«جهان صنعت» پیامد طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان را بررسی می‌کند

گروه صنعت- رشد غیرمنطقی قیمت‌ها همواره یکی از پدیده‌هایی است که مردم این سرزمین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مقابله با این افزایش قیمت‌ها و تفحص از عوامل گرانی، شعار سیاستمداران و دولتمردان سرزمین‌مان بوده است که تاکنون هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده است‌.
امروز معضلات افسارگسیخته شده‌اند و بیشتر از همه کارگران هستند که زیر چرخ اقتصادی له می‌شوند‌. در چند ماه اخیر بازار خودرو با افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها روبه‌رو بود‌. روند افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار در حالی ادامه‌‏دار است که بازار خودروهای وارداتی در رکودی سنگین ولی پرهیاهو به سر می‏‌برد‌.
همزمان با کاهش ۳۳ درصدی معاملات مسکن، روند جهش بی‌سابقه قیمت خودرو آغاز شد‌. ظاهرا نوسان‌گیران با آگاهی از این‌که بازار مسکن در ورطه رکود قرار گرفته، سرمایه‌های خود را به بازار خودرو آورده‌اند‌. تکنیک آنها هم این است که برای القای گرانی آینده خودرو، آگهی‌های نجومی ارائه می‌دهند‌. دیگر وقت آن فرا رسیده با کسانی که پراید ۲۲ میلیون تومانی را ۴۵ میلیون تومان می‌فروشند برخورد صورت گیرد.
اما همچنان تابلوی اعلام قیمت خودروسازان، قیمت‌هایی را نشان می‏‌دهد که در خردادماه گذشته از سوی شورای رقابت تعیین و شایعه شده است که تولیدکنندگان با هدف افزایش قیمت و ایجاد حاشیه بازار، عرضه را بسیار محدود کرده‌‏اند؛ هرچند خودروسازان هم با استناد به بیش از 50 هزار خودرو ناقص در پارکینگ‎های خود از کمبود قطعه شکایت دارند‌.


اما در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس بیان کرده بود بیش‌ از 90 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آنها برای آن‎ که به سود بیشتری برسند، سراغ احتکار رفتند از این رو مجلس‌نشینان به تحقیق و تفحص از خودروسازان رای مثبت دادند تا برای چندمین بار این صنعت را مورد بررسی قرار دهند، هرچند که مشخص نیست نتایج این کار تا چه اندازه از مشکلات صنعت خودرو کم می‌کند‌. چنانچه پیش از این نیز تحقیق و تفحص از خودروسازان، تاثیری در صنعت و بازار خودرو ایجاد نکرد‌.
ولی اعلام مجدد تحقیق و تفحص از سوی مجلس‌، شوک دیگری را به بازار خودرو وارد کرد‌. این بار بازار خودرو خود را در موج به اصطلاح آرامش قیمت انداخته است‌.
در حالی نمایندگان مجلس بر نتیجه‌بخش بودن تحقیق و تفحص از خودروسازان تاکید می‌کنند که برخی کارشناسان با دیده تردید به این مساله نگاه کرده و معتقدند تحقیق و تفحص‌هایی که تاکنون از این صنعت انجام گرفته، نتیجه لازم را نداشته است.
اگر در ادامه این روزها قیمت‌ها نیز بر همین پایه باقی بماند مصرف‌کننده همچنان متضرر اصلی خواهد بود چراکه به طور مثال افزایش ناگهانی بیست میلیونی خودرو پراید و در نهایت کاهش دومیلیونی آن به چه معناست ؟!
تحقیق و تفحص‌های بی‌نتیجه
در راستای این بلبشو‌های قیمت خودرویی دولت باید نقش خود را در بهبود اوضاع اقتصادی کشور بهتر و وسیع‌تر ایفا کند تا بازار به یک ثبات برسد و مردمی که زیر فشار هستند رها شوند‌. طبق نظرات برخی کارشناسان در سایر رسانه‌ها، مردم به ویژه اقشار کارمند و کارگر حتی با کاهش چند میلیون تومان از افزایش نرخ چند ده میلیونی خودرو همچنان تحت فشار اقتصادی قرار دارند‌. در همین رابطه حسن کریمی‌سنجری کارشناس خودرو معتقد است که نفس انجام تحقیق و تفحص از خودروسازان با توجه به سطح بالای مطالبات از آنها و همچنین مدیریت دولتی که بر این بنگاه‌ها حاکم است، اقدام درستی است‌. با این حال تاکنون خروجی مناسبی از این اقدام نداشته‌ایم‌.
این کارشناس خودرو به نبود خروجی مناسب از این اقدام مجلس اشاره می‌کند و دلیل آن را عدم تغییر در قوانین فعلی و عدم‌تدوین قوانین جدید می‌داند‌. کریمی‌سنجری می‌گوید: در زمان‌های تحقیق و تفحص، برخی نمایندگان به خودروسازان مراجعه کرده و اطلاعاتی را از آنان دریافت می‌کنند، ولی گاه به جای اینکه از این اطلاعات در جهت اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت خودروسازان استفاده کنند، این اطلاعات تبدیل به ابزاری برای فشار آوردن به خودروسازان می‌شود‌.
فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز با کریم سنجری در ارتباط با عدم‌کارایی طرح‌های تحقیق و تفحص از خودروسازان موافق است: تاکنون خروجی مناسبی از تحقیق و تفحص‌های صورت گرفته از خودروسازان به دست نیامده و چنانچه خروجی این طرح مناسب باشد با چالش دیگری روبه‌رو هستیم و آن ضمانت اجراست‌.
این کارشناس خودرو معتقد است باید نتیجه این تحقیق و تفحص‌ها خود را در قوانین و مقررات تصویب شده توسط نمایندگان نشان دهند؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده و همین مساله سبب می‌شود بی‌تاثیر بودن این اقدام عیان شود‌.
به اسم حمایت از تولید داخلی به دنبال افزایش ثروت
داستان حمایت از تولید داخل و از سوی دیگر حمایت از واردات خودرو این روزها به یک جدال جدی تبدیل شده است‌. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با محدودیت در واردات خودرو چنین معتقد است که طی این سال‌ها ثابت شده که تا رقیب خارجی وجود نداشته باشد خودروسازها و قطعه‌سازان داخلی به خودشان زحمت ابتکار و بالا بردن کیفیت را نمی‌دهند‌.
مهدی دادفر در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور گفت: متاسفانه در این برهه از زمان اقتصاد ما دچار سیاست‌زدگی شده و به نظر می‌رسد مسوولان به جای اقدامات کارشناسی، احساسی تصمیم‌گیری می‌کنند‌. هنوز واردات خودرو بدون هیچ توجیه کارشناسی و علمی ممنوع است و همین عامل سبب شده نمایندگی‌های یکی از برندهای معروف 700 نفر از کارگران خود را تا پایان این ماه تعدیل کند که این موج اول بیکاری و تعطیلی شرکت‌های واردکننده خودرو و بنگاه‌های وابسته به آن است‌.
دادفر افزود: برخی به اسم حمایت از تولید داخلی به دنبال افزایش ثروت خود هستند. برای این عده کیفیت خودرویی که مردم سوار می‌شوند اصلا مهم نیست. همین باعث شده قطعه‌سازان بزرگ به دنبال افزایش قیمت خودرو داخلی بدون اضافه کردن هیچ امکانات و تغییری باشند‌. همان‌ها امروز قیمت پراید را به کانال 40 میلیون رسانده‌اند‌.
امروز بازار خودرو کشور به شدت انحصاری است و به اسم تولید ملی و اشتغال به زور دست در جیب مردم می‌کنند. اگر بخواهیم با دلار آزاد محاسبه کنیم قیمت پراید پنج هزار دلار است در حالی که ارزان‌ترین خودرو جهان که شبه‌خودرو نامیده می‌شود در کمپانی تاتا موتور هند به قیمت هشت هزار دلار به فروش می‌رود. حالا این سوال به وجود می‌آید چرا پس هیچ کشوری این خودرو را نمی‌خرد؟ چرا هیچ برنامه صادراتی وجود ندارد؟ اگر از لحاظ ایمنی در حد استاندارد باشد باید حداقل مشتریان افغانستانی و عراقی در صف خرید باشند‌. به گزارش ایلنا، معلوم می‌شود این باند فقط روی مردم خودمان زوم کرده و با استفاده از شرایط انحصاری بازار با هر قیمتی که می‌خواهند آن را به مردم تحمیل می‌کنند و بعد شعار حمایت از تولید داخل سر می‌دهند‌.
تا وقتی تفکر انحصاری وجود داشته باشد و دنبال دیوار کشیدن دور کشور در حوزه خودرو باشند این صنعت پیشرفت نخواهد کرد‌. طی این سال‌ها ثابت شده تا رقیب خارجی وجود نداشته باشد خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی به خودشان زحمت ابتکار و بالا بردن کیفیت را نمی‌دهند‌.
موضع‌گیری در تخلفات واردات خودرو
از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تخلفات انجام گرفته در بحث ثبت سفارشات خودرو گفت: اینکه گفته می‌شود وزیر یا معاون وزیر در این خصوص تخلف کرده‌اند، این‌گونه نیست‌.
برات قبادیان در خصوص تخلفات انجام شده در ثبت سفارشات خودرو اظهار کرد: معتقد هستم که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مظلوم واقع شد زیرا مساله به وجود آمده فقط برای 2 درصد اختلاف ایجاد شده در ثبت سفارشات بود‌.
وی افزود: در این زمینه اشکال ایجاد شده در ثبت سفارش خودرو که یا بر اثر هک شدن سیستم یا تخلف یک کارمند بوده است را در بوق و کرنا کردند و اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است‌.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در واردات 100 هزار خودرو، حتی اگر 1700 خودرو تخلف انجام شده باشد، آن تخلف در گمرک بوده و وزارت صنعت در واردات تخلف نکرده است‌.
قبادیان عنوان کرد: اگر در خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت مساله‌ای باشد آن است که سامانه وزارتخانه هک شده یا کارمندی تخلف کرده و اینکه وزیر یا معاون وزیر در این خصوص تخلف کرده‌اند، این‌گونه نبوده است‌. در کل در 100 هزار خودرویی که در سال گذشته وارد کشور شده، 2 درصد تخلف شده و در همان گمرک نیز جلوی این ماجرا گرفته شد‌.
نرخ‌های کذایی!
حال که آهنگ کاهش قیمت خودرو به گوش می‌رسد‌، رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: از ابتدای هفته جاری به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نزولی شده و تا حدود هشت میلیون تومان نیز کاهش یافته است‌.
سعید موتمنی اظهار کرد: افزایش قیمت رخ داده در بازار خودروهای داخلی در یک ماه اخیر واقعی نبوده و ناشی از جوسازی دلالان و سفته‌بازان است‌.
وی ادامه داد: قیمت‌های کذایی که برای خودروهای داخلی عنوان می‌شود قیمت‌هایی است که دلالان و سودجویان در سایت‌های فروش اینترنتی آگهی می‌کنند و هیج مبنای درست و واقعی ندارد‌.
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: واقعیت این است که چند دلال و سفته‌باز قیمت‌های پرت و نجومی برای خودروها در سایت‌های فروش اینترنتی آگهی می‌کنند و به سرعت این قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی بازنشر شده و به عنوان قیمت خودرو بین مردم دهن به دهن شده و جا می‌افتد‌.
وی با بیان اینکه با قیمت‌های فعلی مصرف‌کننده واقعی به هیچ وجه اقدام به خرید خودرو نمی‌کند، خاطرنشان کرد: البته دیده می‌شود که بعضا برخی افراد به صورت احساسی عمل کرده و فریب نرخ‌بازی دلالان و گفته‌های آنها مبنی بر آنکه قیمت‌ها بیش از این افزایش می‌یابد را می‌خورند و با قیمت‌های نجومی فعلی هم اقدام به خرید می‌کنند که البته تعداد آنها بسیار کم است‌.
موتمنی ادامه داد: از روز گذشته با انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان شاهد کاهش قیمت‌های غیرواقعی در بازار خودرو هستیم به‌گونه‌ای که تا هشت میلیون تومان نیز قیمت‌ها کاهش یافته است‌.
وی تاکید کرد: البته قیمت‌های فعلی نیز غیرواقعی است و باید کاهش یابد‌. عملا در بازار خودرو خریدار و مصرف‌کننده واقعی برای این محصولات با قیمت‌های فعلی وجود ندارد و معامله‌ای در این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.
کاهش ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو
گزارش روز گذشته قیمت خودرو حکایت از کاهش ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار دارد‌.
کسادی فروش و البته رشد غیرمنطقی قیمت انواع خودروهای داخلی آن هم در طول هفته گذشته عاملی شده تا بازار خودرو به سمت قفل شدن معاملات برود‌. علاوه بر این خبر پیش‌فروش محصولات خودروسازان هم بر کسادی بازار اضافه کرده است‌. در بازار پراید111 با کاهش چهار میلیون تومانی با قیمت 36 میلیون تومان فروخته می‌شود‌.
قیمت پژو405 GLX با کاهش سه میلیون تومانی52 میلیون تومان، پژو207 اتوماتیک با کاهش 1 میلیون تومانی با قیمت 106 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد‌. همچنین ساندرو اتوماتیک با کاهش 2 میلیون تومانی با قیمت 108 میلیون تومان، استپ‌وی اتوماتیک با کاهش 2 میلیون تومانی با قیمت 118 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد‌.
