دولت با تحرک بیشتر دغدغه نمایندگان را تامین ‌کند

ناصر ایمانی*- اصل استیضاح‌ها و ناقص شدن کابینه در هیچ شرایطی به ویژه شرایط فعلی کشور امر مطلوبی نیست. کابینه باید احساس امنیت کند و با جدیت به کار روزانه خود بپردازد. اگر اعضای کابینه احساس کنند که هر لحظه ممکن است بحث استیضاح و رای اعتماد در مجلس باشد اطمینانی به انجام فعالیت‌های خود ندارند. این مساله در شرایط ویژه مانند شرایط تحریم و جنگ اقتصادی حساسیت بیشتری می‌یابد.
هم‌اکنون دو وزیر در کابینه نداریم و این ممکن است ظرف چند وقت دیگر به سه یا چهار وزیر برسد. این وضعیت مطلوبی نیست اما فقط یک طرف‌ سکه است، طرف دیگر سکه دغدغه‌هایی است که مردم و نمایندگان مردم در مجلس از مدیریت و سیاست‌های دولت در عرصه اقتصادی دارند، این مسائل را به دولت منعکس کردند و همچنان هم آن را انعکاس می‌دهند اما در این زمینه کمتر شاهد تلاش و تحرک از سوی دولت به ویژه شخص رییس‌جمهور هستیم. خب! این طرف سکه را هم باید توجه کرد. نمی‌توان یک‌طرفه قضاوت و فقط به نمایندگان مجلس و قوه مقننه نگاه کرد. دولت هم باید تلاش کند و برخی از مدیران خود را که مجلس روی آنها حساسیت دارد، تغییر دهد.
نکته دیگر آنکه مجلس هم‌اکنون یکدست و متعلق به جناح منتقد دولت نیست. اگر منصفانه قضاوت کنیم نیروهای منتقد و طرفدار دولت به تساوی در آن حضور دارند ولی در عین حال نمایندگان به دولت پیام می‌دهند و نامه‌نگاری می‌کنند. همین استیضاح‌ها خودش پیامی است که به دولت منعکس می‌شود. با این حال در این زمینه شاهد یک نوع لختی و کم‌تحرکی از سوی دولت هستیم. دولت باید تغییرات متناسب با شرایط موجود در کشور بدهد و بتواند نظر نمایندگان مجلس را فراهم کند و تا زمانی که این نظر فراهم نشود ما شاهد وضعیت فعلی هستیم. از طرف دیگر شخص خود آقای رییس‌جمهور باید ارتباط خود را با مجلسی‌ها بیشتر کنند که باز هم در این زمینه شاهد کم‌تحرکی هستیم. خود نماینده‌ها به صراحت این موضوع را می‌گویند. ارتباط و تحرک بیشتر از سوی دولت می‌تواند نمایندگان را نسبت به شرایط موجود اقناع کند تا استیضاح‌ها کمتر شود و کشور در شرایط عادی با سرعت پیش رود.
در ادامه باید بگویم که هر بحث و تعابیری که از استیضاح‌ها مطرح می‌شود مثل سقوط دولت، باید به این نکته توجه داشت که موضوع استیضاح‌ها برخورد جناجی از سوی مجلس نیست. زمانی فضایی در مجلس وجود دارد که می‌گوییم کسانی که منتقد یا مخالف دولت هستند می‌خواهند دولت ساقط شود در حالی که اکنون چنین فضا و بالانس قدرتی در مجلس نیست که یک جریان آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند استیضاح‌ها را در این حد سازماندهی و دولت را ساقط کند. علت اصلی مسائل سیاسی، جناحی نیست بلکه مساله دغدغه نمایندگان است که این دغدغه‌ها از سوی دولت تامین نمی‌شود.


نکته دوم اینکه راهکارهای دیگری به غیر از استیضاح هم وجود دارد که نمایندگان این مراحل را مثل سوال، نامه‌نگاری، نطق پیش از دستور طی کرده‌اند‌، اما استیضاح آخرین مرحله است. حداقل دو نامه در چندماه گذشته به رییس‌جمهور در مورد تغییرات کابینه و تیم اقتصادی توسط نمایندگان نوشته شده است و تعداد زیادی آن را امضا کردند. نمایندگان چه کار دیگری باید انجام دهند.
نمایندگان از رییس‌جمهور سوال کردند، این استیضاح رییس‌جمهور نبوده است حتی سوال‌ها آنقدر عادی بود که به قول رییس مجلس در آن نوشته نشد که رییس‌جمهور خلاف قانون رفتار کرده است فقط سوال بوده است. این مراحل توسط نماینده‌ها طی شده است بعد آنها وقتی می‌بینند تغییراتی صورت نگرفته مجبور می‌شوند دست به استیضاح بزنند. پیش از این گفتم این وضعیت مطلوبی نیست اما در عین حال باید یک گام بزرگ هم از سوی دولت برای رفع آن برداشته شود.
**فعال سیاسی اصولگرا