وزیر امور خارجه دیروز در مجلس حاضر و تن به پرسش‌های نمایندگان داد: دارو دسته نیویورکی وهم است

نماینده ارومیه: به دلایل امنیتی قانع شدم
همدلی| گروه سیاسی- در جلسه دیروز یکشنبه ۱۱ شهریور مجلس، محمد جواد ظریف برای پاسخ به پرسش نمایندگان حضور پیدا کرد و درباره «حضور ۴ دیپلمات دوتابعیتی در تیم کارشناسی»، «هیئت مذاکرات هسته‌ای پشت تریبون»،«‌ حضور در مجلس ترحیم طالبانی» ، «کمیسیون دریای خزر» و «باند نیویورکی» قرار گرفت.
به گزارش ایسنا نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز بررسی سوالات نمایندگان مشهد، ارومیه و تهران از وزیر خارجه را در دستور کار قرار دادند.
 مجلس ترحیم طالبانی


نماینده مردم ارومیه در مجلس در جریان سوال از ظریف گفت: آقای ظریف در مراسمی حاضر شُدید (ترحیم جلال طالبانی) که افرادی از سران ضد انقلاب در آن حضور داشتند، همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است. نادر قاضی پور افزود: آقای ظریف ملت شما را دوست دارد ولی بنده به دلیل عشق به شهدا این سوال را مطرح کردم.
ظریف در پاسخ توضیح داد: بنده برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی حضور یافتم که این کار مورد اجماع همه دوستان در نیروی قدس، سپاه، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بود، ضرورت داشت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کنم. وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران مبنی بر این‌که چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، تاکید کرد در مقابل پرچم هیچ کشوری تعظیم نمی‌کند و تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کند. او همچنین درباره کنوانسیون دریای خزر گفت: کنوانسیون خزر در نهایت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
در ادامه قاضی پور پس از شنیدن توضیحات ظریف، با اشاره به دلایل امنیتی این مسئله، توضیحات وزیر امور خارجه را قانع کننده دانست و سوالش را به رای مجلس نگذاشت.
سوال نفوذ چهار دوتابعیتی ها
همچنین کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم شش دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری اصفهانی، حکم قوه قضاییه را درباره ایشان قبول کند به نوشته مشرق نیوز در این مستند عبدالرسول دری اصفهانی، نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ درباره اتهاماتش “اعتراف” می‌کند.
در جریان طرح سوال کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه، پزشکیان نیز گفت: آقای ظریف درخواست برگزاری یک جلسه علنی را کرده تا شبهات ایجاد شده را پاسخ دهند.
ظریف در پاسخ به سوال کریمی قدوسی درباره چگونگی نفوذ چهار دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌المللی از همه ابزارها استفاده می‌کند؛ کما این‌که در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.
بر اساس گزارش برخی خبرگزاری ها، ظریف در جریان اظهاراتش در مجلس به دفاع از دیپلمات های وزارت خارجه از جمله عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول کمیته مالی ـ بانکی، مشکان مشکور، مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، محمدعلی شعبانی، مسئول رسانه‌ای و اطلاع رسانی تیم مذاکرات پرداخت. ظریف همچنین از سیروس ناصری، از مشاوران ایران در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نام برد و گفت او نقشی در مذاکرات هسته‌ای نداشت.
ظریف گفت در «وطن‌پرستی، وطن‌دوستی و حمایت این افراد از منافع ملی» تردیدی ندارد. او اضافه کرد که تمام افرادی که در تیم مذاکره کننده ایران فعال بودند از سوی وزارت اطلاعات تایید شده بودند.
در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه درباره سفر به فرانسه، دوتابعیتی‌های تیم مذاکره‌کننده و باند نیویورکی‌ها قانع شدند.
موضوع باند نیویورکی چیست؟
به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» در ادامه جلسه علنی دیروز - یکشنبه - مجلس در پاسخ به سوال دیگر جواد کریمی قدوسی درباره ماهیت باند نیویورک و نقش او در شکل گیری این باند گفت: آنچه که نماینده مشهد مطرح کرد به زمان حضور من در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دهه 70 و ابتدای دهه 80 باز می گردد که موضوع محرمانه ای هم نبوده است.
او افزود: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، قرار بود از من در مورد فعالیت هایم در زمان مسئولیت در وزارت امور خارجه سوال شود، این پرسش ها را باید در زمان رای اعتماد مطرح می کردید اما من به خاطر ابهامات ایجاد شده به این سوالات پاسخ می دهم.
او بیان کرد: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در دهه 70 هجری شمسی در زمان وزارت دکتر کمال خرازی درخصوص کسانی که با او در نیویورک کار می کردند در شب نامه های داخلی وزارت امور خارجه مطرح می شد؛ بنده نه رئیس باند نیویورک هستم نه چنین باندی وجود دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اولین بار که در صحنه علنی اسم باند نیویورک مطرح شد در مقاله ای در روزنامه کیهان بود، در آن مقاله نویسندگان کیهان به باند نیویورک اشاره کردند که این نشان می دهد یک گروه کوچک توانسته به مسائل امنیتی کشور فائق آید که روز بعد از انتشار این مقاله از بیان خود عذرخواهی کردند. او گفت: باند نیویورک موضوع موهومی است و چنین موردی وجود ندارد، گروهی که مشکلات صنفی و دعواهای داخلی در وزارت خارجه با آن افراد داشتند، این موضوع را مطرح کردند.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و همچنین بنیاد سوروس در زمان حضورش در سازمان ملل گفت: زمانی که به نیویورک رفتم، بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت، به ایران سفر می کردند و با قسمت های مختلف شهرداری ها ارتباط داشت.
ظریف اعلام کرد: آنچه که بنده انجام دادم این بود که ارتباطات را محدود و منظم کرده و آنها موظف بودند هر بار به بنده گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه دهند و اجازه ندادم کاری خارج از منافع ملی انجام شود.
او ادامه داد: بعدها که کیان تاج بخش که نماینده بنیاد جامعه باز در ایران بود، دستگیر شد، این موضوع را به عنوان اعتراف مطرح کرد که بنده به ظریف گزارش دادم و حتی پیش نویس نامه ها را تدوین می کردم.
او تصریح کرد: این یک واقعیت است که بنده به جای اینکه در طی این سال ها در خانه بنشینم، به قدری فعال بودم که همه فکر می کردند باید با بنده هماهنگ کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: بنده برای تلاش هایم در نیویورک بارها مورد تقدیر رهبری قرار گرفتم، اگر کسی در این زمینه شکی دارد، می تواند با استعلام از دفتر ایشان صحت آن را سوال کند.
ظریف یادآوری کرد: هیچ کس علیه اسلام نیست، یا باید در خانه نشست یا با گروه های مختلف آمریکایی ارتباط برقرار کرد و وظیفه بنده به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل با توجه به اختیاراتی که داشتم، این بود که با همه افرادی که امکان استفاده از آنها در راستای منافع ملی وجود دارد، ارتباط برقرار کنم .
او همچنین گفت: خوشحالم که دستاوردهای مناسبی در زمان تصدی بر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به دست آورده ام، وقتی این سمت را ترک کردم، گفتند که ایران یک سخنور بسیار قهار را در نیویورک از دست داد، اکنون می گویم همه توفیق هایی که داشته ام را مدیون لطف خداوند و محبت های رهبر معظم انقلاب هستم .
نماینده پیشین ایران در سازمان ملل گفت: اگر حرکتی نکرده و دست به عصا حرکت کنیم، هیچ گاه مشکلی ایجاد نمی شود اما وظیفه ما این است که برای منافع ملی خود را قربانی کنیم.بارها گفته ام که نظام نباید برای ما قربانی شود و ما باید قربانی منافع ملی باشیم، ما نباید برای اینکه نامی از خود در تاریخ بگذاریم منافع ملت را فدا کنیم.
مسئله هسته ای و مذاکره با آمریکا
کریمی قدوسی نماینده مشهد با طرح سوالات خود از وزیر خارجه گفت: رهبر انقلاب در حاشیه دیدار با هیات دولت به صراحت تاکید کردند که مذاکره با آمریکا در حاشیه سخنرانی در مجمع سازمان ملل متحد منتفی است زیرا آمریکا به مذاکره احتیاج دارد. او گفت: در سال های گذشته و برقراری تماس تلفنی میان آقای روحانی و اوباما مسئولین آمریکا جشن گرفتند که این نشان از تزلزل ملت آمریکا در مقابل ملت ایران دارد.
او ادامه داد: کسی که خبر صریح و اخبار حتمی را تکذیب می کند در تاریخ کذاب نامگذاری می شود، بارها بنده اطلاعات مهم را در معرض افکار عمومی قرار دادم ولی متاسفانه از جانب وزارت امور خارجه، سخنگوی این وزارتخانه و رسانه ها مورد هجمه واقع شدم. کریمی قدوسی یادآور شد: آنچه که آقای ظریف در مورد مسائل هسته‌ای گفته اند که بنده گفتم شکست خورد، این یک واقعیت است که آنچه در تاریخ می ماند منطق و سند است زیرا اصل در برجام و مذاکرات لغو تحریم های هسته ای بود حال آنکه گفته شود سایه شوم جنگ مرتفع شده یا حق انرژی هسته ای گرفته شده یا این که با دنیا صلح و آشتی برقرار شده تمام این موارد حاشیه ای است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این موضوع که در برجام اصل لغو تحریم ها بود، این سند است و در تاریخ می ماند و مابقی مسائل غیرقابل قبول است.
کریمی قدوسی همچنین گفت: بنده در دولت یازدهم در سوال خود از وزیر امور خارجه از مذاکره با منطق نرم انتقاد داشتم و پیش بینی کارشناسان هم بر این بود که با منطق نرم نمی توان جلو رفت و سوال بعدی بنده در دولت دوازدهم از وزیر این بود که بعد از خروج آمریکا از برجام و انجام تمامی تعهدات توسط ایران ولی تحریم ها هنوز پابرجا است چرا هیچ اقدامی از جانب وزارت امور خارجه صورت نگرفت.
او ادامه داد: با همان تماس تلفنی که رئیس‌جمهوری ایران و اوباما با هم داشتند، آمریکایی‌ها در نیویورک جشن گرفتند که ایران به آنها زنگ زده است. بارها اطلاعات دقیقم را در معرض افکار عمومی قرار دادم اما با هجمه ظریف روبرو شدم.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: منطق برجام، لغو تحریم‌های هسته‌ای بود حال مدام بگوییم آبروی دشمن را بردیم، اختلاف بین آمریکا و اروپا ایجاد کردیم، پی.‌ام‌.دی را بستیم، با دنیا آشتی کردیم، مجموعه اینها حاشیه است.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم با منطق نرم، نمی‌توان مذاکره کرد، پس از اشتباهات در دوران مذاکره که ظریف مرتکب شد، نتیجه آن اجرای همه تعهدات ایران و باقی ماندن همه تحریم‌ها شد. امروز نیز سه سوال می‌پرسم. توافق برجام توسط آمریکای خبیث پاره شد و امروز نظام اجرایی کشور با مشکلات امروز روبروست.
چکیده سخنان ظریف در مجلس
در مقابل هیچ پرچمی به جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکردم .
کنواسیون دریای خزر باعث افتخار کشور است.
این دولت و نظام نه در کردستان و نه در دریای خزر اجازه نخواهد داد یک وجب از سرزمین ایران در یک قرارداد از دست ما خارج شود.
کنوانسیون دریای خزر برای تصویب به مجلس می‌آید.
شهادت می دهم آقای دری اصفهانی بیشترین نقش را در مذاکرات گرفتن ۱.۷ میلیارد دلار از آمریکا را داشتند.
ایشان در مذاکرات تخصصی حضور داشتند نه مذاکرات اصلی .
آقای سیروس ناصری در مذاکرات هسته ای حضور نداشتند .
من بر وطن پرستی این افراد شهادت می دهم.
ما باید برای منافع ملی خود را قربانی و فدای منافع ملت کنیم .
ما نباید نظام را فدای خود کنیم.
ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی:
باند نیویورک یک مفهوم ساختگی در دهه ۷۰ بود که در شبنامه های توزیع شده در وزارت خارجه از آن نام برده شد .
من نه رئیس باند نیویورکم نه باند نیویورک وجود دارد.
این موضوع یک بار هم در روزنامه کیهان مطرح شد با عنوان مقاله
«با ما به سی تی بی تی» بیایید که فردای آن روز بابت آن مقاله عذرخواهی کردند.
بارها از سوی رهبر انقلاب بابت 5 سال خدمتم در سازمان ملل مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتم.
در زمان سفارتم سابقه ی بدی به جای نگذاشتم.
اگر شک دارید می توانید از دفتر رهبر انقلاب سوال کنید.