خطر در کمین اقتصاد آمریکا

رییس‌جمهور‌ آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ بار دیگر به رقبای تجاری واشنگتن حمله کرد و همچنین در انتقادی از نظام تجاری بین‌المللی از خارج کردن ایالات متحده از سازمان تجارت جهانی سخن به میان آورد.
ترامپ تهدید کرد که اگر سازمان تجارت جهانی رفتار بهتری با آمریکا نداشته باشد کشورش را از این نهاد خارج خواهد کرد. او گفت: درصورتی که آنها برخورد بهتری نداشته باشند از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شوم.
ترامپ در ماه ژوئیه سازمان تجارت جهانی را به برخورد و تعاملاتی غیرمنصفانه در قبال آمریکا متهم کرده و گفته بود که ادامه این رفتار پیامدهایی خواهد داشت. او تهدید کرده بود، اگر تغییری روی ندهد، واشنگتن دست به کار خواهد شد.
این در حالی است که هم‌اکنون شکایات متعددی به سازمان تجارت جهانی ارائه شد که در آنها به تعرفه‌های جدید گمرکی آمریکا اعتراض شده است. سازمان تجارت جهانی، نهادی بین‌المللی است که وظیفه آن تنظیم مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورهای جهان و حل مناقشات بین آنها از طریق قضات است. دولت آمریکا به‌تازگی مانع گزینش قضات جدید در سازمان تجارت جهانی شد و به این ترتیب در صدور آرای جدید خلل ایجاد کرد. مقر این سازمان در ژنو است.


رییس‌جمهور‌ فرانسه دوشنبه‌ گذشته پیشنهاد کرده بود که سران آمریکا، کشورهای اروپایی، چین و ژاپن در ماه نوامبر سال‌جاری در پاریس گرد هم آیند تا درباره اصلاحات سازمان تجارت جهانی به بحث و رایزنی بنشینند.
به گزارش بلومبرگ، خروج آمریکا از این سازمان تاثیری فراتر از تنش تجاری با چین خواهد داشت و نظم جهانی را تضعیف می‌کند. ترامپ ماه گذشته نیز گفته بود که سازمان تجارت جهانی باید رفتارش را عوض کند.
اطرافیان ترامپ از جمله نماینده تجاری‌اش رابرت لایتهایزر جزو منتقدان سازمان تجاری هستند. به گفته لایتهایزر، اجازه عضویت چین در سازمان تجارت جهانی یک اشتباه بود زیرا این نهاد قادر نبوده که با این اقتصاد بازاری برخورد کند. چین در سال 2001 به عضویت این سازمان درآمد. لایتهایزر اعلام کرده که مکانیسم حل اختلافات در سازمان تجارت جهانی به دخالت در حوزه اختیارات آمریکا منجر شده است. او خواستار اقدامات تهاجمی‌تر علیه این نهاد است.
آمریکا مانع از انتصاب قضات در بخش استیناف سازمان تجارت جهانی شده و باعث شده تا این احتمال به وجود آید که شاید این سازمان در سال‌های آینده تضعیف شده و عملکرد آن مختل و در نهایت متوقف شود.
بعد از جنگ جهانی دوم روسای جمهور‌ آمریکا تلاش کرده‌اند تا قواعد تجارت جهانی را تقویت کنند یا تغییر دهند. آنها مدعی شده‌اند که سیاست‌هایشان به ثبات اقتصاد جهانی کمک می‌کند. سازمان تجارت جهانی در سال 1994 و با هدف کمک به حل اختلافات تجاری میان کشورها تاسیس شد.
دو ماه پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت آمریکا سناریوهای خروج احتمالی از سازمان تجارت جهانی را آماده کرده است. این همان نهادی است که کشورهایی مانند کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا در اعتراض به سیاست‌های تجاری ترامپ به آنجا شکایت برده‌اند. ترامپ بر واردات آلومینیوم و فولاد از این کشورها تعرفه سنگینی بسته است.
رد پیشنهاد وسوسه‌انگیز اروپا
سازمان تجارت جهانی هنوز حکمی در مورد چگونگی حل این بحران‌ها صادر نکرده است طرف‌های مختلف پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی به آمریکا داده‌اند تا ترامپ از ادامه جنگ تعرفه‌ها منصرف شود، اما وی این پیشنهادها را رد کرده است.
سسیلیا مالموستروم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا گفته که این بلوک حاضر است همه تعرفه‌ها، حتی تعرفه خودروها را به صفر برساند، به شرطی که آمریکا نیز همین کار را ‌کند، اما ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ گفت: این کافی نیست.
مشتریان آنها عادت کرده‌اند که خودروهای خودشان را بخرند نه خودروهای ما را. او اتحادیه اروپا را با چین مقایسه کرده و افزود: اتحادیه اروپا مثل چین بدجنس است، فقط کوچکتر است.
ترامپ و ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا ماه گذشته در دیداری در کاخ سفید توافق کردند تا دو طرف تعرفه‌های جدیدی علیه یکدیگر وضع نکنند. درگیری اصلی تجاری به تنش میان آمریکا و چین مربوط می‌شود. دو کشور بر 34 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه بسته‌اند. گفته می‌شود که ترامپ قصد دارد تا هفته آینده حمایت خود را از طرح اعمال 200 میلیارد دلار تعرفه بیشتر بر کالاهای چینی اعلام کند. او به بلومبرگ خبر داد که این خبر صحت دارد.
دوئل با غول‌های فناوری
رییس‌جمهور‌ آمریکا در مصاحبه طولانی خود با بلومبرگ به شرکت‌های فناوری نیز تاخت و دوباره آنها را به جانبداری از لیبرال‌ها و کمک به اشاعه نگرش‌های لیبرال متهم کرد. او برای سومین روز متوالی گفت که گوگل رفتار ناعادلانه‌ای با محافظه‌کاران دارد. رییس‌جمهور‌ آمریکا پیشتر هشدار داده بود که گوگل، فیسبوک و توئیتر وارد یک قلمرو بسیار پرآشوب شده‌اند.
ترامپ مدعی است که موتور جست‌وجوی گوگل اخبار منفی مربوط به وی را برجسته می‌کند. او می‌گوید گوگل برای جست‌وجوی عبارت «اخبار ترامپ»، تنها اخبار پوشش داده شده از سوی رسانه‌هایی را نشان می‌دهد که وی آنها را «اخبار جعلی» خطاب می‌کند.
رییس‌جمهور‌ آمریکا افزود: 96 درصد نتایجی که گوگل برای عبارت اخبار ترامپ نشان می‌دهد، مربوط به رسانه‌های جناح چپ این کشور و اخبار منفی علیه وی است. وی گوگل را تهدید به بررسی این موضوع کرد.
گفت‌و‌گو با چین در اولویت نیست
شبکه خبری کی.بی.اس کره‌جنوبی به نقل از وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، گفت‌و‌گوی تجاری با چین دیگر اولویت کاری دولت آمریکا نیست و واشنگتن دیگر به مذاکره با چین ارجحیت نمی‌دهد.
ورود آمریکا به مذاکرات تازه با کشورهای اروپایی، مکزیک و کانادا باعث شده واشنگتن عزم خود را برای پیشبرد جنگ تجاری با چین راسخ‌تر کند.
آمریکا اعلام کرده با این کشورها به توافق‌هایی دست یافته است. برخی کارشناسان معتقدند واشنگتن در حال تشکیل اتحادی قوی است که بتواند با چین در جنگ تجاری مقابله کند. منوچین گفته تا زمانی که بحث و گفت‌و‌گو‌ها با اروپا، مکزیک و کانادا به نتیجه نرسد دیگر گفت‌و‌گو با چین در اولویت نخواهد بود.
به گزارش این شبکه، چین در اولویت آخر برای گفت‌وگوهای تجاری با آمریکا قرار دارد و فعلا این کشور روی کانادا، اروپا و مکزیک متمرکز شده است. وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید موضوع نقض حق مالکیت معنوی و سرمایه‌گذاری و تبعیضات تجاری مسایلی نیست که با یک یا دو دور گفت‌و‌گو با چین حل و فصل شود.
پیش از این دونالد ترامپ رییس‌جمهور‌ آمریکا هم تاکید کرده بود که زمان برای گفت‌و‌گو‌های تجاری با چین مناسب نیست، اما در پکن وزارت بازرگانی چین می‎گوید تنها زمانی که اصل برابری و مساوات در مذاکره رعایت شود می‎توان انتظار رفع اختلافات تجاری دو کشور را داشت.
ریزش بازار سهام آمریکا
انتشار گزارش شبکه بلومبرگ درباره عزم دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات 200 میلیارد کالای چینی باعث سقوط سهام در بازارهای بورس ایالات متحده شد.
به گزارش شبکهCNBC، ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا چهار روز متوالی شاهد رشد بود اما پنجشنبه گذشته این روند متوقف شده و به رشد منفی رسید. داو جونز با افتی 65/137 واحدی به 25 هزار و 92/986 واحد رسید. شاخص سهام S&P 500 با 4/0 درصد کاهش به دو هزار و 13/901 واحد سقوط کرد. شاخص سهام نزدک هم 3/0 درصد افت کرد و 8 هزار و 36/88 واحد رسید. بسیاری دیگر از شاخص‌ها و بازارها نیز شاهد سقوط بودند.
به دنبال انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت‌هایی مانند بوئینگ و کاترپیلار به ترتیب 9/0 درصد و 2 درصد کاهش داشت که در مقایسه با سهام شرکت‌های دیگر آمار بالا و سقوط شدیدی محسوب می‌شود.
تحلیلگران و استراتژیست‌های اقتصادی می‌گویند وضع تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین بزرگ‌ترین ریسک تجاری هفته‌های آینده خواهد بود. هیل بلانکاتو، مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای مدیریت دارایی لادنبرگ تالمان اظهار کرد که روابط تجاری آمریکا و چین موضوعی مبهم و ناشناخته برای بازارهاست.
در همین حال‌ بازارهای آمریکا منتظر نتیجه ضرب‌الاجل واشنگتن به کانادا برای مذاکرات تجاری هستند. این ضرب الاجل دیروز به پایان رسید. آمریکا و مکزیک هفته جاری اعلام کردند برای تغییر موافقتنامه تجاری آمریکای شمالی (نفتا) به توافق رسیده اند. آمریکا تا دیروز به کانادا فرصت داده بود به گفت‌وگوها با مکزیک در خصوص تغییر این توافقنامه تجاری سه‌جانبه ملحق شود.
در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها از وضعیت بازار و سیاست‌های حمایت دولت‌ها از صنایع داخلی باعث ایجاد نگرانی در بازارهای سهام و مانع از رشد شاخص سهام شده بود. مدیرعامل یکی از شرکت‌های مشاوره‌ای اعلام کرد‌ هر چند در روزهای اخیر نتایج مثبتی در بازار سهام ایجاد شده اما سرمایه‌گذاران با خطرهایی روبه‌رو هستند.
وی افزود: در برخی حوزه‌ها، آمریکا با سایر کشورهای دنیا واگرایی دارد. اگر به بازارهای اروپا و آسیا نگاه کنید بسیاری از آنها در ماه جاری با افت ارزش سهام روبه‌رو بودند اما ارزش سهام آمریکایی‌ها به سرعت رشد کرد. بندیکت پیش‌بینی کرد با پایان ماه آگوست و تعطیلات تابستانی سرمایه‌گذاران، حساسیت و شکنندگی بازارها در ماه سپتامبر بیشتر می‌شود.
پنجشنبه گذشته بورس بازارهای در حال ظهور نیز با افت همراه شد‌ به طوری که دلار در مقابل لیر ترکیه و پزوی آرژانتین قدرت بیشتری پیدا کرد. لیر سه درصد کاهش پیدا کرد و هر دلار آمریکا با 66/6 لیر مبادله شد. پزوی آرژانتین نیز بیش از 10درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد و کاهش ارزش آن رکورد تازه‌ای ثبت کرد. مایکل شائول از تحلیلگران اقتصادی گفت: به دلیل نگرانی‌هایی که درباره ترکیه و آرژانتین وجود دارد، بازارهای در حال ظهور دچار ضعف شده‌اند. افزایش چشمگیر نرخ ارز در ترکیه پس از بروز تنش در روابط آنکارا- واشنگتن به علت زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه شدت گرفته است. در پی این تنش‌ها، آمریکا دو وزیر ترکیه‌ای را تحریم و تعرفه وارداتی آلومینیوم تولید ترکیه را دو برابر کرد.آرژانتین نیز با تورم گسترده، افزایش هزینه‌های آب و برق، اخراج کارگران و کاهش دستمزدها روبه‌رو بوده که این امر به نارضایتی عمومی از دولت دامن زده است. آرژانتین برای مقابله با مشکلات اقتصادی حدود 50 میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است اما همزمان باید ریاضت‌های اقتصادی را به اجرا بگذارد.