمي‌قدوسي درمورد ارتباطات دستگاه ديپلماسي وارد كرد، مي‌گويد: «اين بخشي از كار يك ديپلمات و دستگاه ديپلماسي است كه با تمامي كانون‌هاي تصميم‌ساز و تاثيرگذار در فرآيندهاي منطقه‌اي و بين‌المللي ارتباط برقرار و نظراتش را مطرح كند تا آنها يكجانبه از دشمنان ما تحليل و خبر نگيرند.» نجفي كه پيش از ورود به مجلس سال‌ها سفير جمهوري اسلامي ايران در قرقيزستان نيز بوده، مي‌گويد: «من از اين نحوه برخورد تعجب مي‌كنم. ما هيچ محدوديتي در گفت‌وگو نداريم و به‌جز خطوط قرمزمان بايد با تمام نهادهاي مختلف مدني، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، اتاق‌هاي فكر و نخبگان مختلف صحبت كنيم.» او همچنين در واكنش به ادعاي كريمي‌قدوسي مبني بر اينكه پيش از دري‌اصفهاني فردي انقلابي به‌نام انصاري در آن سمت مشغول بوده و به‌دلايلي نامعلوم بركنار شده، گفته است: «آقاي ظريف از اين حرف‌ها متعجب بود و مي‌گفت اساسا كسي به‌نام انصاري را نمي‌شناسند و متوجه اين اظهارات نمي‌شوم.»
 
سخنان غيرقابل‌درك كريمي‌قدوسي
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مي‌گويد: «مذاكرات، اتفاقي پنهاني و مخفيانه نبوده است. ما با چند قدرت بين‌المللي پاي ميز مذاكره رفتيم و فرض بر اين بوده كه ناظران فراواني حضور دارند. آقاي ظريف هم گفت كه اگر قرار باشد با اين نگاه بدبينانه به دنيا نگاه كنيم، بايد در خانه‌مان بنشينيم و هيچ كاري نكنيم.» نجفي تاكيد كرد: «شخصا اين مسائل براي بنده قابل درك نيست. اين توافق دوجانبه است و به هر حال داده و ستانده دو‌طرف متفاوت است. اينكه بخواهيم بگوييم نفوذي صورت گرفته، فاقد اعتبار است. ضمن آنكه خط به خط توافقنامه با نهادها و مقامات عاليرتبه كشور هماهنگ مي‌شد. واقعيت اين است كه شخصا دركي از صحبت‌هاي آقاي كريمي‌قدوسي ندارم و كاش خودش توضيح دهد كه چه مي‌گويد!»
كريمي قدوسي البته ديروز توضيحات خود را مطرح كرد. اتفاقا در صحن علني و در حضور نمايندگان ملت نيز اين فرصت را به دست آورد و هر آنچه اين سال‌ها جسته و گريخته گفته بود و همفكرانش مي‌گفتند، يكجا و سر حوصله تكرار كرد اما درنهايت اكثريت مجلس، اين مدعيات را نپذيرفت و با رايي قاطع اعلام كرد كه سوالات و مدعيات او وارد نيست.
 
جواد ظريف
جمهوري اسلامي براي پيشبرد اهداف خود در سطح بين‌المللي از همه ابزارها استفاده مي‌كند؛ كما‌اينكه در جلسه ديوان بين‌المللي دادگستري از طرف ايران وكلاي فرانسوي و انگليسي هم حضور داشتند، اما نمي‌گويند چرا از افرادي با تابعيت‌هاي ديگر استفاده كرديم.
همه كساني كه در مذاكرات با ما كار مي‌كردند هم به وزارت اطلاعات معرفي كرديم و اجازه حضورشان را گرفتيم.
چهار نفري كه آقاي كريمي‌قدوسي نام بردند يا از سوي دستگاه‌هاي ديگر به ما معرفي شدند يا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده كرديم و من جز خدمت از آنها در مذاكرات نديدم. من مسوول روابط ديگر آنها نيستم و آنها به‌جز جلسات تخصصي، در هيچ‌يك از مذاكرات خصوصي نبودند .
بيشترين نقش در گرفتن اين مبلغ از امريكا (غرامت 1.7 ميليارد دلاري) را آقاي دري‌اصفهاني داشت. من بين خودم و خدا بايد شهادت دهم كما‌اينكه براي مقامات قضايي هم شهادت دادم ايشان نقش موثري داشت.
آقاي سيروس ناصري در مذاكرات ايران و عراق نقش موثري در جهت منافع ملي داشت. ايشان در مذاكرات هسته‌اي نقش نداشته و گاهي در حوزه مسائل اقتصادي كمك مي‌كرد.
آقاي مشكور هم مانند دري‌اصفهاني در تمام مذاكرات بوده و در پرونده شكايت وزارت دفاع در لاهه عليه امريكا به عنوان وكيل جمهوري اسلامي ايران است.
آقاي شعباني هم در مذاكرات نبوده و به عنوان كمك در روابط عمومي از ايشان استفاده مي‌شد.
باند نيويورك يك مفهوم موهوم است. در دهه ۷۰ اين موضوع در شبنامه‌هاي وزارت خارجه مطرح شد. نه چنين باندي وجود دارد نه من رييس آن هستم. اولين‌بار اين عنوان در تيتر روزنامه كيهان استفاده شد و اين روزنامه روز بعد با تذكر مقامات عاليه عذرخواهي كرد.
بنياد جامعه باز در آن دوران با ايران ارتباط داشت. من اين ارتباط را محدود و منظم كردم.
رهبري بارها من را مورد تفقد قرار دادند به ميزاني كه از شأن من بالاتر بوده.
ما به خارجي‌ها چشم نداريم ولي تلاش مي‌كنيم با كشورهايي كه با ما خصومت ندارند، ارتباط برقرار كنيم.
من در همه محافل امريكايي صحبت كرده‌ام به جامعه باز، شوراي روابط خارجي، شوراي آسيايي، مجلس نمايندگان و كميسيون روابط خارجي مجلس نمايندگان و سنا رفته‌ام. اجازه اين كار را داشته‌ام و به عنوان سفير ايران اين كار را انجام داده‌ام و گزارش اقداماتم را تقديم كردم و به‌همين خاطر مورد تقدير قرار گرفتم. زماني هم كه گروهي در ايران مرتكب اشتباه و خيانت شد و با آنها برخورد شد ارتباطم با آنها قطع شد.
جواد كريمي‌قدوسي
از همان تماس تلفني كه رييس‌جمهور و اوباما با هم داشتند، امريكايي‌ها در نيويورك جشن گرفتند كه ايران به آنها زنگ زده است. بارها اطلاعات دقيقم را در معرض افكار عمومي قرار دادم اما با هجمه ظريف روبه‌رو شدم.
معتقدم با منطق نرم، نمي‌توان مذاكره كرد. پس از اشتباهات در دوران مذاكره كه ظريف مرتكب آن شد كه نتيجه آن اجراي همه تعهدات ايران و باقي ماندن همه تحريم‌ها شد.
كميته مربوط در اين زمينه (تحقيق و تفحص از مديران دوتابعيتي) ۱۰۰ نفر از مسوولان و مقامات در اختيار بنده است كه كميته تحقيق آنها را به دست آورده است. در صفحه اول نام عبدالرسول دري با تابعيت كانادا به‌عنوان مسوول كميته مذاكره‌كننده پولي و بانكي و هسته‌اي آمده است. آيا اين جايگاه كم جايي است. محمدعلي شعباني نيز عضو هيات مذاكره‌كننده بودند. برخي از آنان فارغ‌التحصيل دانشگاه‌هاي انگليس هستند كه متخصص در امور جاسوسي هستند. سيروس ناصري و مشكان مشكور هم عضو هيات مذاكره‌كننده بودند.
نگاهي كه معتقد است بدون غرب نمي‌توان زندگي كرد، درست نيست اما دولت روحاني به اين مساله اعتقاد دارد.
آقاي ظريف، دري را وطن‌پرست ياد مي‌كند نه وطن‌دوست. ايشان تاكيد كردند هرچه قوه قضاييه حكم دهد آن را قبول مي‌كند، خب قوه قضاييه حبس ابد براي ايشان صادر كرده است، حكم را با وجود همه فشارهاي دولت، بپذيريد.
نماينده امريكا در دوبي و يك افسر ام‌آي‌سيكس از اطلاعات راهبردي كه دري‌اصفهاني در اختيار آنان گذاشت، تشكر كرد. نهاونديان و رييس‌جمهور بايد پاسخگو باشند. يكي از برآوردهاي دري‌اصفهاني اين بود كه دو سال قبل از وضعيت موسسات مالي و اعتباري و ورشكستگي آنها و مسائل اجتماعي بعدي را به امريكا گزارش داده بود.
شما نمايندگان وزارت بهداشت را به بنياد جورج سوروس معرفي كرديد و دو نفر از اعضاي اين بنياد وارد ايران مي‌شوند. در حقيقت ضدتعقيب بود و مركز مطالعات استراتژيك مجمع تشخيص با آنان مشغول مذاكره مي‌شود و در پي آن (حوادث مربوط به سال) ۱۳۸۸ به پا شد.
رييس گروه بحران در اتاق شما حضور داشت، چرا؟ گروه بين‌الملل بحران شش گزارش براي برجام تهيه كرد كه گزارش شماره ۳ آن مي‌شود، متن مذاكرات. شما توافق كرديد يا متن توافق را آنان دادند؟ مقر اين گروه در بلژيك است و تامين مالي آن نيز با بنياد سوروس است.
اتاق فكر چتم هاوس، شما و جان كري را كانديداي جايزه صلح كرد كه البته شما توجه داشتيد و جايزه را نگرفتيد. روابط شما با آنها روابط عادي نيست.
تمام اطلاعات اقتصادي كشور توسط دري‌اصفهاني روي ميز سرويس‌هاي جاسوسي گذاشته شد.