«لنی آبراهامسون» کارگردان فیلم «غریبه‌ کوچک»: کارم مانند آزمایش در آزمایشگاه است

ترجمه: سیدحسین رسولی
این روزها فیلم «غریبه‌ کوچک» به نویسندگی «لوسیندا کاکسون» و کارگردانی «لنی آبراهامسون» ایرلندی در سینماهای جهان اکران شده است. آبراهامسون با ساخت فیلم تحسن‌شده «اتاق» (۲۰۱۵) برای سینمادوستان ایرانی‌ کاملا شناخته‌شده است. این فیلم اقتباسی در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در چهار رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار بود اما در پایان موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای «بری لارسون» شد.
تاکنون دو ترجمه فارسی از رمان «اتاق» نیز صورت گرفته است. داستانی پر کشش و پر تعلیق که بیشتر صحنه‌های آن در یک اتاق کوچک می‌گذرد. «غریبه‌کوچک» نیز ششمین ساخته آبراهامسون است. این فیلم در ژانر «درام وحشت گوتیک» ساخته شده است. آخرین ساخته آبراهامسون باز هم اقتباسی و از روی کتابی به همین نام به نویسندگی «سارا واترز» برداشت شده است. آبراهامسون یک فیلمساز مستقل است که در فضاهای متفاوتی کار می‌کند. برای همین ساختن یک فیلم ترسناک که در سینمای تجاری از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است برای او تجربه‌ای جدید محسوب می‌شود. «شارلوت رمپلینگ» بازگیر بسیار مشهور انگلیسی هم در این فیلم در کنار «دامنال گلیسون» و «روث ویلسون» ایفای نقش می‌کند. نقدهای این فیلم هم تاکنون بسیار مثبت بوده است و حتی سایت «پاجیبا» آن را یکی از بهترین فیلم‌های امسال نامیده است. به همین مناسبت بخشی از گفت‌وگوی «کیت هاگان» از سایت «بلک لیست» با لنی آبراهامسون را ترجمه کرده‌ایم.
می‌خواهم با این پرسش آغاز کنم که چه چیزی از رمان سارا واترز شما را جذب کرد؟ کار با لوسیندا کاکسونِ فیلمنامه‌نویس چگونه بود؟


فکر می‌کنم که برخی از مردم احتمالا فکر می‌کنند که من اقتباسی فوق‌العاده موفق از داستان «اتاق» انجام داده‌ام؛ پس مثل همان فیلم یک داستان فوق‌العاده دیگر را هم برای اقتباس قاپیده‌ام. اما در واقع رمان سارا را وقتی که چاپ شد، ‌خواندم. [خیلی وقت پیش] این داستان برایم نوعی از شیفتگی لحظه‌ای داشت. مشاهدات سارا واترز از مردم، فهمش از روابط و توانایی او برای خلق «اتمسفر» (فضاسازای) فوق‌العاده است. تمام این‌ها روی من اثر و به شدت من را اغوا و مفتون کرد. داستان را بدون اینکه چیز خاصی درباره‌اش بدانم، خواندم.
بعد فکر کردم چه چیزی اتفاق افتاد. می‌دانید؟ او پیش از هر چیز عجیب و غریبی مانند حرف‌ها، اتفاقات و مسائل فراطبیعی، دوران‌ها و سن و سال‌ها را پیش می‌برد. می‌دانید؟ رمان را خواندم؛ پیش از این هم روی شخصیت‌‌ها خیلی کار کرده بودم و به یک باره نحوه استفاده سارا از شخصیت‌های استعاری آن هم از طریق داستانی درباره روح‌ها را فهمیدم. استعاره‌هایی را که سارا در رمانش به کار می‌برد همگی به شخصیت‌ها بر می‌گردد. بنابراین فکر می‌کنم او از ژانری یگانه بهره می‌برد، چیزی عمیق‌تر و غنی‌تر. فهمیدم که او چگونه از عناصر ژانر استفاده می‌کند تا شخصیت‌ها را بیشتر کاوش کند. این مسائل حاضر در این کتاب بود که توجه من را تصرف کرد.
من وقتی درگیر این فیلم شدم که لوسیندا کاکسون از قبل کارش را شروع کرده بود. بنابراین او با تهیه‌کنندگان همکاری کرده بود تا بتواند حقوق فیلم را بگیرد. نسخه فیلمنامه پیش‌‌نویس لوسیندا را خواندم. آن نسخه درباره داستانی در چهار سال پیش بود. لوسیندا نویسنده فوق‌العاده‌ای است. نوعی سادگی در شیوه نوشتن او وجود دارد که خیلی دوستش دارم؛ پیش از این که با هم کار کنیم خیلی از مشکلات اقتباس فیلمنامه از رمان را هم حل کرده بود. پس نشستم و نوشته‌اش را خواندم. می‌دانستم که او و تهیه‌کنندگان هنوز دارند روی فیملنامه کار می‌کنند. چند تا فکر در این باره داشتم که فیلمنامه ممکن است به کجاها برود و چطور باید داستان را گسترش بدهیم. بنابراین با «گیل ایگان» و «آندره‌آ کالدروود» تهیه‌کنندگان فیلم و خود لوسیندا صجت کردم. کشف و گسترش بعضی از چیزها هم از همان جا آغاز شد. با این احوال چند سال دیگر هم روی فیلمنامه کار کردیم چون در همان زمان فیلم «اتاق» را هم می‌ساختم.
