با آغاز رزمایش روسیه در مدیترانه، تهدید اسرائیل و نیز سفر مقامات آمریکایی به منطقه کلید خورد

آرامش پیش از توفان در خاورمیانه
محمدرضا ستاری
طبق گزارش‌های رسیده نیروهای دولتی سوریه و همپیمانان آن به زودی قرار است عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری ادلب آغاز کنند. استان ادلب آخرین سنگر مخالفان دمشق است که در صورت تصرف آن، نوار پیروزی‌های بشار اسد پس از باز‌پس‌گیری استان‌های درعا و قنیطره تکمیل شده و او را در وضعیتی کاملا متفاوت‌تر از گذشته قرار خواهد داد.
پس از گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حمله احتمالی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه و هشدار روسیه در خصوص تبعات دامنه‌دار چنین اقدامی از سوی غرب و همزمان شدن این ماجرا با آمادگی ارتش سوریه برای آغاز عملیات در ادلب به عنوان آخرین پایگاه تحت تصرف شورشیان سوریه، وضعیت خاورمیانه اکنون در حالتی موسوم به صلح مسلح است.


در آخرین اقدام صورت گرفته توسط قدرت‌های فرامنطقه‌ای در خاورمیانه، دیروز روس‌ها یکی از بزگترین رزمایش‌های خود را در دریای مدیترانه کلید زدند. این مانور که با حضور بیش از 20 ناو از یگان‌های مختلف روسیه و چندین زیر دریایی و هواپیمای جنگنده آغاز شده است هر چند به گفته مقامات مسکو ارتباطی با اوضاع ادلب در سوریه نداشته و از پیش‌ برنامه‌ریزی شده است، اما همپوشانی آن با تهدیدات روزهای اخیر برای حمله به سوریه و نیز واکنش روسیه نسبت به این حمله احتمالی از نظر کارشناسان نوعی نمایش قدرت و حتی آماده‌باش برای شروع یک رویارویی گسترده در مهمترین صحنه میدانی خاورمیانه است به خصوص اینکه پس از شروع این رزمایش توسط نیروی هوایی و دریایی روسیه یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا مسلح به موشک‌های تاماهاوک وارد بندر جبل‌الطارق در ورودی دریای مدیترانه شده است. از سوی دیگر برخی رسانه‌های خارجی نیز در اخبار خود طی چند روز اخیر تاکید کرده‌اند که یک ناو هواپیمابر آمریکایی نیز در پایگاه خود در خلیج فارس در حالتی آماده باش قرار داشته و احتمال دارد که حمله به سوریه از طریق این ناو آمریکایی صورت بگیرد.
آمادگی غرب برای حمله به مواضع بشار اسد
هفته گذشته بود که یک ژنرال روسی اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه قصد دارند به بهانه استفاده سلاح شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه در ادلب به این کشور حمله کنند. سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه نیز با تائید این خبر گفت که تحرکاتی در مناطقی در استان ادلب توسط نیروهای نزدیک به غرب در حال انجام گرفتن است که حاکی از نشانه‌های تدارک یک حمله شیمیایی و انداختن آن به گردن بشار اسد است. پیش از این نیز طبق اعلام رسانه‌ها در دیدار صورت گرفته میان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با همتای روس خود، بولتون هشدار داده بود که در صورت استفاده نیروهای دولتی سوریه از سلاح شیمیایی مانند دفعه قبل به سوریه حمله خواهیم کرد.
سال گذشت سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه با همین استناد اقدام به حمله گسترده به پایگاه الشعیرات سوریه کرده بودند که این مساله به گفته تحلیل‌گران یک نقطه عطف در همکاری‌های منطقه‌ای غرب برای هماهنگی در ایجاد یک نظم جدید در خاورمیانه بود.
توفانی جدی در راه است؟
طبق گزارش‌های رسیده نیروهای دولتی سوریه و همپیمانان آن به زودی قرار است عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری ادلب آغاز کنند. استان ادلب آخرین سنگر مخالفان دمشق است که در صورت تصرف آن، نوار پیروزی‌های بشار اسد پس از باز‌پس‌گیری استان‌های درعا و قنیطره تکمیل شده و او را در وضعیتی کاملا متفاوت‌تر از گذشته قرار خواهد داد. در همین راستا است که تحرکات دیپلماتیک و نیز نظامی میان بازیگران حاضر در صحنه میدانی سوریه بیش از گذشته تشدید شده و حتی طی روزهای گذشته به رویارویی لفظی در سازمان ملل متحد رسیده است.
در همین راستا بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفته که کشورهای ابرقدرت از شورای امنیت برای اجرای دستورکارهای سیاسی خود استفاده می‌کنند و ما درحال انجام فعالیت‌های دیپلماتیکی برای رسوا کردن نقشه‌های سازمان اطلاعات غربی علیه سوریه هستیم.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید مذاکره برای تعیین مسیرهای عبور و مرور بشردوستانه به استان تحت محاصره ادلب در سوریه در جریان است و دمشق حق اخراج مخالفان مسلح خود از استان ادلب را دارد. این در حالی است که سازمان ملل متحد در مورد تبعات حمله به ادلب و تاثیر آن بر زندگی مردم هشدار داده و گفته است اگر برنامه حمله علیه مخالفان در ادلب عملی شود، توفانی جدی در پیش خواهد بود.
همین مساله دستمایه‌ای برای ترکیه شده تا مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور اعلام کند تنش نظامی در ادلب روند سیاسی سوریه را به کلی از بین می‌برد و به همین دلیل آنکارا تدابیری جدی برای ممانعت از عملیات ارتش سوریه در این استان اتخاذ خواهد کرد. او تاکید کرده که باید در این مسیر گروه‌های تروریستی از گروه‌های میانه‌رو تفکیک شوند و تمام تلاش خود برای جلوگیری از حمله به ادلب در کنفرانس 16 شهریور ماه تهران به کار خواهند بود.
از تهدیدات اسرائیل تا سفر مقامات آمریکایی به منطقه
این در حالی است که روز گذشته آنکارا گروه تحریر الشام که در حدود 60 درصد از استان ادلب را در اختیار دارد، جزئی از گروه‌های تروریستی قلمداد کرده است. اما از سوی دیگر با افزایش تحرکات بازیگران مختلف در خاورمیانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده است که هیچ توافقی میان تهران و دمشق ما را متوقف نخواهد کرد و اسرائیل تمام تلاش خود را برای متوقف کردن ایران در سوریه انجام خواهد داد. وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز گفته که این توافق میان ایران و سوریه برای ما حکم یک امتحان را خواهد داشت تا با تهدیدات مقابله کنیم. در همین رابطه مقامات آمریکایی نیز که پیش از این تهدید حمله به سوریه توسط آنها علنی شده بود، روز گذشته سفر خود را به اراضی اشغالی، ترکیه و اردن آغاز کرده و قرار است به زودی جمیز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز به منظور بررسی آخرین تحولات خاورمیانه نشست‌هایی با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و مراکش داشته باشد. تمامی این عوامل به عقیده کارشناسان وقتی به موازت همدیگر قرار بگیرد، خبر از یک رویداد مهم در خاورمیانه طی روزها و هفته‌های آینده خواهد داشت که می‌تواند یک روند جدید از تحولات در منطقه را کلید بزند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدجواد ظریف در حاشیه امضای تفاهم‌‌نامه با وزارت بهداشت: اروپا علاوه بر تعهد سیاسی، اقدامات عملی انجام دهد جهانبخش محبی نیا ترمیم سخت کابینه با آغاز رزمایش روسیه در مدیترانه، تهدید اسرائیل و نیز سفر مقامات آمریکایی به منطقه کلید خورد «ابتکار» از چالش های مستقل شدن برای جوانان ایرانی بعد از گرانی های اخیر اجاره مسکن گزارش می‌دهد سرانجام طلسم اجرای کنسرت‌های رایگان شکسته شد رقص نت‌ها در خیابان برای شادی مردم «ابتکار» دلیل رای‌های آتش به اختیار و خارج از تصمیم های فراکسیونی نمایندگان مجلس را بررسی کرد ورزش‌های تیمی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی موفق عمل کردند والیبال طلایی، بسکتبال نقره‌ای و واترپلوی برنزی رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی: ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است احسان‌حاجی‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «گزارش یک مهمانى» می‌گوید تعریف درستی از تئاتر خصوصی نداریم رئیس سازمان انرژی اتمی: نیازمند انتقال فناوری‌های نوین به کشور هستیم