دعوای داخلی حامیان دولت علنی شد

حزب کارگزاران سازندگی که از جمله احزاب اصلاح طلب حامی دولت روحانی بوده است و به نزدیکی با مرحوم هاشمی رفسنجانی شهرت دارد، در بیانیه‌ای انتقادات صریح و تندی به عملکرد اقتصادی و سیاسی دولت دوازدهم مطرح کرد که می‌توان آن را به نوعی عبور این حزب حامی روحانی از دولت دوازدهم دانست. در بیانیه این حزب که به خاطر حضور روحانی در مجلس منتشر شده، دولت را فاقد گفتمان اقتصادی دانست و با انتقاد شدید از سیاست سرکوب ارز از آغاز این دولت، تصریح کرد: دولت روحانی نه به لوازم «اقتصاد آزاد» پایبند است و نه از نسخه‌های «اقتصاد ارشادی» پیروی می‌کند و در یک کلام دولتی سرگشته در میان مکاتب و‌اندیشه‌های اقتصادی است. به گزارش تسنیم این حزب سیاسی  در ادامه بیانیه خود آورده است: ما به جدّ معتقدیم، سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر اقتصادی دولت است و به همین علت برای اصلاح عملکرد دولت نیازمند به تغییر در این مدیریت و تنظیم دو نهاد دولتی دیگر؛ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و نیز وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت صمت با این سازمان هستیم. متاسفانه گرچه برخی می‌کوشند دولت مستقر را یک دولت تکنوکرات معرفی کنند، لکن کابینه آقای روحانی آکنده از بوروکرات‌هایی است که جز به حفظ نظام ناکارآمد اداری موجود کشور و ارائه گزارش‎های مثبت از نهادهای پایین‌دست به نهادهای بالادست نمی‌اندیشند.حزب کارگزاران همچنین در توصیه‌ای صریح به رئیس جمهور نوشت: پیشنهاد مشخص ما به دکتر روحانی، نوسازی دولت در هر دو عرصه‌ سیاست گذاری و اجراست. دولت خون تازه می‌خواهد. باید به قوای تازه‌نفس که آماده‌ شرایط جدید هستند مجال داد. مردان «بزم» را در شرایط «رزم»  نمی‌توان به کار گرفت. حزب کارگزاران در بخش دیگری از این بیانیه نیز تأکید کرد: ما معتقدیم دولت جمهوری اسلامی ایران نباید فریب رقابت‌های سیاست داخلی آمریکا میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را بخورد و باید براساس اصول سه‌گانه «عزت، حکمت و مصلحت» تصمیم مستقل خود را  در سیاست خارجی بگیرد. تداوم برجام در گرو تعمیق برجام است و تعمیق برجام )همان‌گونه که مقام معظم رهبری گفتند (تنها و تنها با تقویت اقتصاد ملی و اقتدار دولت جمهوری اسلامی ایران ممکن و میسر خواهد شد.
حمله اعتدال و توسعه به کارگزاران
در همین حال، سازمان جوانان حزب اعتدال و توسعه هم به بیانیه حزب کارگزاران واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تأکید کرد: افکار عمومی منتظرند تا این گروه سیاسی همزمان با درخواست تغییرات در دولت و جاری شدن خون تازه در آن، درباره عملکرد و ماندن یا رفتن هم‌حزبی‌های خود که به طور گسترده در لایه‌های مختلف اقتصادی کشور حضور فعال دارند نیز به صراحت پاسخ دهند و موضع‌گیری کنند. در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: این احتمال هم وجود دارد که هدف فرعی این بیانیه سلب مسئولیت خود از نتایج تصمیمات دولت است آن هم تصمیماتی که در عمده آن‌ها نقش افراد شاخص این حزب در شکل‌گیری تبعات منفی این تصمیمات کاملاً مبرهن است.
یک منبع آگاه: جهانگیری مدت هاست از کارگزاران استعفا داده است


در همین زمینه یک منبع نزدیک به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگو با فارس، گفت: مواضع اخیر حزب کارگزاران هیچ ارتباطی با اسحاق جهانگیری ندارد.
وی افزود:‌ اسحاق جهانگیری مدت‌هاست که از عضویت در حزب کارگزاران استعفا داده است و مواضع این حزب با وی ارتباطی ندارد.
عارف: انتظار اصلاح طلبان از روحانی بیش از عملکرد فعلی ایشان بود
در همین حال، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس هم در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دولت آقای روحانی که در سال ۹۲ با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد، تلاش‌های خوبی برای احیای منزلت ایرانی در عرصه بین‌الملل انجام داد. .. [اما] انتظار اصلاح‌طلبان از آقای روحانی بیش از عملکرد فعلی ایشان بود. وزیران دولت متاسفانه احساس مسئولیت مشترک به رفتار یکدیگر ندارند و این یکی از ضعف‌های دولت است که حتما رئیس‌جمهور باید برای آن چاره‌اندیشی کند.