سمند LX با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت 55 میلیون و 500 هزار تومان، H30 با کاهش 10 میلیون تومانی با قیمت 84 میلیون تومان، پژوپارس با کاهش 6 میلیون تومانی با قیمت 65 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با کاهش 6 میلیون تومانی با قیمت 100 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 با کاهش 1 میلیون تومانی با قیمت 70 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد‌.
قیمت انواع محصولات کرمان خودرو‌
نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
لیفان X50- اتوماتیک 000/000/96 000/500/86
لیفان X60- اتوماتیک 000/000/106 000/500/97
لیفان 820 000/000/160 000/900/109
جک J4 اتوماتیک --- 000/500/78
جک S3 اتوماتیک 000/000/133 000/500/105
جک S5 اتوماتیک 000/000/201 000/500/123
هیوندای I20 000/000/194 000/000/115
هیوندای اکسنت 000/000/192 000/900/114
هیوندای النترا 0/2 000/000/340 000/500/204
هیوندای سوناتا LF 000/000/400 000/000/248
هیوندای توسان TL 000/000/480 000/000/278
هیوندای آزرا 2018 000/000/900 000/000/379
هیوندای سانتافه DM 000/000/515 000/000/357
قیمت انواع محصولات ایران‌خودرو
نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
سمند LX کد 29340 000/500/58 000/535/33
سمند VEF دوگانه‌سوز کد 29110 000/000/61 000/082/36
دنا 000/000/80 000/989/46
دنا پلاس 000/000/100 000/265/53
پژو GLX405 000/000/56 000/944/32
پژو SLX405 000/000/61 000/105/35
پژو پارس سال کد 28229 000/300/69 000/774/40
پژو پارس سال دوگانه‌سوز کد 28316 000/000/71 000/241/42
پژو 207 دنده‌ای 000/500/89 000/130/47
پژو 207 اتوماتیک 000/000/107 000/364/54
پژو 206 تیپ 2 000/500/64 000/286/36
پژو 206 تیپ 5 000/500/71 000/942/41
پژو 206 صندوقدار V8 000/000/72 000/763/42
پژو 2008 000/000/219 000/994/114
پژو 301 000/000/170 توقف فروش
پژو 508 000/000/380 توقف فروش
رانا LX 000/000/70 000/509/39
دانگ‌فنگ H30 Cross اتوماتیک 000/000/89 000/000/50
رنو تندر پلاس اتوماتیک 000/000/109 توقف فروش
رنو کپچر 000/000/275 توقف فروش
سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 10 000/000/300 توقف فروش
هایما S5 000/000/173 000/640/98
هایما S7 توربو 000/000/197 000/311/104
وانت پیکاپ بنزینی دو کابین فوتون 000/000/210 000/000/128
مینی‌بوس آرین 000/000/185 000/600/119
ون وانا 000/000/165 000/900/109
قیمت انواع محصولات سایپا در بازار تهران
نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
سایپا 111 (سفید) 000/000/37 000/492/22
سایپا 131 (سفید) 000/000/36 000/709/22
سایپا 132 (سفید) 000/100/36 000/122/22
سایپا 151 000/000/31 000/400/23
تیبا (سفید) 000/500/42 000/507/27
تیبا دوگانه‌سوز (سفید) 000/000/44 000/000/29
ساینا 000/000/47 000/143/31
ساینا اتوماتیک 000/000/55 000/102/42
کوییک اتوماتیک 000/000/65 000/993/45
آریو (دنده‌دستی) 000/000/72 000/985/53
چانگان CS35 000/000/132 000/952/74
کیا سراتو 1600 دنده‌ای --- 000/924/87
کیا سراتو 2000 اتوماتیک 000/000/183 000/062/113
سیتروئن C3 --- به زودی
قیمت انواع محصولات رنو‌
نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
رنو داستر تک دیفرانسیل 2018 تیپ SE 000/000/220 000/000/155
رنو داستر دو دیفرانسیل 2018 تیپ SE 000/000/240 000/000/165
رنو تلیسمان 2017 000/000/460 000/000/244
رنو کولئوس 2018 000/000/528 000/000/325
قیمت انواع محصولات رنو‌
نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
رنو داستر تک دیفرانسیل 2018 تیپ SE 000/000/220 000/000/155
رنو داستر دو دیفرانسیل 2018 تیپ SE 000/000/240 000/000/165
رنو تلیسمان 2017 000/000/460 000/000/244
رنو کولئوس 2018 000/000/528 000/000/325
گروه بهمن
نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
مزدا 2 تیپ 4 000/000/275 000/700/142
بسترن B30 000/000/115 000/846/69
هاوال H2 000/000/192 000/600/104
هاوال H6 --- به زودی
هاوال H9 --- به زودی