پخش مستند جنجالی در مجلس و دفاع قاطع ظریف

اکبری – باز هم صحن بهارستان شاهد اکران فیلم هایی بود که در نقد برخی اعضای مذاکره کننده تهیه شده بود، فیلم هایی که در خلال پرسش و پاسخ وزیر خارجه و کریمی قدوسی نماینده مشهد پخش شد. در این  بین اکثریت قاطع نمایندگان اعلام کردند که از توضیحات ظریف درباره سوالات مطرح شده قانع شده اند. ظریف در خلال این گفت و گو ها با ارائه توضیحاتی درباره تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد : افراد دارای دوتابعیت در مذاکرات تخصصی هسته‌ای حضور داشتند اما در مذاکرات خصوصی نبودند.
به گزارش خراسان محمد جواد ظریف روز گذشته با حضور در صحن مجلس ابتدا به سراغ سوالات نادر قاضی پور نماینده ارومیه درباره شبهه ادای احترامش به پرچم اقلیم کردستان در مراسم تشییع پیکر جلال طالبانی رفت و او را قانع کرد. وی در ادامه به ارائه توضیحات درباره سخنان  کریمی قدوسی مبنی بر عدم مقابله دیپلماتیک با اقدام فرانسه برای برگزاری نشست گروهک منافقین، باند نیویورکی ها و وجود چهار جاسوس دو تابعیتی  در تیم مذاکره کننده هسته ای پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این که دیپلماسی به معنی لغو سفر به بهانه برنامه گروهک تروریستی بی‌مقدار نیست گفت:‌ البته منافقین تنها مشکل ما با فرانسه محسوب نمی‌شوند‌. حمایت دولت فرانسه از اسرائیل، حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و حمایت از کودک‌کشی‌های عربستان در یمن از جمله موارد اختلافی ما با آن هاست.
ظریف: دیپلماسی به معنی روابط عاشقانه نیست


وزیر امور خارجه با تأکید بر این که دیپلماسی به معنی روابط عاشقانه نیست، گفت: دیپلماسی به معنی گفت‌و‌گو برای حل اختلافات است. امروز هم ما با همین روش توانسته‌ایم آمریکا را در جهان منزوی کنیم و نشان دهیم که ملت ما اهل منطق است. ظریف درباره حضور چهار فرد با تابعیت دوگانه در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: همه افرادی را که در دوران مذاکرات هسته‌ای با ما همراهی می‌کردند به وزارت اطلاعات معرفی کرده ایم و اجازه حضور آن ها را گرفته‌ایم. ضمن این که این افراد یا از دیگر دستگاه‌ها به ما معرفی شده‌اند یا ما آن ها را به همکاری فراخواندیم.
طرح ادعای جاسوس بودن 4 کارشناس تیم مذاکره کننده
وی درباره ادعای کریمی قدوسی با اشاره به گزارش کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دو تابعیتی که براساس آن عبدالرسول دری اصفهانی، محمد علی شعبانی، سیروس ناصری و مشکان مشکور را جاسوس خوانده بود گفت: من این جا شهادت می‌دهم که جز خدمت از این افراد ندیدم. ضمن این که آن ها در هیچ یک از جلسات خصوصی ما نیز نبودند.وی با تاکید براین که برخلاف نظر نماینده سوال کننده برجام معاهده ای "شکست خورده" نیست خطاب به کریمی قدوسی یادآورشد:  در ماجرای گرفتن 1.7 میلیارد دلار از آمریکا بیشترین نقش را در این مسئله آقای دکتر دری اصفهانی داشت. من بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.ظریف با بیان این که درباره وطن‌پرستی و حمایت این افراد از منافع ملی، شکی ندارم گفت:  ما باید بدانیم ایرانی‌ها بزرگ‌ترین سرمایه ما در خارج از کشور هستند و باید شرایط را برای استفاده از آن ها فراهم کرد.وزیر خارجه در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره "باند نیویورکی‌ها" خاطرنشان کرد: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در زمان وزارت آقای خرازی در برخی شب‌نامه‌های داخلی علیه وزارت امور خارجه مطرح شد. برای اولین بار نیز روزنامه کیهان در مقاله‌ای به باند نیویورکی‌ها اشاره کرد که فردای آن روز در مطلبی به عذرخواهی از مخاطبان خود پرداخت.
نمایندگان می‌توانند از دفتر رهبری استعلام کنند
وزیر امور خارجه با اشاره به دوران حضور خود در نیویورک و تقدیر رهبرمعظم انقلاب از عملکرد او در آن دوران تصریح کرد:‌ این یک حقیقت است که بنده به جای خانه‌نشینی در مدت پنج سال حضور خود در نیویورک به شکلی فعال بودم که همه احساس می‌کردند باید اقدامات خود را با من هماهنگ کنند. برای این مسئله بارها و بارها از طرف مقام رهبری مورد تقدیر قرار گرفتم که اگر نمایندگان در این مسئله شک دارند می‌توانند از دفتر رهبری استعلام کنند. وی افزود:‌ وظیفه من به عنوان سفیر ایران با توجه به اختیارات این بود که با همه افرادی که امکان استفاده آن ها در جهت منافع ملی است ارتباط برقرار کنم و با کمال افتخار این کار را انجام دادم، نه این که از این کار خوشم بیاید اما خوشحالم که در زمان سفارت بنده دستاوردهای بسیار خوبی در سازمان ملل متحد داشتیم تا جایی که وقتی من نمایندگی را ترک کردم همه گفتند ایران یک سخنگوی بسیار قهار را از دست داد.
پخش مستند جنجالی در مجلس
در میانه سوال و پرسش کریمی قدوسی و ظریف مستندی جنجالی توسط  نماینده سوال کننده در مجلس پخش شد که در آن اتهاماتی به حسن روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی و محمد جواد ظریف در مقام نماینده ایران در سازمان ملل مطرح شده بود. کریمی قدوسی همچنین خاطرنشان کرد:‌ علاوه براین که اصل مستند را در اختیار رسانه ها قرارمی دهم،  دو مستند دیگر را نیز که  توسط اطلاعات سپاه تهیه شده است به رسانه ها می دهم.در این مستند که تقریبا تمام مفاد آن پیشتر در گزارش های سایت های فارس و مشرق منتشر شده بود، به درخواست تابعیت کانادایی توسط دری اصفهانی در سال های دور و نقش او در گفت و گوهای هسته ای اشاره و ادعا شده که عملاً مسئول پیاده کردن بخشی از منویات طرف غربی در جریان مذاکرات بوده است. بخش دیگری از این مستند که به مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا در سال 94 پرداخته، تصریح می کند که دکتر انصاری یکی از اعضای تیم مذاکره کننده در مقابل زیاده خواهی های آمریکا ایستادگی می کند، اما دولت او را برکنار می کند و دری اصفهانی به جای او منصوب می شود. در این مستند ضمن طرح این پرسش که چرا برای به کارگیری دری اصفهانی از حفاظت اطلاعات وزارت دفاع استعلام نشده، آمده است: یک ماه بعد از آمدن دری برجام نهایی می شود. این فیلم در انتها به نفوذ دری اصفهانی در نهاد ریاست جمهوری مرور شده و بیانات مقام معظم رهبری درباره نفوذ به دری اصفهانی تطبیق داده شده است.
نمایندگان از پاسخ ظریف قانع شدند
پس از اعلام قانع نشدن کریمی قدوسی از توضیحات وزیر خارجه این  توضیحات به رای مجلس گذاشته شد و در نهایت نمایندگان با ۶۷ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.
پزشکیان: وزارت اطلاعات محتوای فیلم کریمی قدوسی را رد کرد
در پی اعلام رای نمایندگان مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: وزارت اطلاعات کلیپ پخش شده توسط کریمی قدوسی را قبول ندارد. افرادی که از آن ها اسم برده شد حق دارند از خود در مجلس دفاع کنند.
سایر اخبار این روزنامه
سـراب صربستان سـراب صربستان جنجال برای فراموش نشدن! جنجال برای فراموش نشدن! موافقت نمایندگان مجلس با ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری موافقت نمایندگان مجلس با ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری اوج گیری قیمت ارز و طلا اوج گیری قیمت ارز و طلا جنجال و سکوت مشایی در جلسه دوم دادگاه جنجال و سکوت مشایی در جلسه دوم دادگاه نمایش ظرفیت واقعی ورزش ایران در اندونزی نمایش ظرفیت واقعی ورزش ایران در اندونزی پخش مستند جنجالی در مجلس و دفاع قاطع ظریف پخش مستند جنجالی در مجلس و دفاع قاطع ظریف طرح توزیـع کالاهای اساسی ارزان قیمت طرح توزیـع کالاهای اساسی ارزان قیمت پشت پرده پیچیـده یک عزل در عـراق پشت پرده پیچیـده یک عزل در عـراق واکنش الهام چرخنده به ادعای جنجالی خواهران منصوریان واکنش الهام چرخنده به ادعای جنجالی خواهران منصوریان جنجال ریاضت اقتصادی به سبک عمران خان جنجال ریاضت اقتصادی به سبک عمران خان پراید 36 میلیونی شد پراید 36 میلیونی شد دو قطعه غیرمجاز در «ابراهیم» دو قطعه غیرمجاز در «ابراهیم» رهبر معظم انقلاب: احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد رهبر معظم انقلاب: احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد