وزیر امور خارجه دیروز برای پاسخ به سوال سه نماینده راهی بهارستان شد وقتی ظریف نمایندگان را قانع کرد

گروه ایران و جهان - محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مهمترین محورهای سخنان خود در جلسه علنی دیروز مجلس تصریح کرد که مقابل پرچم هیچ کشوری به جز ایران تعظیم نکرده است. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دو تابعیتی‌ها گفت که همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. ظریف همچنین مفهوم باند نیویورکی را موهوم دانست و اظهار داشت: من در همه محافل آمریکایی صحبت کرده‌ام. به عنوان سفیر ایران این کار را انجام داده‌ام و گزارش اقداماتم را تقدیم کردم و به همین خاطر مورد تقدیر قرار گرفتم.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در شرایطی برای پاسخ به سوال نمایندگان وارد خانه ملت شد که مجلس پیش از این با دو استیضاح وزیر کار و وزیر اقتصاد و همچنین عدم قانع شدن از پاسخ‌های رئیس جمهوری چهره متفاوتی را برای دولت دوازدهم به خود گرفته بود. محور سوالات از وزیر خارجه که توسط جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران طرح شد ، حول 4 مساله اصلی از جمله مذاکرات هسته‌ای، بحث دو تابعیتی‌ها، مقابله با تهدید‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز سدسازی غیر قانونی قرار داشت.
مقابل پرچم هیچ کشوری جز ایران تعظیم نکرده‌ام
در همین رابطه یکی سوالات مربوط به علت ادای احترام ظریف به پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی رئیس جمهوری پیشین عراق بود که رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه مقابل پرچم هیچ کشوری جز ایران تعظیم نکرده‌ام، اظهار داشت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری جلال طالبانی در بالاترین سطح شورای امنیت ملی اتخاذ شده بود. این پاسخ در حالی توسط رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان مطرح شد که نادر قاضی‌پور پیش از اظهارات ظریف گفته بود: چرا برای ادای احترام از خود عراقی‌ها هم پیشی گرفتید. اقلیم کردستان رفراندوم جدایی از عراق را انجام داده بود و به همین دلیل بسیاری از شخصیت‌های حقوقی عراق به دلیل پیچیده شدن پرچم اقلیم کردستان بر تابوت مرحوم طالبانی در این مراسم حضور نداشتند.


ظریف در این مورد تصریح کرد که البته در اجرای مراسم همکاران بارزانی سوء استفاده کردند و برخلاف توافقی که به دولت عراق داشتند به جای پرچم این کشور از پرچم اقلیم کردستان روی تابوت مرحوم طالبانی استفاده کردند که این باعث تعجب شد.در آن شرایط فردی جلسه را ترک نکرد و در مراسم اهدای تاج گل هم تنها کسی که از سر خم کردن در برابر جنازه خودداری کرد، بنده بودم و بقیه مراسم ادای احترام را به شکل دیگری به جا آوردند. ظریف با بیان این که این حضور تاثیر بسیار خوبی هم بر مردم کردستان و هم بر مردم عراق گذاشت، گفت: این مراسم زمانی انجام شد که نزدیک به برگزاری رفراندوم بود و نشان داد با وجود مخالفت ایران با تصمیم غلط بارزانی، ارتباطات ما با مردم عراق، عمیق، تاریخی و گسترده است و همچنان این ارتباطات ادامه خواهد داشت.
قاضی‌پور از سخنان ظریف قانع شد
قاضی‌پور سپس در ادامه صحبت‌های خود خواستار توضیح وزیر خارجه درباره سهم ایران در بازار اقتصادی عراق شد و پس از آن با اشاره به مسائل امنیتی در مرزهای شمالی ایران و عراق اظهار داشت که سران اقلیم کردستان در ارتباط خود با عربستان و اسرائیل گروهک‌های تروریستی را بر علیه جمهوری اسلامی تجهیز می‌کنند و بنده و همکاران پیگیر و خواستار جلوگیری از شهید شدن تعداد زیادی از برادران اهل سنتمان در نوار مرزی هستیم.
در همین رابطه محمدجواد ظریف با اشاره به روابط گسترده میان ایران و عراق گفت: رابطه ما با بغداد مانند روابط سایر کشورها نیست. ما نباید به این راحتی به خاطر جنایت‌ها و خیانت‌هایی که توسط دیگران علیه ایران انجام می شود، کسانی را که با ایران همراهی و همکاری کرده و برای منافع مردم عراق تلاش کردند، فراموش کنیم. دوباره تاکید می کنم که دولت، جمهوری اسلامی و نظام نه در کردستان، نه سایر جاها و نه در دریای خزر، اجازه نمی‌دهد یک وجب از سرزمین و خاک ایران و زمینی که مطهر به خون شهداست و با خون آنها حفظ شده در یک قرارداد از دست خارج شود. پس از این سخنان بود که نماینده ارومیه خطاب به مسعود پزشکیان که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشت گفت با توجه به مسائل امنیتی و قبول اظهارات وزیر خارجه از به رای گذاشتن سوال خود اجتناب می‌کنم.
جز خدمت از آنها در مذاکرات چیزی ندیدم
در ادامه جلسه دیروز مجلس جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد با بیان اینکه سوال اولم از وزیر خارجه درباره سفر سال گذشته ایشان به فرانسه است، گفت: با حضور شما در فرانسه اراذل و اوباش بین‌المللی صهیونیستی، سعودی و ضدانقلاب را آنجا جمع کرده بودند. سوالم از شما این است که مقامات ایران در فرانسه باید ارزیابی می‌کردند تا حضور شما در فرانسه مصادف با آنان نشود. همزمانی این مسئله جای سوال دارد. وی سپس بحث مربوط به دوتابیعتی‌ها و مساله جاسوس در تیم مذاکره کننده هسته‌ای را مطرح کرد و اظهار داشت: نام عبدالرسول دری با تابعیت کانادا به عنوان مسئول کمیته مذاکره کننده پولی و بانکی و هسته ای آمده است. آیا این جایگاه کم جایی است. محمدعلی شعبانی نیز عضو هیات مذاکره کننده بودند. برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس هستند که متخصص در امور جاسوسی هستند. سیروس ناصری و مشکان مشکور هم عضو هیات مذاکره کننده بودند. امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم شش دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری اصفهانی، حکم قوه قضاییه را درباره ایشان قبول کند. ایشان تاکید کردند هرچه قوه قضاییه حکم دهد آن را قبول می‌کند، خوب قوه قضاییه حبس ابد برای دری اصفهانی صادر کرده است، حکم را با وجود همه فشارهای دولت، بپذیرید.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش نماینده مشهد با بیان اینکه ایران برای پیشبرد اهداف خود از همه ابزارها استفاده می‌کند، اظهار داشت: در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.
ظریف درباره غرامت ۱.۷ میلیارد دلاری از آمریکا که تحت حمایت وی بوده، یادآور شد: بیشترین نقش را در گرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دری اصفهانی داشت. من بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.
آقای سیروس ناصری در مذاکرات ایران و عراق نقش موثری در جهت منافع ملی داشت. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقش نداشته و گاهی در حوزه مسائل اقتصادی کمک می‌کرد. آقای مشکور هم مانند دری اصفهانی در تمام مذاکرات بوده و در پرونده شکایت وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا به عنوان وکیل جمهوری اسلامی ایران است. او در کمیته حقوقی ریاست جمهوری هم متخصص حقوقی بوده در حالی که سایرین از متخصص حقوقی خارجی و مشاورین خارجی استفاده می‌کنند، اما وطن‌پرستی و حمایت آنها از منافع ملی جای تردید ندارد و بقیه مسائل در تخصص من نیست.
آقای شعبانی هم در مذاکرات نبوده و به عنوان کمک در روابط عمومی از ایشان استفاده می‌شد. عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند و از شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌کند، اما ما از ایرانیان که بزرگترین سرمایه‌مان در خارج هستند استفاده کردیم.
باند نیویورک یک مفهوم موهوم است
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوال کریمی قدوسی درباره باند نیویورکی‌ها گفت: این مساله محرمانه نبوده و در دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ مطرح شد. البته من باید به موضوعات مربوط به وزارتم پاسخ بدهم و شما باید این مسائل را در زمان رای اعتماد مطرح می‌کردید اما به خاطر ابهامات ایجاد شده پاسخ می‌دهم. باند نیویورک یک مفهوم موهوم است. در دهه ۷۰ این موضوع در شبنامه‌های وزارت خارجه مطرح شد. نه چنین باندی وجود دارد نه من رئیس آن هستم. اولین بار این عنوان در تیتر روزنامه کیهان استفاده شد و این روزنامه روز بعد با تذکر مقامات عالیه عذرخواهی کرد.
