اعلام آتش بس

گروه سیاسی- تا دیروز خبرهای استیضاح وزرا داغ بود از وزیر اقتصاد و کار گرفته تا حواشی بحث برسر استیضاح وزرای آموزش‌و‌پرورش، صنعت، کشور، مسکن و کشاورزی. کافی است به سه اتفاق در ماه گذشته نگاه کرد. ابتدا وزیر کار استیضاح شد. بعد از آن نوبت به استیضاح وزیر اقتصاد رسید و در نهایت شاهد واکنش منفی نمایندگان به پاسخ‌های روحانی بودیم اما ظاهرا ماجرا به همین جا ختم نشد. نمایندگان در این بین استیضاح وزرای دیگر روحانی را هم کلید زدند. این استیضاح در حالی از سوی نمایندگان مجلس دهم مورد پیگیری قرار گرفت که به اذعان مسوولان کشور از نظر اقتصادی و سیاسی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است. عهدشکنی و خروج ایالات متحده آمریکا از توافقنامه برجام، تحریم‌ها علیه ایران و تلاش دشمنان داخلی و خارجی کشور برای بی‌ثبات نشان دادن وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور وضعیتی است که به باور تحلیلگران، زمان مناسبی برای استیضاح وزرا نبود.
تقاضای لاریجانی مبنی بر عدم ارجاع سوال از رییس‌جمهور به قوه قضاییه
از طرفی علی لاریجانی با وجود فشار نمایندگان همچنان حمایت‌های خود از روحانی را ادامه می‌دهد. او برای جلوگیری از استیضاح روحانی در برابر تذکرات نمایندگان ایستاد و از عدم ارسال پاسخ روحانی به قوه قضاییه سخن گفت و این یعنی مسکوت ماندن طرح سوال از رییس‌جمهور.
البته سوال از رییس‌جمهور پیش‌تر از این‌ها هم در دستور کار نمایندگان بود، اما آنگونه که برخی از نمایندگان اعلام داشتند علی لاریجانی مانع اعلام وصول طرح سوال از روحانی می‌شد.


اما موضع علی لاریجانی با سخن محمد دهقان یکی از طراحان سوال از رییس‌جمهور کامل‌تر شد. او دیروز در گفت‌وگویی تاکید کرد که هیات‌رییسه مجلس معتقد است باید در عنوان سوال استنکاف از قانون ذکر شود، چون ذکر نشده و رای نمایندگان ناظر به استنکاف از قانون نبوده است، ارجاع آن به قوه قضاییه نیازمند رای‌گیری مجدد است. وی ادامه داد: طراحان سوال اعلام کرده‌اند که در آیین‌نامه داخلی مجلس ذکر نشده است که عنوان سوال استنکاف از قانون باشد. بنابراین امکان ارسال آن به قوه قضاییه وجود دارد. نایب‌رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: آقای لاریجانی تقاضا کرده‌اند بر ارجاع سوال از رییس‌جمهور به قوه قضاییه اصرار نشود زیرا این امر موجب بی‌ثباتی دولت و آشفتگی کشور می‌شود پس با وجود اینکه طبق قانون این سوال باید به قوه قضاییه ارسال شود، نمایندگان از احضار مجدد صرف‌نظر کردند.
اعلام حمایت رهبر از دولت
باید به این نکته توجه داشت که جلسه و نحوه برگزاری سوال از رییس‌جمهور با رضایت رهبر معظم انقلاب همراه بود بعد از آنکه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده محلات تصریح کرد که این پرونده به قوه قضاییه ارجاع نخواهد شد رهبر معظم انقلاب هم در دیدار اعضای هیات دولت طی اظهاراتی از متانت حسن روحانی تمجید کرد و جلسه سوال از رییس‌جمهور را یک نمایش باشکوه از قدرت نظام و اعتماد به ‌نفس مسوولان دانست. این در حالی است که خود روحانی هم در ابتدای نطق خود در مجلس اعلام کرد که رهبر انقلاب درباره این نشست به او توصیه‌هایی کرده است و این سخن کمی از موضع سرسختانه مخالفان روحانی در مجلس کاست.
البته از چند روز پیش از جلسه سوال از رییس‌جمهور نمایندگان حامی سوال از رییس‌جمهور کمیته‌ای هفت نفره تشکیل داده بودند و علی لاریجانی هم در این جلسه‌ حضور داشت. طبق گفته نمایندگان طراحان سوال در این جلسه توافق کردند مطلقا وارد مسائل حاشیه‌ای و سیاسی نشده و تخریب، توهین و حاشیه‌سازی نکنند. یک روز پس از این جلسه مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای سرگشاده به علی لاریجانی رییس مجلس نوشت که نمایندگان سوال‌کننده به تبعیت از توصیه‌ها و سفارشات رهبر انقلاب در مقاطع مختلف ‌از طرح مباحث سیاسی و امور حاشیه‌ای و هرگونه اهانت و بداخلاقی اجتناب خواهند ورزید و هشدار داد اگر احیانا رییس‌جمهور محترم به مسائل حاشیه‌ای، غیر‌مرتبط و فرافکنی بپردازند... ممکن است با توجه به استقلال و احساس مسوولیت نمایندگان، آرامش درونی جلسه مذکور مخدوش شود.
این جلسات و رد و بدل کردن این نامه‌ها از آن بابت بود که روحانی اعلام کرده بود که رازهای پشت پرده‌ای را افشا خواهد کرد. او در نامه‌ای چهاردهم مرداد به رییس مجلس، این جلسه را فرصت خوبی برای بازگویی برخی حقایق برای مردم عزیز دانسته بود.
نمایندگان مجاب شدند
اما توصیه‌های رهبر و جلسات خصوصی در مجلس روحانی و نمایندگان را ملزم به رعایت آرامش کرد تا با بیان برخی مسائل و فاش شدن پشت پرده زمینه گسترش منازعات سیاسی و کشیده شدن دامنه آن به حوزه اجتماعی را فراهم نکنند. در نهایت مواضع رهبر انقلاب و رییس مجلس منجر به این شد که اغلب نمایندگان مخالف آقای روحانی که روزهای قبل تا مرز تهدید به طرح عدم کفایت رییس‌جمهور و استیضاح وزرا پیش رفته بودند عملا سکوت کنند. پیرو این موضع حکومتی دیروز خبری از مجلس بیرون آمد مبنی براینکه با پس گرفتن امضای نمایندگان مجلس، استیضاح سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌و‌پرورش از حد نصاب افتاد و از دستور کار روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی خارج شد. استیضاحی که چهارشنبه گذشته با ۲۲ امضا در هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده بود‌ اما جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، خواهان از دستور کار خارج شدن استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌و‌پرورش شدند.
این نمایندگان با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش در وضع فعلی کشور و به دلیل شروع سال تحصیلی 1398- 1397 به صلاح نیست، تاکید داشتند که استیضاح از دستور کار مجلس خارج شود.
با این وصف نه تنها باید ماجرای جنجالی سوال از رییس‌جمهور را پرونده‌ای مختومه تلقی کرد بلکه بعید به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با وجود موضع بزرگان کشور نمایندگان دست به استیضاح دیگر وزرا بزنند و شاید نه تنها در یک‌سال باقی مانده بلکه تا پایان دولت روحانی شاهد استیضاح وزرا نباشیم و اگر این‌گونه باشد خود روحانی احتمالا تغییری در کابینه‌اش ایجاد کند تا رضایت جناح‌های مختلف و البته مردم را به همراه داشته باشد.