سرانجام طلسم اجرای کنسرت‌های رایگان شکسته شد رقص نت‌ها در خیابان برای شادی مردم

کیمیا نجفی
حدود یک ماه است که بحث کنسرت‌های خیابانی بر سر زبان‌ها افتاده است. هر چند که این اخبار واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت اما با برگزاری دو شب کنسرت در بوستان «آب و آتش» سرانجام طلسم محدودیت‌ها برای برگزاری کنسرت خیابانی شکسته شد.
در این روزهای پر فراز و نشیب که جامعه با مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، چه کارهایی از دست هنرمندان برای بهتر شدن حال مردم برمی‌آید؟ در اوایل مرداد ماه همایون شجریان برگزاری کنسرت رایگان را برای این منظور پیشنهاد داد. او با امید به این مسئله که شاید از این طریق کمی دل‌ها کنار یک‌دیگر آرام بگیرد، آمادگی خود را برای برگزاری کنسرت خیابانی اعلام کرد و در ادامه برخی از نهادها و هنرمندان هم از این طرح حمایت کردند. در همان ابتدای کار بسیاری مخالف انجام آن بودند اما پس از کش و قوس‌های فراوان سد مشکلات بی‌شمار اجرای خیابانی شکسته شد.
چرا اطلاع‌رسانی نشد؟


از میان تمامی اسامی مطرح شده برای برگزاری کنسرت رایگان، قرعه به نام کسی افتاد که در یک ماه گذشته کمتر نامش در این ارتباط شنیده شده بود. محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی پیش قراول اجرای کنسرت خیابانی شد. اما نکته عجیب این بود که برگزاری این کنسرت چندان اطلاع‌رسانی نشد و تنها یکی دو روز قبل از اجرای برنامه در چند سایت خبری اعلام شد که قرار است بالاخره کنسرت خیابانی رایگان توسط این خواننده برگزار شود. معتمدی درباره این اتفاق گفته بود: تصمیم ما بر این بود که در مورد برگزاری این کنسرت اعلام گسترده نکنیم تا روزهای قبل از کنسرت که ببینیم وضعیت به شکل پیش می‌رود. چون واقعیت امر این است که مخصوصا الان با توجه به حساسیتی که نسبت به این مسئله به وجود آمده است، بحث‌های امنیتی و کنترل جمعیت تبدیل به دغدغه اصلی مسئولان شهری و انتظامی شده است که حق هم دارند و ما سعی کردیم تا نزدیکی کنسرت چراغ خاموش جلو برویم و ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود.
او ادامه داد: صحبت کردن در مورد بعضی کارها پیش از انجام دادن‌شان مثل کنسرت در مشهد، کنسرت در استان خراسان، کنسرت خیابانی و... صرفا ایجاد حساسیت می‌کند. به هر حال روی این موضوعات حساسیت‌هایی وجود دارد که حرف‌ها و صحبت‌های ما در صفحات مجازی‌مان و مصاحبه‌های‌مان در واقع نه تنها کمکی به اجرای‌شان نمی‌کند که قضیه را بغرنج‌تر هم می‌کند. من فکر می‌کنم ما به عنوان هنرمندان این جامعه اول باید در خصوص تمهیدات کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم، رایزنی کنیم، بدون اینکه چیزی را اعلام کنیم. یعنی یک مقدار زمینه‌سازی‌هایش را انجام دهیم و بعد که به مرحله اجرا رسید، مردم هم استفاده‌اش را ببرند. من طبق تجربه‌ای که دارم، مثلا خیلی از هنرمندان اعلام می‌کنند که قرار است در استان خراسان کنسرت‌هایی برگزار شود. این اظهارات برخی‌ حساسیت‌هایی برمی‌انگیزد و همان اعلام کردن‌ها باعث اجرا نشدنش می‌شود. کنسرت خیابانی هم همین است و من فکر می‌کنم ما باید با در نظر گرفتن صلاح و مصلحت‌هایی که در جامعه هست و رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم اول به تمهیداتش بیندیشیم و بعد اگر قابل اجرا بود به مردم اطلاع دهیم. امیدوارم که مسئولان هم این اجرا را مقدمه‌‌ای بدانند که بیشتر شاهد اینگونه اجراها را در همه شهرهای ایران باشیم و هر‌از‌گاهی به بهانه‌های مختلف، به بهانه‌ها و مناسبت‌هایی که جامعه می‌طلبد تا فضای شادی داشته باشد در فضای عمومی شهرها برگزارشان کنیم تا شاید منجر به ایجاد نشاط و شور و شعف اجتماعی شود.
همه سلیقه‌ها بدون مشکل در کنار یکدیگر
با وجود همه کشمکش‌ها سرانجام اولین کنسرت خیابانی علی‌رغم اطلاع‌رسانی وسیع با استقبال گسترده مردم برگزار شد. الهام یکی از شرکت‌کنندگان در این کنسرت درباره چگونگی برگزاری آن به «ابتکار» می‌گوید: با وجود تلاش بسیاری که کردم‌ اما کمی دیر به اجرا رسیدم و به دلیل حجم گسترده استقبال مردم تقریبا فقط صدا را می‌شنیدم و چیزی نمی‌دیدم اما با این وجود کنسرت برایم بسیار لذت‌بخش بود. با وجود ازدحام جمعیت کنسرت بسیار آرام و به دور از تنش و درگیری برگزار شد. همه افراد خانواده در کنار هم در این گردهمایی هنری شرکت کرده بودند. تقریبا از همه قشرهای افرادی در بین حاضران دیده می‌شدند و جالب این بود که بدون وجود هیچ مشکل علی‌رغم وجود اخلاف سلیقه یا تفکر در کنار یک‌دیگر به تماشای این اجرا نشسته بودند.