همکاری دوباره با «دامنال گلیسون» چگونه بود؟ چطور اجرایی کاملا متفاوت از بازی او را شکل دادید؟
فکر می‌کنم به طور ویژه‌ای هیجان‌انگیز بود تا با هم به یک سفر دیگر برویم. آن هم سفری چنین متفاوت با همان بازیگر. زمان خیلی درخشانی در حین فیلم «فرانک» داشتیم و پس از آن بود که خیلی دوست شدیم. کار کردن با دامنال به خاطر اینکه بازیگر بزرگی است لذت مضاعفی دارد. اُنس و علاقه زیادی هم به او دارم. یکی از حسن‌های بزرگ دامنال این است که یک خواننده به شدت روشنگر فیلمنامه هم است. روشنگری‌ای نه فقط درباره نقشی که قرار است بازی کند بلکه درباره کلیت فیلم و اینکه فیلم درباره چیست و چه کاری انجام می‌دهد. پس روند گفت‌وگوی ما درباره نقش «فارادای» و نحوه بازی او به گفت‌وگو درباره معنا و شکل کلی فیلم تبدیل شد. بنابراین او برای من بخش بزرگی از روند خلاقه فیلم بود و اینکه دامنال به شدت بامزه هم است.
خاصیت دیگر او این است که به عنوان یک آدم به شدت گرم است. فکر می‌کردم کسی که قرار است نقش «فارادای» را بازی کند باید آدمی باشد که انسانیتی خدشه‌ناپذیر در هسته خودش داشته باشد. این موضوع چیزی بود که باید به خوبی آن را درک می‌‌کردیم و به دیگران هم انتقال می‌دادیم؛ به خاطر اینکه «فارادای» فرد «پروتاگونیست» (کاراکتر محوری) داستان است. این فرد شخصیت پروتاگونیستی غیر معمول هم است. ولی با تمام غیرمعمولی‌اش باز هم یک پروتاگونیست است. به زعم من، دامنال با خود گرمایی را که این پروتاگونیست لازم داشت، به ارمغان آورد.
فیلم «غریبه‌کوچک» هم مثل «اتاق» درباره تنش‌هایی است که بین کاراکترها در یک فضای محدود برمی‌خیزد. چه چیز ویژه‌ای در این نوع روایت‌ها وجود دارد که شما را جذب می‌کند؟ باز هم گروه کوچکی از بازیگرها را در فضایی خیلی محدود دارید.
فکر می‌کنم این کار شبیه آزمایش در یک آزمایشگاه است. جایی که شما همه شرایط را کنترل می‌کنید و بهترین مکان برای مشاهده آن چیزی است که می‌خواهید ببینید. می‌دانید؟ مثل نگاه کردن از طریق میکروسکوپ به چیزی درون فضایی با مرزهای محدود است. این موضوع من را جذب می‌کند. خانه‌ای که در فیلم «غریبه‌کوچک» وجود دارد بسیار بزرگ است. خیلی بزرگ‌تر از اتاقی که در فیلم «اتاق» است. ولی بله، به نظر می‌رسد که واقعا جهان‌هایی را دوست دارم که به دقت آدم‌های درونش را تماشا می‌کنیم.
منبع The Black List
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا آذر درباره سیاست‌های دوگانه اداره کتاب و شورای شعر و ترانه می‌گوید نا‌هماهنگی آگاهانه یا هماهنگی عامدانه؟ محمدصادق جنان صفت ناتوانی پرواز نرخ دلار با شتاب بالا گزارش «ابتکار» از آثار منفی دو پدیده «ال‌نینو» و «لانینا» در جهان آخرالزمان چقدر نزدیک است؟ «ابتکار» ازنتایج فردی و اجتماعی گلایه های مکرر مردم از وضع موجود در گفت وگو با یکدیگر گزارش می‌دهد «لنی آبراهامسون» کارگردان فیلم «غریبه‌ کوچک»: کارم مانند آزمایش در آزمایشگاه است «ابتکار» از تصویب دو‌فوریت طرح «تامین کالاهای اساسی» در مجلس گزارش می‌دهد بازگشت «کوپن» در لباس «کارت الکترونیکی» «ابتکار» از چندوچون دادگاه‌های یاران احمدی‌نژاد گزارش می‌دهد این سه نفر! فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: وزیر امور خارجه دیروز برای پاسخ به سوال سه نماینده راهی بهارستان شد وقتی ظریف نمایندگان را قانع کرد واکنش ازغدی به سخنان مراجع تقلید: