عقب‌نشینی ترامپ از مواضع خود

آمریکا و مکزیک دوشنبه گذشته در مورد بازبینی و تغییرات در معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی به توافق رسیدند و به این ترتیب کانادا تحت فشار قرار خواهد گرفت تا برای باقی ماندن در این معاهده با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند‌.
دونالد ترامپ و رییس‌جمهور مکزیک گفتند مذاکرات با کانادا به زودی آغاز خواهد شد هر چند ترامپ تهدید کرد که اگر توافق سه‌جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا تعرفه وضع کند‌. ترامپ گفت: به نظرم در مورد کانادا ساده‌ترین کاری که می‌توانیم بکنیم وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی از آن کشور است‌. پول بسیار زیاد و مذاکرات خیلی ساده‌ای است‌. می‌تواند در یک روز تمام شود و فردای آن ما صاحب پول زیادی خواهیم شد‌.
مذاکرات بین سه کشور بیش از یک سال طول کشیده و در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شده بازار مالی را آشفته کرده و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شده است‌. مذاکرات مکزیک و آمریکا روی مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود که از نظر دونالد ترامپ مهم‌ترین نکته در بازبینی معاهده‌ای است که او آن را فاجعه‌ای برای کارگران آمریکایی توصیف کرده است‌.
سخنگوی وزیر خارجه کانادا گفت این کشور به مذاکره ادامه خواهد داد اما در صورتی قرارداد جدید را امضا خواهد کرد که به نفع کانادا باشد‌. حجم تجارت بین سه کشور سالانه بیش از یک تریلیون دلار است‌. با اعلام خبر توافق آمریکا و مکزیک ارزش سهام در بازار مالی افزایش یافت‌. گمانه‌زنی‌ها نسبت به موافقت کانادا با اصلاح پیمان تجارت آزاد موجب شده شاخص سهام شرکت‌های خودروسازی و شاخص اس‌اند‌پی 500 و نزدک در بازار مالی آمریکا با افزایش روبه‌رو شود‌.


دونالد ترامپ گفت به زودی با نخست‌وزیر کانادا گفت‌وگو خواهد کرد‌. یک مقام وزارت تجارت آمریکا اظهار امیدواری کرد که توافق سه‌جانبه نهایی تا روز جمعه حاصل شود‌.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا یکشنبه گذشته با رییس‌جمهور مکزیک گفت‌وگو کرد و به گفته دفتر نخست‌وزیری کانادا دو طرف بر یک توافق نهایی در مورد معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی که به نفع هر سه کشور باشد، تاکید کردند‌.
یک مقام وزارت تجارت آمریکا گفت طبق توافق جدید ۷۵ درصد از قطعات مورد استفاده در صنایع خودروسازی باید محصول یکی از سه کشور عضو معاهده باشد‌. در حال حاضر این میزان 5/62 درصد است‌. طبق این توافق در عین حال ۴۰ تا ۴۵ درصد قطعات باید توسط کارگرانی تولید شود که دستمزد آنها حداقل ۱۶ دلار در ساعت است‌. یک مقام ارشد وزارت تجارت آمریکا گفت: اکنون از کانادا دعوت می‌کنیم به ما بپیوندد و امیدواریم بتوانیم با آن کشور نیز به یک توافق موفقیت‌آمیز برسیم‌. هنوز در رابطه با کانادا مسائلی وجود دارد ولی می‌توانند به سرعت حل شوند‌.
به گفته مقامات آمریکایی، دونالد ترامپ قرار است امضای توافق جدید طی ۹۰ روز آینده را تا پایان هفته جاری رسما به کنگره اطلاع دهد به این ترتیب انریکه پنا نیتو که دوران ریاست جمهوری او در ماه‌های آینده به پایان خواهد رسید فرصت خواهد داشت قبل از آن تاریخ این توافق را امضا کند‌.
ترامپ: از شر پیمان نفتا خلاص شدیم
رییس‌جمهور آمریکا پس از توافق با مکزیک بر سر پیمان نفتا و جایگزین کردن آن با توافقنامه‌ای جدید در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مکزیکی خود این دستاورد را تبریک گفت و آن را توافقنامه تجاری آمریکا - مکزیک نامگذاری کرد‌.
دونالد ترامپ در دیدار با گروهی از مقام‌های دولت خود و نمایندگان رییس‌جمهور مکزیک در کاخ سفید با اشاره به پیمان نفتا گفت: در گذشته آن را نفتا می‌خواندند اما ما آن را توافقنامه تجاری آمریکا و مکزیک نامگذاری می‌کنیم و بدین ترتیب از شر نام نفتا خلاص می‌شویم‌. نفتا مفهوم و برداشت احساسی خیلی بدی دارد زیرا سال‌های سال به آمریکا به شدت آسیب زد و توافق کنونی، توافقی واقعا خوب برای دو کشور است و ما خیلی به آن امید داریم‌.
ترامپ افزود: فکر می‌کنم رییس‌جمهور (انریکه پنا نیه تو، رییس‌جمهور مکزیک) پشت خط است‌. ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی که همزمان زنده پخش شد به همتای مکزیکی خود بابت دستیابی به توافق تجاری با آمریکا تبریک گفت و افزود: این توافق به واقع دستاوردی عالی است. همه ما به سختی تلاش کردیم‌. نمایندگان باهوش و بااستعداد شما هم‌اکنون اینجا روبه‌روی من نشسته‌اند. فکر کردم پیش از آنکه خبر این دستاورد پخش شود باید به یکدیگر تبریک بگوییم و می‌دانم که ما در آینده‌ای نه چندان دور در نشست رسمی خبری با هم خواهیم بود‌.
رییس‌جمهور مکزیک گفت: آقای رییس‌جمهور، ما علاقه‌مند هستیم که کانادا هم بتواند در این توافق گنجانده شود و ما را همراهی کند‌. گمان می‌کنم گفت‌وگوهایی در جریان خواهد بود که در آن، مسائل حساس دوجانبه بین کانادا و آمریکا به بحث گذاشته می‌شود‌. ترامپ گفت: تصمیم خواهیم گرفت آیا کانادا را هم وارد این توافق کنیم یا توافق جداگانه‌ای با این کشور داشته باشیم‌. اگر آنان بخواهند به توافق برسند ساده‌ترین توافق کم و بیش به نتیجه رسیده است و تنها باید به اجرا گذاشته شود‌. انریکه نیه تو افزود: نکته‌ای وجود دارد که باید اشاره کنم و آن، حضور و مشارکت متعهدانه دولت رییس‌جمهور منتخب مکزیک در گفت‌وگوهای آتی است‌. همان گونه که پیشتر هم گفته شد ما هم‌اکنون در حال اسباب‌کشی هستیم‌. این امکان وجود داشته است که جبهه‌ای به شدت متحد بین گروه‌های مذاکره‌کننده این دولت ایجاد کنیم‌. افراد را رییس‌جمهور منتخب مکزیک برمی‌گزیند و ایشان در جریان هر آنچه اتفاق می‌افتد قرار می‌گیرد‌.
رییس‌جمهور آمریکا در پایان گفت: پس از رسیدن به توافق با مکزیک، با کانادا وارد گفت‌وگو می‌شویم اما باید خاطرنشان کنم کانادا بخش کوچک‌تری از این قرارداد است و مکزیک شریک تجاری بسیار بزرگ‌تری در مقایسه با کاناداست‌. هم‌اکنون داریم این توافق را نهایی می‌کنیم‌. توافقنامه‌ای با مکزیک و کانادا داریم‌. من این توافق را لغو خواهم کرد‌. چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد دقیق نمی‌توانم بگویم‌. بستگی به این دارد که برنامه زمانی کنگره چگونه باشد اما توافق کنونی را لغو خواهم کرد و توافق تازه را اجرایی می‌کنیم‌. گفت‌وگوها با کانادا نیز به زودی آغاز می‌شود‌. آنها خیلی بد به این گفت‌وگوها نیاز دارند‌. اما در نهایت با کانادا هم به توافق می‌رسیم حال یا تعرفه بر خودروها خواهد بود یا توافقنامه‌ای که با گفت‌وگو به دست آید‌. صادقانه بگویم تعرفه بر خودرو خیلی ساده‌تر است اما کانادا توافقنامه را ترجیح می‌دهد‌.
صنعت خودروی در معرض خطر مکزیک
بخش کلیدی مذاکرات میان آمریکا و مکزیک مربوط به بخش خودرو بوده است‌. دو طرف برای مقررات سختگیرانه‌تر برای صادرات خودروی مکزیک به آمریکا توافق کرده‌اند که شامل الزام به‌کارگیری ۷۵ درصد قطعات خودرو ساخت آمریکای شمالی و ۴۰ تا ۴۵ درصد قطعات ساخت کارگرانی با درآمد حداقل ۱۶ دلار در ساعت است‌. هدف از شرط اخیر ممانعت از روی آوردن خودروسازان به مناطق کم‌درآمد مکزیک است‌.
این توافق، تجارت بدون تعرفه برای محصولات زراعی را حفظ می‌کند اما تدابیر جدیدی را درباره برچسب و استانداردهای سلامت پیش‌بینی کرده است‌. همچنین سیستم حل اختلاف سرمایه‌گذاران برای بخش‌های انرژی و مخابرات را بدون تغییر نگه می‌دارد‌.
با وجود دستیابی به توافق درباره مسائل مذکور، توافق با کانادا چندان قطعی نیست‌. در میان مسائل جنجالی که باید با اتاوا مورد بحث قرار گیرد، بندی است که تحت آن ترامپ خواهان بازنگری این قرارداد در هر پنج سال یک بار است‌. به علاوه آمریکا ممکن است ابتدا تعرفه‌های بالایی که روی واردات فولاد و آلومینیوم کانادا و مکزیک وضع کرده بود را حذف کند‌.
پس از توافقی که روز دوشنبه حاصل شد، رییس‌جمهور مکزیک با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا تماس گرفت و از وی خواست سریعا به مذاکرات ملحق شود‌. بلافاصله پس از انتشار خبر توافق برای اصلاح نفتا، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا سفر دیپلماتیک خود را به اروپا نیمه‌کاره گذاشت و به واشنگتن بازگشت تا مذاکرات تجاری با آمریکا را ازسر بگیرد‌. بر اساس گزارش دویچه‌وله، حتی اگر کانادا با اصلاح نفتا موافقت کند، این پیمان تجاری باید از سوی قانونگذاران سه کشور تایید شود‌.