بازتاب نگاه «میر»

هرمز شریفیان ‪-‬ نزدیک به ۸ سال از حصر «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و «زهرا رهنورد» می‌گذرد. در این مدت گه‌گاه خبرهایی از محل محصوران بیرون آمده است. گاهی اعزام آنان به بیمارستان برای چکاپ قلب موسوی یا عمل جراحی چشم کروبی یا حتی شایعه درگذشت آنها که بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید، موضوع حصر به شورای‌عالی امنیت ملی سپرده شده که ریاست آن برعهده «حسن روحانی» است و یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی او نیز موضوع رفع حصر بود. با این همه و با وجود رایزنی‌های بسیار، رفع حصر هنوز به سرانجام نرسیده و آزادی محصوران از اواخر سال 1396 از عیدی به عید دیگر موکول شده است.
«حسین کروبی» فرزند مهدی کروبی چندی پیش و در آخرین مصاحبه‌اش در این خصوص عنوان کرده که دولت اراده‌ای برای رفع حصر ندارد! این درحالی است که بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا نیز ادامه حصر را نادرست و به ضرر حاکمیت، نظام و کشور دانسته و خواستار آزادی این سه‌تن شده‌اند.
در همین حال و در شامگاه پنجشنبه پیش وهمزمان با عید سعید غدیرخم، عکسی از میرحسین موسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که زمستان پارسال گرفته شده است. عکسی با کیفیت پایین که او را با همان نگاه نافذ و مهربان نشان می‌دهد که آثار گرد سالخوردگی بیش از آنچه تصور می‌شد بر سیمایش نقش بسته و نشان می‌دهد که نزدیک به 8سال حبس خانگی، اثرهای خود را روی نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گذاشته است. هرچند برخی در شبکه‌های اجتماعی این حالت را طبیعی دانسته و گفته‌اند که این تصویر نشان از آن دارد که میرحسین موسوی در این مدت سختی زیادی را تحمل نکرده است. در پاسخ به آنان باید گفت که تنها به مدت یک‌ماه از خانه بیرون نیایند در حالی‌که در داخل خانه هم اجازه انجام بسیاری از کارهای روزمره را نداشته باشند و آنگاه شاید بتوانند تصور کنند که نزدیک به 8 سال حبس خانگی تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده و آسیب رساننده باشد.


انتشار جدیدترین تصویر میرحسین موسوی همزمان با وقوع شرایط سخت در کشور است. شرایطی که به قول رئیس جمهور در نقطه «آسیب» است، اما مردم کف جامعه و طبقه‌های فرودست می‌دانند که تحلیل روحانی نمی‌تواند درست باشد و اکثریت جامعه ایران در حال گذران شرایط بسیار دشواری از نظر معیشتی و اقتصادی هستند.
شروع فاز نخست تحریم‌ها و نزدیک شدن به فاز دوم آن در آبان‌ماه، رخدادهای سیل‌گونه فساد در سیستم مالی و اختلاس‌های کلان، عقب افتادن دستمزد بسیاری از کارگران و کارمندان واحدهای صنعتی و تولیدی و همچنین تعطیلی بسیار دیگری از این واحدها و بیکاری کارکنان آن و از سویی شروع استیضاح‌ وزرای دولت روحانی و احتمال زیاد استیضاح دو وزیر آموزش و پرورش و صنعت و معدن و تجارت و همین‌طور طرح پرسش از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، همه‌وهمه موید این است که اوضاع از شرایط «آسیب» گذشته و کشور تنها در سایه یک مشارکت عظیم و فراگیر و با حصول وحدت ملی می‌تواند از این موانع سخت و بزرگ عبور کند، عبوری که فقط در سایه مشارکت و رضایت ایرانیان امکان‌پذیر است و یکی از عوامل اصلی به‌وجود آوردن این شرایط، آزادی محصورانِ محبوب است.
بدون شک رفع حصر می‌تواند گوشه‌ای از آلام و دردهای مردم را التیام بخشد و از سوی دیگر اعتماد و باورهای خدشه‌دار شده مردم نسبت به مسئولان را ترمیم کند.
این نکته را نیز نباید از ذهن دور داشت که میرحسین موسوی و مهدی کروبی علاقه‌مند به اصل انقلاب، نظام و مردم هستند و آزادی و حضور عادی آنان در جامعه می‌تواند بسیاری از مشکلات و مصائب کلیدی را حل و فصل کند.
مسئولان ارشد نظام بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که محصوران در سنین جوانی و میانسالی نیستند و با این وجود از فرصت‌های مغتنم و بی‌بدیل برای بهبود شرایط کشور به شمار می‌روند و مبادا از چنین فرصت‌هایی استفاده نشود که فردا روز تنها حسرت و افسوس از عدم استفاده و به‌کارگیری ظرفیت‌های آنان باقی می‌ماند که بسیار دیر است.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» رخدادهای برجسته بین المللی درباره ایران را از نگاه وزیرامورخارجه بررسی می‌کند گزارش «همدلی» از ارزیابی وضعیت صنعتی به نام «خودرو » در ایران که قدمتی 50 ساله دارد نخستین کنسرت خیابانی را معتمدی برگزار کرد «همدلی» از اعتراض مردمی و همراهی مسئولان برای بر هم زدن عروسی یک دختر 9 ساله در مشهد گزارش می دهد «همدلی» تحلیل های موجود داخلی و خارجی در مورد موج دوم تحریم های تحمیلی علیه ایران را ارزیابی کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت: دولت باید اقتصاد را مدیریت کند 16 سال می‌گذرد از روز پروازِ دردناک فرهاد مهراد پروازی که دوستدارانش باور ندارند فروزان آصف نخعی تفاوت های سیاست‌گذاری های ایران با ترکیه و چین بازتاب نگاه «میر» به‌ مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیرخم؛ موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان فرمانده کل ارتش تاکید کرد آسمان ایران در حصار امنیت قرارگاه پدافند هوایی ارتش علیرضا سلیمی نماینده مجلس: منابع رسمی درباره ارائه خدمات جنسی به زائران مشهد، گزارش دهند