ادلب؛ محور نشست روحانی، پوتین و اردوغان در تبریز

نشست روند مذاکراتی آستانه که این بار قرار است در تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزار شود، به موضوع وضعیت ادلب سوریه اختصاص دارد؛ منطقه ای در سوریه که هم اکنون ترکیه و اپوزیسیون سوریه به صورت همزمان آن را اشغال کرده اند و قرار است با این فرایند آن را ترک کنند. سفیر ایران در ترکیه در آستانه نشست پیش روی روحانی، اردوغان و پوتین در تبریز که 16 شهریور برگزار می شود، با تأکید بر این که وضعیت ادلب در صدر دستور کار نشست پیش رو قرار خواهد داشت، گفت: اقدامات تهران و آنکارا برای کاهش درگیری‌های سوریه قابل توجه بوده است. به گزارش فارس، طاهریان فرد با تأکید بر این که همچنان مشکلات و اختلاف نظرهایی میان طرف ها وجود دارد، گفت: «مذاکرات سوریه به لطف همکاری این سه کشور به رغم مشکلات موجود شکل گرفته است.» شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار بود شب گذشته به درخواست روسیه نشستی فوری دراین باره برگزار کند.
 در همین حال روزنامه شرق مدعی شد برخی منابع محلی گفتند که به دلیل مسائل حاد امنیتی در زمان سفر پوتین شاید تبریز نتواند میزبان این نشست باشد. این نشست در حالی است که هر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه تحت فشار‌های آمریکا هستند و روابط دوجانبه و اقدامات برای مقابله و دورزدن تحریم‌های آمریکا می‌تواند موضوع مهم دیگری در این نشست باشد که سران سه‌کشور درباره آن رایزنی خواهند کرد.
وزیر دفاع: نشست تبریز بسیار مهم است
همچنین وزیر دفاع کشورمان که در آخرین روز سفرش به سوریه از پایگاه ادلب بازدید کرده بود، در گفت‌وگو با المیادین نشست رؤسای جمهور سه کشور فوق را بسیار مهم ارزیابی کرد. امیر حاتمی با اشاره به تحکیم روابط ایران و روسیه گفت که همکاری و روابطی که اکنون بین این دو کشور وجود دارد، در گذشته وجود نداشت. سرتیپ حاتمی اعلام کرد که اوضاع سوریه به تدریج رو به بهبودی است و مهم ترین موضوع مطرح شده در سفر به این کشور، بحث درباره مسئله بازسازی سوریه است. وی با اشاره به توافقی که در سفر اخیرش به سوریه امضا کرده است، گفت: زمینه برای نوسازی صنایع نظامی سوریه فراهم شده است. امیر حاتمی افزود: حضور نیروهای ایرانی در سوریه به درخواست دمشق است و هیچ کشور سومی حق ندارد درباره این مسئله اظهار نظر کند.


دست رد سوریه به پیشنهاد ضدایرانی آمریکا
در همین حال منابع خبری از سفر یک مقام آمریکایی به سوریه و ارائه یک پیشنهاد وسوسه انگیز به این کشور درباره ایران خبر دادند. به نوشته روزنامه الاخبار، یک افسر بلند پایه آمریکا، به تازگی پس از سفر به دمشق، با رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار و پیشنهادهایی را مطرح کرد که مسئول سوری این پیشنهادها را نپذیرفته است.
 بنا بر این گزارش این سفر در یکی از شب های هفته پایانی ژوئن گذشته با یک هواپیمای اماراتی بوده و طرف مورد مذاکره مقام آمریکایی، «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه بوده است. به گزارش فارس مقام آمریکایی در این دیدار اعلام کرده که آمریکا آماده است سربازان خود را به صورت کامل از خاک سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس مقدمات امنیتی خارج کند که ارتش سوریه و روسیه بر آن نظارت داشته باشند. در مقابل، دمشق نیز باید اولاً خروج کامل ایران از منطقه جنوب سوریه را ضمانت کند و در وهله دوم ضمن ارائه اطلاعات کامل گروه های تروریستی، برای دریافت سهم شرکت های آمریکایی از بخش نفت مناطق شرقی سوریه ضمانت کتبی بدهد. در مقابل این پیشنهادات، مقام سوری گفته است: موضع ما در برابر رابطه ایران مشخص است و بشار اسد در چند سخنرانی و مناسبت آن را تکرار کرده و مضمون آن، این است که روابط ما با تهران، حزب ‌ا... و نیروهای همپیمانی که در کنار ارتش سوریه با تروریست ها جنگیده‌اند، روابط محکمی است و این پیشنهاد، ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد. بنا بر این گزارش علی مملوک درباره چاه های نفت سوریه هم این گونه اظهارنظر کرد: اولویت ما پس از جنگ، همکاری با کشورهای دوست و همپیمانی است که علیه ملت سوریه توطئه نکرده‌اند و نمی‌توانیم به شرکت های وابسته به کشورهایی تسهیلات بدهیم که با ما جنگیده و هنوز می‌جنگند.
 گفتنی است به تازگی «خالد الحمیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان با علی مملوک تماس تلفنی داشته و مجدد همان پیشنهاد قدیمی خود یعنی قطع رابطه با ایران در مقابل تأمین مالی بازسازی سوریه را مطرح کرده که مورد موافقت سوریه قرار نگرفته است. همچنین هفته گذشته یک نماینده پارلمان لبنان اعلام کرد بشار اسد پیشنهاد ضدایرانی بن سلمان ولیعهد عربستان را هم رد کرده است.