الهام به وجود برخی مشکلات هم در حاشیه اجرای این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکلات پارکینگ را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از افراد به دلیل نبودن فضایی مناسب و نزدیک برای پارک خودرو‌های‌شان مجبور شدند راهی طولانی را برای رسیدن به اتومبیل‌شان طی کنند. از طرفی دیگر فضای در نظر گرفته شده به نسبت جمعیت کمی کوچک‌ بود. با وجود استقبال بسیار علاقه‌مندان اگر اجرا در فضای بزرگ‌تری انجام می‌شد بهتر بود. با نادیده گرفتن این مشکلات می‌توان گفت مجموع کار خوب بود و شب خاطره‌انگیزی را برای همه رقم زده شد.
الهام ادامه می‌دهد: شاید با ادامه دادن این کار‌ها جامعه می‌تواند کمی از مشکلات روزمره فاصله بگیرد و برای دقایقی دغدغه‌های فکری‌اش را رها کند. امیدوارم خوانندگان بیشتری در این کار شرکت کنند.
نقطه عطف امور فرهنگی در تهران
معتمدی که آغازگر کنسرت‌های خیابانی رایگان است، در پایان کنسرتش در پارک «آب و آتش» با بیان اینکه برگزاری این دو شب کنسرت در بوستان آب و آتش، نشان داد برگزاری کنسرت در فضای باز، برای مردم هیچ خطری ندارد، گفت: اجرای این کنسرت، نقطه عطفی در امور فرهنگی شهر تهران است و امیدوارم این برنامه‌ها تکرار شود و اجرای برنامه‌های دیگر هنرمندان را نیز شاهد باشیم. ما می‌خواستیم طی این دو شب به مسئولان محترم که دغدغه‌شان این بود که اگر در ازدحام جمعیت اتفاقی بیفتد چطور آن را کنترل کنند نشان دهیم که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، برگزاری چنین مراسمی هیچ‌گونه خطر امنیتی به همراه نخواهد داشت و من از همه شما به خاطر برخورد متمدنانه‌تان سپاسگزارم.
استقبال واعظی از اجرای خیابانی
دولتمردان هم از این اتفاق فرهنگی استقبال کردند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به اجرای خیابانی گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در برگزاری کنسرت در تهران و سایر شهرها داریم و هزینه بسیار بالایی که برای برگزاری هر کنسرت صرف می‌شود، مردم هم متحمل هزینه‌های تهیه بلیت می‌شوند و معمولا یک قشر خاص می‌توانند از کنسرت‌ها استفاده کنند. ممکن است برگزاری کنسرت خیابانی در مقایسه با اجراهای داخل سالن کیفیت کمتری داشته باشد اما مهم این است که این اجراها کاملا رایگان و در فضایی مناسب موجبات شادی مردم را فراهم می‌کنند. قطعا دولت هم باید کمک کند و در حال حاضر هم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی در این برنامه شرکت کرده‌اند و این نشان‌ می‌دهد که دولت در برگزاری چنین فضاهایی جدی است.
قبل از برگزاری اجرای خیابانی بسیاری معتقد بودند که کنسرت‌ نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات جامعه باشد و انجام این کار بیهوده است. همچنین معتقد بودند کنترل کردن چنین برنامه‌هایی با توجه به استقبال گسترده بسیار سخت است. اما آنچه شاهدش بودیم برگزاری آرام و بانشاط یک برنامه فرهنگی در جهت همراهی با مردم بود. با برگزاری کنسرت‌های مشابه شاید بد نباشد که جامعه‌شناسان به بررسی تاثیر این اتفاق بر شرایط روحی جامعه بپردازند و به پرسش منتقدان این طرح در خصوص میزان تاثیرگذاری آن پاسخ بدهند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدجواد ظریف در حاشیه امضای تفاهم‌‌نامه با وزارت بهداشت: اروپا علاوه بر تعهد سیاسی، اقدامات عملی انجام دهد جهانبخش محبی نیا ترمیم سخت کابینه با آغاز رزمایش روسیه در مدیترانه، تهدید اسرائیل و نیز سفر مقامات آمریکایی به منطقه کلید خورد «ابتکار» از چالش های مستقل شدن برای جوانان ایرانی بعد از گرانی های اخیر اجاره مسکن گزارش می‌دهد سرانجام طلسم اجرای کنسرت‌های رایگان شکسته شد رقص نت‌ها در خیابان برای شادی مردم «ابتکار» دلیل رای‌های آتش به اختیار و خارج از تصمیم های فراکسیونی نمایندگان مجلس را بررسی کرد ورزش‌های تیمی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی موفق عمل کردند والیبال طلایی، بسکتبال نقره‌ای و واترپلوی برنزی رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی: ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است احسان‌حاجی‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «گزارش یک مهمانى» می‌گوید تعریف درستی از تئاتر خصوصی نداریم رئیس سازمان انرژی اتمی: نیازمند انتقال فناوری‌های نوین به کشور هستیم