مرد صبر و سكوت درمجلس

آرمان- مطهره شفیعی: امروز رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد؛ مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس از پخش زنده تلویزیونی جلسه (سه‌شنبه) مجلس برای بررسی سوال از رئیس‌جمهور خبر داد. مهدی کیایی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «جلسه سوال از رئیس‌جمهور زنده از تلویزیون پخش می‌شود. ۵۰ رسانه خارجی و بیش از ۱۱۰ رسانه داخلی این جلسه را پوشش خبری می‌دهد.» حضور روحانی در مجلس به‌خاطر پاسخ به سوالاتی است که گفته شده با محوریت مسائل اقتصادی طرح شده است. فراخواندن مقام اجرایی کشور به پارلمان اگر چه امری قانونی است، اما تعاملات نمایندگان مجلس با روسای جمهور از آیت‌ا... هاشمی تا احمدی‌نژاد چنان نبوده که حتی در صورت نیاز به دانستن موضوعات فوری به سوال از رئیس‌جمهور بیندیشند بلکه در تعاملات و گفت‌وشنودهای میان قوا نتیجه لازم حاصل می‌شده است. اکنون اما ظاهرا سطح تعاملات و روابط میان بهارستان و پاستور به‌گونه‌ای تعریف نشده که نمایندگان بخواهند از مسیری غیر از فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس پاسخی برای سوالات خودشان داشته باشند. همان‌طور که اشاره شد منبع اصلی که حق مجلس را در طرح سوال از رئیس‌جمهور مشخص می‌کند اصل 88 قانون اساسی است که بر اساس آن در هر موردی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه موظف است در مجلس حاضر شده و به سوال یا سوالات جواب دهد، اما بی‌تردید انتظار بود شرایط کشور و آنچه این روزها دغدغه رئیس‌جمهور و دولت است در تصمیم نمایندگان مجلس لحاظ شود. همگان آگاه هستند که 2 وزیر دولت پس از استیضاح در مجلس برکنار شدند و به نوعی وضعیت وزارت رفاه و وزارت اقتصاد از ثبات کافی برخوردار نیست و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی کشور و اعتراضات اقشار مختلف باری بر دوش دولت است که رئیس‌جمهور مدیریت آن را بر عهده دارد. این مشغله فکری جدا از برنامه‌های هر روزه بدخواهان کشور به‌ویژه آمریکا علیه ایران است که روحانی باید در عین ارائه برنامه برای مشکلات داخل کشور، آمادگی پاسخ به شیطنت‌ها و بدخواهی‌های دشمنان خارجی را هم داشته باشد.
آموخته از آیت‌ا... هاشمی
برخی تمایل دارند که رئیس‌جمهور امروز عصبانی شود، دوست دارند تا از موضع پوپولیستی پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد و در نهایت تمایل زیادی دارند تا جو مجلس به نحوی به‌هم بریزد که سهم دکتر حسن روحانی را بیش از آنچه نشان دهند که واقعیت بود، اما غافل هستند که رئیس‌جمهور دوازدهم بسیار با تجربه و در کنار اسوه صبوری و تدبیر یعنی آیت‌ا... هاشمی روزگار گذرانده. بنابراین به راحتی فریب دلواپسان و آنانی را نمی‌خورد که دل در گرو تقویت نظام ندارند و منافع فردی و جناحی برای آنها از منافع ملی و کشور از اهمیت مضاعفی برخوردار است. از سوی دیگر روحانی مشاوری امین و با تجربه به نام آیت‌ا... هاشمی را در کنار خود داشت و از راهنمایی‌های او در اداره کشور بهره می‌برد به‌ویژه بحث اقتصادی که نمایندگان اذعان دارند سوالات آنها از روحانی در همین حوزه است. چندی پیش محسن هاشمی پسر ارشد مرحوم آیت‌ا... هاشمی به «آرمان» گفت:‌ «آیت‌ا... هاشمی مطالب مهمی را به دکتر روحانی منتقل می‌کردند. موضوع ایجاد رونق اقتصادی و حمایت از بخش تولید و حل معضل کمبود نقدینگی این بخش، از مهم‌ترین مسائلی بود که ایشان به رئیس‌جمهور و مسئولان اقتصادی دولت توصیه می‌کردند.» بنابراین روحانی با علم به آنچه آیت‌ا... به او آموخت توانایی پاسخ به سوالات اقتصادی نمایندگان را دارد.
لزوم صبوری رئیس‌جمهور


اما اکنون آیت‌ا... هاشمی در قید حیات نیست و روحانی باید امروز نشان دهد که قدردان سرمایه‌ای است که از اسوه صبوری و تدبیر آموخته است. فاطمه هاشمی دختر ارشد آیت‌ا... به‌خوبی اثرات نبودن پدر در کنار روحانی را درک می‌کند و می‌گوید‌: «فوت پدر تاثیر منفی بر دولت داشته است به هر حال پدر اشراف کاملی بر مسائل دولتی داشت. دولت وی وقتی سر کار آمد که جنگ تازه تمام شده بود و شرایط از حالا خیلی بدتر بود، اما پدر تمام زیرساخت‌ها را احیا کرد و تولید را گسترش داد. بسیاری از این تجارب می‌توانست به دولت روحانی منتقل بشود. » روحانی سال‌های زیادی همراه آیت‌ا... هاشمی بود و جلوسش بر کرسی ریاست جمهوری را مدیون حمایت‌های آیت‌ا... است. بنابراین باید مشی رفتاری او را هم در مواجهه با نمایندگانی که شاید تمام آنها خواستار موفقیت دولت نیستند، الگو قرار دهد. آیت‌ا... هاشمی به صبوری شهره عام و خاص بود و هیچ‌گاه در برابر هجمه‌ها و رفتارهایی که برای تخریب ایشان به‌کار بسته می‌شد واکنش متقابل نداشتند بلکه صبور بودند و سکوت می‌کردند، چرا که می‌دانستند این رفتارها پایدار نیست که نمونه آن احمدی‌نژاد بود که از هر فرصتی برای تخطئه آیت‌ا... بهره می‌برد و در نهایت نام او به نیکی یاد نشد، اما همگان به تحسین منش آیت‌ا... پرداختند. در جلسه امروز هم روحانی نباید در برابر هجمه‌ها و انتقادات غیرمتعارف و احتمالی برخی نمایندگان صبوری خود را از دست بدهد و به آنها پاسخی دهد که به بهانه برای هجمه‌ علیه خودش تبدیل شود. البته رئیس‌جمهور بارها نشان داده که به مخالفانش تنها لبخند می‌زند تا آنها شرمنده بی‌اخلاقی خودشان شوند.
روحانی چه بگوید؟
از سوی دیگر در جلسه امروز روحانی باید شفاف باشد، اما همان‌طور که خودش توجه دارد در حیطه منافع ملی سخن بگوید یعنی در دام افشاگری که خواست دلواپسان مجلس است قرار نگیرد. رئیس‌جمهور دوازدهم در پرونده کاری خود 16 سال دبیری شورای عالی امنیت ملی و قائم مقامی فرماندهی جنگ را دارد، بنابراین بخوبی می‌داند در کجا چه بگوید، اما برخی خواهان رفتارهای پوپولیستی رئیس‌جمهور هستند و درصددند تا او به موضوعاتی اشاره کند که به اعتماد و شناخت مردم از روحانی و صبوری و تدبیر او خدشه وارد شود. روحانی در مناظره‌های انتخاباتی نشان داد مراقب شرایط است و یک رئیس‌جمهور حقوقدان هیچ‌گاه سخنی بر زبان نخواهد آورد که دلواپسان بتوانند از آن علیه منافع کشور استفاده کنند. نمونه این مطلب مناظره با محمدباقر قالیباف بود که روحانی تا زمانی که شهردار سابق تهران موضوع بحث را به مسائل فرعی نکشانده بود سخنی در پاسخ به او بیان نکرد و حد و اندازه خود را لحاظ کرد که انتظار می‌رود امروز در عین شفافیت از آنچه سخن بگوید که در محدوده نیاز مردم است. در نهایت روحانی فردا باید به نحوی به نمایندگان پاسخ دهد که هم بار دیگر لبخند رضایت را بر لب ملت بیاورد و روح آیت‌ا... هاشمی از او خرسند شود.
نحوه طرح سوال چگونه است
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به حضور حسن روحانی در ابتدای جلسه علنی سه‌شنبه مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان اظهار کرد: در این جلسه ابتدا نمایندگان منتخب سوال کنندگان سوالات خود را مطرح خواهند کرد و رئیس‌جمهور هم به سوالات آنها پاسخ می‌دهد. احمد امیرآبادی فراهانی افزود: مدت زمان پیش‌بینی شده در آیین‌نامه داخلی مجلس برای سوال کنندگان از رئیس‌جمهور نیم ساعت و برای رئیس‌جمهور یک ساعت است که البته هر کدام می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند. در بخش اول سوال کنندگان پرسش‌هایشان را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور پاسخ می‌دهد و در بخش دوم آنها ابهاماتشان را می‌گویند و رئیس‌جمهور هم توضیحات لازم را خواهد داد. این عضو هیات رئیسه مجلس یاد آور شد: در ادامه سوالات نمایندگان از آقای روحانی تک تک به رأی مجلس گذاشته می‌شود اگر نصف به‌علاوه یک نماینده حاضر از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشده باشند سوال جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.