آیا منظور اردکانیان، پیشگامان کویر بود؟!

آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: «مصادره به مطلوب» هنر است اما «سوء برداشت» نه! چند روز قبل، رضا اردکانیان در یادداشتی با عنوان «توهم فراوانی آب را کنار بگذاریم» به نکات بسیار مهمی‌اشاره دارد که در این میان، یک اشاره وزیر محترم نیرو برای عده ای که از هر «آب»ی می‌خواهند «کره» بگیرند! سوء تفاهم ایجاد کرده است.
رضا اردکانیان در یادداشتی با تاکید بر اینکه سازگاری با کم‌آبی فرایندی اجتماعی است و هدفی که ما در عرصه منابع محیط‌زیستی و بالاخص آب و انرژی دنبال می‌کنیم حداقل در 5 محور خلاصه می‌شود:
اول، پایدارسازی منابع آب و انرژی به نحوی که نیازهای نسل‌ امروز و نسل‌های آتی را برآورده سازد.
دوم، بتوانیم تقاضای فزاینده ناشی از ضرورت توسعه را برآورده کنیم.


سوم، تخریب‌های موردی در گذشته، به‌واسطه اندیشه‌ها، گفتارها و کردارهای نادرست را جبران کرده و به احیای ظرفیت زیست‌پذیری کشور بپردازیم.
چهارم، کیفیت زندگی ایرانیان را با قید پایداری بالا ببریم.
پنجم، بهره‌برداری از منابع محیط‌زیستی را با ارزش‌های اساسی انسانی نظیر عدالت، نفی خشونت، نفی فساد، رعایت اصول اخلاق پیوند بخورد و استفاده از منابع آب و انرژی، معطوف به تحقق چنین ارزش‌هایی باشد.
اردکانیان اما در ادامه و پس از برشماری این 5 محور می‌نویسد:«تحقق این محورها با نظام به‌هم‌پیوسته اندیشه، گفتار و کردار حاکم بر نظام مدیریت منابع آب و انرژی ایران مرتبط است. من معتقدم باید نظام اندیشه‌ای و نظری منسجمی‌بر رویکرد ما به مدیریت منابع آب و انرژی حاکم باشد. من تاکنون در 9 ماه گذشته، وجوه مختلف این نظام فکری را برشمرده‌ام. برخی گزاره‌های اساسی این نظام فکری عبارتند از:
آب و انرژی کاملاً به‌هم‌پیوسته هستند و هر گونه پایدارسازی در این دو منبع به یکدیگر وابسته است.
آب و انرژی و بالاخص در عرصه آب، نیازمند رویکرد میان‌بخشی هستیم و باید مسئله آب را واحد دید و از تکه تکه کردن مسئله و سپردن هر تکه از آن به یک دستگاه و تشدید تقابل میان دستگاه‌ها در ماموریت‌ها اجتناب کرد. این به معنای ادغام دستگاه‌ها نیست، بلکه رویکرد بهم‌پیوسته به مسئله را ایجاب می‌کند. چنان نیست که بعد از چندین دهه عادت کردن مدیران، نیروی انسانی و اذهان به رویکردهای پیشین، با تغییر چند مدیر، رویکردها به کلی عوض شوند و مسیرهای جدیدی در پیش گرفته شود. گرایش به سمت اهداف پنج‌گانه‌ای که برشمردم به تولید اندیشه، تولید گفتار و برنامه‌ریزی برای کردارها و اقداماتی نیاز دارد که رویکرد جدید و اهداف متناسب با آن‌ها را پیش ببرند. ورود به این عرصه، نیازمند مفهوم‌سازی و تشریح همه ابعاد این مفاهیم است.»
تاکید وزیر بر یک نکته ی حائز اهمیت می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد؛ آن جایی که می‌نویسد:«من معتقدم باید نظام اندیشه‌ای و نظری منسجمی‌بر رویکرد ما به مدیریت منابع آب و انرژی حاکم باشد.» این همان نظام یکپارچه‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد و اما آن چه موجب تعجب می‌شود اشاره به یادداشت وزیر و
دنبال کردن برنامه‌هایی است که به دلیل برخی عدم شفافیت‌ها، مردم را نگران می‌کند.

پروپاگاندای ناشیانه
شرکت تعاونی پیشگامان کویر که همچنان برای جواب دادن به بسیاری از سوالات مطرح شده از سوی آفتاب یزد به اصطلاح این پا و آن پا می‌کند در یادداشتی که هرچه بیشتر مطالعه کردیم کمتر به ارتباط آن به یادداشت رضا اردکانیان پی بردیم؛ در یادداشتی که تقریبا برای تمامی‌رسانه‌های صرفاً محلی استان ارسال شده، می‌نویسد: «کاهش نزولات جوی و افزایش حجم تخلیه آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر به اندازه ای جدی شده است که بحران آب یا همان بی آبی روز به روز
مشهود تر و ملموس تر می‌شود.» دکتر رضا
اردکانیان وزیر نیرو به تازگی در یادداشتی با تاکید بر این که باید توهم فراوانی آب را کنار بگذاریم، افزوده است:" بخش وسیعی از کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و همین امر موجب شده که توسعه به حل «مسئله آب» وابسته باشد." آری، امروزه یکی از مولفه‌های لازم توسعه جوامع، وجود آب است.فلات مرکزی ایران به طور عام و استان کویری یزد به صورت خاص برای بقا و ادامه حیات و حفظ سرمایه‌های خود اعم از اقتصادی،اجتماعی و انسانی نیاز ضروری به انتقال آب آن هم از نوع پایدار دارد.این که در سالیان گذشته برای انتقال آب از سرچشمه‌های کوهرنگ چه اقداماتی انجام شده و یا دارد می‌شود، در جای خود حائز اهمیت است اما اتفاقات سالیان گذشته نشان داده است که این آب، پایدار نیست! کارشناسان معتقدند انتقال آب از دریای عمان با توجه به شرایط زیست محیطی و کیفیت آب آن منطقه در حال حاضر می‌تواند بهترین انتخاب باشد.این امر در رده‌های بالای تصمیم گیری نظام نیز گویا[!] مصوب شده است.»
در همین یادداشت با اشاره به تشکیل"شرکت تعاونی آب رسانی فلات مرکزی پارس" مستنداتی را از سوی برخی‌ها ارائه می‌دهد که آشنایی با آن چهره‌ها خیلی خالی از لطف نیست.
ما نیز معتقدیم: «کاهش نزولات جوی و افزایش حجم تخلیه آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر به اندازه ای جدی شده است که بحران آب یا همان بی آبی روز به روز مشهود تر و ملموس تر می‌شود.» اما اعتقادات دیگری هم داریم:
الف: شرکتی که می‌خواهد کمر به انتقال آب از دریای عمان به یزد ببندد باید شفاف‌تر باشد، چون سرمایه‌های مردم را می‌خواهد گرو بگیرد.
ب: شرکتی که مدعی تعاونی بودن است باید از هرگونه ارائه اطلاعاتی استقبال کند.
ج: شرکتی که می‌خواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند باید آورده ای قابل قبول داشته باشد نه این که از صفر تا صد موضوع به پای مردم نوشته شود.
د: شرکتی که می‌خواهد به حوزه انتقال آب ورود پیدا کند باید شفاف‌تر باشد برای نمونه همچنان نمی‌دانیم سودهایی که یک شرکت تعاونی در یزد به سپرده‌های مردم در قالب خرید سهام پرداخت می‌کند مطابق با مصوبات پول و اعتبار است یا بسی فراتر از آن؟ و این سوالی است که در آینده از نهادهای نظارتی خواهیم پرسید.
ه: شرکتی که می‌خواهد در زمینه انتقال آب سرمایه گذاری کند آن هم با تکیه بر سرمایه‌های خرد و کلان مردم، باید عملکردی شفاف و تجربیاتی ارزنده در این حوزه نیز داشته باشدو حال می‌تواند وارد دنیایی شود که اندک سرمایه مورد نیازش 50 هزارمیلیارد تومان است؟
در پایان همچنان آفتاب یزد پیگیر شفاف سازی در عملکرد شرکت‌هایی که سپرده‌های مردم را در قالب سهام می‌گیرند بوده و اعلام آمادگی می‌نماید تا در این زمینه از هیچ گونه همکاری دریغ نورزد. در روزهای آتی بیشتر خواهیم نوشت.