شكست بزرگ

گاهي اوقات تسويه‌حساب‌هاي سياسي به شكلي تعبيه و تزيين مي‌شود كه جلد آن دلسوزي براي مردم است ولي در باطن افتضاحي نهفته كه اگر ملت از آن آگاه شوند آبرويي براي مسببان آن باقي نخواهد ماند. چندي پيش وزير آموزش و پرورش در جلسه‌اي فاش كرد كه بر خلاف اصل پانزدهم قانون اساسي در برخی مناطق مشاهده شده با زبان محلی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، این موضوع بسیار خطرناک است زیرا بچه‌ها زبان محلی را در خانواده فرا می‌گیرند پس باید زبان رسمی کشور را در مدرسه بیاموزند.
تسويه‌حساب‌هاي پوچ
بعد از آن جريان‌هايي كه از هر فرصتي براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي‌كنند و نگاه و توجهي به منافع ملي ندارند، شروع به حمله عليه وزير و توهين به وي كردند. از طرفي نيز افرادي كه تريبون‌هاي خاصي در اختيار دارند با ايجاد فضاي منفي عليه وزير سعي كردند تا براي او ارعاب ايجاد كنند و او را از استيضاح بترسانند. در همين راستا نادر قاضی‌پور كه نيازي به معرفي ندارد مدعي شد كه سخنان وزیر آموزش و پرورش در موضوع ممنوعیت تدریس زبان محلی در مدارس، خلاف سفارش رهبری و ريیس جمهور است! قاضی‌پور، با اشاره به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در مورد ممنوعیت زبان محلی در مدارس و خطرناک توصیف کردن این موضوع اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید به جای این سخنان، توانایی پرداخت مطالبات فرهنگیان را داشته و مدارس کانکسی را کاهش دهد. وی تصریح کرد: علاوه بر آن، وزیر آموزش و پرورش باید به نوسازی مدارس تخریبی بپردازد چون به جای اینکه وضعیت آموزش و پرورش را نوین کند، افاضه علم کرده و تدریس زبان‌های بومی را در مدارس مضر اعلام کرده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که زبان فارسی مضر زبان ترکی بوده و سبب می‌شود که زبان اصلی و مادری ما لطمه ببیند. وی با تاکید بر اینکه زبان‌های بومی در خدمت آموزش و پرورش هستند، بیان کرد: بی تردید اگر معلمان و نیروهای بومی آموزش و پرورش، از زبان‌های محلی به ویژه قوم کثیر آذری استفاده نکنند، نمی‌توانند آموزش بدهند. قاضی‌پور با اشاره به این موضوع که زبان ترکی قرار بود در مدارس تدریس شود گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم حکم فرمودند که به فرزندان زبان ترکی را آموزش دهید و علاوه بر آن ريیس جمهور قول داد که زبان ترکی در مدارس تدریس شود، بنابراین سخنان وزیر آموزش و پرورش خلاف سفارش رهبری و ريیس جمهور است.


تحريف بيانات رهبري
قاضي‌پور با تحريف بيانات رهبري سعي داشت به اهداف خود برسد زيرا ايشان هيچ‌گاه اين‌گونه بيان نكردند و طبق فيلم منتشر شده از ديدار رهبر انقلاب با خانواده شهدا در شانزدهم آذر 95 ايشان يكي از كودكان حاضر در جلسه به نام پارسا را مورد تفقد خود قرار مي‌دهند و جمله‌اي را به زبان آذري بيان مي‌كنند و در ادامه مادر مي‌گويد كه تركي متوجه مي‌شود ولي نمي‌تواند صحبت كند كه رهبري خطاب به مادر پارسا مي‌فرمايند:« فارسي را در مدرسه ياد مي‌گيرند و تركي را در خانه يادش بدهيد». جمله رهبري انقلاب واضح است و نيازي به تفسير ندارد ولي برخي به نوعي بيانات معظم‌له را بازگو مي‌كنند كه به نفع اهداف خود استفاده كنند. اين فرد در گذشته نيز با الفاظي مانند «مترسك» وزير را زير سوال برده بود و مشخص است كه دنبال چه هدفي است.
استيضاح انحرافي
در ادامه فضاسازي‌ها برخي نماينده‌ها 24امضا را براي استيضاح وزير جمع كردند كه جمع كثيري از آن‌ها از نمايندگان بخش‌هاي آذري زبان ايران بودند و نام نادرقاضي‌پور نيز در آن بين ديده مي‌شد. هرچند كه عده‌اي تلاش كردند تا با جهت‌دهي به افكار‌عمومي استيضاح وزير را به سمت و سوي ديگري ببرند ولي مشخص بود كه تسويه‌ حساب قوم گرايان با بطحايي عامل اصلي استيضاح بود.
ريزش امضا
اين افراد بعد از مدتي تلاش توانستند استيضاح را اعلام وصول كنند.
در همين راستا علی اصغر یوسف نژاد چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرد كه در استیضاح وزیر آموزش و پرورش جناب بطحایی طی نامه‌ شماره ۳۸۴۶۳۱۹ مورخ ۷ /۶/ ۹۷ کمیسیون آموزش پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۲۳ آیین نامه با تعداد ۲۰ امضای نمایندگان تقدیم هیات ریسه شد که اعلام وصول می‌شود.
وی افزود: مطابق ماده ۲۲۵ آیین نامه داخلی مجلس وزیر حداکثر ظرف ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود. در همين اعلام علني نيز چهار امضا پس گرفته شده بود و اين موضوع را مي‌توان به عنوان بي‌اساس محسوب شدن درخواست استيضاح بدانيم.
تلاشي بيهوده
بعد از اين همه تلاش مذبوحانه سرانجام دست استيضاح‌كنندگان وزير آموزش و پرورش خالي ماند و احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات ريیسه مجلس شورای اسلامی اعلام كرد كه نمایندگان طی نامه‌ای به هیات ريیسه پارلمان خواستار منتفی شدن طرح استیضاح سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، شدند.
وی افزود: نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز امضاهای خود را از این طرح پس گرفتند و تاکنون پنج امضا باقی مانده است. عضو هيات رييسه مجلس با بیان اینکه نمایندگان، به‌دلیل بازگشایی مدارس امضاهای خود را از این طرح پس گرفتند، تصریح کرد: در این شرایط استیضاح بطحایی روز سه‌شنبه در صحن علنی پارلمان مطرح نخواهد شد.
شكست بزرگ
همان‌گونه كه مشخص است نمايندگاني كه امضاي خود را در برگه استيضاح ثبت كرده بودند دريافتند كه دست‌‌شان به جايي نخواهد رسيد و تنها وقت مردم و مجلس را تلف خواهند كرد. از طرفي آن‌ها متوجه شده‌اند كه استيضاح از پيش شكست خورده است و نمايندگان در ميان اين همه مشكلاتي كه وجود دارد به بهانه‌هاي عده‌اي توجهي نمي‌كنند و دوباره به وزير راي اعتماد خواهند داد كه اين رويداد هزينه استيضاح‌كنندگان را در جامعه بالا خواهد برد. در همين راستا روغن ريخته را نذر و اعلام كردند كه به دليل نزديك بودن به مهر امضا را پس گرفتند كه اين را رويداد را مي‌توان شكستي بزرگ براي برخي جريان‌هاي حاكم در مجلس‌دانست.
استيضاح به خاطر مردم!
براي تكميل گزارش و ارائه اطلاعات بيشتر به سراغ برخي نمايندگان استيضاح كننده رفتيم كه آن‌ها اظهاراتي را بيان كردند كه قابل توجه و تامل‌برانگيز بود.
در همين راستا محمد ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماينده اراك گفت كه امروز با همه مشکلات ریز و درشت سیاسی و اقتصادی، زمان مناسبی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست اما واقعیت این است که برخی مشکلات در حوزه آموزشی ما را وادار به این اقدام کرده است.
