دیده‌بان حقوق بشر: کشورهای فروشنده سلاح به عربستان شریک جنایات ائتلاف عربی در یمن هستند

گروه دیده‌بان حقوق بشر با اعلام اینکه حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان در منطقه ضحیان جنایت جنگی آشکار محسوب می‌شود، از آمریکا و کشورهای دیگر خواست فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان اعلام کرد که حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری افغانستان به این اتوبوس دانش‌آموزان یمنی که دست‌کم باعث کشته شدن 26 کودک و زخمی شدن 19 تن دیگر شد یک جنایت جنگی آشکار است.این سازمان تاکید کرد که باید کشورها فورا فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرده و از یک تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در جنگ یمن حمایت کنند.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر از زمانی که جنگ در یمن در مارس 2015 شروع شد حملات هوایی متعددی از جانب ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان در این کشور که ناقض قوانین جنگ بودند رخ داده بدون آنکه تحقیقاتی مناسب بعد از این حملات صورت بگیرد و بدین ترتیب تامین کنندکان تسلیحات عربستان اکنون در خطر همدستی در جنایات جنگی با عربستان هستند.
در همین حال دیده‌بان حقوق بشر گفته که مهمات تولید آمریکا را در مکان وقوع دست‌کم 24 حمله غیرقانونی ائتلاف عربستانی در یمن شناسایی کرده است.این درحالی است که آمریکا براساس گزارش‌ها برای عملی کردن یک توافق فروش 7 میلیارد دلاری مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان و امارات تلاش می‌کند.


بیل وان اسولد، یک محقق ارشد حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر گفت: ائتلاف تحت رهبری عربستان با حمله به یک اتوبوس پر از دانش‌آموزان برگ دیگری به سوابق وحشتناک خود در کشتن غیرنظامیان در یمن در مکان‌هایی نظیر عروسی‌ها، مراسم‌های ترحیم، بیمارستان‌ها و مدارس اضافه کرد.او خاطر نشان کرد: کشورهایی که یا علم به این سابقه فروش بمب‌های بیشتر به عربستان را ادامه می‌دهند در حملات مرگبار آینده علیه غیرنظامیان همدست خواهند بود.
در نوامبر 2015 وزارت خارجه آمریکا با فروش 4020 بمب قدرتمند GBU-12 در چارچوب یک توافق فروش تسلیحات 1.3 میلیارد دلاری موافقت کرد.با این حال در دسامبر 2016 دولت وقت آمریکا جلوی بخش‌هایی از این توافق فروش را که شامل مهمات هدایت شونده دقیق می‌شدند، گرفت، اما بعدا در مارس 2017 دولت دونالد ترامپ این تصمیم را لغو کرد. در ژوئن 2017 همچنین دولت ترامپ با یک توافق جدید فروش تسلیحات به عربستان به بهانه تعهد عربستان به کاهش تلفات غیرنظامیان موافقت کرد.
انگلیس و فرانسه نیز جز فروشندگان مهم سلاح به عربستان محسوب می‌شوند. آلمان فروش تسلیحات خود به طرف‌های جنگ یمن را به حالت تعلیق درآورده و هلند و سوئد محدودیت‌های بیشتری برای فروش تسلیحات خود به آنها وضع کرده‌اند. یک دادگاه در بلژیک نیز چهار مجوز فروش تسلیحات به عربستان را از بابت نگرانی درباره نقض قوانین در یمن به حال تعلیق درآورد و نروژ نیز همین تعلیق را برای فروش تسلیحات به عربستان و امارات اعمال کرد.
وان اسولد گفت: هر مقام آمریکایی که تصور می‌کند فروش بمب‌های بیشتر به عربستان راه جلوگیری از کشتار کودکان یمنی ازسوی عربستان است باید ویدئوهای مربوط به حمله به اتوبوس در ضحیان را ببیند.وی تصریح کرد: آمریکا و کشورهای دیگر باید فورا فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و اقدام به حمایت از تحقیقات مستقل سازمان ملل درمورد نقض قوانین در یمن کنند. در غیر این صورت خطر همدستی در جنایت‌های آینده را خریده‌اند.
مردم سودان خواستار توقف مشارکت کشورشان در تجاوز به یمن شدند
شمار زیادی از مردم و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی سودانی مخالفت خود را با مشارکت نیروهای نظامی کشورشان در تجاوز به یمن اعلام و تاکید کردند، ادامه حضور این سربازان به معنای تجاوز به حقوق سودانی‌ها و یمنی‌ها است و به همین دلیل سودانی‌ها باید زودتر به وطنشان بازگردند.
