ناك اوت در مقابل مافيا

تيم‌ملي بوكس در بازي‌هاي آسيايي جاكارتا دست خالي بود و نتوانست مدالي كسب كند. بوكس ايران كه با تركيب اميد احمدي صفا در وزن 49 كيلوگرم، سجاد كاظم‌زاده در وزن 69كيلوگرم و شاهين موسوي در وزن 75 كيلوگرم در بازي‌هاي آسيايي جاكارتا حضور داشت، نتوانست مدالي كسب كند. اتفاقي كه البته قابل انتظار بود و با حذف سهميه‌هاي سنگين‌وزن هيچ كارشناسي انتظار كسب مدال را نداشت. به هر ترتيب شكست‌هاي پياپي ملي‌پوشان بوكس باعث شد فدراسيوني كه پيش از اين در اختيار احمد ناطق‌نوري قرار داشت و رو به افول بود، با حضور حسين ثوري نيز رو به پيشرفت نرود و نتايج ضعيف اين رشته ادامه‌دار باشد. در بازي‌هاي آسيايي جاكارتا، احمدي صفا ابتدا بوكسور تركمنستاني را از پيش رو برداشت اما در مقابل كيم جانگ ريونگ از كره‌شمالي با نتيجه سه بر دو شكست خورد و از دور بازي‌ها كنار رفت. سجاد كاظم‌زاده نيز كه موفق شده بود حريفاني از فيليپين و ژاپن را از پيش رو بردارد و در مرحله يك چهارم نهايي با نتيجه پنج بر صفر مغلوب آرد سايلوم از تايلند شد و با رينگ جاكارتا خداحافظي كرد و شاهين موسوي كه تا مرحله يك چهارم نهايي صعود كرده بود، در نهايت مقابل مادريمف ازبكستاني شكست خورد و به خانه بازگشت. شكست بوكس در بازي‌هاي آسيايي دلايل متعددي دارد، نخست آنكه اكبر احدي، سرمربي تيم‌ملي دست به جوانگرايي زده بود و آسيا، ميدان مناسبي براي ورزشكاران اين رشته بود تا براي بازي‌هاي جهاني آماده شوند. دومين دليل شكست ملي‌پوشان، حذف اوزان 81، 91 و 91+ بود كه با تصميم كميته برگزاري بازي‌هاي آسيايي اتفاق افتاد و مورد اعتراض بسياري از كشورها از جمله ايران قرار گرفت. نداشتن كرسي در فدراسيون جهاني باعث شد هرگز به اعتراض ايران توجهي نشود و سه بوكسور تيم ‌ملي كه شانس اندكي براي كسب مدال داشتند، راهي رقابت‌ها شدند. هرچند كه برخي اعتقاد دارند مافياي اين ورزش اجازه نداد ايران نتايج دلخواهش را بگيرد و در سنگين وزن راهي مسابقات شوند اما پيش از بازي‌ها، برخي از كارشناسان پيشنهاد داده بودند بوكسورهاي سنگين وزن با كاهش وزن خود در رقابت‌ها حاضر شوند اما اين پيشنهاد مورد موافقت حسين ثوري قرار نگرفت. او در اين باره گفته بود: «دلیل اینکه ما در بوکس سنگین وزن آسیا به مدال می‌رسیم، این است که تعداد بوکسورها در این اوزان کمتر است و به جز کشورهایی از جمله ایران، قزاقستان، ازبکستان، چین و ... سایر کشورها در این وزن ها قوی نیستند. در آسیا بوکسورهای سبک وزن حرف اول را می زنند و با آوردن بوکسورهای سنگین وزن در اوزان پایین‌تر به نتیجه نمی رسیم». به هر ترتيب تيم‌ملي بوكس در حالي از رقابت هاي آسيايي باز‌مي‌گردد كه همگان در انتظار مسابقات بعدي هستند تا عملكرد حسين ثوري را در فدراسيون بررسي كنند. او از مهم‌ترين آزمونش سربلند بيرون نيامد اما معتقد است با جوانگرايي صورت گرفته در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهيم داشت. همه كارشناسان مي‌دانند كه ملي‌پوشان ايران در بازي‌هاي آسيايي به وعده اكبر احدي، سرمربي تيم‌ملي عمل كردند و با تمام توان به رينگ رفتند اما چشم‌انتظار نتايج بهتري از آن‌ها هستيم. همان ورزشكاراني كه احدي درباره آن‌ها گفت: «ملی پوشان بوکس ایران مفت باز نیستند» و در آينده از افتخارآفريني آن ها خواهيم نوشت. پرونده امروز «قانون»، درباره وضعيت بوكس در بازي‌هاي آسيايي جاكارتاست. هرچند كه همراه با سه شكست بود اما اميدها به آينده اين رشته ورزشي ادامه دارد.
ضعیف‌ترین نتایج تاریخ رقم خورد
علیرضا استکی/ کارشناس بوکس
تیم ملی بوکس ایران به دلیل حذف اوزان سنگین وزن از بازی های آسیایی جاکارتا مجبور به استفاده از بوکسورهای سبک وزن شد. شاید مانند همیشه عده ای منتظر بودند تا با بوکسورهای سنگین وزن در مسابقات حاضر شویم و به عنوان مثال با گرفتن یک مدال برنز، پرونده بوکس ایران را راضی کننده بدانیم اما تصمیم جدید شورای بازی‌های آسیایی در واقع مانع این شد. در واقع به نظر من این تصمیم برای توجه بیشتر و رشد بهتر بوکس در قاره ها بود. کشورها از این به بعد مجبورند برای اوزان سبک وزن‌شان نیز برنامه ریزی بیشتر و بهتری داشته باشند. در همین کشور خودمان تا به حال توجهی به وزن های سبک نمی شد اما حالا متوجه این هستیم که باید برای مدال گرفتن در این وزن ها نیز برنامه ریزی خوبی داشته باشیم. با توجه به اینکه برای اولین بار اوزان سبک ما در این مسابقات شرکت می کردند و بوکسورهای کم تجربه ای را داشتیم، قابل پیش‌بینی بود که نتوانیم به مدال و نتیجه خوبی برسیم. ريیس فدراسیون بوکس نیز پیشتر به این مسائل اشاره کرده بود اما مساله قابل بحث، تفاوت کار بوکسورهای ما به رقیبان آسیایی آن هاست. بوکسورهای ما مقابل حریفان‌شان حرف خاصی برای گفتن نداشتند. شاید اگر نمایش خوبی را از آن ها مشاهده می کردیم، با وجود اینکه نتیجه نگرفتیم، این روند را امیدوار کننده می دانستیم اما متاسفانه نمی توان این‌گونه برداشت کرد؛ به عنوان مثال در بازی شاهین موسوی مقابل قهرمان ازبکستان که پرچمدار کاروان این کشور در بازی های آسیایی بود، به خوبی تفاوت ما را با حداقل سطح اول قاره آسیا نشان داد. بوکسور ما نمی توانست یک ضربه خوب به حریفش بزند و در تمام طول مسابقه با یک روش کار می کرد، به همین خاطر مادریموف به راحتی ضربه می‌زد. مربیان باید موسوی را کُچ می کردند تا حداقل به راحتی ضربه نخورد اما در هر سه راند حریفش بر بازی سوار بود و می توان گفت کار راحتی داشت. بوکس ما در جاکارتا با شکست مقابل تایلند، کره شمالی و ازبکستان کارش را پایان داد و نمایش خوبی هم از ورزشکاران‌مان ندیدیم به همین دلیل باید برای آینده این رشته به خصوص در وزن‌های پایین روش و برنامه بهتری داشته باشیم. نباید به پیروزی مقابل سوریه دل خوش کنیم. باید پیش از جاکارتا به این فکر می کردیم که چگونه حریف ازبک را شکست بدهیم، نه اینکه دست خالی برگردیم و بخواهیم جلسه و شورا بگذاریم که چرا باختیم و حذف شدیم. در مسابقات جهانی جوانان که در مجارستان برگزار شد نیز مشخص شد وضعیت خوبی در پایه های بوکس نداریم. 6 بوکسور ما در این مسابقات یکی پس از دیگری حذف شدند و شانسی که برای المپیک جوانان آرژانتین داشتیم ، به راحتی از دست دادیم. در این مسابقات سه وزن ما مقابل فیلیپین، ارمنستان و هندوستان شکست خورد و حذف شد که این اتفاق به هیچ وجه راضی کننده نیست. در مجموع معتقدم این نتایج، ضعیف‌ترین نتایج تاریخ بوکس ایران در هردو بخش بزرگسالان و جوانان بوده است. امیدوارم در آینده، شرایط بهتری را از بوکسورهای‌مان در مسابقات بین المللی شاهد باشیم. اینکه در تورنمنت های کوچک نتیجه می گیریم، نباید برای ما معیار باشد بلکه باید برای گرفتن مدال و نتیجه در رویدادهای بزرگ تلاش و برنامه ریزی کنیم.


بوكس دعوا نيست كه به دنبال مشت‌زدن هستيم
مرتضي شيري/ مشاور عالي فدراسيون بوكس
در ابتدا بايد بگويم كه من منتقد بوكس نيستم، من دلسوز اين ورزش هستم. بعد از 40 سال به دنبال جايگاه نيستم اما وقتي نتيجه نمي‌گيريم غصه مي‌خورم و هركاري از دستم بر بيايد، انجام مي‌دهم تا نتيجه بگيريم. هرگز ادعا نداشته‌ام كه بايد مربي تيم‌ملي شوم؛ بنابراين اگر حرفي مي‌زنم فقط به خاطر بهتر شدن عملكرد بوكسورهاي ايران در مسابقات بين‌المللي است. آنچه بايد درباره بازي‌هاي آسيايي بگويم، به چند بخش تقسيم كرده‌ام؛ ابتدا از نظر كيفي اين مسابقات را تحليل مي‌كنم.
به نظرم از نظر مدالي عملكرد خوبي نداشتيم البته تنها مسابقات آسيايي شكست نخورديم بلكه در مسابقات بوداپست نيز عملكرد ضعيفي داشتيم و نتوانستيم موفق ظاهر شويم. فدراسيون بوكس همان روند قبلي را ادامه داده و نتوانسته تغيير محسوسي از نظر كيفي صورت بدهد اما از نظر تجربه مي‌توانيم بگوييم تجربه اندوزي شد؛ هرچند كه معقتدم تا امروز بايد تجربه‌ها را كسب مي‌كرديم. اين تجربه‌ها بايد در مسابقات قبلي به دست مي‌آمد و ما با تجربه بالا به مسابقات اعزام مي‌شديم. نكته دوم اما حذف سهميه سنگين‌وزن‌ها از مسابقات آسيايي جاكارتا بود. اندونزي اعلام كرد كه نمي‌خواهيم سنگين‌وزن‌ها حضور داشته باشد و اعتراض‌ها فايده‌اي نداشت. نه‌تنها ايران نتوانست در سنگين‌وزن، ورزشكار به مسابقات اعزام كند بلكه ساير كشورها نيز همين مشكل را داشتند ولي از آنجايي‌كه تنها چند كشور در سنگين‌وزن به دنبال مدال هستند، به اعتراض‌ها توجهي نداشتند. احمدي‌صفا، كاظم‌زاده و موسوي پيش از اين در مسابقات برون مرزي عملكرد خوبي داشتند و انتظار داشتيم بتوانند تا آستانه كسب مدال پيش بروند اما عملكرد آن‌ها راضي كننده نبود. مشكلاتي وجود دارد كه اجازه نمي‌دهد ايران در رشته بوكس نتيجه بگيرد. در واقع بوكس ايران نه تنها در مسابقات آسيايي بلكه به نظر من بعد از اين نيز مدال نخواهند گرفت، دليل آن براي من واضح و روشن است،‌ كارشناسان مي‌دانند كه بوكس دعوا نيست، هنر بوكس مشت نخوردن است؛ نه مشت زدن. اگر مشت زدن هنر بود مي‌توانستيم از خيابان چند نفر را پيدا كنيم و به مسابقات ببريم، آن‌ها دعوا مي‌كنند، ممكن است ببريم يا ببازيم اما بوكس، شرايط متفاوتي دارد. اگر تمام مسابقات من را ببينيد، مي‌بينيد كه هرگز به دنبال مشت زدن نبودم به همين دليل به من «كلي» آسيا مي‌گويند. ما مي‌خواهيم بدن‌مان را قوي كنيم و به مسابقات برويم اما هرگز با اين عملكرد نتيجه نمي‌گيريم. موضوع بعدي اين است كه ما درسبك وزن حرفي براي گفتن نداريم و به طور كلي نمي‌توانستيم مدال به دست بياوريم. اين موضوع نيز دلايل متعددي دارد، مربيان تيم‌ملي خوب تمرين مي‌دهند ولي تاكتيك‌ها را آموزش نمي دهند. هرچند كه من در فدراسيون بوكس به عنوان مشاور هستم و هرچه بگوييم تف سر بالاست اما وقتي آموزش‌هاي درست داده نمي‌شود، چرا بايد سكوت كنم؟ اگر قرار بود با مربيان سنتي‌مان نتيجه بگيريم تا امروز گرفته بوديم، سال‌هاست از حالت سنتي بيرون نيامده‌ايم.
