6 نماد بانکی متوقف است

هادی مومنی- تازه‌ترین فهرست منتشر شده از سوی بورس تهران حاکی از توقف نماد ۶ بانک و ۲۷ شرکت دیگر در بورس اوراق بهادار است. در حالی که بر اساس آخرین فهرست منتشر شده از سوی بورس تهران، ۳۳ نماد معاملاتی در تالار شیشه‌ای متوقف هستند که در بین آنها نماد شش بانک نیز دیده می‌شود اما مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد روز دوشنبه هفته گذشته در جلسه استیضاح خودش که در نهایت به برکناری وی ختم شد در آماری اعلام کرد: «زمانی که سکان وزارت اقتصاد را در دست گرفتم تعداد نمادهای بسته بانک‌ها ۹ مورد بود اما امروز تنها یک نماد بسته است و از کل ۶۰ نمادی که بسته بود امروز به ۱۹ عدد رسیده‌ایم» که با اعداد و آمار رسمی منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران مطابقت ندارد و همین اظهار‌نظر ناشیانه دقیقا مشخص می‌کند وقتی نفر نخست سابق اقتصاد ایران نمی‌تواند یک آمار ساده را از زیر‌مجموعه خود دریافت کند و در حد ایده‌آل خود در جریان آن باشد، اوضاع فعلی اقتصاد ایران نباید خیلی به دور از واقعیت‌های محض باشد.
جزییات توقف نماد ۶ بانک
تا پایان روز پنجم شهریور‌ماه ۹۷ نماد ۳۳ ناشر بورسی در تالار شیشه‌ای متوقف شده که در بین آنها نماد معاملاتی شش بانک قرار دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در بین این شش بانک، نماد بانک پارسارگاد از ۲ آذر‌ماه ۹۵ تا به امروز متوقف شده که طولانی‌ترین زمان را به خود اختصاص داده است. در ادامه نماد بانک انصار از ۶ مرداد‌ماه، نماد بانک‌های «صادرات، ‌ملت و تجارت» با توقف از ۲۷ مرداد‌ماه و نماد پست‌بانک با توقف از ۲۸ مرداد‌ماه سال‌جاری تا امروز در صف شرکت‌هایی هستند که در وضعیت «ممنوع - متوقف» قرار دارند.
توقف نماد ۲۷ شرکت


از سوی دیگر علاوه بر شش بانک ذکر شده، این فهرست نشان می‌دهد که نماد ۲۷ ناشر بورسی دیگر در وضعیت ممنوع‌المعامله بودن قرار دارند. این گزارش می‌افزاید: نماد شرکت‌های «کنتور‌سازی، تکنوتار، افست، کارتن ایران، تاید‌واتر خاورمیانه، حفاری شمال، فنرسازی رز، نیرومحرکه، تولیدی محور خودرو، داروسازی فارمد پارس، سبحان‌دارو، دارویی لقمان، نفت بهران، نفت سپاهان، پتروشیمی فارابی، نفت پارس، ماشین‌سازی اراک، مس شهید باهنر، فولاد امیر‌کبیر کاشان، فولاد آلیاژی ایران، قند نقش جهان اصفهان، باما، سایپا شیشه، آبسال، گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و سرمایه‌گذاری نیرو شامل وضعیت توقف معاملاتی شده‌اند.
علت توقف نمادها
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بورس تهران، علت توقف نماد این ۲۷ شرکت شامل مواردی همانند «برگزاری مجمع عمومی و عادی سالانه، مجمع فوق‌العاده، تغییرات بیش از۲۰ یا ۵۰ درصدی در ۱۵ روز متوالی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب، جلسه هیات مدیره در خصوص تغییر سرمایه و شفاف‌سازی مالی» است.
دورنمای معاملات
در همه دنیا بازارهای سرمایه از ریسک‌های سیستماتیک متاثر می‌شوند و طبیعتا ما نیز شاهد تاثیر ریسک‌های سیستماتیک روی بازار سرمایه ایران هستیم، اما آنچه مهم است میزان تاثیر این ریسک‌هاست. علی اسلامی‌بیدگلی، رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ضمن بیان مطلب فوق در خصوص ریسک‌های سیستماتیک پیش روی بورس به سنا، گفت: بازار سرمایه کشور اصولا با دو نوع ریسک سیستماتیک داخلی و بین‌المللی مواجه است و مهم‌ترین ریسک سیستماتیک داخلی فعلی که می‌توان برای بازار سرمایه متصور شد موضوع نرخ واقعی ارز در بازار آزاد و همچنین نرخ مبنای ارز برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت‌گذاری دستوری و تعیین نرخ مبنای 4200 تومانی دلار برای عرضه برخی از محصولات شرکت‌های پذیرش شده در بورس کالا مشکلاتی را ایجاد کرد و همچنین ابهام در نرخ واقعی ارز، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها یا تخمین درآمدهای آتی آنها را متاثر کرده است. این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه فروش محصولات با قیمت‌های پایین‌تر از بازار منجر به دسترسی آحاد مردم به کالای ارزان‌تر نمی‌شود گفت: آزاد‌سازی قیمت‌ها اگرچه با اثر تورمی همراه است اما امیدوار هستیم در روزهای آینده مسوولان درایت لازم را به کار گیرند و بتوانند این رویه را سامان دهند. اسلامی‌بیدگلی افزود: نحوه اعلام نرخ ارز مبنا و به ویژه تسعیر ارز نیز مشکل دیگری است که ناشران بورسی برای تدوین صورت‌های مالی با آن مواجه هستند و مسوولان و مدیران عالیرتبه کشور باید در روزهای آینده با درایت به سمت آزادسازی نرخ ارز حرکت کنند. رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به ریسک‌های سیستماتیک بین‌المللی اشاره کرد و گفت: معمولا ریسک‌های بین‌المللی روی بازار سرمایه کشور تاثیر چند‌جانبه اما کوتاه‌مدت دارند و مهم‌ترین موضوعی که اکنون در فضای بین‌المللی با آن روبه‌رو هستیم، بازگشت تحریم‌هاست.
فشار تحریم‌ها
اسلامی‌بیدگلی ادامه داد: مساله تحریم‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت به تغییر مقداری و مبلغی فروش شرکت‌های صادر‌کننده منجر شود یا محدودیت‌هایی برای واردات مواد اولیه شرکت‌های ارز‌بر ایجاد کند و همچنین مشکلاتی در حمل‌و‌نقل و مبادلات پولی به همراه داشته باشد اما این روند در بلندمدت اصلاح می‌شود. رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ادامه داد: با وجود ریسک‌های سیستماتیک به نظر می‌رسد بازار سرمایه شش ماهه دوم سال روندی مثبت داشته باشد. تصور می‌شود به واسطه افزایش احتمالی نرخ ارز مبنا در شش ماهه دوم سال کماکان با افزایش درآمد انتظاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مواجه باشیم. نکته مثبت دیگری که می‌توان تصور کرد افزایش قابل توجه ارزش جایگزینی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است که این دو موضوع می‌تواند با فرض ثبات سایر متغیرها منجر به رشد انتظاری بازار شود. بنابر‌این روند فعلی رو به رشد بازار سرمایه ادامه‌دار است. البته ممکن است برخی از شرکت‌های واردات‌محور با مشکلاتی روبه‌رو شوند. این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: تجربه متوالی فعالیت در بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد در زمان بروز یک ریسک سیستماتیک، فعالان بازار سرمایه اثرات آتی آن را پیش‌بینی می‌کنند. این موضوع هم در مواقعی که اخبار مثبت منتشر می‌شود و هم در مواقعی که اخبار منفی شایع است صدق می‌کند. بنابراین اکنون بازار سرمایه بخش قابل توجهی از تاثیر منفی بازگشت تحریم‌ها در اقتصاد ایران را پیش‌خور کرده است. وی ادامه داد: از طرفی ریسک‌های بین‌المللی سال‌هاست سایه قابل توجهی روی اقتصاد ایران انداخته‌اند و بازار سرمایه نیز مدت‌هاست با این دست از ریسک‌ها مواجه است. در این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد از این پس خبر بازگشت تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی در بازار سرمایه نداشته باشد.