به گزارش ایرنا، تارنمای «السودان الیوم » نوشت، هربار ائتلاف به رهبری سعودی‌ها، کودکان یمن را هدف قرار می‌دهد یا این ائتلاف سعودی –آمریکایی، به خاک یمن تجاوز می‌کند، هر بار سازمان‌های بین‌المللی خواستار پایان دادن به این جنگ ظالمانه ضد مردم یمن می‌شوند و هر بار یکی از خانواده‌های سودانی به دلیل کشته شدن فرزندانشان در یمن داغدار می‌شوند، از هر گوشه و کناری در سودان درخواست‌ها برای خارج کردن نیروهای نظامی سودانی بالا می‌گیرد.
این تارنمای سودانی افزود: در گذشته تنها برخی نخبگان بودند که جرات می‌کردند خواستار عقب نشینی نظامیان سودانی از یمن شوند و این اقدام دولت را بر خلاف قانون اساسی می‌دانستند اما اکنون بسیاری از مردم علنا و بدون ترس، خواستار بازگشت فرزندانشان از یمن هستند، آن‌ها این روزها تلاش می‌کنند با هر راه ممکن بر دولت فشار وارد کنند تا دست از این اشتباه بزرگ بردارد.
السودان الیوم در ادامه نوشت، به تازگی برخی فعالان در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای اعلام مخالفت با حضور نظامیان سودانی صادر کرده‌اند و خواستار عقب نشینی فوری نیروهای نظامی سودانی از یمن شده‌اند، این دعوت با استقبال گسترده مردم مواجه شده است و اکنون هشتگ‌هایی مانند " ما هیچ ارتباطی با متجاوزان به یمن نداریم " و " جنگ ضد یمن را متوقف کنید" ایجاد شده و شمار زیادی از مردم بدان پیوسته‌اند.
خارطوم از سال 1394 به طمع دریافت کمک‌های مالی، شمارنامشخصی از نیروهای نظامی خود را برای کمک به عربستان در تجاوز به یمن اعزام کرد.رسانه‌های سودانی اعلام کرده‌اند براساس آمارهای غیر رسمی، تاکنون 850 سرباز سودانی در یمن کشته شده‌اند.
حزب کنگره یمن در مذاکرات ژنو شرکت می‌کند
درحالی که ژنو روز پنجشنبه جاری میزبان نشست میان گروه‌های یمنی است، کمیته مرکزی حزب "کنگره مردمی یمن" که در صنعاء مستقر است، اعلام کرد در مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل شرکت می‌کند. در همین حال رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، فرستاده سازمان ملل را به عدم اجرای تعهدات خود در زمینه کاهش بحران اقتصادی متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته مرکزی حزب کنگره سراسری یمن در صنعاء در پی دعوت مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن، اعلام کرد در مذاکرات ژنو مشارکت می‌کند. این کمیته ریاست کنگره را مسئول انتخاب اعضای هیات مذاکره کننده، کرد.
گریفیتس پیشتر به صورت مشترک از مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و صادق ابو راس، رئیس کنگره مردمی یمن برای شرکت در مذاکرات ژنو دعوت کرده بود.
به گفته منابع یمنی، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن که از رهبران حزب کنگره مردمی هم هست به دلیل شرایط جسمانی‌اش با گریفیتس در ریاض دیدار نکرده و وزیر خارجه دولتش را به جای خود به دیدار او فرستاد.
خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: مذاکرات صلحی که قرار است از پنج‌شنبه در ژنو آغاز شود، غیر مستقیم خواهد بود و فرستاده سازمان ملل آن را میان دو طرف مدیریت خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
تغییر سیاست بورس کالا در معاملات آتی سکه فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند گلایه محسن هاشمی از تلویزیون در برنامه تهران 20: فقط شهردار تهران که نباید بخاطر قانون بازنشستگی برود، 1800 نفر قرار است بروند، چرا یک بار به رفتن رئیس صدا و سیما نپرداختید برنده جایزه صلح نوبل: بن زاید و بن سلمان را تحت پیگرد قرار می‌دهیم دیده‌بان حقوق بشر: کشورهای فروشنده سلاح به عربستان شریک جنایات ائتلاف عربی در یمن هستند در گفت‌وگو با آیت‌الله سید محمد غروی حوزه سکولار یا غیرسکولار؟ حاشیه امن خودروسازان دفاع صریح دکتر ظریف در مجلس از مردان دیپلماسی کشور: در برابر هیچ پرچمی به جز پرچم ایران تعظیم نمی‌کنم معاون وزیر خارجه انگلیس: مایل به حفظ برجام بدون توجه به سیاست‌های آمریکا هستیم دومین جلسه رسیدگی به اتهامات معاون احمدی نژاد؛ جنجال و سکوت مشایی در برابر اتهامات قوه قضائیه و امتحان برخورد با اخلالگران اقتصادی کیفرخواست متهم ردیف اول پرونده مفاسد اقتصادی قرائت شد نتایج آزمون ارشد امروز اعلام می‌شود ایران و چین بر گسترش تعاملات علمی و دانشگاهی تاکید کردند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: با اینکه احتمال جنگ نظامی وجود ندارد نیروهای مسلح توانایی های خود را ارتقا دهند