طلای تکراری والیبال، نقره تکراری بسکتبال!

کاروان کشورمان در روز پایانی بازی‌های آسیایی با کسب طلای والیبال، نقره بسکتبال و دو برنز واترپلو و نوشاد عالمیان با کسب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در رده ششم بازی‌های آسیایی جاکارتا قرار گرفت تا نسبت به دوره قبل به‌رغم افزایش ورزشکاران کشورمان سقوط یک پله‌ای را تجربه کند.
روز پایانی بازی‌های آسیایی جاکارتا با رقابت ورزشکاران ایران در رشته‌های والیبال، بسکتبال، قایقرانی، سامبو و تنیس روی میز همراه بود تا پرونده کاروان ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی بسته شود.
طلای بیستم برای والیبال
والیبال همانطور که پیش‌بینی می‌شد، طلای دوره پیش را تکرار کرد. شاگردان کولاکوویچ که با توجه به تأکید کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی با ترکیب اصلی‌شان به جاکارتا رفته بودند، دیروز در فینال با برتری ۳ بر صفر مقابل کره‌جنوبی بدون اینکه حتی یک ست به حریفان آسیایی‌شان بدهند، قهرمان شدند و بیستمین مدال طلای کاروان ایران را به نام والیبال ثبت کردند. بسکتبال، اما نتوانست طلسم‌شکنی کند و شاگردان مهران شاهین‌طبع به‌رغم شروع خوب مقابل چین در فینال بازی‌های آسیایی در پایان با نتیجه ۷۲ بر ۸۴ شکست خوردند تا مانند دوره قبل از کسب طلا باز بمانند و به مدال نقره قناعت کنند.


۵۲ سال انتظار برای برنز نوشاد
یکی از مدال‌هایی که در آخرین روز بازی‌های آسیایی خیلی‌ها را خوشحال کرد، مدال برنز نوشاد عالمیان بود. نوشاد که روز جمعه توانسته بود با برتری برابر ونگ، چون تینگ از هنگ‌کنگ (رنکینگ ۱۰جهان) مدال برنز خود را قطعی کند، دیروز در بازی نیمه‌نهایی به مصاف لیو گایوآن از چین و نفر چهارم رده‌بندی جهانی رفت. در این مسابقه عالمیان به‌رغم تلاشی که به خرج داد، نتوانست از پس رقیب قدرتمندش بر‌آید و با شکست ۴ بر صفر از صعود به فینال بازماند و به مدال برنز بازی‌های آسیایی بسنده کرد. این اولین مدال تنیس روی میز ایران در بازی‌های آسیایی پس از ۵۲ سال بود تا نوشاد یک مدال تاریخی را برای ایران کسب کند. آخرین مدال ایران به بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک تایلند برمی‌گشت که هوشنگ بزرگ‌زاده در مسابقات انفرادی به مدال برنز رسید و حالا پس از پنج دهه عالمیان این مدال را تکرار کرده است. عالمیان پس از کسب مدال برنز در جاکارتا اینطور خوشحالی‌اش را توصیف کرد: «تنیس روی میز ما و خودم به این مدال خیلی نیاز داشتیم، چون تلاش زیادی برای آن کرده بودیم. خیلی سخت است که در میان بازیکنان آسیای شرقی شما بتوانید مدال بگیرید و خیلی سخت این اتفاق می‌افتد. این مدال برایم خیلی مهم بود. البته مردم ببخشند که این مدال برنز است. می‌خواستم به فینال برسم و مدال خوشرنگ‌تری بگیرم، اما نشد. این مدال شانسی نبود و تلاش زیادی برای به دست آوردن آن انجام دادم. این هدف من بود و بهترین نتیجه‌ای است که تاکنون گرفته‌ام.»
نوشاد معتقد است که این مدال سبب می‌شود تا کشور‌های دنیا روی تنیس روی میز ایران حساب دیگری باز کنند: «کسب این مدال می‌تواند جایگاه ایران در تنیس روی میز را مستحکم‌تر کند. ارزش رشته تنیس روی میز در بازی‌های آسیایی همپای المپیک است، چون بهترین بازیکنان جهان در قاره آسیا حضور دارند. حالا با این نتیجه ترس کشور‌های دیگر از ایران بیشتر می‌شود.»
جمیل لطف‌الله‌نسبی،  سرمربی تیم ملی تنیس روی میز هم کار بزرگ نوشاد را ستود: «نوشاد در این مسابقات سد مدال‌آورى را شکست. او از دوره نوجوانى زحمت کشیده و بالاخره به یک دستاورد بزرگ رسید. این مدال وقتى باارزش‌تر مى‌شود که بدانید مهد تنیس روى میز جهان در شرق آسیاست. از بین تمام رشته‌هاى ورزشى مى‌توانم به جرئت بگویم این رشته از سطح بالاترى برخوردار بود، چون تمام قهرمانان جهان اینجا بودند. در جمع هشت نفر برتر به جز نوشاد، سایر نفرات از شرق آسیا بودند.»
واترپلو هم طلسم‌شکنی کرد
علاوه بر پینگ‌پنگ، دیروز واترپلو هم یک مدال تاریخی کسب کرد. شاگردان چرچیچ در بازی رده‌بندی به مصاف چین رفتند و حریف‌شان را با نتیجه ۸ بر ۷ در نهایت در ضربه پنالتی شکست دادند تا به مدال برنز برسند و پس از ۴۴ سال، بار دیگر واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی مدال کسب کند. تیم ملی ایران که در دو دوره گذشته بازی‌های آسیایی حضور نداشت، در این دوره بعد از ۱۲ سال غیبت توانست با هدایت الکساندر چرچیچ، سرمربی صربستانی خود مدال برنز بازی‌های آسیایی را کسب و طلسم‌شکنی کند. آخرین مدال‌آوری تیم ملی واترپلو به هفتمین دوره این رقابت‌ها در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران و کسب مدال طلا برمی‌گردد.
سقوط یک پله‌ای در جاکارتا
در حالی امروز مراسم اختتامیه بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود که کاروان کشورمان با ۳۸۰ ورزشکار در ۴۴ رشته ورزشی به جاکارتا رفته بود و در نهایت با کسب ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز و قرار گرفتن در رده ششم به کارش پایان داد تا نسبت به دوره قبل شاهد سقوط یک پله‌ای کاروان ایران در بازی‌های آسیایی باشیم. در دوره گذشته در اینچئون، کاروان ایران با ۲۱ طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز در رده پنجم ایستاده بود.