امان ازاعتماد به نفس‌كاذب

استقلال به السد باخت، بد هم باخت. اين تيم بدون سازماندهي دفاعي درست و برنامه مشخصي در حمله مقابل يكي از قوي‌ترين تيم‌هاي آسيا در اين فصل به ميدان رفت و شد آنچه نبايد مي‌شد. استقلال در تهران سه گل خورد تا براي بازي برگشت، كاري بسيار سخت داشته باشد. در مورد وضعيت استقلال در بازي مقابل السد با دكتر بيژن ذوالفقارنسب صحبت كرديم.
 
چطور شد استقلال اينطور باخت؟
استقلال برداشت صحيحي از تيم حريف نداشت. آناليز درستي از السد نشده بود. به نظر من شرايط در حال مهيا شدن براي پيروزي استقلال بود، با گل ناخواسته دريافتي تيم السد روي اشتباه فاحش مدافع و دروازه‌بان اين تيم. آن گل مي‌توانست شرايط بازي را براي تيم استقلال خوب كند. اما اين تيم به دو دليل از اين هديه خوب استفاده نكرد؛ يك اينكه اين تيم به هر دليلي آمادگي لازم را نداشت. اين دلايل مي‌تواند تغييرات زياد بازيكنان باشد، مي‌تواند ناهماهنگي سيستم بازي اين تيم باشد، مي‌تواند يك خودباوري كاذب در اين تيم باشد يا موج هيجانات كاذبي كه تماشاچيان به بازيكنان دادند. بازيكنان يك اعتماد به نفس كاذب به دست آوردند و بي‌محابا به سمت دروازه السد رفتند. از همه طرف به سمت دروازه السد مي‌رفتند و فضا را در اختيار اين تيم قرار مي‌دادند. هر‌چه زمان گذشت السدي‌ها از شكاف‌هاي حاصل شده در خط مياني و مدافعان استقلال نهايت بهره را بردند. دو گل راحت زدند و يك گل هم با اشتباه مستقيم هافبك‌هاي شتابزده استقلال به ثمر رساندند. هر‌كدام از اين موارد قابل بحث است. اما يك مساله بسيار مهم وجود دارد و آن هم كادر فني استقلال است. آناليزورهاي استقلال قبل از بازي بايد اطلاعات درستي از ويژگي‌هاي بازيكنان السد به مربي مي‌دادند كه اين كار به خوبي صورت نگرفته بود. گل‌هايي كه استقلال خورد روي ضدحملات سرعتي السد بود. گل اولي كه اين تيم به ثمر رساند، مدافع چپ السد به راحتي نفوذ كرد و 35 متر پا به توپ بود و هيچ كس پوشش مناسبي روي اين حركت نداشت. اين از اشتباهات فاحش و پيش‌بيني‌نشده اين تيم بود.


چرا وريا غفوري به دفاع راست برگشت؟ او كه در ليگ در پست‌هاي جلوتر خوب بازي مي‌كرد.
همين طور كه در روزهاي گذشته هم مربي و هم وريا تحسين مي‌شدند، در اين بازي هم بايد بپذيرند كه اشتباهي صورت گرفته است. وريا ويژگي‌هاي هجومي خوبي دارد. تيم حريف توقع ندارد مدافعي اين شكل جلو بيايد. وقتي اينگونه جلو مي‌آيد، مربي بايد شخصي را مامور كند تا او را پوشش بدهد. در سال‌هاي پيش زرينچه و نامجو‌مطلق بودند و هرگاه جواد جلو مي‌رفت، مجيد جاي او را پر مي‌كرد. ديشب اما ديديم كه وريا بارها جلو رفت، اما هافبك مربوطه پوشش نداد. خط دفاعي تيم استقلال مقابل بهترين خط حمله آسيا، كه از خودم هم نمي‌گويم كه بهترين است و همه اين را مي‌گويند، اصلا سازماندهي درستي نداشت. دفاع يك تعريفي دارد كه بسيار گسترده و پيچيده است. از يك مربي مثل شفر بعيد بود اين اشتباهات. يا خودش وقت نداشته و يا تحليلگرانش به خوبي اطلاعات كافي و درست به او نداده بودند. در بازي برگشت خواهيد ديد كه السد چطور با برنامه خوب بازي مي‌كند.
بازي دادن به چشمي هم عجيب بود. او بعد از جام جهاني اصلا بازي نكرده بود.
اين موقعيت‌ها معمولا بازيكن را خطاب قرار نمي‌دهند. مربي بايد پاسخگو باشد. آن چيزي كه مهم است عملكرد بازيكنان در زمين است. روزبه بازيكني نبود كه قبلا ديده بوديم. چشمي به لحاظ بدني آمادگي مطلوب نداشت. از نظر هماهنگي هم مشكلاتي داشت. در هر دو پست عملكرد چشمي در حد خودش نبود، نه اينكه بد باشد، در حد چشمي نبود. مربي بايد پاسخگو باشد كه چرا اين اتفاق رخ داد.
خيلي‌ها در مورد گل اول تيم السد كه بلافاصله بعد از تعويض نيوماير بود، مي‌گويند اشتباه شفر بوده.
اجازه بدهيد زياد در اين مورد نگويم، چون تا اينجا هم خيلي مثبت نبوده حرف‌هايم. اما به اعتقاد من اين شكست مي‌تواند يك شوك رواني مثبت به استقلال باشد. هم براي بازيكنان، هم مديريت و هم آقاي شفر. اين باخت باعث مي‌شود استقلال از خواب چندماهه بيدار شود. البته اين شكست شوك خوبي براي پرسپوليس هم بود. آنها ديگر مي‌دانند با چه سطح بالايي از فوتبال روبه‌رو خواهند شد.
در بازي برگشت استقلال شانسي دارد؟
خيلي سخت است. قوانين نانوشته زيادي در فوتبال وجود دارد اما كار بسيار سختي مقابل استقلال است. فوتبال بازي‌ لحظه‌هاست. اگر از لحظه‌ها خوب استفاده شود برنده شدن استقلال ممكن است. بايد بدانيم كه واقعا كار سختي پيش‌روي استقلال است، اما غيرممكن نيست.