تور منطقـه ای ظریف ائتلاف جدیدی در راه است؟

طاهری- وزیر امور خارجه کشورمان در حالی که به کشورهای ترکیه و پاکستان سفر کرده است، از همکاری‌های خوب و چند جانبه منطقه‌ای خبر داد و تصریح کرد: ما در سطح منطقه همکاری‌های بسیار مناسبی داریم و توانستیم همکاری‌های خوب و چند جانبه‌ای ایجاد کنیم که بی سابقه بوده است و ان شاءا... خبرهای آن را به زودی خواهید شنید. به گزارش باشگاه خبرنگاران،  پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد تشکیل مجمع گفت وگوی منطقه‌ای را ارائه کرده بود ولی هنوز مشخص نیست آیا منظور ظریف درخصوص همکاری‌های منطقه‌ای اشاره به شکل گیری این مجمع است یا خیر؟
روایت رأی الیوم از اتحاد منطقه‌ای جدید ترکیه، ایران، پاکستان و روسیه
عبدالباری عطوان تحلیل گر برجسته جهان عرب در سرمقاله رأی الیوم با اشاره به تحولات اخیر از جمله سفر ظریف به ترکیه و پاکستان، احتمال تشکیل ائتلاف منطقه‌ای تازه بین چهار کشور ایران، ترکیه، روسیه و پاکستان در آینده نزدیک را قوی دانست. به عقیده عطوان، ترکیه که در آستانه خروج از ناتوست به دنبال ورود به یک اتحاد منطقه‌ای است که شامل ایران، پاکستان و چه بسا عراق و بعدا سوریه است و در این زمینه به دنبال ارتقای صنایع نظامی خود است ومطمئنا از حمایت ایران، روسیه و پاکستان در این مسیر برخوردار خواهد شد و همه چیز نشان می‌دهد که این کار انجام خواهد شد.
دیدار یک ساعته ظریف و اردوغان


ظریف روز چهارشنبه به ترکیه سفر و در آن جا با مقامات بلند پایه این کشور دیدار و گفت و گو کرد. از جمله با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه یک ساعت رایزنی داشت. آن گونه که رسانه‌ها گزارش دادند سفر ظریف به منظور انجام گفت‌وگو درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه و تسلیم دعوتنامه روحانی به اردوغان برای سفر به ایران بوده است.
اولین دیدار دیپلماتیک دولت جدید پاکستان با ظریف
در ادامه سفر منطقه‌ای وزیر خارجه کشورمان، روز پنج شنبه ظریف به پاکستان سفر کرد. سفر ظریف به پاکستان، نخستین سفر یک مقام دیپلماتیک به این کشور در دولت جدید پاکستان به رهبری «عمران خان» است. تحلیل گران سیاسی، با توجه به نزدیکی گفتمانی نخست وزیر جدید پاکستان به ایران، سفر وزیر خارجه ایران به اسلام آباد را فرصت مناسب استحکام روابط دو کشور ارزیابی می‌کنند. دیدار با اسد قیصر، رئیس مجلس ملی پاکستان برنامه دیگر ظریف در اسلام آباد بود. ظریف همچنین در دیدار با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان، با تاکید بر لزوم گسترش همکاری مرزی دو کشور گفت که ایران آماده است تا در خصوص مبارزه با تروریسم با همسایه خود همکاری کند. اما در مهم‌ترین دیدار ظریف در این سفر، وی با عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان رایزنی و گفت و گو کرد. همکاری‌های نزدیک کشورهای اسلامی در مسائل مربوط به جهان اسلام و منطقه و مبارزه جدی با تروریسم و افراط گرایی از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار طرفین بر آن تاکید کردند. ظریف در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دولت در خصوص دولت جدید پاکستان تأکید کرد: امیدواریم در دوران آقای عمران خان در پاکستان این روابط گسترش بیشتری هم پیدا کند از صحبت‌هایی که ایشان بیان کردند مخصوصا از صحبتی که درباره حضرت امام (ره) بیان کردند ما حتما استقبال می‌کنیم و امیدواریم این واقع بینی و واقع نگری ایشان زمینه بهتری را برای روابط بهتر فراهم کند.
آرزوی موفقیت رهبری ایران برای دولت جدید پاکستان
همچنین محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای بااشاره به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای پاکستانی خود اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشورمان طی این دیدار آرزوی موفقیت رهبری ایران برای عمران خان، نخست وزیر جدید این کشور و دولت او را به مقامات پاکستانی منتقل کرده است.
ایران هیچ گاه در را به روی مذاکره سیاسی با عربستان نبسته است
در ادامه اظهارنظرهای وزیر امور خارجه کشورمان درباره کشورهای منطقه، وی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی دولت با بیان این که سیاست مان داشتن رابطه خوب با همسایگان است، تأکید کرد: ما دنبال دعوا با همسایگان خودمان نیستیم. ما دنبال این هستیم با همسایگان مان روابط خوبی داشته باشیم و  منطقه قوی تری ایجاد کنیم. منطقه‌ای که تبدیل به  زمینه حضور برای نیروهای بیگانه نشود. همان کاری که در خزر کردیم. وزیر امور خارجه همچنین درخصوص روابط با عربستان هم گفت: این که در حج امسال رفتار بهتر بوده حتما ما از این استقبال می‌کنیم و حتما اگر دولت سعودی آمادگی این را داشته باشد که به صورت معقول وارد یک مذاکره سیاسی شود جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در را بر چنین مذاکره سیاسی نبسته است.