روزهاي جهنمي ترامپ

ميثم    سليماني
 
دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده روزهاي جهنمي را پشت سر مي‌گذارد. با وجود اينكه او تلاش مي‌كند تا با موفقيت‌هايي ديگر سايه پرونده‌هاي سياسي بر سرنوشت خود را كمرنگ كند، اما شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه گذران روزها براي دونالد ترامپ سخت و سخت‌تر مي‌شود. نظرسنجي جديدي كه واشنگتن‌پست و شبكه خبري ‌اي‌بي‌سي انجام داده نشان مي‌دهد اكثر راي‌دهندگان امريكايي از تحقيقات بازپرس ويژه پرونده مداخله روسيه در انتخابات امريكا حمايت كرده و معتقدند كه رييس‌جمهور نبايد جف سشنز، دادستان كل را اخراج كند. بر اساس اين نظرسنجي‌ها، ميزان عدم تاييد رييس‌جمهور ترامپ به 60 درصد رسيده است.
اين نظرسنجي تنها چند هفته مانده به انتخابات ميان دوره‌اي كنگره با هدف مشخص شدن اين امر كه آيا دموكرات‌ها كنترل كنگره را در دست خواهند گرفت يا خير انجام شده است. براساس نتايج اين نظرسنجي اكثريت افكار عمومي امريكا عليه دونالد ترامپ هستند و در طرف مقابل حمايت‌ها از فعاليت‌هاي مولر روز به روز افزايش پيدا مي‌كند. در اين نظرسنجي تقريبا نيمي از امريكايي‌ها يعني 49درصد مي‌گويند كه كنگره بايد جلسات استيضاح را آغاز كند . آغاز اين روند مي‌تواند منجر به حذف ترامپ از پست رياست‌جمهوري شود، اين در حالي است كه 46 درصد با ورود كنگره به مراحل استيضاح رييس‌جمهور مخالف هستند. همچنين اكثريت نسبي 53 درصدي حاضر در اين نظرسنجي اعتقاد دارند، ترامپ تلاش كرده تا در تحقيقات رابرت مولر مداخله كند به گونه‌اي كه مانع از اجراي عدالت شود. 35 درصد خلاف اين نظر را داشته و مي‌گويند كه به گمان آنها رييس‌جمهور تلاشي براي دخالت در كار مولر نكرده است. براساس اين نظرسنجي، به طور كلي 60 درصد از امريكايي‌ها عملكرد شغلي ترامپ را تاييد نكرده و تنها 36 درصد آن را تاييد مي‌كنند. در اين نظرسنجي با توجه به تنوع نمونه‌گيري و تصادفي بودن آن، حاشيه تغييرات به نسبت ماه آوريل كه آخرين نظرسنجي مشترك واشنگتن پست و ‌اي‌بي‌سي بوده به گونه‌اي پيش رفته كه نشان مي‌دهد، آمارها عليه رييس‌جمهور ساكن كاخ سفيد شهادت مي‌دهند. در ماه آوريل ميزان حمايت از ترامپ 40 درصد و عدم محبوبيت وي 56 درصد بود.
نظرسنجي كنوني بين روزهاي 26 تا 29 آگوست صورت گرفت در روزهاي پس از آن كه پل منفورت رييس سابق كمپين انتخاباتي ترامپ و مايكل كوهن وكيل سابق ترامپ در دادگاه مجرم شناخته شدند و وكيل ترامپ نيز رسما تاييد كرد كه با دستور ترامپ به زناني كه روابط نامشروع با وي داشتند، حق سكوت داده است. دونالد ترامپ در چند وقت اخير تلاش كرده تا از نامزدهاي جمهوريخواه براي انتخابات ميان‌دوره‌اي 6 نوامبر حمايت كند و بيشترين مانور انتخاباتي او روي موفقيت‌هاي اقتصادي است و روي اين موضوع حساب زيادي باز كرده است. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد با وجود اينكه دولت ادعا مي‌كند شرايط اقتصادي را بهبود بخشيده اما 47 درصد اعتقاد دارند كه هدايت اقتصادي كشور توسط ترامپ نامطلوب بوده و اين در حالي است كه 45درصد عملكرد اقتصادي رييس‌جمهور امريكا را تاييد مي‌كنند.


ميانگين محبوبيت كلي ترامپ از محبوبيت حزبي، قوميتي و جنسي به دست مي‌آيد. در حالي كه 78 درصد جمهوريخواهان عملكرد ترامپ را تاييد مي‌كنند اما در طرف مقابل 93 درصد دموكرات‌ها و 59 درصد مستقلين رويكردهاي او را تاييد نمي‌كنند. مردان بيش از زنان از ترامپ حمايت مي‌كنند و 45 درصد از سفيدپوستان پشت سر او هستند و تنها 19 درصد از غيرسفيدپوستان ترامپ را گزينه‌اي مطلوب مي‌دانند.
اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد، تلاش‌هاي ترامپ در طول تابستان براي سياستگذاري و بي‌اعتبار كردن تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات بي‌اثر بوده است. رييس‌جمهور به‌طور روزمره توييت‌هاي متنوعي را در خصوص اين موضوع منتشر مي‌كند و از لفظ شكار جادوگر براي بي‌اعتبار كردن تحقيقات استفاده مي‌كند و به نحوي مقام‌هاي كنوني و سابق وزارت دادگستري را مورد تهديد قرار مي‌دهد. اما در حال حاضر 63 درصد از امريكايي‌ها از تحقيقات مولر درباره دخالت روسيه در انتخابات 2016 حمايت مي‌كنند. 52 درصد از آنها به ‌شدت از آن حمايت مي‌كنند و 29 درصد به طور كلي با آن مخالف هستند.
تحقيقات مولر حتي در داخل جمهوريخواهان نيز طرفداراني دارد هرچند كه اكثريت مخالف ادامه آن هستند. 61درصد جمهوريخواهان مخالف ادامه تحقيقات هستند، اين در حالي است كه 85 درصد دموكرات‌ها از آن حمايت مي‌كنند. در ميان مستقلان نيز اكثريت دوسومي كه حدود 67 درصد است از تحقيقات حمايت و آن را دنبال مي‌كنند.
دونالد ترامپ از تحت پيگرد قرار گرفتن ناعادلانه مانفورت توسط مولر معترض بود و از دادگاهي شدن وي بسيار ناراحت بود و عليه اين اقدام صحبت كرد. 67 درصد امريكايي‌ها معتقدند پرونده مولر عليه مانفورت قابل توجيه است و اين در حالي است كه تنها 17 درصد معتقدند اين امري غير قابل قبول است. ستايش ترامپ از مانفورت موجب گمانه‌زني‌هايي مبني بر اينكه او رييس پيشين كمپين خود را عفو كند، وجود دارد. اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اين موضوع مي‌تواند تبديل به يك زمين مين‌گذاري شده براي رييس‌جمهور شود. دوسوم امريكايي‌ها مخالف عفو مانفورت هستند. كه در اين بين 53 درصد به ‌شدت مخالف اين امر هستند و تنها 18 درصد از اين اقدام پشتيباني مي‌كنند. از سوي ديگر ترامپ حملات عمومي خود را به جف سشنز دادستان كل در هفته‌هاي اخير افزايش داده است و گفته مي‌شود كه با وكلا و مشاوران شخصي خود در خصوص اخراج سشنز در حال مذاكره است، زيرا ترامپ معتقد است كه دادستان كل در زمينه پرونده تحقيقات خوب عمل نكرده است. اما اكنون مردم پشت سشنز قرار گرفته‌اند. 64 درصد از امريكايي‌ها فكر نمي‌كنند كه ترامپ بايد سشنز را اخراج كند، اما 19درصد معتقدند كه او بايد سشنز را اخراج كند و 17 درصد در اين مورد نظري نداده‌اند. تقريبا نيمي از جمهوريخواهان متشكل از 47 درصد آنها مي‌گويند كه ترامپ نبايد سشنز را اخراج كند و در ميان آنها 31 درصد عنوان كردند كه بايد اين اتفاق رخ دهد. تنها در حدود يك‌چهارم امريكايي‌ها كه معادل 23 درصد مي‌شود، با انتقاد ترامپ از سشنز در خصوص تحقيقات مولر موافق هستند اين در حالي است كه 62 درصد مي‌گويند سشنز در حال اجرا و عمل به قانون است.
 
احتمال ورود جان كري به انتخابات رياست‌جمهوري
جان كري وزير امورخارجه پيشين ايالات متحده حضورش براي انتخابات رياست‌جمهوري 2020 را رد نكرد. جان كري اين سخنان را در مصاحبه با شبكه خبري سي‌بي‌اس كه بناست مشروح آن در روز دوم سپتامبر منتشر شود، عنوان كرده است. كري در اين مصاحبه در خصوص كتاب جديد خود، جان برنان رييس سابق سيا، نقش او در سياست امروز امريكا، رابطه با سناتور جان مك كين و همچنين همسرش صحبت به ميان آورده است. در حال حاضر در زندگي خصوصي، سناتور سابق ماساچوست و وزير امور خارجه تحت پرزيدنت اوباما به نظر مي‌رسد كه بسياري از ميراث سياسي‌اش - از جمله معامله هسته‌اي ايران و موافقتنامه تغيير آب و هوا - تحت اداره Trump مطرح شده است. نااميدي در اين اقدامات، كري را به تلاش براي كمك به دموكرات‌ها براي به دست آوردن كنترل سياسي متقاعد كرده است.