تنهايي‌هاي يك مرد «عـادل»

مي‌گويند برنامه 90 آبروي تلويزيون ايران را حفظ كرده است؛ پربيننده‌ترين برنامه صدا و سيما به گواه مخاطبان روزهاي تلخ و شيرين بسياري را پشت سر گذاشته اما روحيه مطالبه‌گري خود را حفظ كرده است. برنامه‌اي كه عادل فردوسي‌پور، مجري آن است و همواره در سطحي بالاتر نسبت به بسياري از برنامه‌ها راه خود را ادامه مي‌دهد. آنچه درباره برنامه 90 مي‌توان نوشت اينكه اين برنامه فارغ از جريان‌سازي‌ها جزو كم حاشيه‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني بوده و اخبار كمي درباره پشت صحنه آن در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. در ساليان گذشته اين برنامه راه درست خود را ادامه داده و جزو برنامه‌هايي است كه بيشترين تعداد پيامك دريافتي را دارد. بيشترين تصميمات در فدراسيون فوتبال نيز پس از اين برنامه گرفته مي‌شود و به نظر مي‌رسد تعريف دقيق رسانه را مي‌توان برنامه 90 دانست. اين برنامه كه از برنامه‌هاي خارجي الگو گرفته، روند مناسبي را در افشاگري آغاز كرد و بسياري از فسادهاي فوتبال را از بين برد، پليدي‌ها را پاك كرد و خاطرات متعددي ساخت. هنوز بسياري از كارشناسان و فوتباليست‌ها دوست دارند روزي ميهمان اين برنامه تلويزيوني شوند و با وجود آنكه مخاطبان صدا و سيما به دليل گسترش فضاي مجازي روز به روز كمتر مي‌شوند اما اين برنامه مقبوليت عمومي دارد و مورد توجه مردم قرار مي‌گيرد. برنامه‌اي كه سال‌هاست دوشنبه شب‌هاي فوتبال‌دوستان را مي‌سازد و براي آن‌ها آيتم‌هاي جذابي را تهيه كرده است. فردوسي‌پور در ساليان گذشته با تغيير و تحولاتي كه در ريتم برنامه 90 انجام داده، آن‌ را مطابق با سليقه مخاطبان پيش مي‌برد و البته آزمون و خطاهاي مختلفي را نيز در اين راه انجام داده است. به عنوان مثال آيتم‌هايي مانند دوربين 90 كه ويديوهاي مخاطبان را دريافت مي‌كرد، صداي 90 كه سوالات مردم را مطرح مي‌كرد و به آن پاسخ مي‌داد، ايران 90 كه به نقاط كمتر ديده شده ايران سفر مي‌كرد و جذابيت‌هاي فوتبالي شهرها را به نمايش مي‌گذاشت و موزيك 90 كه از آهنگسازان درخواست مي‌كرد موسيقي‌هاي مختلفي براي برنامه بسازند از اين برنامه حذف شده و جاي خود را به آيتم‌هاي ديگر داده است. آيتم‌هايي مثل 90 درجه،‌ آناليز و لژيونرها نيز كه مدت‌ها به شكل‌هاي مختلفي در اين برنامه به نمايش در مي‌آمدند با تغيير در ظاهر خود، به جذاب‌ترين بخش‌هاي اين برنامه تبديل شده و مخاطبان ويژه خود را دارند. علاوه بر اين‌ها فردوسي‌پور همواره تلاش كرده در مناسبت‌هاي مختلف از چهره‌هاي غيرفوتبالي استفاده كند و تنوعي در برنامه‌اش بدهد. چهره‌هايي مثل محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، سروش صحت، رامبد جوان، حبيب رضايي، شهاب حسيني و جناب خان از جمله شخصيت‌هايي هستند كه در برنامه ويژه 90 حاضر شده و درباره مسائل مختلفي صحبت كرده‌اند. هوش بالاي عادل فردوسي‌پور باعث شده برنامه 90 جذاب‌ترين برنامه صدا و سيماي ايران باشد، آبروي تلويزيون را حفظ كند و بر كم شدن تعداد مخاطبانش سرپوش بگذارد. بسياري از مديران فعلي و پيشين تلويزيون ايران به اين برنامه مي‌نازند و آن را در زمره افتخارات خود قرار مي‌دهند. اما اين روزها جدايي محمد حسين ميثاقي از برنامه 90،‌ حاشيه جديدي را براي اين برنامه به همراه داشته و اتفاقاتي را در پشت صحنه به وجود آورده كه در پرونده امروز به آن مي‌پردازيم. پربيننده‌ترين برنامه تلويزيون ايران بدون شك به راه خود ادامه خواهد داد حتي اگر چهره‌هاي محبوب از آن جدا شوند، قهرمان اين برنامه عادل فردوسي‌پور است؛مجري اي كه نشان داده مخاطب را مي‌شناسد و مي‌داند براي بالا رفتن كيفيت برنامه خود بايد چه كند.
اختلافات بنيادين عادل با مدير شبكه سه
تغيير و تحول در سازمان صدا و سيما به امري بديهي تبديل شده، در سال هاي اخير بارها مديران از شبكه‌اي به شبكه ديگر تغيير مكان داده‌اند و همچنان شايعاتي درباره تغيير و تحولات شنيده مي‌شود. جابه‌جايي‌هايي كه به طور عمده با هدف بهبود كيفيت برنامه‌هاي تلويزيوني انجام مي‌شود اما گاه اتفاقاتي را باعث مي‌شود كه عجيب است. همه آن‌ها كه برنامه 90 را پيگيري مي‌كنند، مي‌دانند كه علي اصغر پورمحمدي، يكي از حاميان اصلي برنامه 90 بود اما او به طور ناگهاني به عنوان قائم‌مقام سازمان انتخاب شد تا رييس پيشين سازمان بسيج صدا و سيما به عنوان جايگزين او انتخاب شود. حضور علي فروغي در شبكه سوم سيما با انتقاداتي همراه بود اما آنچه باعث شد نامش بيش از پيش مطرح شود، واكنش او به پخش نشدن آيتم مربوط به احتمال تباني نساجي در ديدارهاي سال گذشته خود با برخي از تيم‌هاي ليگ يكي بود. ماجرا اين بود كه عادل فردوسي‌پور يكي از برنامه‌هاي 90 را زودتر به پايان برد تا اعتراض خود را به فشارها عليه پخش آيتم مربوطه نشان دهد. انتقادات خبرگزاري برنا از اين موضوع واكنش تند فروغي را در پي داشت و او در اين باره پستي را در اينستاگرام منتشر كرد و نوشت: « دلیل اصلی نپرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال و پرونده مشکوک به تبانی در لیگ (که البته این‌طور نبوده)، فشار جدی برخی مسئولان دولت برای نپرداختن به این موضوع در سطوح مختلف سازمان است. به عبارت بهتر خبرگزاری رسمی دولت در حالی رسانه ملی را محکوم به بایکوت در این موضوع در فوتبال می‌کند که دلیل اصلی تجدید نظر رسانه ملی در پرداختن به این موضوع، درخواست مصرانه و فشار‌های مقامات دولتی تا دقایقی مانده به آنتن بوده است. حالا سوال اینجاست که چطور می‌شود که دولت موضوعی را از صداوسیما مطالبه کند و بعد از اجابت درخواستش، رسانه رسمی آن مجموعه، به دلیل اجابت تقاضای همان مجموعه تخریب و توهین را در دستور کار خود قرار دهد؟! این تفاوت در سیاست‌های اعمالی و اعلامی، برای چیست؟». شنيده‌هاي «قانون» البته نشان مي‌دهد فروغي نيز در پخش نشدن اين آيتم نقش داشته و او دستور مستقيم داده تا آيتم مربوط به تباني نساجي روي آنتن نرود. اختلافات او با فردوسي‌پور نيز از همين جا آغاز شده و گفته مي‌شود اختلافات بنيادين اين دو نفر باعث شده مجري محبوب برنامه‌هاي تلويزيوني در گفت‌وگو با اطرافيانش، گلايه‌هايي را درباره فروغي بكند. ماجراي جدايي محمدحسين ميثاقي از برنامه 90 نيز به هيزم اختلافات اين دو نفر آتش زده و به آن شدت بخشيده است. جالب است بدانيد اطرافيان فردوسي‌پور ترجيح مي‌دهند در اين باره سكوت كنند و تنها به گفتن يك جمله اكتفا مي‌كنند: «اختلافات اساسي دارند». به هر ترتيب به نظر مي‌رسد سليقه علي فروغي از سليقه فردوسي‌پور كه سال‌هاست محبوب‌ترين برنامه تلويزيوني را مي‌سازد، فاصله بسياري دارد. از سوي ديگر فردوسي‌پور نشان داده در مقابل فشارها ايستادگي مي‌كند و اجازه دخالت به هيچ‌كس را در برنامه‌اش نمي‌دهد. او تا امروز ايستادگي كرده اما مشخص نيست در روزهاي آينده روي آنتن در اين باره صحبتي نكند، اتفاقي كه پيش از اين نيز بارها رخ داده است.
جدايي از يار و همراه قديمي


محمدحسين ميثاقي، گزارشگري است كه در سال‌هاي گذشته به يار غار عادل فردوسي‌پور تبديل شده و در برنامه‌هاي مختلف با او همراه بوده است. ميثاقي به دليل تسلط به زبان انگليسي و شور و هيجاني كه در اجراهاي خود دارد همواره مقبوليت خوبي در عام مردم دارد و حتي برخي اعتقاد دارند او دومين گزارشگر محبوب ورزشي تلويزيون است. زندگي فعلي ميثاقي بدون شك حاصل شانس و تيزهوشي مجري برنامه 90 است. فردوسي‌پور توانايي‌هاي ميثاقي را از گزارشگري بازي‌هاي شيرين فراز كرمانشاه انتخاب كرد و به تدريج او را در بيشتر برنامه‌هاي تلويزيوني جا داد؛ به طوري‌كه اين مجري توانمند اجراي برنامه فوتبال 120 را با تهيه كنندگي عادل فردوسي‌پور در شبكه ورزش روي آنتن برد و موفق بود. با شروع فصل جديد برنامه 90 اما خبري از محمدحسين ميثاقي نبود؛ درحالي‌كه اين دو نفر در ساير برنامه‌ها مثل فوتبال برتر مشكلي با يكديگر نداشتند و همكاري مي‌كردند. همين موضوع باعث شد شايعاتي درباره جدايي ميثاقي از فردوسي‌پور شكل بگيرد؛ شايعه‌اي كه با سكوت مجري برنامه 90 همراه بود اما از سوي ميثاقي تكذيب شد. او در اين باره گفته بود: «مگر می‌شود آدم با رفیق و همکار و استاد خودش که سال های زیاد با او کار و زندگی کرده است، قطع همکاری کند و از او جدا شود؟ بارها و بارها از نقشی که عادل فردوسی‌پور و حمایت‌هایش در زندگی من داشته صحبت کردم؛ به هیچ عنوان از برنامه نود جدا نشده‌ام. منتهی به خاطر مشغله کاری دیگر نمی‌توانم مثل گذشته برای گزارش‌های مختلف کار کنم». اين اما پايان ماجرا نبود، شايعاتي در اين باره به گوش‌مان رسيده كه نشان مي‌دهد با وجود تكذيب ميثاقي، اصل خبر درست است. عادل فردوسي‌پور پيش از اين نيز وقتي با جواد خياباني به اختلاف خورد، ترجيح داد سكوت كند و هرگز درباره اختلافش با او صحبتي نكرد. خياباني البته بارها اين موضوع را تكذيب كرد اما بسياري از هواداران مي‌دانند اين دو نفر با يكديگر اختلاف اساسي دارند و به قولي آبروداري مي‌كنند. ماجراي اختلاف محمدحسين ميثاقي با فردوسي‌پور نيز از سوي نزديكان عادل تاييد شده است. برخي از آن‌ها معتقدند اصل اختلاف به دخالت‌هايي مربوط مي‌شود كه علي فروغي، مدير شبكه سه سيما پشت پرده همه آن‌هاست. گفته مي‌شود فروغي با وعده‌هايي كه به ميثاقي داده، او را از برنامه 90 جدا كرده و اجراي برنامه فوتبال برتر را به او سپرده است. برخي ديگر نيز ماجراهايي را مطرح مي‌كنند كه چون تاييد نشده‌اند، ذكر آن‌ها اخلاقي نيست اما آنچه قطعي به نظر مي‌رسد اينكه فردوسي‌پور و ميثاقي اختلافاتي دارند و اين ماجرا ممكن است به قيمت پايان همكاري اين دو نفر باشد؛ هرچند كه مجري برنامه 90 همچنان در اين باره سكوت مي‌كند و حرفي درباره دلايل اختلافاتش نخواهد زد. جالب است بدانيد فردوسي‌پور حتي به دوستان نزديكش نيز درباره دلايل اختلاف با ميثاقي حرفي نزده و ترجيح مي‌دهد در اين باره سكوت كند و آن را به زمان بسپارد. هرچند كه ميثاقي در آخرين گفت‌وگوي خود قول اجراي چند آيتم را داده اما به نظر مي‌رسد تا زماني‌كه اختلافات حل نشود، او به برنامه 90 باز نمي‌گردد.