ظریف درباره ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و سوروس در زمان سفارت خود در سازمان ملل تصریح کرد: بنیاد جامعه باز در آن دوران با ایران ارتباط داشت. من این ارتباط را محدود و منظم کردم و آن‌ها هر بار موظف بودند به من گزارش بدهند. من اجازه نمی‌دادم آن‌ها کاری خارج از منافع ملی انجام دهند. بعدها که رئیس‌شان دستگیر شد این را به عنوان اعتراف گفت که به من گزارش می‌داده است. من به وظایف خود عمل کردم و بارها به خاطر تلاش‌هایم در نیویورک مورد تشویق و تقدیر رهبری قرار گرفتم. ما یا باید در منزل می‌نشستیم یا با گروه‌های آمریکایی ارتباط برقرار می‌کردیم. من با همه افرادی که امکان استفاده از آن‌ها در جهت منافع ملی هست ارتباط برقرار کردم و دستاورد خوبی هم داشتم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمام روابط خارجه در اختیار وی نیست گفت: نه تصمیم‌گیری آن توسط من است و نه من مسئول اجرای تمام آن هستم بلکه قسمتی را به من واگذار کردند که در آن هم صرفا مشارکت در تصمیم‌گیری دارم و اصل تصمیم‌گیری توسط نظام انجام می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من در همه محافل آمریکایی صحبت کرده‌ام به جامعه باز، شورای روابط خارجی، شورای آسیایی، مجلس نمایندگان و کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا رفته‌ام. اجازه این کار را داشته‌ام و به عنوان سفیر ایران این کار را انجام داده‌ام و گزارش اقداماتم را تقدیم کردم و به همین خاطر مورد تقدیر قرار گرفتم. زمانی هم که گروهی در ایران مرتکب اشتباه و خیانت شد و با آن‌ها برخورد شد ارتباطم با آن‌ها قطع شد.
وزارت اطلاعات کلیپ مورد نظر کریمی قدوسی را قبول ندارد
پس از این، مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی دیروز را برعهده داشت در باره کلیپ مدنظر کریمی قدوسی گفت: وزارت اطلاعات اعلام کرده که این کلیپ را قبول ندارد.افرادی که نامشان در این کلیپ برده شده حق دارند طبق آیین نامه داخلی مجلس از خود دفاع کنند، در این راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز درخواست حضور در جلسه علنی دیگری را برای رفع ابهامات در مورد این کلیپ کرده است. ما در هیات رئیسه این موضوع را مطرح و جلسه دیگری که قرار است آقای ظریف در مجلس حضور یابد را مشخص می کنیم.
پس از طرح سوال کریمی قدوسی و همچنین پاسخ‌های وزیر خارجه که در سه محور صورت گرفت، نماینده مردم مشهد از رئیس جلسه خواست که این سوال را به رای بگذارد که در نهایت نمایندگان مجلس با 67 رای موافق، 119 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن علنی دیروز، سوالات جواد کریمی قدوسی را وارد ندانستند و از پاسخ های وزیر خارجه قانع شدند.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا آذر درباره سیاست‌های دوگانه اداره کتاب و شورای شعر و ترانه می‌گوید نا‌هماهنگی آگاهانه یا هماهنگی عامدانه؟ محمدصادق جنان صفت ناتوانی پرواز نرخ دلار با شتاب بالا گزارش «ابتکار» از آثار منفی دو پدیده «ال‌نینو» و «لانینا» در جهان آخرالزمان چقدر نزدیک است؟ «ابتکار» ازنتایج فردی و اجتماعی گلایه های مکرر مردم از وضع موجود در گفت وگو با یکدیگر گزارش می‌دهد «لنی آبراهامسون» کارگردان فیلم «غریبه‌ کوچک»: کارم مانند آزمایش در آزمایشگاه است «ابتکار» از تصویب دو‌فوریت طرح «تامین کالاهای اساسی» در مجلس گزارش می‌دهد بازگشت «کوپن» در لباس «کارت الکترونیکی» «ابتکار» از چندوچون دادگاه‌های یاران احمدی‌نژاد گزارش می‌دهد این سه نفر! فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: وزیر امور خارجه دیروز برای پاسخ به سوال سه نماینده راهی بهارستان شد وقتی ظریف نمایندگان را قانع کرد واکنش ازغدی به سخنان مراجع تقلید: