بازگشت جمناي فراگير

بازگشت رسمي جمنا به فضاي سياسي ايران نكته‌اي است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت. جبهه‌اي كه خود را مردمي مي‌داند ولي در ميان سران و نفرات برتر آن افرادي حضور دارند كه سال‌ها به عنوان چهره‌هاي انتصابي در ايران مشغول فعاليت بوده‌اند. اين جبهه سياسي روز دوشنبه و درست در زماني كه كشور درگير حاشيه‌هاي حضور روحاني در مجلس بود، جلسه‌اي برگزار كرده است و در اين نشست برخي چهره‌هاي وابسته به آن حضور پيدا كردند و نام آن را اولین نشست برگزیدگان اقشار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گذاشتند.
فراگيرتر و قوي‌تر!
در اين نشست محمدحسن رحیمیان، ريیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: جمنا فراگیرتر و قوی‌تر از گذشته در راستای وحدت نیروهای انقلاب حرکت خواهد کرد. رحیمیان در اولین نشست برگزیدگان اقشار جبهه مردمی نیروهای انقلاب که در سالن اجتماعات مسجد امام‌صادق(ع) برگزار شد با بیان اینکه ما همواره در طول تاریخ، ریزش‌هایی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در مقابل، جنبه ایجابی نیز فوق‌العاده و رویش‌ها، قابل توجه است. وی ادامه داد: اگر سال ۴۱ که آغاز نهضت امام بود، 50 نفر در کل کره پیدا نمی‌شد که جان خود را برای امام زمان(عج) بدهند امروز میلیون‌ها نفر در کره زمین وجود دارند که حاضر هستند جان خود را در راه امام‌زمان و نایبش بدهند. رحیمیان خاطرنشان کرد: در آن دوران، برخی مراجع می‌گفتند ما جرات نمی‌کنیم کاری بکنیم که خونی از دماغ کسی خارج شود. وی با اشاره به ضعف دشمنان گفت: اسرايیل اگر یک درصد احتمال می‌داد می‌تواند حزب‌ا... را شکست دهد، بدون اندکی تردید این کار را می‌کرد. رحیمیان با بیان اینکه نباید با دیدن کف‌های روی آب، خود را ببازیم، تصریح کرد: اگر چند نفر جاهل تحت القائات دشمن حرکتی انجام می‌دهند، باید طرف دیگر قضیه را هم دید. وی به ایجاد داعش توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر میلیاردها تومان هزینه می‌کردیم تا تفاوت اسلام ناب را با اسلام دروغین، به دنیا نشان دهیم، به اندازه‌ ایجاد داعش توسط آمریکا نمی‌توانستیم. رحیمیان با تاکید بر اینکه باید توطئه دشمنان را برای القای تاریکی و ناامیدی در کشور خنثی کنیم، تصریح کرد: باید کمربندها را برای تحقق آن چیزی که قرار است در نظام محقق شود، ببندیم. وی با بیان اینکه در زمان جنگ، حتی سیم‌خاردار را به سختی می‌توانستیم تهیه کنیم، گفت: از مراحل سختی عبور کرده‌ایم و از این مرحله هم عبور خواهیم کرد. ريیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: جبهه مردمی دستاورد خوبی در دور گذشته داشته و ما اطمینان داریم که به لطف خدا و تجربه ارزشمند که اندوخته‌ایم، تشکیلات فراگیرتر و قوی‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم و با حداکثر نقاط قوت و کم ترین ضعف‌ها، به سمت وحدت همه نیروهای انقلاب حرکت کنیم.
نقد زير پوستي دولت


غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در اولین نشست برگزیدگان اقشار جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب ، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و با زير سوال بردن وضعيت موجود اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر شاهد یک رکود بودیم که با یک رشد نقدینگی بسیار بالا همراه بوده است، نقدینگی باید متناسب با رشد تولید صورت می‌گرفت که این گونه نشده است. 80درصد اقتصاد ما اقتصاد داخلی است، تنها 20 درصد اقتصاد کشور نیازمند روابط خارجی است. وی ادامه داد: دولت از بانک مرکزی خواسته به ازای دلار فروش نفت، معادل ریال آن را بگیرد که همین موضوع، مبدا خلق پول می شود. افزایش رشد نقدینگی موجب می شود صاحبان ذخایر نفت به شدت ثروتمند می‌شوند، همچنین که سال گذشته صاحبان سپرده های بانکی حداقل ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سود کردند. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران ادامه داد: ما با آمریکا در حال یک جنگ روشن اقتصادی هستیم، بیش از اینکه تهاجمات اقتصادی در این جنگ به ما آسیب بزند، تاکنون تهاجمات روانی به ما آسیب زده است. ما در درجه اول باید هرگونه وابستگی به دلار را از بین ببریم . دولت اعلام کرده است دیگر مبادله اقتصادی با دلار نداریم، بنابراین دیگر درآمد دلاری نداریم، پس هر آنچه درآمد دلاری هم داشته باشیم، از این پس بلوکه می شود. مصباحی مقدم با بیان اینکه ارزش دلار در جهان در حال از دست رفتن است، خاطرنشان کرد: چین و روسیه دلار را از معاملات خود حذف کرده اند، ایران هم به این جمع پیوسته است، امروز در کشور خریداران دلار بیشتر مردم عادی هستند. اینکه وابستگی به دلار را کم کنیم دو فایده مهم برای ما دارد؛ یکی اینکه جلوی رشد نقدینگی را می‌گیریم و دوم در بودجه دیگر اهمیتی به قیمت دلار نمی‌دهیم.
هجمه به سياست‌خارجي
فواد ایزدی نيز كه رسانه‌هايي همچون فارس و تسنيم از او به عنوان کارشناس مسائل بین‌الملل استفاده مي‌كنند، در اين نشست حضور داشت و با اشاره به خروج آمریکا از برجام و سپری شدن مهلت چندماهه دولت به اروپایی‌ها گفت: حالت کنونی سیاست‌خارجه کشور حالت خوبی نیست. وی با بیان اینکه نگاه دولت ما به اروپا و آمریکا زیاد است، اظهار داشت: اروپایی‌ها به چنین افرادی، اروپامحور می‌گویند. ایزدی افزود: ممکن است دوستان ما، اروپامحور بودن را رد کنند و راست هم بگویند، اما نگاه دنیا به آن‌ها، اروپامحوری است. نتیجه چنین نگاهی هم ایجاد این ذهنیت است که غربی‌ها فکر می‌کنند در هر صورت دولت پای برجام می‌ماند و این احتمال را نمی‌دهند که روحانی مسیرش را تغییر دهد. وی ادامه داد: کشورهایی مثل روسیه و چین‌هم که ممکن است نفت ما را بخرند، نمی‌دانند چقدر می‌توانند روی دولت روحانی سرمایه‌گذاری کنند و پرونده‌ای محوری در ارتباط با ایران باز کنند، چرا که می‌گویند ممکن است دولت روحانی با لبخند اروپایی‌ها دوباره به سمت آن‌ها برود. کارشناس مسائل بین‌الملل، یکی از مشکلات سیاست‌خارجه را این دانست که کشورهای دنیا، حرف دولت ما را باور نمی‌کنند. ایزدی ادامه داد: براي مثال، آقای روحانی گفت که نمی‌شود نفت دنیا به فروش برسد اما نفت ما نه. بعد از آن گفت ما علاوه بر تنگه هرمز، تنگه‌های دیگری داریم. چند روز بعد در دیدار سفیر انگلیس گفتند بحث بستن تنگه هرمز جدی نیست. وی با بیان اینکه ای کاش روحانی این حرف را در دیدار سفیر انگلیس نمی‌گفت، تصریح کرد: معنای این سخن این است که حرف‌های تندی که توسط روحانی در عرصه بین‌المللی زده می‌شود، جدی نیست و این بد است. ایزدی ادامه داد: یک نگاه دیگر به ایران این است که خواسته‌های حداکثری را رهبری ارائه می‌کنند و دولت با چانه‌زنی در محافل بین‌المللی و رایزنی در داخل، آن‌ها را تعدیل می‌کند. این نگاه نیز یک تهدید است. وی با بیان اینکه دلخوش کردن به دادگاه لاهه، برای فریب افکار عمومی است، تصریح کرد: تنها جایی که می‌توان به آنجا شکایت برد، شورای امنیت سازمان ملل است اما دولت ما به این دلیل شکایتی را از آمریکا بابت نقض برجام ارائه نداده که مکانیسم ماشه به کار می‌افتد. البته در شورای ملل نیز آن‌ها حق وتو دارند. ایزدی افزود: نمی‌گویم شکایت به آمریکا در دادگاه لاهه را رها کنید اما نباید به آن دلخوش بود و افکار عمومی را منتظر گذاشت. وی استیضاح ترامپ را نیز موضوع انحرافی دانست و گفت: استیضاح در آمریکا با ایران فرق دارد و در آنجا به جای عدم کفایت سیاسی، بجث اثبات جرم مطرح است. ایزدی افزود: چون برجام جواب نداده است، دوستان ما هر روز بحث‌های انحرافی مطرح می‌کنند.
انتقادهاي نفتي
مهدی چمران كه نایب ريیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب است و مردم وي را سال 96 از شوراي اسلامي شهر تهران كنار زدند، در حاشيه اين نشست تصریح کرد: امروز کشور مقداری دچار بی برنامگی شده و دولت در مورد تحریم‌ها مشخص نیست چه برنامه خاصی دارد. درست است که برنامه‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها تنظیم شده اما برای تمام جزيیات و فروش نفت و چگونگی پس گرفتن پول نفت باید برنامه‌های خاصی داشته باشیم. دولت اگر این کار را کرده یا می‌خواهد انجام دهد گفتنش برای نمایندگان مجلس و مردم می‌تواند آرامش بخش باشد تا مردم نیز امیدوار شوند و نبینند که روز به روز زندگی شان سیر قهقرایی را طی می‌کند. وی افزود: نمایندگان مجلس نمی‌خواهند که دولت را زیر فشار بگذارند بلکه می‌خواهند کمکش کنند. بنابراین دولت نیز باید مجلس را به کمک بطلبد.
فرصتي براي جمنا
اين جبهه در انتخابات سال 96 تلاش گسترده‌اي را به كار گرفت تا بتواند به نتيجه برسد. البته ناگفته نماند كه تا حدودي نيز توانست آراي مردم را به خود اختصاص دهد ولي در نهايت از مردم شكست خوردند و اين شكست نه‌تنها براي اين بود كه روحاني وزن سياسي سنگيني بود بلكه دليلش آن بود كه ملت نمي‌خواستند گزينه آن‌ها راي بياورد. البته در انتخابات‌هاي پيش رو با اين هزينه‌هاي سياسي كه جبهه مردمي و به طور حتم اطرافيان و حاميان اين تفكر در ادامه خواهند كرد، اين جريان مي‌تواند فرصتي يابد تا محافظه‌كاران را به ميدان بازگرداند زيرا با اين رويه‌اي كه اصلاح‌طلبان و دولت در پيش گرفته‌ اند مردم دلخوشي براي راي دادن به گزينه‌هاي اصلاحات يا اعتدال ندارند و هميشه بدنه راي جريان مقابل در اين وضعيت موفق مي‌شود.