تظاهرات بزرگ ضد آمریکایی در بغداد مردم: سفارت آمریکا منبع تروریسم است


دخالت‌های آمریکا در عراق، ابعاد جدیدی گرفته است و واشنگتن علاوه بر اینکه می‌خواهد بر روند تشکیل دولت جدید، تأثیر بگذارد، اقدامات خود علیه بسیج مردمی را نیز شدت بخشیده است.
همین جمعه گذشته منابع عراقی گزارش داده بودند که آمریکا تلاش می‌کند شیوخ اهل سنت و عشایر این کشور را علیه بسیج مردمی تحریک کند و نیروهای بسیج را از مناطق حساس غرب عراق، براند.
اما، این مداخلات باعث شده که مردم رنج‌کشیده و زخم‌خورده عراق بار دیگر به خیابان‌ها بیایند و سیاست‌های شیطانی آمریکا را
محکوم کنند.


به گزارش فارس، روز جمعه صدها شهروند عراقی با برگزاری تظاهرات در بغداد، علیه آمریکا شعار دادند و از واشنگتن خواستند در امور داخلی عراق مداخله نکند. معترضان عراقی در این تظاهرات که در میدان «فردوس» برگزار شد، اعلام کردند که «سفارت آمریکا در بغداد، به منبعی برای (حمایت از) تروریسم در عراق تبدیل شده است.»
تظاهرکنندگان همچنین، به اقدام «حیدر عبادی» نخست‌وزیر، در برکناری «فالح الفیاض» از ریاست بسیج مردمی، اعتراض کردند.
در پی این برکناری، گفته شده بود که رهبران ائتلاف «النصر» که تحت رهبری عبادی قرار دارد، از کاندیداتوری الفیاض برای پست نخست‌وزیری حمایت کردند. اما بعدا این رهبران، خبر مذکور را تکذیب کرده و آن را «ساختگی» خواندند.
فارس دیروز از شهر بصره هم خبر داده صدها نفر از مردم این شهر، مقابل ساختمان‌های دولتی دست به تظاهرات زدند و نسبت به ضعف خدمات‌رسانی دولت اعتراض کردند. در این میان، برخی از معترضان با پرتاب مواد آتش‌زا، به ساختمان‌ استانداری آسیب رساندند.
سایر رویدادها
* شماری از فرماندهان بسیج مردمی، برکناری «فالح الفیاض» از ریاست این نهاد را مورد انتقاد قرار دادند.
* «طلال الزوبعی» از ائتلاف «الوطنیه» عراق، نامزد ریاست پارلمان جدید این کشور شد.
* در پی اعلام نامزدی «برهم صالح» برای پست ریاست جمهوری عراق توسط «نیچروان بارزانی»، سخنگوی رسمی اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که پست ریاست جمهوری سهم این اتحادیه بوده، و نامزدی خارج از اتحادیه میهنی معرفی نخواهد شد.