گزارش «ابتکار» از آثار منفی دو پدیده «ال‌نینو» و «لانینا» در جهان آخرالزمان چقدر نزدیک است؟

زهرا داستانی
همانطور که انسان‌ها بیشتر و بیشتر گازهای گرماگیر را در جو متساعد می‌کنند، زمین نیز گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود، گرمایی که وجودش بی‌خطر هم نیست. یکی از تهدیدهای این گرمایش جهانی تغییراتی است که ممکن است ما انسان‌ها را متعجب کند.
نه تنها گرم شدن زمین باعث افزایش طول دوره گرما، افزایش سطح دریا، ذوب یخ و ... می‌شود بلکه باعث می‌شود تا آب و هوا زمین بیشتر از پیش متغیر باشد. این کار چرخه‌های طبیعی آب و هوایی را قوی‌تر می‌کند. شاید مهمترین نوسانات طبیعی در آب و هوای زمین، فرایند ال‌نینو است. ال‌نینو یک پدیده آب و هوایی طبیعی است که هر چند سال آب‌های شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند و منجر به افزایش خطر ایجاد طوفان، کمبود غذا، سیل، بیماری و آتش گرفتن جنگل‌ها می‌شود. وقتی ال‌نینو اتفاق می‌افتد منطقه‌ای که این پدیده در آن رخ داده گرم‌تر از حد معمول است و اگر نقطه مقابل این پدیده یعنی لانینا رخ دهد، منطقه سردتر از حد معمول خواهد بود. اغلب اوقات این دو پدیده وجود ندارد و به همین خاطر است که درجه حرارت هوای زمین طبیعی است که به آن حالت «خنثی» گفته می‌شود. آب‏های اقیانوس هر چند سال یکبار بین ال‌نینو و لا نینا به جلو و عقب می‌رود. به طور مرتب، مانند یک آونگ، اما یک الگوی نوسان وجود دارد و صرف نظر از اینکه ما در کدام بخش از چرخه (ال‌نینو یا لا‌نینا) هستیم، پیامدهای آب و هوایی بسیاری در سراسر جهان دارد. به عنوان مثال، در طی ال‌نینو، معمولا آب و هوای سرد و مرطوب در جنوب ایالات متحده مشاهده می‌شود در حالی که گرم‌تر و خشک‌ترین آب و هوا در جنوب امریکا و استرالیا مشاهده می‌شود. این واقعا مهم است که بتوان دوره‌های ال‌‌نینو و لانینا را پیش‌بینی کرد. ‌همچنین این هم مهم است که قادر به درک چگونگی تغییر این چرخه در سیاره گرم زمین باشیم. خوشبختانه، مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شده، به این سوال پاسخ می‌دهد.‌ چرخه ال‌نینو برای مدت طولانی نزدیک به 100 سال شناخته شده است. در دهه 1920 بود که تاثیر ال‌نینو در اقیانوس شناخته‌شده هند به اثبات رسید. با توجه به اثرات ال‌نینو برای یک قرن، دانشمندان چشم انداز متفاوت‌تری را برای آینده این پدیده پیش‌بینی می‌کنند. به عنوان مثال، در سال های 2009-2010، خشکسالی شدید و امواج گرما، منطقه آمازون را در برگرفت. در آن زمان شدت ال‌نینو بیش از حد انتظار بود. علاوه بر این، از 2010 تا 2011، خشکسالی شدید و امواج گرما به جنوب ایالات متحده آمریکا رسیده است، که با رویداد لا نینا همزمان شده است. براساس رفتار تاریخی پدیده ال‌نینو آب و هوای گرم‌تری در ایالات متحده، استرالیا، مرکزی و جنوبی آمریکا و آسیا انتظار می‌رود.
محققان و دانشمندان برای بررسی اینکه آیا چیز جدیدتری اتفاق می‌افتد، به بررسی رابطه بین آب و هوای منطقه و وضعیت ال‌نینو و لانینا با شبیه‌سازی مدل‌های آب و هوایی گذشته و آینده پرداخته‌اند. آنها تاثیرات ال‌نینو و لانینا را در شرایط آب و هوایی گرم‏تر، به ویژه برای مناطق خشک در آمریکای شمالی و استرالیا کشف کردند. تغییرات بین ال‌نینو و لانینا در مناطق دیگر مانند آمریکای جنوبی کمتر واضح بوده است و شدت تغییرات آب و هوایی بیشتر در مناطقی رخ می‌دهد که ال‌نینو و لانینو در آن شایع است. اما این به چه معنا است؟ این بدان معنی است که اگر شما در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که به وسیله ال‌نینو یا لانینا آسیب دیده است، این اثر احتمالا تغییرات آب و هوایی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، در کالیفرنیا پدیده ال‌نینو درجه حرارت سرد با باران به همراه دارد و پدیده لانینا آب و هوای گرم و خشک را به ارمغان می‌آورد. براساس پیش‌بینی دانشمندان در آینده ال‌نینو موجب سیل بیشتر در کالیفرنیا خواهد شد در حالی که آینده لانینا خشکسالی بیشتری را به همراه خواهد داشت و فصول آتشفشانی را تشدید می‌کند. مشابه این اتفاق را می‌توان به بسیاری از نقاط سراسر جهان تعمیم داد.
آلودگی انسانی باعث می‌شود که آب و هوای طبیعی زمین تغییر کند و هر چه این آلودگی بیشتر به جو اضافه می‌شود شرایط بیشتر تغییر می‌کند. خوشبختانه تمام انسان‌هایی که در کشورهای مختلف بر روی این سیاره زندگی می‌کنند می‌دانند که تغییر آب و هوا یک مسئله مهم است و باید برای آن راه حلی اندیشیده شود. بنابراین خیلی دیر نیست که انسان‌ها مسیر خود را به سمت آینده‌ای بهتر برای بشریت تغییر دهند اما زمان به پایان رسیده است و آمارهایی که هر ساله از سازمان‌ها و نهادهای بین‏المللی منتشر می‌شود بر اهمیت دادن به این موضوع تاکید می‌کند. آمارهایی که از جمله برنامه جهانی غذا منتشر کرده است. براساس آماری که این آژانس بشر دوستانه در سال 94 منتشر کرده به علت خشکسالی ناشی از پدیده ال‌نینو برداشت برنج و دانه‌های خوراکی کم شده است. این آژانس در همین سال پیش بینی کرده که ممکن است آم 2.3 میلیون نفر در آمریکای مرکزی و آفریقا نیاز به کمک‌های ویژه غذایی داشته باشند و اندونزی، ویتنام، فیلیپین و کشور‌های جنوب شرقی آسیا دچار کمبود غذا شوند. یونیسف هم اعلام کرده که 8.5 میلیون نفر در اتیوپی و ده‌ها میلیون نفر در سومالی، کنیا و زیمبابوه نیاز به کمک‌های غذایی دارند. این درحالی است که انتظار می‌رفت تعداد کسانی که به کمک‌های ویژه غذایی نیاز دارند 1.5 میلیون نفر باشند.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا آذر درباره سیاست‌های دوگانه اداره کتاب و شورای شعر و ترانه می‌گوید نا‌هماهنگی آگاهانه یا هماهنگی عامدانه؟ محمدصادق جنان صفت ناتوانی پرواز نرخ دلار با شتاب بالا گزارش «ابتکار» از آثار منفی دو پدیده «ال‌نینو» و «لانینا» در جهان آخرالزمان چقدر نزدیک است؟ «ابتکار» ازنتایج فردی و اجتماعی گلایه های مکرر مردم از وضع موجود در گفت وگو با یکدیگر گزارش می‌دهد «لنی آبراهامسون» کارگردان فیلم «غریبه‌ کوچک»: کارم مانند آزمایش در آزمایشگاه است «ابتکار» از تصویب دو‌فوریت طرح «تامین کالاهای اساسی» در مجلس گزارش می‌دهد بازگشت «کوپن» در لباس «کارت الکترونیکی» «ابتکار» از چندوچون دادگاه‌های یاران احمدی‌نژاد گزارش می‌دهد این سه نفر! فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش: وزیر امور خارجه دیروز برای پاسخ به سوال سه نماینده راهی بهارستان شد وقتی ظریف نمایندگان را قانع کرد واکنش ازغدی به سخنان مراجع تقلید: