«ابتکار» احتمال تداوم رای نیاوردن وزرای دولت در جلسات استیضاح مجلس را بررسی می‌کند

سونامی استیضاح
معصومه معظمی
بیست‌و‌چند روز پیش بود که به دنبال نارضایتی نمایندگان از عملکرد برخی وزرا، علی ربیعی وزیر کار و پس از آن مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم زیر تیغ استیضاح مجلس رفتند. استیضاحی که در مورد اول برخی آن را سیاسی و در مورد دوم وزیر را قربانی سیاسی‌کاری دولت برای کم کردن فشار نمایندگان در جلسه سوال از رئیس‌جمهوری می‌دانستند. هرچند که رئیس‌جمهوری همان هفته برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس رفت و نمایندگان با وجود کلام آرامش‌بخش روحانی اعلام کردند که از 4 مورد از 5 محور سوال او قانع نشدند ولی ماجرا به همین جا ختم نشد و ظاهرا برخی به دنبال از حدنصاب انداختن کابینه دولت روحانی هستند؛ چراکه با کلید زدن استیضاح سایر وزرا در تلاشند آنها را به مسلخ بهارستان بکشانند.
گفتنی است موضوع استیضاح وزرا این روزها به موضوع داغ و مسئله اصلی کشور تبدیل شده است و گویی بعد از اینکه دولت بیانیه و خواست 220 نماینده و درخواست از رئیس‌جمهوری برای ترمیم وزرای اقتصادی را نادیده گرفته است، آنها هم قصد کرده‌اند خودشان به حساب وزرای دولت رسیدگی کنند. دراین میان هم برخی وزرا با اهداف سیاسی و برخی با نیت اصلاح امور کشور به مجلس فراخوانده می‌شوند و خروجی آن می‌تواند چیزی از آب دربیاید که کابینه را از حدنصاب بیندازد. اتفاقی که می‌تواند خطرناک باشد به همین دلیل همراهان دولت باید با حساسیت بیشتری به این موضوع ورود کنند.


وزرا در استیضاح‌ از یکدیگر سبقت می‌گیرند!
هرچند که پیش از این برخی اعضای فراکسیون امید به عنوان همراهان اصلی دولت فعلی در حمایت از روحانی؛ به دلیل عملکرد برخی طلبه‌های تندرو در تجمع مدرسه فیضیه مبنی بر تهدید رئیس‌جمهوری، استیضاح وزیر کشور را کلید زدند. فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران در مجلس در حساب توییتری خود نوشت: «امروز استیضاح وزیر کشور را با محور تجمعات قم و تهدید رئیس‌جمهوری امضا کردم. باید مشخص شود این‌ها چه کسانی هستند که به خود اجازه می‌دهند رئیس‌جمهوری را تهدید کنند.» البته بعد از این چند بار منتفی شدن یا ماندن این استیضاح از رسانه‌ها اعلام شد ولی در آخرین خبر آمده است که استیضاح به قوت خود باقی است ولی باید امیدی‌ها مراقب باشند که در این میان آب در آسیاب مخالفان دولت نریزند تا ساده‌تر به اهداف سیاسی خود مبنی بر از حدنصاب انداختن کابینه دوازدهم برسند.
گفتنی است زمانی که روحانی برای پاسخ به سوال‌کنندگان در مجلس حاضر بود؛ برخی مخالفان دولت او از جمله حاجی دلیگانی، عضو ارشد فراکسیون ولایی یا همان پایداری‌ها برای جمع امضای استیضاح وزیر صنعت و معدن تحرکات زیادی داشت و بالاخره امضاهای استیضاح را به هیات رئیسه تحویل داد. در کنار آن علاوه بر 2 استیضاح انجام شده وزرای کار و اقتصاد، استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز روز چهارشنبه از طرف هیات رئیسه اعلام وصول شد و بطحایی هفته آینده برای استیضاح به صحن علنی مجلس می آید. پس از او نوبت وزرای صمت و راه و مسکن و احتمالا کشور و ... است که در نوبت استیضاح قرار بگیرند. موضوعی که اگر اکثریت نمایندگان یا به گفته احمد مازنی، اکثریت عقلای مجلس مراقب نباشند ممکن است این وضعیت خروجی برخلاف مطالبه مردم به همراه داشته باشد.
هر وزیری گذرش به بهارستان بیافتد استیضاح می‌شود
هفته گذشته با توجه به داغ شدن فضای استیضاح وزرا و سوال از رئیس‌جمهوری، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت طی توییتی نوشت: «با توجه به عملکرد نادرست رئیس دولت و تیم همراهش در یکسال گذشته و حال و هوای فعلی مجلس اگر هر وزیری گذرش به مجلس بیافتد قطعا استیضاحش رای می‌آورد. توصیه می‌کنم وزرای محترم ترتیبی اتخاذ کنند تا گذرشان به مجلس نیافتد چون اگر چنین شود آن شود که برای دو‌ تن دیگر شد!» حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم قزوین در این باره به «ابتکار» گفت:‌ «زمانی گفته می‌شد هر استیضاحی که به مجلس بیاید رای نمی‌آورد چون قبلا چند استیضاح رای نیاورده بود و الان چون 2 استیضاح قبلی رای آورده است گفته می‌شود هر استیضاحی به مجلس بیاید رای می‌آورد. به نظرم نمی‌شود با قطعیت این موضوع را بیان کرد.» احمد مازنی، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی هم در این خصوص به «ابتکار» گفت: «اظهارات این همکارمان به این معنی است که افکار عمومی فعلا اقتضای این را دارد که هر وزیری استیضاحش به مجلس بیاید رای می‏آورد. دلیل آن هم این است که نمایندگان بیشتر با افکار عمومی مواجهند و به طور منظم با آنها ملاقات دارند و درخواست‌هایشان را مطالعه می‏کنند. وقتی مردم در حوزه های مختلف احساس ناکامی می‏کنند، نمایندگان موظفند آن موضوعات را پیگیری کنند.» این عضو فراکسیون امید افزود: «پیگیری مجلس از طریق 3 روش ممکن است. اول اینکه مثلا اگر قانون اشکال دارد آن را اصلاح کند و قوانینی که مربوط به مشکل مردم است و بار مالی دارد و با طرح قابل حل نیست دولت درباره آن لایحه بدهد. دوم اینکه اگر دولت مشکل قانونی دارد آن را به مجلس بفرستد تا اصلاح و پشتیبانی کنیم. سوم اینکه مجلس نظارت صحیحی بر اجرای قوانین از طریق سوال، تذکر و استیضاح داشته باشد. ولی وقتی دولت این وظایف خود را انجام نمی‏دهد و از مجلس کمکی نمی‏گیرد، برای اینکه بدانیم مشکل کجاست باید مسئولان اجرایی را استیضاح کنیم و توضیح بخواهیم. تحقیق و تفحص کنیم یا تذکر بدهیم و به وظیفه نظارتی خود عمل کنیم.» زرآبادی همچنین با اشاره به رفتار نمایندگان در قبال استیضاح وزرا به «ابتکار» گفت: « اگر رفتار نمایندگان مجلس در تصمیماتی که می‌گیرد و رای‌هایی که می‌دهد تحلیل شود، به این برمی‌گردد که پاسخ‌هایی که می‌شنوند چگونه است. مجلس گوش می‌دهد و اگر پاسخی که می‌شنود برای خودش و مردم قانع کننده باشد، به آن وزیر رای اعتماد می‌دهند در غیر این صورت استیضاح رقم می‌خورد و این تصمیم‌گیری به نظر فراکسیونی ارتباطی ندارد و معمولا نمایندگان با توجه به شنیده‌های خودشان رای می‌دهند.»
مازنی هم با اشاره به فضای مجلس در 2 استیضاح گذشته به «ابتکار» گفت: «تا استیضاح وزیر اقتصاد فضای روانی مجلس به نحوی بود که برای پاسخگویی به افکارعمومی به جای کرباسیان حتی اگر محمد جواد ظریف یا حسن هاشمی هم که عملکرد خوبی دارند برای استیضاح به مجلس می‌آمدند استیضاح‌شان رای می‌آورد ولی از این به بعد اقتضایی است.» این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: «از استیضاح سوم جو غالب و معدل مجلس که معدل عقلانیت است اگر احساس کند فضا به سمت تضعیف دولت و از نصاب انداختن کابینه پیش می‌رود یا مردم برداشت لجبازی یا عدم تعامل بین مجلس و دولت یا سواستفاده عناصر افراطی را داشته باشند، مجلس قطعا جلوی این رفتارها را خواهد گرفت و اجازه نمی‌دهد این فضا ادامه داشته باشد.» بنابراین لازم است برای جلوگیری از ادامه این روند و فضا؛ سایر وزرا و خصوصا وزرایی که استیضاحشان اعلام وصول شده یا در نوبت استیضاح هستند یا حتی امضایشان در حال جمع آوری است مراقب عملکرد خود باشند تا این پیش‌بینی‌ها درباره آنها محقق نشود. زرآبادی، عضو دیگر فراکسیون امید هم در این باره تاکید کرد:‌ « ادامه روند مجلس بستگی به عملکرد وزرا دارد. وزرایی که در نوبت استیضاح هستند حداقل یک ماه فرصت دارند و در این فرصت می توانند در ایرادهای کار خود را برطرف کنند تا با سد محکم مجلس و مردم در مقابل خود مواجه نشوند.»
این عضو کمیسیون صنعت و معدن تصریح کرد: « خواسته‌های مردم و نمایندگان از وزرا کاملا مشخص است و مثلا در بازار آشفته خودرو و بحث حمایت از مصرف کننده و بحث تولید کننده، مباحث جدی مطرح است و وزیر مربوطه باید به آنها توجه داشته باشد.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات دولت: دولت باید اقتصاد را مدیریت کند محمدعلی وکیلی پوپولیسم آفت مبارزه با فساد! «ابتکار» مواضع اصلاح طلبان نسبت به دولت پس از سوال از رئیس جمهوری و استیضاح وزرا در مجلس را بررسی می‌کند «ابتکار» از فاجعه‌ای که در انتظار زمین است گزارش می‌دهد زمین در آستانه «نقطه بی‌بازگشت» علی عابدی در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «تیولا» می‌گوید تئاتری‌ها به خاطر دغدغه مالی به سوی آثار سطحی رفته‌اند کی‌روش: با ایران قرارداد جدید امضا می‌کنم می‌خواهم قهرمان آسیا شویم همایش «حقوق مالکیت ادبی؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها» برگزار شد اتفاق اهالی کتاب ونشر درباره توقف کپی‌کاری‌ها «ابتکار» احتمال تداوم رای نیاوردن وزرای دولت در جلسات استیضاح مجلس را بررسی می‌کند نوبخت خبر داد تحویل 25 قلم کالا به همه مردم با ارز 4200 تومانی «ابتکار» از وضعیت نامساعد مانی کوچولو مبتلا به سندروم همولیتیک اورمیک گزارش می‌دهد رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: