سودجویان مرزهای اخلاق را در هم شکستند؛ یک میلیون و 500 هزار بسته پوشک پنهان شده برای کسب سود کشف شد

بوی بد احتکار از پوشک نوزادان
همدلی| گروه اقتصادی- محتکران به سیم آخر زده‌اند و پوشک بچه احتکار می‌کنند تا نمایشی تهوع‌آور از یک بی‌اخلاقی اقتصادی را به اجرا بگذارند. انگار دلار گران اقتصاد کشور را به جایی رسانده که برخی سودجویان حتی بعد انسانی ماجرا را زیر پا گذاشته و دست به نوعی از احتکار بزنند که حتی صحبت از آن مایه تعجب باشد. شاید هم کار از این حرف‌ها گذشته باشد، کسی چه می‌داند... پربیراه نیست که بگوییم محتکران پا جای پای دشمن گذاشته‌اند، موضوعی که حتی رهبر معظم انقلاب آن را مورد تاکید قرار داده و در دیدار با هیات دولت بر آن تاکید کردند: «مواردی هم هست که بحث سود طلبی نیست. بلکه خرابکاری است. مثلا فرض بفرمایید ناگهان در تهران و یا در شهرهای بزرگ پوشک بچه نایاب شده است. دشمن می‌خواهد مردم عصبانی شوند از دستگاه دولتی و دستگاه حکومت.»
حال از پراید 40 میلیون تومانی و دلار 12 هزار تومانی، احتکار تایر و برنج که بگذریم، دو برابر شدن قیمت پوشک بچه و بزرگسال و احتکار این کالا به اخبار داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. دیروز خبری منتشر شد دراین باره که یک میلیون و 500 هزار بسته پوشک از سه انبار در استان البرز کشف شده است. آنطور که دستگاههای نظارتی استان البرز اعلام کرده‌اند، صاحب این پوشک‌ها از سال گذشته این کالا را با ارز 3800 تومانی به کشور وارد و تاکنون احتکار کرده است. گویا دلار روان اقتصاد ایران را حسابی پریشان کرده است. این روزها هر خرابی در هر گوشه از اقتصاد رخ می‌دهد تقصیرش را بر گردن دلار می‌اندازند. حالا هم که دلار به مرز 12 هزار تومان رسیده و به نظر می‌رسد جولانگاه خوبی برای دلالان همیشه در صحنه اقتصاد کشور فراهم کرده است.
در بازار چه خبر است؟


این روزها قیمت انواع پوشک بچه و ایزی لایف (‌پوشک‌بزرگسالان)، طی یکی دو هفته گذشته تاکنون تقریبا دو برابر شده است. چرا؟ به این دلیل که می‌گویند قیمت دلار در بازار آزاد به حدود 12 هزار تومان رسیده است.
بر اساس آمار به دست آمده یکی از پرفروش‌ترین برندهای بازار پوشک در ایران "مولفیکس"، طی چند هفته گذشته حدود 70درصد کاهش عرضه داشته است. به گفته تعدادی از داروخانه‌ها، این برند پوشک اولا به تعداد خیلی محدود (حدود چهار الی پنج بسته) آن‌هم با قیمت بسته‌ای 90هزار تومان عرضه می‌شود! درحالی که همین پوشک تا دو یا سه هفته گذشته بسته‌ای 45هزار تومان بوده است.
«پنپرز» از دیگر برند‌های پوشک است که قیمت ثابتی در مغازه و یا داروخانه‌ها ندارد. در برخی داروخانه حداکثر 60هزار تومان است اما در مغازه‌ها تا 89هزار تومان هم قیمت خورده است. در این بین رییس اتحادیه خرازی‌ها به گرانی پوشک واکنش نشان داده و گفته است: قیمت رسمی فروش پوشک بچه 55هزار تومان و قیمت خرید آن 44هزار تومان است که البته الان فکر نکنم با این قیمت‌ها جایی محاسبه شود.
این در حالی است که عباس خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در اردیبهشت سال جاری و در جریان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین‌آلات وابسته گفته بود: «در برخی کالاهای سلولزی- بهداشتی چون پوشک‌ بچه حتی مازاد تولید در کشور داریم.» اما وی در حال حاضر از گرانی 50 تا 100 درصدی پوشک و مواد سلولزی به جهت عدم تخصیص ارز دولتی خبر می‌دهد. به گفته خوشگرد امروز در بازار شاهد کمبود کالا در بازار نیستیم ولی ناچار به فروش محصولات با قیمت‌های جدید هستیم.
در راستای این گزارش بسیاری از فروشگاه‌ها از جمله "فروشگاه زنجیره‌ای هفت" از عدم عرضه برخی برندها طی یک ماه اخیر خبر می‌دهند. به گفته آن‌ها پوشک برند "مای بیبی" اصلا به این فروشگاه داده نمی‌شود و وقتی علت را جویا شده‌اند، این شرکت‌ها علت عدم عرضه را پایین بودن قیمت و یا کمبود موجودی اعلام کرده‌اند.
در برخی از مغازه‌ها نیز پوشک‌های بچه خریدِ گذشته با همان نرخِ قدیم عرضه می‌شود اما بار جدید به مغازه ها نرسیده است. به گفته مغازه‌داران قیمت‌های جدید هنوز بلاتکلیف است و شرکت‌ها حتی با قیمت جدید به آن‌ها پوشک نمی‌دهند.
کمبود "ایزی لایف" دردسرساز شد!
از دیگر موارد بهداشتی که در این گرانی و احتکار بسیار دردسرساز شده، کمبود ایزی لایف (پوشک بزرگسالان) است که در این مورد کار از مشکل کمیابی گذشته چراکه قریب به اتفاق مراکز عرضه این محصول، از نایابی آن خبر می‌دهند.
علت گرانی پوشک چیست؟
"علت گرانی پوشک دلار است!". این صحبت‌ اخیر عباس فصیح خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران درباره علت گرانی پوشک است. اما نکته جالب توجه این است که 40-30 درصد گرانی‌ها ممکن است به نوسانات ارز مربوط باشد اما 70 درصد مابقی به تصمیمات نادرست مسئولان مرتبط است که تولیدکننده را بلاتکلیف گذاشته‌اند.
قیمت محصولات سلولزی دو برابر شده است
عباس کرباسی، رئیس اتحادیه بنکداران در ارتباط با وضعیت بازار محصولات صنایع سلولزی می‌گوید: «قیمت تمامی محصولات صنایع سلولزی از جمله پوشک بچگانه، پوشینه بزرگسال، دستمال‌کاغذی و دستمال حوله دو برابر شده است. هر هفته که شرکت‌ها برای توزیع می‌آیند 10 تا 20 درصد نسبت به هفته قبل قیمت‌های صنایع سلولزی را افزایش می‌دهند، پوشک مولفیکس نرمال معمولی از جمله محصولاتی است که قیمتش از هشت هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها به 16 هزار تومان رسیده است. آنچه که بیش از افزایش قیمت باعث ایجاد مشکل می‌شود نبود مواد سلولزی است، به‌طور مثال همین پوشک مولفیکس کمیاب شده است و به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود، به‌طوری که عرضه آن چیزی درحدود 70 درصد کاهش یافته است.»
حرف آخر...
حال و روز اقتصاد ایران خوب نیست. این را می‌توان به روشنی از رفتارهای اقتصادی مردم درک کرد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اصلی‌ترین پیام احتکار، بی اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی دولت است. بار احتکار این روزها بیش از هر زمان دیگری بر شانه‌های اقتصاد ایران سنگینی می‌کند و هر بار طنز تلخی را از اوضاع اقتصادی در کشور بازگو می‌کند. حال سوالی که در این باره مطرح و مدت‌هاست بی‌جواب مانده، آن است که این ماجرای پریشانی اقتصاد و احتکار تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟
بازاریان چه می‌گویند؟
فعالان بخش تولید و توزیع پوشک بچه، ممنوعیت واردات کالا، افزایش بهای خمیر کاغذ و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک را سه دلیل اصلی کمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن بیان کردند. به گزارش ایرنا، افزایش قیمت و کمبود کالا بعد از گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی، اکنون به پوشک بچه رسیده به طوری که این روزها در فضای مجازی نیز انتقاد خانواده ها از افزایش ۲ برابری پوشک بچه و کاهش عرضه آن در ماه های اخیر افزایش یافته است. در این پیوند خبرنگار اقتصادی ما در گفت و گو با فعالان این عرصه در بخش تولید و توزیع، به بررسی چرایی رشد بهای پوشک بچه پرداخت. «محمدکاظم زرین قلم» عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح در تولید محصولات سلولزی و «سید حسین دکمه چی» رئیس اتحادیه صنف خرازان تهران، عوامل این افزایش قیمت را تشریح کردند.
«محمدکاظم زرین قلم» عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح در تولید محصولات سلولزی در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: ۱۰ کارخانه تولیدی شرکت در سطح کشور فعال اند که حدود ۸۰ درصد پوشک بچه کشور را تولید می کنند. او افزود: این کارخانه ها که اکنون با نیمی از ظرفیت خود فعالند، در صورت تامین مواد اولیه، می تواند با همه ظرفیت، محصولات سلولزی تولید کنند.
زرین قلم ادامه داد: ۵۵ تا ۶۰ درصد مواد اولیه پوشک و ۸۰ تا ۸۵ درصد دستمال کاغذی وارداتی است. او یادآورشد: «ماه های گذشته شاهد بحران تهیه خمیر کاغذ بودیم و این ماده اولیه در بازار نبود و هنوز از این وضعیت خلاص نشده بودیم که آزادسازی نرخ ارز و ممنوعیت واردات برخی کالاها در بازار مطرح شد.» عضو هیات مدیره انجمن سلولزی بهداشتی افزود: برای ترخیص مواد اولیه از گمرک باید مجوزهای لازم گرفته می شد که با تعطیلی گمرکات کشور، مواد اولیه در گمرک ماند این فعال اقتصادی اضافه کرد: این شرایط موجب شد که برخی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی در گمرک ضبط شود و از سوی دیگر با توجه به ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا، امکان واردات مواد اولیه مورد نیاز فراهم نبود.