مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند

«جهان‌صنعت»- بالاخره بعد از یک سال تابوی سوال از رییس‌جمهور دولت دوازدهم شکسته شد هر چند بعد از انقلاب اسلامی این دومین بار بود که بهارستان‌نشین‌ها رییس‌جمهور کشور را برای پاسخ به ابهامات‌شان به مجلس می‌کشاندند اما این‌بار این سوالات در شرایطی پرسیده شد که عملیات اقتصادی دشمن علیه کشور جاری است و نیاز به حفظ وحدت بیش از گذشته احساس می‌شود. از این‌رو شاید طرح سوال از رییس‌جمهور به نفع نظام تلقی نمی‌شد. از اولین نوسانات ارزی تعدادی از نمایندگان عمدتا عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به دنبال طرح سوال از رییس‌جمهور بودند؛ سوالاتی که به دلیل پس گرفتن امضاها و نقش پررنگ هیات‌رییسه مجلس مجالی برای طرح پیدا نمی‌کرد. اما این بار ۸۲ نماینده سوال از رییس‌جمهور را در پنج محور مطرح کرده، پای امضاهایشان ماندند تا بالاخره سوالات‌شان اعلام وصول شد و حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی آمد و به سوالات پاسخ داد.
جلسه دیروز با صحبت‌های پنج نماینده سوال‌کننده آغاز شد و در نهایت وکلای ملت درباره قانع شدن یا نشدن از پاسخ‌ها نظرات‌شان را هم اعلام کردند. گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های رییس‌جمهور به چهار سوال از پنج سوال درباره بیکاری، ارز، رکود و قاچاق قانع نشدند و بدین‌ترتیب این سوالات برای بررسی به قوه قضاییه ارسال می‌شوند چرا که طبق ماده۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اگر اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس از پاسخ‌های رییس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب می‌شود و آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود. اکنون با توجه به قانع نشدن اکثریت نمایندگان در خصوص پاسخ‌های رییس‌جمهور به سوالات، احتمال استیضاح روحانی قوت می‌گیرد هر چند نمایندگان معتقدند سوال‌کنندگان به دنبال استیضاح رییس‌جمهور نبودند و با طرح سوال‌ها تنها سعی در اصلاح امور داشتند لذا بعید است فضای مجلس به سمت طرح استیضاح رییس‌جمهور پیش برود و احتمالا در همین حد باقی خواهد ماند ضمن اینکه سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعلا بحث قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور درباره سوالات مطروحه و ارجاع آن به قوه قضاییه مطرح نیست، گفت: این موضوع منوط به جمع‌بندی و نظر حقوقی مجلس شورای اسلامی و هیات‌رییسه است.
اما این پرسش و پاسخ، فضای مجلس، سخنان رییس‌جمهور و در نهایت قانع نشدن نمایندگان چند پیام مهم داشت؛ اول آنکه روحانی تلاش کرد فضای همدلی میان قوا را حفظ کند و موجب خوشحالی دشمنان نشود. از این رو محور اصلی سخنانش حفظ وحدت بود. او در بخشی از سخنان خود در همین رابطه گفت: نمایندگان و ملت ایران مساله اولشان این است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم. مردم از آمریکا و تحریم و تهدیدات خارجی نمی‌ترسند اما از دعوای بین خودمان می‌ترسند. اگر همه ما همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها متحد باشیم دست به دست هم دهیم و برای حل معضلات مردم دست به دست هم دهیم، مردم ببینند با هم هستیم می‌فهمند که مشکل حل می‌شود. اما در میان سخنان روحانی جای آنچه نگفت اما باید می‌گفت خالی بود.
حقایقی که گفته نشد


چندی پیش روحانی در پاسخ به دعوت نمایندگان از او برای پاسخ به ابهامات در نامه‌ای به لاریجانی اعلام کرده بود به مجلس می‌آیم و حقایق را می‌گویم اما برخلاف انتظارحرف ناگفته‌ای که پنهان از مردم بوده باشد از زبان او مطرح نشد و شاید مصلحت نظام سکوت او بود. اما در چند ماه اخیر مسائلی در کشور اتفاق افتاد که نشانگر آن بود که دولت نتوانسته به وعده‌ها و شعار‌هایی که داده عمل کند. از این‌رو انتظار می‌رفت روحانی همانند خاتمی به ناتوانی در عمل به وعده‌های خود یا عذرخواهی یا آنکه موانع را اعلام می‌کرد. اگر مشکلاتی در مجموعه قوه مجریه وجود دارد، طبیعتا باید آن را حل کرد یا این مسائل را برای مردم بازگو کنند یا اینکه اگر رییس‌جمهور موانعی بر سر راه خود دارد، بیان کند تا مردم و نمایندگان از آن مطلع شوند و این همان موضوعی بود که شاید از سخنان روحانی حذف شده بود. پاسخ‌های روحانی به وکلای ملت همانند سخنانش با مردم در گفت‌وگوهای تلویزیونی چندان راضی‌کننده نبود. توقع کارشناسان این بود که این‌بار او مسائل را شفاف‌تر با ملت در میان بگذارد نه اینکه با سخنانی مسکن درد مردم باشد. روحانی این بار هم از ایجاد فضای ناامیدی میان مردم گلایه و تلاش کرد برای مردم اطمینان خاطر ایجاد کند غافل از آنکه شکاف سخت موجود بین دولت و ملت دیگر با حرف پر نمی‌شود.
اما دیروز فضای مجلس به دور از حاشیه، اتهام‌‌زنی و تنش و حساسیت بود و شاید دو استیضاح قبلی کمی عقده‌گشایی کرد تا این بار وکلای ملت با صبر بیشتری سوالات خود را مطرح کنند. اما رای مجلس به پاسخ‌های رییس‌جمهور تامل‌برانگیز بود و این پیام را به دولت داشت که هم در سیاست‌هایش دقت بیشتری را به کار ببندد و به انتقادها بیشتر توجه کند و هم نسبت به بهبود رابطه‌اش با مجلس بیش از گذشته بکوشد و البته ترمیم و اصلاح را جایگزین استیضاح وزرایش و حتی خود کند.
سوال‌کنندگان از رییس‌جمهور
جلسه علنی دیروز مجلس با صحبت‌های پنج نماینده سوال‌کننده یعنی دهقان نماینده طرقبه، فرهنگی نماینده تبریز، نقوی‌حسینی نماینده ورامین، فولادگر نماینده اصفهان و کرم‌پور نماینده فیروزآباد برگزار شد.
محمد دهقان نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است.محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون ولایی مجلس نیز خطاب به روحانی گفت: آقای رییس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد تورم تشدید شد و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد. وی گفت: در اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده که رییس‌جمهور مسوول اقدامات هیات وزیران است. جناب آقای رییس‌جمهور در ابتدای شروع دولت، شما تصویر موفقی از مدیریت آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید هر چند رکود مساله‌ای نیست که در دولت شما ایجاد شده باشد اما در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، تشدید شد و به اوج رسید و به رکود تورمی مبدل شد.همچنین سیدحسن نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: همه می‌دانند ام‌الفساد کشور، بیکاری است. آقای رییس‌جمهور خانواده‌هایی را در نظر بگیرید که دو تا پنج فرزند با سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بیکار دارند که به دلیل نداشتن شغل به خانه پدری می‌روند؛ به خانه‌ای که خودِ پدر یا بیکار است یا با دستمزد پایین برای این جوانان سفره پهن می‌کند. آقای رییس‌جمهور بیکاران کشور چند نفر هستند؟ ۲، ۳ یا ۵ میلیون نفر؟
یکی دیگر از متقاضیان سوال از رییس‌جمهور گفت: چطور می‌توانیم با داعش مبارزه کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟ کوروش کرم‌پورحقیقی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ دولت و مجلس در خدمت به مردم باید به درستی انجام وظیفه کنند. من نماینده‌ای هستم که به شهادت مردم و شخص شما همواره حامی دولت بوده و هستم و معتقدم حضور رییس‌جمهور محترم در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسوولان نظام به مردم است.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز از عدم اجرای احکام قانون بهبود محیط کسب و کار و همچنین قانون رفع موانع تولید انتقاد کرد. وی اظهار کرد: چرا رییس‌جمهور به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده است. متاسفانه شرایط کشور به سمتی رفته که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و هم فعالان اقتصادی بیشترین مشکلات را از ناحیه تصمیمات دولت بر دوش خود حس می‌کند و ما شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم.در ادامه جلسه سوال از رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت چون کاخ آرزوهایی به نام برجام ساخته شده که با خروج ترامپ آن کاخ خراب شد. وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت.
پاسخ رییس‌جمهور به وکلای ملت
رییس‌جمهور پس از طرح سوالات برخی از نمایندگان در خصوص عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،حسن روحانی در ابتدای سخنان خود گفت: باید بهترین کلام، بهترین سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم به کار ببریم. امیدواریم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.روحانی تصریح کرد: سوال نمایندگان که در پنج بند تدوین شده و بسیاری از سوالات مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم هست. نه‌تنها یک‌چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوالات را دارند که چرا بیکاری هست؟ وضع بانک اینچنین؟ وضع قاچاق آنچنان؟ رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟ به هر کوچه و خیابانی بروید سوالات همین است. روحانی ادامه داد: ممکن است بفرمایید این شرایط نو از ارز و رکود و اشتغال و قاچاق و سیستم بانکی بود. ناگهان تصور مردم از آینده ایران تغییر کرد و این درد بزرگ است. بیکاری و نابسامانی بانکی و شرایط ارزی مشکل بزرگی است. رونق هم مهم است اما همه اینها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است.
روحانی با طرح این سوال که چرا امید مردم تغییر کرده و چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند و بالاتر چرا حتی عده‌ای نسبت به عظمت و قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ افزود: این شک را باید درمان کنیم. باید با زبانی درست و صحیح به‌گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چندماهه زودگذر است.
روحانی در بخشی از سخنانش تصریح کرد: نخواهیم گذاشت توطئه آمریکا پیروز شود. نمی‌گذاریم یک مشت ضدایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شدند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید از پایان این جلسه اندوهبار خواهد شد. پایان این جلسه بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضاییه و بین سه قوه و نیروهای مسلح و بین همه اینها با رهبری است. نه ترسی داریم از مشکلات و به خوبی عبور می‌کنیم.وی خاطرنشان کرد: چطور توانستیم از ۲۵میلیارد دلار برسیم به ۱۲ میلیارد دلار در عرض چهار سال؟ این تحول بزرگ چطور ایجاد شد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراقوه‌ای است و نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح و... در آن ستاد حضور دارند. مبارزه با قاچاق تنها کار دستگاه اجرایی نیست. آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه تهیه کرد می‌گفت قاچاق کالا و ارز ۲۵ میلیارد دلار است تا بالاخره به ۱۲ میلیارد دلار رسید. روحانی تاکید کرد: از 10 ماه پیش در شورای عالی امنیت ملی آب‌های جنوب را برای مبارزه با قاچاق در اختیار سپاه قرار دادیم. در غرب و شرق هم نقاطی در اختیار سپاه است. با کمک همه اینها به نقطه مطلوب می‌رسیم.
گشایش اقتصاد ایران با برجام
روحانی ادامه داد: چرا تحریم‌های بانکی باقی مانده است؟ این سوال یکی از نمایندگان است. برجام برای چه بود؟ من از شما سوال می‌کنم. برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که به دروغ گفته‌اند غیرصلح‌آمیز است و علیه ما قطعنامه‌های فراوانی را تصویب کردند و به دنیا گفتند برنامه هسته‌ای ما خطری برای امنیت جهانی است. برجام خواست بگوید برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است. رییس‌جمهور تصریح کرد: قطعنامه گذشته شورای امنیت سازمان ملل این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می‌کند. بعد از برجام قطعنامه این است که ایران حق دارد فعالیت هسته‌ای داشته باشد و از دنیا هم می‌خواهد به ایران کمک کنند. این یعنی برجام. وی ادامه داد: در زمینه‌های اقتصادی هم برجام گشایش‌هایی ایجاد کرد. حالا که این شرکت‌ها در حال رفتن هستند معلوم می‌شود که آمدند که حالا می‌روند. اگر بانکی با ما کار نمی‌کند یعنی یک روز کار می‌کرده که الان کار نمی‌کند. برجام بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کرده است. برجام تحریم‌های هسته‌ای را لغو کرد.
روحانی تاکید کرد: چهار لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای حیثیت ایران و روابط بانکی اساسی است. یکی تصویب شده و سه تای دیگر باقی مانده که از نمایندگان و رییس مجلس می‌خواهم این روند را تسریع کنند. شما می‌دانید سرمایه و فاینانس زیادی از کشورهای خارجی گرفتیم و تحریم‌ها که آغاز شد مشکلاتی هم ایجاد شد که باید از آن عبور کرد.
روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص بیکاری گفت: اشتغال سکون و آرامش سیاسی و امنیت داخلی و خارجی می‌خواهد اما برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از آنچه داوطلب کار بودند کار ایجاد کردیم. ما از لحاظ بیکاری کارنامه خوبی داریم اما مردم قانع نیستند و هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مزمن چندین سال است که داریم و این حرف درست است. رقم بیکاری ما 12/1 درصد است که رقم بالایی است. وی ادامه داد: اولین دولتی بعد از جنگ بودیم که وقتی روی کار آمدیم رشد اقتصادی منفی بود. سال ۹۳رشد مثبت داشتیم. ۹۴ وضع‌مان خوب نبود چون قیمت نفت کاهش داشت. رشد اقتصادی سال ۹۵ ما ۵/۱۲ درصد بوده که کم‌نظیر است.
با تندروی به جایی نمی رسیم
وی در خصوص سوال نمایندگان در خصوص مشکلات ارز گفت: قبل از تحریم یک جور تصمیم گرفتیم و بعد از تحریم یک جور تصمیم گرفتیم که طبیعی است. ۲۰ فروردین که باید نرخ واحدی را اعلام کنیم می‌دانستیم مشکلاتی دارد. روحانی پس از ارائه بخش دوم سوالات نمایندگان گفت: حادثه دی‌ماه، آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اواخر دی‌ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر اینکه اروپا و دیگران در مورد منطقه و مساله موشک‌ها همراه شوند. بعد از این تهدید و ناآرامی‌های داخلی مردم نگران شدند.
وی تاکید کرد: فکر کردند بین مجلس و دولت یا دولت و قوه قضاییه فاصله است. اگر ما وحدت داشتیم فیضیه، مرکز انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.
روحانی خاطرنشان کرد: آیا به صد درصد اهداف رسیدیم نه به صد درصد نرسیدیم. درست است اما ما دربسیاری از زمینه‌ها به صددر صد رسیدیم. پی‌ام‌دی چیزی بود که می‌گفتند از محالات است اما حل شد. قطعنامه‌ها علیه ایران برچیده شد.وی ادامه داد: محضر ملت ایران و نمایندگان عرض کنم در دنیای امروز آنچه من در انتخابات ۹۲ و ۹۶ قول دادم راه من، راه اعتدال است. باز هم می‌گویم. ملت ایران، با تندروی به جایی نمی‌رسیم. تندروی از راست یا چپ باشد فرقی ندارد. راهی جز اعتدال و دوستی و برادری و وحدت نداریم.خواهش می‌کنم همه ما هرکاری می‌خواهیم بکنیم یک بار اصل ۴۰ قانون اساسی را بخوانیم. در اجرای حقوق به عنوان قانون اساسی به من یا او حقی داده است. نمی‌توانیم در اجرای حق به منافع ملی ضربه بزنیم. اصل منافع ملی یک شرط محفوظ در همه برنامه‌هاست.روحانی گفت: مردم نمی‌خواهند شما از من سوال بپرسید. مردم همه چیز را می‌دانند. سوار تاکسی و اتوبوس می‌شود یا وارد مغازه می‌شود مشکلات را می‌بیند. لمس اینکه زندگی مردم توام با سختی شده چیز سختی نیست. وی افزود: معصوم نیستیم.
من به ملت ایران قول می‌دهم هیچ گاه کاری بدون خرد جمعی انجام نداده‌ام. تصمیم قاطع داشتم اما وقتی دیدم همه نظر مخالف دارند نظر آنها را قبول کردم. حتما ما اشتباه داشته و داریم. باید با هم جبران کنیم.وی خطاب به مردم گفت: مردم! مشکلات اقتصادی اجتماعی ما قابل حل است. همه توان‌مان را به کار گرفتیم تا کالاهای ضروری شما با قیمت مناسب در اختیار شما قرار بگیرد. تولید به مسیر خود ادامه دهد. محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار گیرد. بسیاری از قیمت‌هایی که مربوط به دولت بوده دست نزدیم تا مردم در شرایط بهتر باشند.
رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر مردم با ما باشند عبور می‌کنیم. زمان زیادی نمی‌بریم. اگر با هم نباشیم زمان طولانی می‌شود. بر این نکته تاکید می‌کنم. نمایندگان و ملت ایران مساله اول‌شان این است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم. مردم از آمریکا و تحریم و تهدیدات خارجی نمی‌ترسند اما از دعوای بین خودمان می‌ترسند. اگر همه ما همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها متحد باشیم و برای حل معضلات مردم دست به دست هم دهیم، مردم ببینند با هم هستیم می‌فهمند که مشکل حل می‌شود.
نهایتا پس از رای‌گیری درباره پنج سوال از رییس‌جمهور، نمایندگان تنها از یک پاسخ روحانی قانع شدند. سوالی در مورد چرایی تداوم تحریم‌ها با وجود گذشت دو سال از تصویب برجام توانست ۱۳۷ نفر را قانع کند که البته با اختلاف ۷ رای، ۱۳۰ نفر هم از پاسخ به این سوال قانع نشدند.
مسکن سطحی برای دردی عمیق
حسین کنعانی‌مقدم*- انتظار می‌رفت جلسه پرسش و پاسخ از روحانی در مجلس شورای اسلامی بهتر از این برگزار می‌شد و سوالات نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی می‌رفت و پاسخ‌هایی در جلسه غیرعلنی دریافت می‌شد تا در نهایت نتیجه آن به جلسه علنی مجلس می‌آمد. به نظر می‌رسد نحوه سوال کردن تخصصی نبود و کارآمدی لازم را نداشت. ضمن اینکه در این جلسه هم نمایندگان و هم رییس‌جمهور با توجه به مسائل کشور خویشتنداری کردند و شاید صلاح هم بر این بود که این خویشتنداری انجام شود. اما اگر پاسخ‌های رییس‌جمهور در جلسات تخصصی و محرمانه گفته می‌شد و کمیسیون‌های مجلس می‌توانستند این را از قبل بررسی کنند و سوالات در آنجا بیان می‌شد رییس‌جمهور هم ملزم به پاسخگویی به صورت شفاف‌تر می‌شد اما این نحو پرسش و پاسخ صرفا مسکنی سطحی برای درد عمیق مردم بود.
البته رییس‌جمهور دلایل خود را برای پرسش‌ها بیان کرد اما از بعضی دیگر از سوال‌ها طفره رفت و برخی دلایل را بیان نکرد. لذا مانور سیاسی‌ای که در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت نه مردم را قانع کرد و نه نمایندگان را. ضمن اینکه این پرسش‌ها برای خود رییس‌جمهور هم قانع‌کننده نبود. باتوجه به اینکه نمایندگان از پنج سوال مطرح شده چهار پاسخ رییس‌جمهور برایشان قانع‌کننده نبود لذا آقای روحانی با پیگیری‌های قضایی مواجه می‌شود و باید منتظر نتایج آن بود. در کل این جلسه مشکلی را از مشکلات کشور حل نکرد و فقط یک عقده‌گشایی از طرف‌های مختلف در خصوص مشکلات امروز کشور بود. این جلسه نتوانست شفافیت لازم را در خصوص مشکلات ایجاد کند و این سوال‌ها به دنبالش استیضاح متعدد وزرا را به دنبال خواهد داشت و این روش درست نیست که بخواهیم با استیضاح کردن مشکلات را حل کنیم و حتی شاید این‌گونه مشکلی به مشکلات اضافه شود. لذا به نظر می‌رسد طرح سوال‌ها در این حد باقی می‌مانند اما استیضاح وزرا ادامه می‌یابد.
پیشنهاد می‌شود در جلسه استیضاح وزرا خود آقای روحانی شرکت کند. او در جلسه استیضاح آقایان ربیعی و کرباسیان شرکت نکرد. باید تاکید کرد سوال‌هایی که از وزرا می‌شود و استیضاح‌هایی که می‌شود مجلس می‌خواهد به صورت غیرمستقیم به آقای روحانی پیام بدهد پس بهتر است خود ایشان در جلسات باشند و از وزرا دفاع کنند.
* فعال سیاسی اصولگرا