دولت باید اقتصاد را مدیریت کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت با بیان نکات مهمی درباره مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و اتحاد و انسجام داخلی تاکید کردند: در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و با کیفیت کار کرد و مسوولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای در ارزیابی عملکرد یک‌ساله دولت دوازدهم، خاطرنشان کردند: در این یک‌سال کارهای خوبی در زمینه رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات انجام شده است که باید روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن این‌گونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دشمن به دلیل برخی ضعف‌ها و خلاهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده است، خاطرنشان کردند: در زمینه اقتصادی باید قوی و پُر حجم کار کرد و تمام خلاها را پر کرد که همه این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم. ایشان افزودند: حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسوولان اقتصادی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه باید تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها یا زیر ظرفیت کار کردن آنها انجام گیرد، به موضوع مدیریت اقتصادی اشاره کردند و گفتند: وظیفه دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز این است که تصدی‌گری انجام نشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین مدیریت اقتصادی افزودند: «باز کردن میدان برای فعالان سالم اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبارزه با مفسد و بستن منافذ فساد را نیازمند چشمان باز و هوشمندی مدیران دستگاه‌های دولتی دانستند و با اشاره به قضایای ماه‌های اخیر بازار سکه و ارز خاطرنشان کردند: اگرچه در خصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد اما به هر حال بی‌توجهی و غفلت مدیریتی نیز رخ داده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه روش‌های پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه تخصیص ارز وجود دارد، گفتند: وقتی قرار است ارز تخصیص داده یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و این‌گونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرت‌های تفریحی خارجی اختصاص یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دولت توانایی مدیریت اقتصادی کشور را دارد، خاطرنشان کردند: لازمه چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت کامل و مستمر به منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه قضاییه نباشد.
رهبر انقلاب اسلامی کمبود برخی اقلام و کالاها در مقاطعی خاص را تصنعی و نوعی خرابکاری خواندند و افزودند: باید با چشمان باز اینگونه کارها را تحت نظر داشته باشید و با آنها مقابله کنید.
«مدیریت و کنترل قوی بانک مرکزی بر دیگر بانک‌ها»، توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مدیریت اقتصادی کشور بود. ایشان با انتقاد از ادامه بنگاهداری بانک‌ها و کارهای هزینه‌آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و موسسات مالی شود.
رهبر انقلاب در ادامه سخنرانی خود درباره کشورهای اروپایی نیز گفتند: ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام یا اقتصاد قطع امید کنید. باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برجام را وسیله‌ای برای حفظ منافع ملی خواندند و افزودند: برجام هدف نیست بلکه وسیله است و طبعاً اگر به نتیجه برسیم که با این وسیله، حفظ منافع ملی امکان‌پذیر نیست آن را کنار می‌گذاریم.رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر منتفی بودن هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها افزودند: نتیجه مذاکره با مسوولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این‌گونه شد، حالا با مسوولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت.
رهبر انقلاب مذاکره با ایران را نیاز همه دولت‌های آمریکایی خواندند و خاطرنشان کردند: آنها می‌خواهند مانور دهند که ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم، پس همانگونه که قبلا به‌طور مشروح و مستدل بیان کرده‌ام، هیچ مذاکره‌ای با آنها انجام نخواهد شد.