ارز سامانه نیما به ایرلاین‌ها نرسید

گروه حمل‌و نقل - چند روز پس از اجرایی شدن سیاست بسته جدید ارزی بانک مرکزی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها اعلام کرد که از این پس باید ارز خود را از سامانه نیما دریافت کنند‌. با اجرایی شدن این سیاست ارز دریافتی ایرلاین‌ها از حدود ۴۲۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان افزایش یافت و این مساله تاثیر خود را در بالا رفتن نرخ پروازهای داخلی نشان داد‌. پس از این اتفاق شرکت‌های هواپیمایی در جریان جلسه‌ای با مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری تا پایان شهریور نرخی ثابت برای پروازهای داخلی مشخص کردند‌. با وجود اینکه قرار بود ایرلاین‌ها از طریق سامانه نیما ارز مورد نیاز خود را تامین کنند دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید قیمت این ارز تفاوت زیادی با بازار آزاد ندارد‌. در همین حال قیمت بلیت هواپیما در روزهای پایانی فصل تابستان باز هم گران شده است و معلوم نیست تا مهرماه کاهش می‌یابد یا خیر‌.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد با وجود ابلاغ سیاست‌های جدید هنوز هماهنگی‌های لازم برای تامین نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه ارزی نیما فراهم نشده و این شرکت‌ها مجبورند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند‌. مقصود اسعدی‌سامانی اظهار کرد: هر چند در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی، تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها به سامانه نیما واگذار شد، اما در عمل هنوز شرایط برای اجرایی شدن این سیاست فراهم نشده و همین مساله شرکت‌های هواپیمایی را مجبور کرده که نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین کند که نرخ آن در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تومان است‌.
به گفته وی در شرایطی که حدود ۶۰ درصد از هزینه جاری ایرلاین‌ها از طریق ارز تامین می‌شود، این مساله فشار بسیار زیادی را بر آنها وارد می‌کند، در حالی که شرکت‌ها به منظور همراهی با سیاست‌های اقتصادی کشور حاضر شده‌اند نرخ پروازها را تا پایان شهریور متعادل‌سازی کنند، نرسیدن ارز مشکل‌ساز خواهد شد‌.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ فعلی در نظر گرفته شده در سامانه نیما نیز چندان با شرایط بازار آزاد تفاوتی ندارد، توضیح داد: آن چه که سامانه معرفی شده به ایرلاین‌ها اعلام شده، نرخ ارز را حدود ۸۹۹۷ تومان در نظر می‌گیرد و با توجه به ۶ درصد کارمزد و هزینه‌ای که باید برای خواب پول تا دریافت نهایی ارز صرف شود، عملا قیمت تمام شده برای ایرلاین‌ها به نزدیکی ۱۰ هزار تومان می‌رسد که این مساله نیز به دشواری‌های شرایط فعلی خواهد افزود‌.


سامانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی با تحریم و مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، قطعا نیاز به این موضوع خواهند داشت که با حمایت‌های لازم از سوی دولت امکان مدیریت شرایط اقتصادی فعلی خود را به دست آورند‌. از این رو امیدواریم که با تخصیص ارز طبق سیاست‌های موجود شرایط شرکت‌های هواپیمایی بهبود پیدا کند‌.
رییس سازمان هواپیمایی نیز با بیان اینکه 55 درصد هزینه یک ساعت پرواز در کشور ارزی است، گفت: شهریورماه فصل پرتقاضای سفر است و به همین دلیل نرخ بلیت هواپیما افزایش یافت، اما نرخ‌ها در مهرماه کاهش می‌یابد‌. علی عابدزاده درباره قیمت‌های بلیت هواپیما، اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت ارزی بود‌ که شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کردند‌.
وی ادامه داد: ‌هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، 55 درصد هزینه یک ساعت پرواز یک هواپیما در کشور ما‌ ارزی است و طبیعی است که بدین ترتیب نرخ‌های بلیت هواپیما هم با نوسانات ارز افزایش می‌یابد‌.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر در فصل پرمسافرهستیم، عموما در ماه سوم فصل تابستان، تقاضای سفر بالاست و به همین دلیل بلیت هواپیما هم با قیمت‌های بالا به فروش می‌رود در حالی که شرکت‌های هواپیمایی طیفی از نرخ‌ها را ارائه می‌دهند‌.
عابدزاده ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی (پس از اعمال برخی نرخ‌های سنگین از سوی آژانس‌ها)‌ تصمیم گرفتند خودشان نرخ‌ها را تعدیل کنند که در هفته اخیر نرخ‌های جدید اعلام شد‌.
وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا تعریف می‌شود، گفت: قطعا در مهرماه که تقاضای سفر کاهش یابد قیمت بلیت هواپیما هم به شدت کاهش می‌یابد‌.
رییس سازمان هواپیمایی بیان کرد: تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای تعدیل قیمت‌‌های صندلی پرواز از نظر بازرگانی ایرلاین، تصمیم مناسبی بود‌. در چند هفته اخیر برخی آژانس‌ها و چارترکننده‌‌ها با توجیه افزایش قیمت ارز، قیمت‌های نجومی برای پروازهای داخلی ارائه دادند که بسیار سودجویانه بود و برای مسافران هوایی مشکل‌آفرین شد‌. د‌ر این راستا در هفته اخیر شرکت‌های هواپیمایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نرخ‌های تعدیل‌ شده‌ای را به صورت موقت برای پروازهای داخلی تعیین کرده‌اند‌.