معاملات آتی سکه متوقف شد

هادی مومنی- بورس کالا در حالی که در 14 روز اخیر با در پیش گرفتن یک سیاست اشتباه، بیش از4بار وجه تضمین معاملات سکه آتی را افزایش داد در نهایت روز گذشته در حالی که قراردادهای آتی سکه تحویل دی‌ماه 97 از 5 میلیون تومان هم عبور کرد و در بازار آزاد نیز قیمت خرید سکه از 4 میلیون تومان هم گذر کرد تصمیم به توقف معاملات همه «موقعیت‌های تعهدی باز» معامله‌گران آتی سکه گرفت. در این ارتباط روز گذشته بورس کالا با صدور اطلاعیه‌ای رسمی از بسته شدن «موقعیت‌های باز» بازار قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی طرح امام (ره) خبر داد. مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا در این اطلاعیه به فعالان معاملات قراردادهای مشتقه اعلام کرد: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و بر اساس معیارهای بخش الف «ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا در خصوص شرایط اضطراری» و با استناد به بند ۱۰ بخش «ب» ماده الحاقی فوق و با تایید سازمان بورس اوراق و بهادار، تمامی کارگزاران ملزم به بستن کلیه موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان خود بر اساس آخرین قیمت تسویه در تمامی نمادهای معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی طرح امام (ره) هستند. در ادامه این اطلاعیه آمده است که تمامی کارگزاران در اجرای تصمیم فوق از ساعت ۱۱ تا ۱۲ روز گذشته «۱۱ شهریور ماه ۹۷» اقدامات لازم برای بستن همه «موقعیت‌های تعهدی باز» مشتریان خود بر اساس آخرین قیمت تسویه هر یک از نمادها را انجام دهند.
شروط بازگشایی معاملات آتی سکه
افزون بر این مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا گفت: آغاز دوباره معاملات آتی سکه با هدف افزایش عمق بازار و حضور نهادهای مالی با توسعه دارایی‌های پایه مثل طلای آب شده و برخی محصولات صنعتی صادرات‌محور صورت می‌گیرد. پیرو صدور اطلاعیه بورس کالا مبنی بر اجرای بند ۱۰ اقدامات اجرایی ماده الحاقی دستورالعمل قراردادهای آتی در خصوص نمادهای معاملاتی قرارداد آتی سکه طلا مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا از تغییر اولویت‌های بورس کالا در بازار مشتقه خبر داد. در این ارتباط علیرضا ناصرپور در این خصوص گفت: این تصمیم با توجه به شرایط بازار نقدی سکه طلا و نوسانات غیر عادی قیمت‌های نقدی و در حمایت از منافع سرمایه‌گذاران بازار مشتقه اتخاذ شده است. وی افزود: تغییر اولویت‌های بورس کالا در حوزه بازار مشتقه به سمت محصولات کشاورزی پس از موفقیت بازار آتی زعفران صورت گرفته و با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۲/۲ میلیون قرارداد در بازار آتی زعفران مورد معامله قرار گرفته سیاست موفق بورس کالا در تغییر مسیر قراردادهای آتی به سمت محصولات کشاورزی باعث اتخاذ این تصمیم شده است. مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا همچنین با اشاره به مطالبه فعالان بازار در این خصوص گفت: این اقدام پاسخ مناسبی به فعالان بازار است و برنامه‌های بعدی بورس برای گسترش قرارداد آتی روی محصولاتی است که عمده تولید آنها صادراتی است و کشف قیمت مناسب آنها در بورس به ارتقای شفافیت بازار صادراتی می‌انجامد. وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر کمک به برندسازی محصولات مذکور هزینه‌های مبادله این محصولات را برای مشتریان خارجی کاهش می‌دهد. ناصرپور در پایان تاکید کرد: شروع مجدد معاملات آتی سکه طلا با رویکرد افزایش عمق بازار و حضور نهادهای مالی و بازار‌گردان‌ها همزمان با گسترش دارایی‌های پایه جدید مانند طلای آب شده و برخی محصوولات صنعتی صادرات‌محور انجام می‌شود که در زمان مقتضی به اطلاع بازار رسانده خواهد شد.
مقصر اصلی رشد قیمت‌ها
در همین حال، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اعلام اینکه بسته شدن معاملات آتی سکه دلیل گرانی آن در روز گذشته است، گفت: حباب سکه به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره دلیل افزایش قیمت سکه طی روزهای اخیر، اظهارداشت: قیمت‌ها براساس یک معادله اقتصادی افزایش می‌یابد و قیمت سکه از روز شنبه در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود، تا این لحظه حدود ۲۵۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است. وی افزود: افزایش قیمت روز گذشته در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود، اما به دلیل رشد قیمت ارز روند رو به رشدی را طی کرد. اما روز گذشته در حالی که قیمت ارز نوسان چندانی نداشت، قیمت سکه با افزایش شدیدی مواجه شد. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره دلیل اصلی افزایش قیمت سکه در روز گذشته، اظهار داشت: یکی از علت‌های اصلی افزایش قیمت سکه در روز گذشته‌، بسته شدن معاملات آتی در بورس کالا است که این موضوع بر قیمت سکه تاثیر افزایشی داشته است. کشتی آرای با اعلام اینکه در این لحظه قیمت سکه تمام، چهار میلیون و ۳۱۲ هزار تومان است، گفت: در بازار سنتی تقاضا برای خرید وجود ندارد و فقط تقاضا برای خرید سکه تمام که بخش زیادی از آن به دلیل سرمایه‌گذاری است، وجود دارد و می‌توان گفت مجدد موج جدیدی از نقدینگی به سمت خرید طلا و سکه سرازیر شد. به گفته وی در حال حاضر قیمت سکه یک میلیون ۸۰ هزار تومان حباب دارد.