تغييرات همزمان در اعضا و ساختار در راه است

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، مرجعي اجمــاع‌ســاز بــراي فـرديت‌هاي گوناگون جريان اصلاحات در راستاي اتخاذ مواضع واحد است. در واقع اين شورا در جريان انتخابات‌هاي گذشته تشكيل شد تا درباره مسائل روز و همچنين رفتار سياسي باورمندان به يك حوزه فكري، يعني اصلاح‌طلبي در مقاطعي كه بنا است يك رويداد مهم سياسي و انتخاباتي در داخل كشور به وقوع بپيوندد به خروجي مشتركي برسيم.
طبعا بر اساس اين نقش تعريف شده و جايگاه اين شورا رصد كردن شرايط داخلي، شناسايي فرصت‌ها و محدوديت‌ها و همچنين پيكربندي آرايش سياسي كشور براي رسيدن به هدف مذكور بخشي از وظايف اين مرجع انسجام‌بخش يعني شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بوده و هست.
طي سال‌هاي 92، 94 و 96 اين سازوكار اجماع‌بخش توانسته است به‌طور نسبي خدمات كارآمد و موفقي را به ويژه در عرصه انتخابات ارايه كند. در هر مرحله‌اي پس از پايان پروژه‌هاي انتخاباتي امر نقد و ارزيابي مواضع نظري و رفتارهاي انتخاباتي اين مجموعه توسط كارگروهي اتفاق افتاده است. اين كارگروه متشكل از صاحبنظران و نظريه‌پردازان در حوزه حزبي و غيرحزبي بوده‌ كه آسيب‌شناسي لازم را انجام داده‌اند. پس از برگزاري دو انتخابات سال 96 با توجه به نقد‌هاي مطرح شده آسيب‌شناسي جدي در اين شورا رقم خورد. خروجي اين جلسات آسيب‌شناسي هم به صورت گزارشي به هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تقديم شده است. بر اساس مطالعات آسيب‌شناسي ما در اين حوزه و داده‌ها و اطلاعاتي كه حاصل آن است، مي‌توان گفت تغييراتي كه پيش روي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان قرار دارد در حوزه تغيير در ساختار و اعضا خواهد بود.
اينكه در دو حوزه تغييرات ساختاري و تغييرات در اعضاي آن مصاديق چه چيزي يا چه كساني است هم قرار است از وظايف هيات رييسه شورا باشد كه بايد اطلاع‌رساني شود و قرار است بلافاصله پس از تشكيل جلسه و قطعي شدن تغييرات به اطلاع و استحضار عموم مردم به خصوص جامعه اصلاح‌طلب كشور برسد.


اما تا پيش از اين اطلاع‌رساني‌ بايد از هر گونه اظهارنظر و پيشداوري خودداري كرد؛ چرا كه همانطور كه ديديم همچون روز گذشته تنها به تكذيب منتهي خواهد شد و اخبار كذب را رواج مي‌دهد.
اينكه چرا افرادي از رسانه‌هاي خود استفاده كرده و به موضوعي كه هنوز قطعيت نيافته است ورود مي‌كنند از يك سو فضاي آزاد رسانه‌اي در اين حوزه را نشان مي‌دهد؛ به خصوص كه فضاي مجازي هم باعث شده دسترسي به برخي اخبار كه البته در ميان آنها شايعات نيز وجود دارد، بسيار راحت شود. دانستن اين موضوع را بايد به فال نيك گرفت؛ هرچند در اين مسير شايعات نيز به اندازه داده‌ها و اطلاعات درست منتشر مي‌شود. از سويي نمي‌توان ناديده گرفت كه برخي افراد يا احزاب و گروه‌ها حضور يك يا چند شخصيت سياسي را در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان دنبال مي‌كنند. از همين روي با موضوع اثباتي برخورد كرده و بدون اينكه در مورد صحت و سقم مطلبي اطلاعات كافي داشته ‌باشند تنها گمانه‌زني‌هاي‌شان را مطرح مي‌كنند. اين اتفاق باعث مي‌شود هم افراد و هم مرجعي كه مورد گمانه‌زني قرار گرفته است موظف به روشنگري شود. براي روشنگري در مورد تغييرات ساختاري و اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اما بايد اندكي صبر كرد تا خروجي نهايي و بعد از مرجع مشخص اطلاع‌رساني شود.
عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان