جنجال و سکوت مشایی در جلسه دوم دادگاه


دومین و آخرین جلسه دادگاه مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور سابق همان طور که انتظار می رفت با حاشیه های زیادی همراه بود؛ وکلای مشایی باز هم نیامدند، او طی یک هفته گذشته باز هم ازخواندن کیفرخواست خودداری کرده و در نهایت پس از این که مشایی پیشنهاد مهلت یک ماهه برای قرائت کیفرخواست را نپذیرفت، قاضی با اعلام ختم دادرسی تأکید کرد که در مهلت مقرر رأی بدوی صادر می شود.
قرائت اتهامات در بین فریادهای مشایی
در این جلسه که از ابتدا تا انتهای آن، مشایی بدون لحظه ای توقف مداوم داد و فریاد می کرد و مدعی بود که دادگاه صلاحیت ندارد، کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قرائت و سه اتهام اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات دولتی به متهم تفهیم شد که وی از پاسخ به اتهامات امتناع کرد. بنا بر گزارش میزان، اسفندیار رحیم مشایی، دومین جلسه دادگاه خود را نیز با رفتار‌های نامتعارف آغاز کرد و حتی هنگام تلاوت قرآن نیز، با صدای بلند مشغول صحبت بود. در جلسه دیروز پس از آن که مشایی مدعی شد کیفرخواست را نخوانده است، قاضی گفت: کیفرخواست را برای شما آورده‌اند؛ اما از پذیرش آن استنکاف کرده اید اسناد آن موجود است. در این هنگام قاضی دستور داد سند استنکاف مشایی از پذیرش کیفرخواست را روی نمایشگر محل دادگاه نشان دهند، اما مشایی روی خود را برگرداند!
سوالات قاضی از مشایی


به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این جلسه، قاضی غضنفرآبادی خطاب به متهم گفت: آقای مشایی چرا می‌خواستید جیسون رضاییان را ببینید؟، پانته‌آ فیوزی و آزیتا شفازند چه کسانی هستند؟، چرا روز چهارشنبه کیفرخواست را نگرفتید؟، ارتباط خود با جاسوسان انگلیس و اسرائیل را توضیح دهید، لیلا زند چه ارتباطی با رژیم صهیونیستی داشت؟، سرویس امنیتی انگلیس چرا به شما گفت: فرایند استفاده از بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را تئوریزه کنید؟ شما دنبال ریاست جمهوری از طریق جریان نفاق و کشور‌های کانادا و انگلیس بودید. بهانه‌جویی نکنید؛ با این کار به خود ظلم می‌کنید. بنا بر این گزارش، مشایی به هیچ کدام از این سوالات پاسخ نداد و تنها گفت: می‌خواهم با کت و شلوار از خودم دفاع کنم. در واکنش به این پاسخ مشایی قاضی غضنفرآبادی گفت: آقای مشایی این جا سفارت انگلیس نیست، این جا دادگاه است. شما و آقای بقایی چه تفاوتی با سایر مردم دارید که خود را تافته جدا بافته می‌دانید.
غضنفرآبادی: هیچ اصراری به محکومیت مشایی نداریم
غضنفرآبادی در ادامه جلسه خطاب به متهم گفت: آقای مشایی می‌خواهید دادگاه را برای یک ماه دیگر تشکیل دهیم کیفرخواست را مجدد بفرستیم و وکیل خود را معرفی کنید؟ ما هیچ اصراری به محکومیت شما نداریم شما چرا به محکومیت خود اصرار دارید؟ وی سپس خطاب به حضار اعلام کرد اگر آقای مشایی درخواست کند وقت را تمدید می‌کنیم تا از خود دفاع کند، اما این را نمی‌خواهد. مشایی در این جلسه درخصوص صلاحیت دادگاه هم معترض بود که قاضی در پاسخ، تأکید کرد که قانون، تشخیص این موضوع را برعهده دادگاه گذاشته است.در این میان به نوشته میزان، در این جلسه خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما، تسنیم، شبکه خبر، باشگاه خبرنگاران و ایسنا حضور داشتند. البته به نظر می رسد حضور رسانه ها در این جلسه محدود به همین چند رسانه بوده؛ زیرا دیروز از حضور خبرنگار خراسان در جلسه ممانعت به عمل آمد.
جوانفکر نیامد، ختم دادرسی بقایی اعلام شد
به گزارش ایسنا، دیگر متهم پرونده مشایی، نیز علی اکبر جوانفکر بود که نه خود در دادگاه حضور یافت و نه وکیلی معرفی کرده بود. همچنین به گزارش ایرنا، مهران عبدا... پور وکیل بقایی اعلام کرد جلسه دادگاه معاون اجرایی دولت دهم هم به دلیل استنکاف موکلش از حضور در جلسه دادگاه در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد. به گفته او پرونده بقایی با دو عنوان اتهامی توهین به مسئولان و نشر اکاذیب تشکیل شد و پس از تفهیم اتهام، ختم دادرسی اعلام شده تا رأی در مهلت مقرر قانونی صادر شود. حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم سال قبل هم در پنج جلسه به اتهام مالی و اختلاس محاکمه و به 15 سال حبس محکوم شد و با تایید رای دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور، اسفند ماه سال گذشته برای تحمل کیفر به زندان اوین انتقال داده شد.
سایر اخبار این روزنامه
سـراب صربستان سـراب صربستان جنجال برای فراموش نشدن! جنجال برای فراموش نشدن! موافقت نمایندگان مجلس با ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری موافقت نمایندگان مجلس با ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری اوج گیری قیمت ارز و طلا اوج گیری قیمت ارز و طلا جنجال و سکوت مشایی در جلسه دوم دادگاه جنجال و سکوت مشایی در جلسه دوم دادگاه نمایش ظرفیت واقعی ورزش ایران در اندونزی نمایش ظرفیت واقعی ورزش ایران در اندونزی پخش مستند جنجالی در مجلس و دفاع قاطع ظریف پخش مستند جنجالی در مجلس و دفاع قاطع ظریف طرح توزیـع کالاهای اساسی ارزان قیمت طرح توزیـع کالاهای اساسی ارزان قیمت پشت پرده پیچیـده یک عزل در عـراق پشت پرده پیچیـده یک عزل در عـراق واکنش الهام چرخنده به ادعای جنجالی خواهران منصوریان واکنش الهام چرخنده به ادعای جنجالی خواهران منصوریان جنجال ریاضت اقتصادی به سبک عمران خان جنجال ریاضت اقتصادی به سبک عمران خان پراید 36 میلیونی شد پراید 36 میلیونی شد دو قطعه غیرمجاز در «ابراهیم» دو قطعه غیرمجاز در «ابراهیم» رهبر معظم انقلاب: احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد رهبر معظم انقلاب: احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد