بحث تغيير درتركيب شوراي عالي‌سياستگذاري مطرح شده‌است

الهه كولايي، عضو شوراي عالي سياستگذاري بيان مي‌كند كه تاكنون نحوه شكل‌گيري، تركيب اعضا و سازوكار تعيين اين افراد مورد بحث بود. او معتقد است كه تلاش براي نقد و ارزيابي صريح و همه‌جانبه عملكرد و ساختار شورا ضرورتي است كه نمي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد.
 
اخباري مبني بر دعوت از برخي چهره‌هاي سياسي براي عضويت در شوراي عالي سياستگذاري منتشر شد و ليستي هم بيرون آمد كه بعدا تكذيب شد. آيا اصولا بحث تغيير در تركيب شوراي عالي مطرح بوده است؟
اين موضوع قبلا مطرح بوده است.


بر چه اساسي ضرورت تغيير تركيب شوراي عالي مطرح شده است؟
بدون ترديد در عرصه رقابت‌هاي سياسي انسجام و يكپارچگي مجموعه‌هاي فعال در يك جريان سياسي نقش تعيين‌كننده در سرنوشت و شرايط پيروزي آنان دارد. بر همين اساس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عنوان نهادي كه عملكرد اصلاح‌طلبان را در دو مرحله انتخاباتي در كشور وحدت و انسجام بخشيد و پيروزي‌هاي بزرگي را نصيب آنان ساخت، از اهميت ويژه‌اي در تحولات سياسي كشور برخوردار است. هم مخالفان و هم موافقان استدلال‌ها و شواهد گوناگوني در مورد عملكرد اين شورا بيان كرده‌اند. صرف اينكه اين نهاد توانسته پيروزي چشمگير و تعيين‌كننده اصلاح‌طلبان را در دو مرحله انتخاباتي تامين كند، به تنهايي كفايت مي‌كند تا كارآمدي آن را ثابت شده فرض كنيم. اما به‌طور طبيعي مانند هر نهاد سياسي، اين شورا از ايرادها و اشكالات بسيار جدا نبوده است. بدون شك براي تداوم كاركرد آن، ايرادها و انتقادها بايد مورد ارزيابي دقيق قرار گيرد. بر همين اساس در شوراي عالي در سال گذشته موضوع نقد و ارزيابي عملكرد مورد توجه قرار گرفت. مصاحبه‌ها، گفت و شنودها و نشست‌هاي متعدد با صاحب‌نظران و فعالان عرصه سياست شكل گرفت تا بر اساس آن اصلاح كاركرد شوراي عالي تحقق پيدا كند. در اين زمينه حتي شاهد نامه‌هايي از جمله نامه جمعي از جوانان اصلاح‌طلب تحت عنوان «اصلاح اصلاحات» بوديم كه ضرورت تغيير در شوراي عالي را برجسته كرد. اين يك واقعيت غيرقابل انكار است كه اصلاحات نيز همانند هر جريان سياسي نيازمند بازنگري، بازخواني و اصلاح تدريجي و پايدار است.
اصولا تغييرات در شوراي عالي در چه ابعادي خواهد بود؟
مباحث بسياري در مورد اصلاح ساختار، سازمان و كاركرد شوراي عالي از جمله تركيب آن مطرح شد. آنچه كه اين روزها در مورد اضافه كردن برخي افراد به شوراي عالي شنيده مي‌شود، نشان‌دهنده بخشي از تلاش‌هايي است كه در اين زمينه در حال شكل‌گيري است. با نزديك شدن به ايام انتخابات كه تحرك‌هايي هم براي آن در روزهاي اخير مشاهده شده، به‌طور طبيعي اين نقد و ارزيابي اهميت را دو چندان كرده است. نقش اساسي شخصيت‌هاي تاثيرگذار به خوبي نشان مي‌دهد كه اين ضرورت به‌طور جدي مورد توجه شوراي عالي است و نمي‌توان ضرورت آن را انكار كرد.
نام فردي براي دعوت به شوراي عالي برده شده است؟
من از ليست افراد دعوت شده اطلاعي ندارم. فقط به‌مجموعه مباحثي كه براي اصلاح شوراي عالي مطرح شده اشاره كردم و تاييد نكردم كه اين اسامي پيگيري شده يا نه. من اطلاع ندارم.
اما بحث عضويت افراد حقيقي جديد در شوراي عالي مطرح بوده است؟
بله. به دليل اينكه به هر حال تقويت نهادها يك ضرورت انكار‌ناپذير در مسير توسعه سياسي كشور است. اما با توجه به سطح توسعه جامعه ايراني نمي‌توان نقش و نفوذ شخصيت‌ها را انكار كرد. اين همان موضوعي است كه قرار است در تركيب شوراي عالي مورد توجه باشد تا از همه ظرفيت‌هاي موثر براي اصلاح امور كشور، هم شخصيت‌ها و هم احزاب و سازمان‌هاي سياسي در اين چارچوب بهره‌برداري شود تا زمينه براي رفع مشكلات هموارتر شود.
فرآيند تصميم‌گيري و دعوت از افراد به شوراي عالي چيست؟
از تصميمي در اين زمينه صحبتي نكردم. اما اين تغييرها در اين روزها مورد توجه قرار گرفته است. بر همين اساس هم نهادهايي چون شوراي هماهنگي احزاب اصلاح‌طلب به عنوان نهادي كه سازمان بخشيدن، منسجم كردن احزاب را به عهده دارد از يك سو و نيز شخصيت‌هاي تاثيرگذار در جريان اصلاحات از سوي ديگر در اين زمينه فعال بوده‌اند. در مورد نتيجه اين تلاش‌ها و فعاليت‌ها اطلاع دقيق ندارم.
آيا ساختار شوراي عالي سياستگذاري تغيير مي‌كند؟
در اين مشاوره‌ها هم بحث عملكرد شورا در دو مقطع مهم انتخاباتي مورد توجه قرار گرفت و هم سازمان و ساختار شورا. يعني نحوه شكل‌گيري، تركيب اعضا و سازوكار تعيين اين افراد مورد بحث بود. اهميت و ضرورت اين اصلاح به طور جدي مورد تاكيد بوده و در اين زمينه هم تلاش‌هاي قابل تاملي انجام شده است. آن طور كه مطرح است، تلاش براي نقد و ارزيابي صريح و همه‌جانبه عملكرد و ساختار شورا ضرورتي است كه نمي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد.
رياست شوراي عالي قرار است تغيير كند؟
تا آنجا كه من اطلاع دارم ديدگاه‌هاي مختلفي در اين مورد مطرح شده، اما به نظر مي‌رسد روند كنوني تغيير چنداني نداشته باشد.
فعاليت انتخاباتي شوراي عالي در چه وضعيتي است؟
اين موضوع هم از جمله مباحث نيازمند توجه جدي است كه ضرورت فعاليت يكپارچه و منسجم اصلاح‌طلبان را در شرايط كنوني مشخص مي‌كند. به نظر مي‌رسد كه شوراي عالي به دليل مشكلات ساختاري، فعاليت و تحرك لازم را در رفع ايرادات انجام نداده است. البته با توجه به ماهيت انتخاباتي اين شورا شايد تاخير طبيعي باشد، اما در آستانه انتخابات فراهم كردن مقدمات مهم است و تحرك لازم بايد سريع‌تر به وجود بيايد.
آيا اين بحث هم مطرح بوده كه از اعضاي حقيقي اين شورا برخي از شوراي عالي خارج شوند؟
به طور طبيعي هر الگو و روشي براي اصلاح شورا پذيرفته شود، آثار و پيامدهايي در تركيب شورا به همراه خواهد داشت. بستگي دارد كه كدام الگو مورد پذيرش مجموعه احزاب اصلاح‌طلب و شخصيت‌هاي صاحب نفوذ قرار بگيرد.