آیا سرانجام پس از یک ماه کشمکش، کنسرت خیابانی رایگان برگزار می‌شود؟ خیابان‌ها در انتظار صدای ساز

گروه فرهنگ و ادب - حدود یک ماه است که کنسرت خیابانی به ماجرای داغ اخبار حوزه موسیقی تبدیل شده است. این طرح که در ابتدا به پیشنهاد همایون شجریان مطرح شد، مخالفان و موافقانی داشت اما تقریبا بیشتر نهادهای دولتی در جهت اجرای این طرح همکاری‌های لازم را با هم داشتند و گویا حالا قرار است در روز عید غدیر چراغ اولین کنسرت خیابانی را محمد معتمدی در پارک آب و آتش روشن کند.
8 مرداد ماه بود که همایون شجریان در اینستاگرامش از آمادگی خود برای اجرای کنسرت خیابانی خبر داد. او در این پست نوشت: «در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حال‌مان کمی به شود ... سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دل‌مان در کنار یکدیگر آرام گیرد». این پست شجریان در مرحله اول با واکنش‌های بسیاری از سوی مخاطبان و هنرمندان مواجه شد. بسیاری از خوانندگان موسیقی‌های پاپ و سنتی هم اعلام کردند حاضرند برای همراهی با مردم و شادی آن‌‌ها کنسرت خیابانی رایگان برگزار کنند. اما در این بین مخالفانی هم وجود داشتند که شاید مهم‌ترین آن‌ها شهرام‌ ناظری باشد. البته او کاملا مخالف برگزاری چنین برنامه‌هایی نبود. ناظری گفته بود: «به شخصه با هر رویداد و اتفاقی که باعث خوشحالی مردم شود موافق هستم. اما سوال من این است که آیا با برگزاری این کنسرت‌ها در خیابان مشکلات مردم حل می‌شود. آیا می‌توانیم با برگزاری چنین مراسمی حال مردم را خوب کنیم؟ من امیدوارم این اتفاق خوب رخ دهد. البته پیش‌قدم نخواهم شد. پیشنهاد می‌دهم جوانان این کار را شروع کنند. اگر جواب داد و عملی بود، ما هم در فرصت مناسب در خدمت مردم خواهیم بود. سوال دیگر من این است که این مراسم در کدام مناطق شهر تهران عملی است؟ یا این که اگر این اتفاق رخ دهد یورو و دلار ارزان می‌شود؟ من مخالف نیستم اما سعی می‌کنم که کمی با دقت بیشتر به موضوع نگاه کنم اما امیدوارم بهترین اتفاق رخ دهد.»
سیروان خسروی هم یکی دیگر از مخالفان این طرح بود. او در پستی نوشت: «دو ماه پیش تور کنسرت‌های تابستانی خود را لغو کردم، با این دیدگاه که در آن شرایط بد اقتصادی پدری به دلیل نداشتن قدرت خرید بلیت شرمنده خانواده‌اش نشود. با همین دیدگاه سه روز پیش برای برگزاری کنسرت رایگان خیابانی اعلام آمادگی کردم که حضور در کنسرت هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نکند. اما الان شرایط به شکلی است که کنسرت برگزار کردن من و حتی کل خواننده‌های جهان، اختصاص بخشی از درآمد کنسرت‌ها به امور خیریه، خرید آب معدنی برای آبادان و خرمشهر، فرستادن کانکس و پتو و دارو به کرمانشاه و غیره، تنها حکم یک قرص مسکن را دارد، برای کسی که با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند و حتی شاید نوعی نشان دادن بی‌تفاوتی نسبت به این درد و رنج است. به همین دلیل برگزاری کنسرت (حتی رایگان) را در حال حاضر کاری عبث و بیهوده می‌بینم».
اما تقریبا بیشتر نهادها یا داوطلبانه اعلام کردند که مجوزهای لازم را صادر خواهند کرد یا پس از اولین پیگیری‌ها این موضوع را اعلام کردند. حجت نظری، مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اولین کسی بود که نسبت به پیشنهاد شجریان واکنش نشان داد: «هر آنچه که در توان داشته باشیم برای برگزاری این کنسرت در یکی از مناطق شهر تهران انجام خواهیم داد. مدیریت شهری تهران از هیچ کوششی برای اجرای این کنسرت کوتاهی نخواهد کرد». نظری مکان‌هایی مانند میدان مشق، بوستان آزادگان و بوستان ولایت را برای برگزاری چنین کنسرتی پیشنهاد داد.


بعد از او محمدعلی کریمی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران هم اعلام کرد که شهرداری به طور تمام قد از پیشنهاد شجریان حمایت می‌کند. او گفت: «آمادگی شهرداری تهران از سوی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل به همایون شجریان اعلام شده و خوشبختانه با موافقت ایشان جلسه‌ای با حضور مسئولان فرهنگی شهرداری تهران، برای بررسی جوانب و همین‌طور تامین و تمهید ضرورت‌های اجرایی کنسرت برگزار خواهد شد و نتایج آن به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسید».
حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی نیز اعلام کرد: خانه موسیقی آمادگی دارد برای همایون شجریان و سایر هنرمندان دیگر با مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تعامل و این موضوع را پیگیری کند تا آنها کنسرت خیابانی برگزار کنند.
کمی بعد هم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز کنسرت‌های رایگان در حمایت از جامعه و مردم اعلام آمادگی کرد. در همین راستا دیگر مناطق کشور هم اعلام کردند که حاضرند این کنسرت را برگزار کنند. به طور مثال علی حسنلو، مدیر هنری، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از آمادگی این دبیرخانه برای میزبانی از خوانندگان و هنرمندانی که قصد دارند کنسرت‌ها و برنامه‌های فضای باز رایگان را در مناطق محروم به ویژه مرزنشینان اطراف مناطق آزاد داشته باشند خبر داد. اما با وجود تمام هماهنگی‌ها که به سرعت هم صورت می‌گرفت هیچ کنسرت خیابانی رایگانی برگزار نشد. تا اینکه الهام فخاری در گفت‌وگویی درباره سرنوشت کنسرت‌های خیابانی گفت: با وزیر ارشاد گفت‌وگوهایی داشتیم و مجوزهای لازم را از وزارت ارشاد به عنوان متولی امر دریافت کرده‌ایم. باید مجوزهای انتظامی هم اخذ شود که در اینجا شورا نقش تسهیل‌گر و هماهنگ‌کننده را ایفا خواهد کرد.
این عضو شورا با بیان اینکه هنرمندانی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که در فضاهایی مشخص به اجرای رایگان برنامه بپردازند یا حداقل قسمتی از درآمد خود را نادیده بگیرند، اظهار کرد: بخش بعدی هنرمندان خیابانی و کمترشناخته‌شده و جوانی هستند که می‌توانند در فضاهای مشخص به اجرای برنامه کوتاه و نه کنسرت، بپردازند. این هم در کمیته هنری کمیسیون مطرح شده و پیگیر اجرای آن هستیم. البته این امور بین بخشی است و سایر نهادها هم باید با شورا و شهرداری همکاری لازم را به‌عمل آورند.
اما طبق گزارشی از دنیای اقتصاد، مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد، درباره صدور مجوز نهایی برگزاری کنسرت‌های خیابانی گفته که صدور مجوز نیازمند تایید سه موضوع است؛ یکی درخواست و اعلام آمادگی برگزارکننده کنسرت یا سرپرست گروه موسیقی است، یکی تایید محتوا و قطعاتی که در کنسرت قرار است اجرا شود و دیگری درخواست یا اعلام آمادگی مدیر محل برگزاری.
در چنین شرایطی که گویا هنوز مجوزی برای برگزاری کنسرت‌های خیابانی صادر نشده، مدیر عامل نوسازی عباس‌آباد از اجرای ارکستر سازهای ملی ایران به مناسبت عید سعید غدیر در پارک آب ‌و‌ آتش تهران خبر داده و قرار است این ارکستر با خوانندگی محمد معتمدی و رهبری علی‌اکبر قربانی آغازگر کنسرت‌های خیابانی باشند. طبق اعلام‌های قبلی این برنامه 8 و 9 شهریور ماه ساعت 21 برگزار شود.
باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام پس از یک ماه کشمکش شاهد اولین کنسرت خیابانی رایگان خواهیم بود یا باز هم قرار است این ماجرا به زمانی دیگر موکول شود.