بنده و بقیه نماینده ها علاقه ای به استیضاح وزیر نداریم اما برای رسیدگی به برخی امور در حوزه آموزش و پرورش باید پاسخ برخی پرسش ها را از زبان وزیر بشنویم.
این روزها آموزش و پرورش در کشور ما با معضلات بسیاری مواجه است و بر همین اساس بنده مشتاق پیگیری مطالبات مردم هستم و می‌خواهم پیام نارضایتی مردم را به گوش وزیر برسانم. به ويژه در دو جلسه ای که قرار بود وزیر آموزش و پرورش در مجلس حضور یابد و این اتفاق نیفتاد، مشکلات آموزشی ما را نگران تر کرد و من به همراه برخی دیگر از نمایندگان این نگرانی ها را به معاونان وزیر گوشزد کردیم و مي‌خواستيم تا وزیر در مجلس حضور یابد و پاسخ این نگرانی ها را به ما بدهد.
مشكلات و كشاندن وزير به مجلس
اين نماينده كه نامش در برگه استيضاح وزير درج شده بود، گفت كه واقعیت این است آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه های زیربنایی در کشور است و اگر مورد کم‌توجهی قرار بگیرد، بي‌شك آسیب جدی را به بخش های مختلف جامعه وارد می‌کند.
ما اکنون در زمینه آموزشی با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم و از آنجایی که این وزارتخانه نقش اساسی را در کشور بر عهده دارد باید با همه مشکلاتی که وجود دارد، در ابتدا برای برداشتن موانع موجود در این زمینه اقدام کنیم. اکنون بسیاری از معلمان در سطح کشور با مشکل مواجه هستند و همگی به این وضعیت اعتراض دارند. اینکه چرا وزیر به مطالبات معلمان توجه نکرده و در احقاق حقوق آن ها گامی برنداشته است، ما را بر آن داشته بود تا از وزیر بخواهیم در مجلس حضور یابد و پاسخ این مطالبات را بدهد. به راستی که بسیاری از ایرادهايی که به این حوزه وارده شده مربوط به عدم توجه وزیر به مطالبات مردم است و باید در این زمینه پاسخگو باشد...
خواسته ‌ از بطحايي
نماينده خمین توضيح داد كه واقعیت این است در همه وزارتخانه ها و سازمان ها دیده شده است که بعد از سه یا چهار ماه بخش زیادی از مطالبات مورد پیگیری قرار می‌گیرد، اما مسائل در زمینه های آموزشی گاهی سه تا پنج سال است که در نوبت اجرا هستند و هیچ گامی برای اجرای آن ها برنداشته نمی شود. خواسته ما از وزیر این بود كه به اولویت های آموزش و پرورش توجه کند که متاسفانه در این زمینه نیز اقدامی از سوی وزیر صورت نگرفته است.
وي ادامه داد:« همه این مطالبات به کنار، آموزش و پرورش اکنون با روندی غیر ثابت در پیش است که هر روز برنامه های جدیدی را در دستور کار قرار می‌دهد. براي مثال هر سال یک سیستم جدید برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود که این شیوه درستی نمی تواند باشد. گاهی مشاهده شده است که در روزهای پرالتهاب کنکور، نظرات مختلفی درباره تاثیر معدل بر آزمون سراسری داده شده است و این روزها را برای دانش آموزان سخت تر کرده است. گاهی معدل اثر بخش بوده و گاهی خیر، که این ها همگی برای دانش آموزان نگرانی ایجاد کرده است. گاهی تصمیم گرفته اند مدارس تیزهوشان را حذف کنند و گاهی بر خلاف این موضوع عمل کرده اند. این یعنی برنامه های این وزارتخانه نادرست بوده اند. همچنین معنای این اقدامات این است که نظام تصمیم گیری در آموزش و پرورش منسجم نیست و از استحکام کافی برای اجرای برنامه ها برخوردار نیست و همه این ها نتیجه ای به غیر از ایجاد التهاب در میان دانش آموزان ندارد.
ادامه ماجراي 2030
اين عضو كميسيون امينت ملي مجلس بيان كرد كه از طرفی نیز یکی از ایرادات درباره اجرای سند 2030 بود. اخباری شنیده شده است که این سند همچنان در برخی بخش‌ها در حال اجرایی‌شدن است و اکنون هیچ توجیهی از سوی مسئولان آموزش و پرورش در این باره وجود ندارد و این بسیار نگران کننده است. به راستی وقتی این سند باید حذف شود، چرا اتحاد کافی در میان مسئولان وجود ندارد و به صورت مخفیانه این سند در برخی بخش‌ها اجرا می‌شود؟ این ها همه مواردی هستند که وزیر آموزش باید پاسخگو باشد.
كاري به زبان مادري نداشتيم
اين نماينده در پايان سخنانش اعلام كرد كه البته بنده مطلبي درباره اینکه استیضاح وزیر آموزش به اظهارات ایشان درباره زبان مادری مربوط است، نشنیده ام و فکر می‌کنم دلایلی که گفته شد برای استیضاح این فرد می تواند کافی باشد. ما نماینده ها خواستار برکناری وزیر نیستیم و تنها در جلسه ای که قرار است اجرا شود، می خواستيم پاسخ این سوالات را از زبان او بشنویم. وزیر آموزش و پرورش مسئول این سازمان است و هر وزیری در مشکلاتی که در آن سازمان پيدا مي‌شود، نقش اساسی دارد و باید مسئول پیگیری حق مردم باشد. وزیر آموزش حالا مدتی است که در این وزارتخانه مشغول به فعالیت است و بي‌شك از مشکلات باخبر است. توقع ما نیز از وزیر مدیریت بهتر امور است و با وجود اینکه راضی نبودیم ایشان را استیضاح کنیم اما برای پیگیری این مشکلات مي‌خواستيم، این گفت و گو را با وزیر داشته باشیم. ما علاقه داریم تا پیام خود را به وزیر برسانیم و هدف‌مان برکناری ایشان از تصدی کرسی وزارتخانه نیست.
اظهار نظر يك نماينده برخلاف اصل قانون
شهاب الدین بی مقدار، نماينده تبريز نيز كه نامش در ميان استيضاح كنندگان بود، در رابطه با دلايل خود براي امضاي اين ليست گفت كه بنده از عملکرد وزیر آموزش و پرورش راضی نیستم و به همین دلیل خواهان استیضاح ایشان در مجلس هستم. چند وقت پیش بود که وزیر آموزش و پرورش صحبتی پیرامون زبان مادری داشتند که این اظهارنظر نزدیک بود کل کشور را بر هم بریزد. وزير گفته بودند که معلم ها اجازه ندارند در شهرهایی که زبان مادری دانش آموزان به غیر از زبان فارسی است، با زبان مادری با دانش آموزان صحبت کنند. این موضوع باعث شد تا بسیاری از نماینده ها از این اتفاق ناراضی شوند و در واکنش به این حرف، خواهان استیضاح وزیر باشند.
وي ادامه داد:«ما ملتی هستیم که از قوم های مختلف با زبان های مادری مختلفی در کشور برخوردار هستیم. از کرد و لر گرفته تا ترک و گیلکی که همه این اقوام به زبان غیر از فارسی صحبت می کنند. بنابراین به نظر می رسد در مدارس تا زمانی که هنوز این دانش آموزان به خوبی زبان فارسی را متوجه نمی شوند، معلمان وظیفه دارند تا با زبان مادری این دانش آموزان وارد گفت و گو شوند. این در حالی بود که اظهارنظر وزیر در این رابطه نزدیک بود فاجعه به بار آورد و کل کشور را به خشم آورد؛ زیرا زبان مادری برای قوم‌های مختلف اهمیت ویژه دارد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود:«بنابراین از یک طرف اظهارنظر وزیر درباره زبان مادری باعث واکنش نماینده ها شد و از سوی دیگر نیز بی توجهی ایشان نسبت به دیگر مسائل و مشکلات آموزشی جمعی از نماینده ها را خواستار استیضاح کرد. ما نماینده ها با امضای استیضاح وزیر می خواهیم تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های ایشان در حوزه‌های مختلف آموزشی بیان کنیم. مهم‌تر از همه مداخله این فرد درباره مسائل اجتماعی از قبیل زبان مادری باعث گله ما شده است. این مداخله‌ها از یک سو، افت تحصیلی دانش‌آموزان از سوی دیگر باعث این اعتراض‌ها شده است. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ایران رتبه کنکور دانش آموزان افت کرده و پایین رفته است. در استانی که بنده فعال هستم این افت رتبه را به خوبی می توان درک کرد. این مشکلات از یک طرف و عدم پیگیری مطالبات معلمان نیز از سوی دیگر باعث شده تا هیچ کس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش رضایتی نداشته باشد. اکنون در استان ما بسیاری از معلمانی که به بنده مراجعه می کنند ناراضی هستند و این نشان می دهد که شخص وزیر در پیگیری حق و حقوق مردم به خوبی عمل نکرده است و وزیر باید به ما نماینده ها در مجلس پاسخ بدهد».
ايرادهاي تكراري
شهاب‌الدين بي‌مقدار گفت كه یکی دیگر از ایراداتی که به آموزش و پرورش وارد بود، عمل نکردن وزیر بر اساس برنامه ششم توسعه است و شخص وزیر برنامه های ششم توسعه را در مسائل آموزش و پرورش عملیاتی نکرده است. بنده معتقد هستم همه مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، به دلیل بی توجهی وزیر به مسائل ایجاد شده و باید حل شود».
اين نماينده نكته‌اي خاص را نيز بيان كرد و گفت:«بسیاری تماس گرفته و به ما می گفتند که اکنون با این وضعیت کشور و در آستانه ماه مهر نباید این استیضاح انجام شود و زمان خوبی برای این موضوع نیست، اما به هر حال مطالبات مردم باید زودتر پیگیری شوند و وزیری که ضعیف است باید جای خود را به فرد دیگری بدهد. همان‌گونه که در وزارت اقتصاد این اتفاق افتاد و عملکرد ضعیف وزیر باعث کنار رفتن وی شد. البته بنده مسائل استیضاح را امضا نمی کنم و معتقد هستم که باید به افراد زمان داد تا مشکلات را حل کنند. این در حالی است که در حوزه آموزشی برخی از ناکارآمدی ها باعث شد تا خواستار این استیضاح باشم. در این میان نماینده ها به بخشی از وظایفی که دارند باید به خوبی عمل کنند، دولت نیز تا حد امکان سعی کند تا موانع اجرایی شدن برنامه ها را از میان بردارد».
وي در ادامه دوباره به هدفي كه كارشناسان معتقدند دليل اصلي استيضاح بود، اشاره و گفت:«از آنجایی که زبان مادری برای بسیاری از مردم ایران اهمیت زیادی دارد، باید امکان حرف زدن به زبان مادری در مدارس وجود داشته باشد».
استيضاح ، نظر شخصي‌ام بود
سیده حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید و نماينده مردم قزوين نيز در رابطه با دلايل پيگيري استيضاح توسط او گفت:« به هر حال این نظر شخصی من بوده که خواهان استیضاح وزیر آموزش و پرورش باشم اما در مجموع معتقد هستم که در هر کشوری که توسعه یافته، در ابتدا به مسائل آموزش توجه خاصی شده است و این موضوع در کشور ما نیز باید به خوبی پیگیری شده و مسائل مربوط به آن رسیدگی شود؛ زیرا پیش‌شرط توسعه هر کشوری توجه کافی به آموزش است».
اين نماينده مجلس ادامه داد:«شاید اکنون همه بپرسند که چرا در این برهه از زمان که کشور با مشکلات زیادی مواجه است، وزیر آموزش و پرورش باید استیضاح شود كه در پاسخ مي‌گويم برای ایجاد زمینه های توسعه در ایران، باید مانند کشورهای پیشرفته دیگر از مسائل آموزش شروع کرد. وزیر آموزش و پرورش کنونی تلاشی در این زمینه از خود نشان نداده است و در حال حاضر آموزش و پروش کشور با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می کند. سیاست‌های آقای وزیر سیاست های درستی نیستند و باید در این زمینه تجدید نظر شود».
وي ادامه داد كه متاسفانه سیاست‌های این شخص در همه حوزه های مربوط به آموزش از اشکالات اساسی برخوردار هستند؛چه در حوزه نیروی انسانی از قبیل پیگیری حق و حقوق معلمان و چه در حوزه دانش آموزی، برنامه ها و سیاست های خوبی از طرف وزیر دیده نمی شود. این در حالی است که در طول فعالیت وزرای پیشین این مشکلات وجود نداشتند یا کمتر بود یا حداقل وزرای قبلی برای رفع مشکلات تلاش می کردند اما وزیر آموزش کنونی هیچ کنترلی را روی این مسائل ندارد و تلاشی در زمینه حل مشکلات حوزهای مختلف آموزشی از سوی ایشان دیده نمی شود. این در حالی است که اگر ایشان سعی می کردند مسائل را حل کنند یا شاهد بودیم که آقای وزیر در جهت رفع مشکلات آموزش تلاش می کند و مسائل را در کنترل خود دارد، بي‌شك این شخص را استیضاح نمی کردیم.
اين عضو فراكسيون اميد اذعان كرد كه در مجموع مشکلات مربوط به همه حوزه های این بخش باعث شده تا جمعی از نماینده ها خواستار استیضاح وزیر باشند، اما بعید می دانم که استیضاح ایشان ربطی به اظهارات وزیر درباره زبان مادری داشته باشد. در کل جلسات استیضاح دیگر وزرا در مجلس انجام شده است.
اقدامي خارج از منطق
استيضاح وزرايي مانندآخوندي، ربيعي، شريعتمداري و كرباسيان كه بي‌شك در وضعيت نامناسب اقتصادي اين روزهاي كشور تاثيرگذار هستند، مي‌تواند نتيجه خوبي براي مردم داشته باشد ولي استيضاح وزير آموزش و پرورش دربازه‌اي كه كشور دچار جنگ اقتصادي است اندكي قابل تامل و خارج از منطق بود.
چند نكته تامل‌برانگيز
اگر برخي جريانات در كشور به دنبال تقويت قوم‌گرايي هستند بايد بدانند كه مردم ايران بيش از پيش در برابر آن‌ها خواهند ايستاد و بيان بهانه‌هاي واهي براي جمع‌آوري راي نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت. آموزش زبان مادري در ايران اقدامي مناسب و قابل تحسين است ولي اينكه برخي برخلاف اصل 15 قانون اساسي مي‌كوشند تا آموزش به زبان مادري را در كشور به راه بيندازند؛ بايد در نيت آن‌ها شك كرد. اقدامي كه مي‌تواند در آينده بحراني را براي مردمان و آيندگان مناطق مختلف ايران ايجاد كند. آن‌ها مي‌گويند كه آموزش بايد به زبان مادري باشد ولي نمي‌گويند كه اگر فرد آموزش‌ديده روزگاري در شهرهاي ديگر ايران دانشگاه قبول شد بايد چه كار بكند؟ اگر اين شخص خواست نامه‌اي به زبان رسمي كشور بنويسد بايد از چه راهي استفاده كند؟! اگر اين فرد در يكي از شهرهاي ديگر ايران شغل پيدا كرد براي ارتباط با مردم آن شهر بايد چه اقدامي را در دستور كار قرار دهد؟! احترام به قانون بايد در تمام اركان اين كشور به ويژه مركز قانون‌گذاري كه مجلس شوراي اسلامي است رعايت شود و اينكه برخي افراد براي خوشايند عده‌اي اظهاراتي را به زبان مي‌آورند كه بر خلاف اصل قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است قابل قبول نيست و اميدواريم كه همه به قانون احترام بگذارند وبه جاي زير سوال بردن آن به راه آن روي بياورند باشد كه رستگار شويم.