ظریف: حضور گسترده‌تر مردم در توئیتر به نفع نظام است



وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام  دستورالعمل  فعال شدن بیشتر سفرا در توئیتر به عنوان ابزار تنویر افکار عمومی، درباره ضرورت رفع مسدود بودن این شبکه اجتماعی فراگیر در ایران گفت: «بالاخره این تصمیمی است که باید مسئولان ذیربط بگیرند. من با توجه به نوع رفتاری که کاربران در کشورهای مختلف داشتند، احساس می‌کنم که حضور گسترده‌تر کاربران ایرانی می‌توانست برخی حرکت‌هایی  راکه در توئیتر علیه ما انجام می‌شود بیشتر پاسخ بدهد.»
به گزارش پاد، محمدجواد ظریف با بیان اینکه «الان بیشتر حضور در توئیتر از ایرانی‌ها کسانی است که با ما رابطه خوبی ندارند و بیشتر هم از خارج هدایت می‌شوند مخصوصاً از سعودی و امریکا یک حرکت بسیار گسترده‌ای در این زمینه هست»، به بسته شدن حساب کاربران ایرانی از سوی مدیران توئیتر و فیس‌بوک اشاره کرد و افزود: «تعجب می‌کنم از این شرکت‌ها که حساب‌های ایرانی‌ها را بستند ولی این حساب‌های فیکی که از این کشورها کاملاً مشخص است که هدایت شده و شاید هم بیشترشان به صورت روبات انجام شود و هر بار می‌بینیم که یک حجم وسیعی از حرف‌های خلاف آداب و شئونات انسانیت در اینجاها  مطرح می‌شود را آزاد گذاشتند. به هر حال احساس من این است که حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی می‌تواند یک پادزهری باشد برای این حضور هماهنگ و در واقع خریداری شده برخی افراد واقعی و عموماً غیر واقعی روی توئیتر.»


ظریف درباره ادامه یافتن انتقادات از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با وجود تکرار توضیحات وزارت امور خارجه، وجود دیدگاه‌های مختلف در ایران  را یک امر طبیعی و  مبارک دانست و با بیان اینکه برخی منتقدان کنوانسیون را با دقت نخوانده‌اند و برخی توقعات عجیبی دارند، گفت: «برخی انتقادها هیچ مبنایی ندارد و دستاوردها را نادیده می‌گیرد. حتی بعضی از طرفداران رژیم گذشته خیلی سر و صدای تبلیغاتی کردند. با اینکه در رژیم گذشته یک سابقه و رویه‌ای البته به ناحق ایجاد شده بود که اجازه نمی‌دادند ایران از آن محیط حالا به قول خودشان
۱۱درصدی یا خط موهوم آستارا- حسینقلی خارج بشود، امروز می‌گویند ۵۰ درصد خزر مال ما بوده است. این اتفاقاتی است که هیچ وقت نیفتاده است. ۷۰  سال است در باکو نفت استخراج می‌شده و در دوران رژیم گذشته یک قطره‌اش را هم به ایران ندادند. این در دولت جمهوری اسلامی بوده که ما توانستیم آن خط موهوم را بشکنیم و این کنوانسیون آن خط موهوم را کاملاً می‌شکند و این ما بودیم که توانستیم بسیار خارج از خط موهوم حتی خارج از محدوده ۲۰ درصدی با کشورهای همسایه توافق‌های بهره‌برداری مشترک داشته باشیم.»
ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون روابط ایران با دیگر همسایگانش و اینکه  گفته می‌شود رفتار عربستان سعودی امسال با حجاج ایرانی مناسب‌تر از سال‌های گذشته بوده است، ادامه داد: «اینکه در حج امسال رفتار بهتر بوده حتماً ما از این استقبال می‌کنیم و حتماً اگر دولت سعودی آمادگی این را داشته باشد که به صورت معقول وارد یک مذاکره سیاسی شود، جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در را بر چنین مذاکره سیاسی نبسته است، اما این واقعیت را هم باید بپذیریم که دولت سعودی در روابطش با ایران حج را از روابط دوجانبه همواره جدا کرده است.
مخصوصاً در دو سال گذشته و باید بدون خوش باوری به شرایط نگاه کنیم. حتماً اگر دولت سعودی آمادگی این را داشته باشد که با عقلانیت نسبت به روابط خارجی رفتار کند، درهای جمهوری اسلامی به روی همسایگانش همیشه باز است و آماده هستیم و امیدواریم که رفتار مثبتی که در حج داشتند به سایر حوزه‌های روابط دوجانبه هم تسری پیدا کند.»
ظریف گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه روس‌ها به نیابت از ایران در حال مذاکره با ترامپ هستند، رد کرد و گفت: «ایران اگر زمانی بخواهد مذاکره کند، خودش توانایی مذاکره دارد، اما معتقدیم که امریکا سیاست‌هایش در منطقه سیاست‌های بسیار خطرناکی بوده و در واقع نحوه رفتار امریکا در مورد برجام هر گونه اعتمادی را به دولت کنونی امریکا از بین برده است.»
رایزنی ظریف در آنکارا و اسلام آباد
وزیر خارجه کشورمان طی روزهای گذشته با سفر به ترکیه و سپس پاکستان با مقامات سیاسی و نظامی دو کشور همسایه دیدار و رایزنی کرد.
به‌گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که به‌منظور انجام گفت‌وگو در مورد مسائل مورد علاقه دوجانبه و تسلیم دعوتنامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به آنکارا سفر کرده بود در دیداری یک‌ساعته با اردوغان گفت و گو کرد. ظریف، پس از دیدار با رئیس جمهوری ترکیه و وزیر امور خارجه این کشور گفت که رایزنی مفیدی با مقامات ترکیه در خصوص روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای در مقابل رفتار بدخواهانه امریکا داشته است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین روز پنجشنبه به‌ منظور دیدار با رهبران جدید پاکستان عازم اسلام آباد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ظریف در دیدار با «مخدوم شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی آرزوی موفقیت رهبری ایران برای عمران خان، نخست‌وزیر جدید این کشور و دولت او را به مقامات پاکستانی منتقل کرده است. ظریف در دیدار با همتای خود پاکستان را همسایه‌ای مهم برای ایران دانست که برای توسعه روابط با آن هیچ محدودیتی ندارد. وی با اشاره به اینکه هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر روابط تهران و اسلام آباد تأثیر منفی بگذارد، بر توسعه و ارتقای روابط دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و مجامع بین‌المللی و همکاری‌های دو کشور در زمینه تأمین امنیت مرزها، همکاری بنادر چابهار و گوادر، بازارهای مرزی، همکاری‌های بانکی و پایه‌گذاری رژیم تعرفه‌ای بین دو کشور تأکید کرد.  وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور همسایه خواستار رفع هر گونه موانع به منظور تعمیق و گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف شد. ظریف در اسلام آباد با «عمران خان» نخست‌وزیر جدید، «اسد قیصر»رئیس مجلس ملی و «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
گسترش تعاملات اقتصادی و همکاری‌های بانکی ایران و پاکستان و همکاری‌های نظامی، مقابله با تروریسم، ارتقای بیشتر همکاری‌ها برای تأمین امنیت مرزهای دو کشور و نیز همکاری‌های منطقه‌ای در این رایزنی‌ها مورد توجه قرار گرفت.