اميدوارم با مديريت ثوري تغيير و تحولاتي در كادرفني به وجود بيايد تا بتوانيم نتيجه خوبي به دست بياوريم و مثل ووشو و تكواندو نتيجه بگيريم. من با تماشاي نتايج اين رشته‌ها خجالت كشيدم كه بوكس ايران نتيجه‌اي نگرفت. پس از بازگشت ملي‌پوشان، بايد درباره عملكرد آن‌ها كارشناسي كنيم و دليل شكست‌ها را بدانيم؛ هرچند كه تغيير و تحول در كادر فني تيم ‌ملي دست حسين ثوري است اما اينكه با اين روش 50 سال با همين روش برويم، هرگز تغيير و تحولي صورت نمي‌گيرد. هنوز نتوانستيم به بوكسورهاي‌مان آموزش دهيم كه به دنبال مشت نخوردن باشند البته خودمان بايد بلد باشيم كه آن را آموزش دهيم ولي وقتي اين تاكتيك را نمي‌دانند، نتيجه نمي‌گيرند و ما نيز نمي توانيم درباره آن صحبت كنيم.
برخي از كارشناسان مي‌گويند صدا و سيما از بوكس حمايتي نمي‌كند و به همين دليل نتيجه نمي‌گيريم اما صدا و سيما از چه بايد حمايت كند؟ تلويزيون ايران در بازي‌هاي آسيايي جاكارتا، حمايت‌هاي لازم را انجام داد اما چه نتيجه‌اي حاصل شد؟ مي گويند حمايت نكردند اما نمي گويند از كدام نتايج بايد حمايت شود. تصور كنيد من به عنوان كارشناس راهي يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني شوم، بروم چه بگويم؟ چه مدالي كسب كرده‌ايم كه حمايت كنند؟ ما بايد مدال به دست بياوريم تا بتوانيم عملكردمان را توجيه كنيم اما مدام از حمايت نكردن مي‌گوييم. برخي معتقدند مافيا اجازه نتيجه گرفتن را نداد، من 40 سال در بوكس هستم و به نظرم صحبت درباره مافيا بهانه است، ما نبرديم و شكست خورديم. بوكس ما در همين حد است و بايد تغييراتي انجام و هماهنگي‌هايي شود كه بتوانيم نتيجه بگيريم. به هر حال تغيير و تحولاتي انجام شده كه نيازمند بررسي است، به عنوان مثال هواداران پس از تغيير رييس فدراسيون انتظار پيشرفت‌هاي بيشتر را داشتند اما اين اتفاق هنوز رخ نداده است. ناطق نوري، نماينده مجلس بود و لابي‌هاي خوبي داشت، او كنار رفت و حسين ثوري، رييس فعلي فدراسيون به دنبال انجام كارهاي بزرگ است.
او برخي باشگاه‌ها را دوباره فعال كرده و در آينده نتيجه خوبي خواهيم گرفت. دوباره تاكيد مي‌كنم وقتي تكنيك و تاكتيك را به بوكسورهاي‌مان آموزش نداده‌ايم نمي‌توانيم نتيجه بگيريم.
وقتي خروجي صفر باشد مي‌گويند هيچ كاري نكرده ايد. اگر ما از مسابقات آسيايي و جهاني مدال بگيريم، مي‌گويند چه عملكرد خوبي بوده اما وقتي شكست مي‌خوريم چه بايد بگوييم؟ به هر ترتيب اميدوارم در آينده عملكرد موفقي داشته باشيم تا بتوانيم از فدراسيون دفاع كنيم.
پایه های لرزان بوکس ایران
سومین دوره المپیک جوانان جهان از تاریخ 6 اکتبر (14مهر) آغاز می شود و تا 18 اکتبر(26مهرماه) ادامه خواهد داشت، به همین خاطر کشورهای مختلف در مسابقات مختلفی که در رده جوانان برگزار می شود، با قدرت شرکت می‌کنند تا سهمیه های مورد نیازشان را برای المپیک بوینوس آیرس به دست بیاورند. یکی از این تورنمنت ها، مسابقات جهانی بوکس بود که از روز بیستم مرداد در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و تیم ملی جوانان کشورمان با 6 بوکسور در این رقابت ها شرکت کرد. در این تورنمنت 405 بوکسور از 77 کشور حاضر بودند که امروز کار آن ها به پایان خواهد رسید.
مبین اعلایی در وزن 52 کیلوگرم، در اولین مسابقه خود مقابل حریفی از کشور هندوستان شکست خورد و حذف شد.
دانیال شه بخش، بوکسور 56 کیلوگرم تیم ملی، در اولین مسابقه خود حریف آمریکایی را شکست داد و در دومین بازی، ورزشکار موریتانی را از پیش رو برداشت اما در گام سوم به مصاف بوکسوری از کشور فیلیپین رفت و با شکست مقابل او از دور مسابقات حذف شد.
عبدالحکیم بیگدر در وزن 64 کیلوگرم مقابل بوکسور ارمنستان قرار گرفت و با قبول شکست مقابل او از دور مسابقات کنار رفت.
اکبر مردمی نیز در وزن 75 کیلوگرم به مصاف بوکسور انگلیسی رفت و در راند اول ناک اوت شد تا سومین و سریع‌ترین حذف تیم ملی بوکس ایران در مسابقات جهانی رقم بخورد.
سجاد موسوی در وزن 81 کیلوگرم مقابل بوکسور گرجستان ایستاد و او نیز در اولین گام شکست خورد تا دیگر حذف شده تیم ملی ایران باشد.علی سپهر، بوکسور سنگین وزن ایران در وزن 91+ کیلوگرم در گام اول به مصاف نماینده بلاروس رفت و با پیروزی مقابل این بوکسور راهی مرحله بعد شد. او در دومین گام، به مصاف بوکسوری از کشور روسیه رفت و با قبول شکست در این مسابقه از گردونه رقابت ها کنار گذاشته شد.
به این ترتیب جوانان بوکسور ما آخرین فرصت برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد رده جوانان جهان را از دست دادند و ما در این مسابقات هیچ بوکسوری را نخواهیم داشت. البته از تیمی که مربی آن، اطلاعی از تعداد سهمیه‌های المپیک و نحوه واگذاری آن ها ندارد، نمی توان انتظاری مدال آوری در مسابقات جهانی داشت. عبدالرضا انصاری، سرمربی تیم ملی بوکس جوانان ایران در اواخر تیراعلام کرده بود که فدراسیون جهانی نحوه تقسیم سهمیه‌های المپیک را اعلام نکرده است. به گفته انصاری ۱۰ سهمیه المپیک جوانان از طریق رقابت‌های جهانی حاصل می شد، در حالی‌که در همان زمان، رسانه‌های داخلی می دانستند تعداد هفت سهمیه المپیک آرژانتین در مسابقات جهانی واگذار می شود. طبق سهمیه بندی صورت گرفته، ۵۴ بوکسور در بخش مردان المپیک جوانان حضور دارند. از این تعداد، ۴۵ بوکسور از مسابقات قاره‌ای و هفت بوکسور از مسابقات جهانی جواز حضور در المپیک را کسب می‌‎کنند. دو سهمیه نیز به صورت مستقیم به میزبان این تورنمنت واگذار می شود. بازی‌های بوکس در المپیک جوانان آرژانتین در ۹ وزن برگزار می‌شوند و بنابر تصمیم مسئولان برگزاری، دو وزن ۴۹ و ۵۲ کیلوگرم با هم یکی خواهند شد.