برخی اصلاح طلبان هم به جایی می‌رسند مثل اصولگرایان می‌شوند

فائزه‌ هاشمی رفسنجانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درگفت‌و‌گو با جماران، درباره وضعیت سیاسی کشور، مشکلات اصلاح طلبان و... سخن می‌گوید که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:
*زمانی که بحران یا مشکل حادی ایجاد می‌شود، طرح سوال می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب در شرایط فعلی تلقی شود. پاسخ‌هایی که رئیس جمهور می‌دهد نیز می‌تواند مهم باشد. آقای روحانی باید از این فرصت استفاده کرده و واقعیات را به مردم بگوید. چرا که دیگر همه می‌دانند حل بسیاری از مسائلی که دولت با آن مواجه است، خارج از حیطه اختیارات آن بوده و در دست دولت نیست.
*برای نمونه، سیاست خارجی ما که باعث بخش عمده ای از فشارهای اقتصادی به جامعه است و مانع ورود دلار به کشور شده و تحریم‌ها را ایجاد کرده، در اختیار رئیس‌جمهور نیست. البته این بدان معنا نیست که تمامی اقدامات رئیس‌جمهور صحیح بوده یا مدیرانی شایسته انتخاب کرده و تمام تصمیماتی که گرفته، بدون اشکال است. اما باید گفت که عمده فشارهایی که امروز گریبان کشور را گرفته، به سیاست خارجه‌ای بازمی گردد که بخشی از آن دست رئیس‌جمهور نیست.
*بسیاری از کشورهایی که مورد حمایت ایران قرار گرفتند تا هوادار و از متحدین ایران باشند، عمدتاً در موضوعات و مسائل جهانی علیه ایران موضع گرفتند. حتی حماس نیز در بسیاری مواقع، عربستان‌سعودی و کشورهای عربی را به ما ترجیح داد. در مورد عراق نیز، پس از تمامی آسیب‌های جنگ 8ساله، غرامت نگرفتن از جنگ« شاید به دلیل بلدنبودن و کارشناس نبودن در حیطه‌های حقوق بین‌الملل» و بودن در کنار دولت آن کشور بعد از صدام، نخست‌وزیرش را به گفتن این جمله وامی دارد که « به‌خاطر منافع‌ملی خود از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی می‌کند.»


*اگر آقای روحانی در مجلس دلیل واقعی گرانی‌ها، چرایی بالارفتن قیمت دلار و سکه، منشاء قاچاق‌ها و سایر مسائل را توضیح دهد، بسیار خوب است. اما اگر سیاستمدارانه حرف بزند که نه سیخ بسوزد و نه کباب، مانند بسیاری از صحبت‌هایش در گذشته؛ کلی‌گویی و تکرار مکرّرات خواهد بود.
* کشورها بر اساس منافع ملی‌شان عمل می‌کنند. این ما هستیم که درست عمل نمی‌کنیم. چرا که منافع‌ملی در سیاست‌های خارجی و داخلی‌مان، حلقه ای گمشده است.
*«شفافیت» تکلیف را مشخص می‌کند و معلوم می‌شود که ریشه مشکلات کجاست و می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌ها، خطاها، رانت‌خواری‌ها و...را بگیرد. حتی اگر التهابی را هم ایجاد کند، مفید است. از این رو، شفاف‌سازی نباید به هر دلیلی از بین رفته یا نادیده گرفته شود. این نبود شفافیت است که فضا را ملتهب کرده است.
*در چنین فضایی، نگرانی است که این شرایط تا کجا پیش خواهد رفت یا اینکه قیمت دلار تا کجا می‌رود؟ شفافیت هیچ گاه مشکل‌زا نبوده و هر مشکلی که تاکنون وجود داشته، به دلیل عدم شفافیت و مخفی‌کاری بوده است. چرا که بسیاری از عدم شفافیت در جامعه سوء‌استفاده می‌کنند. چنین فضایی همچنین، زمینه را برای بهره‌برداری افراد ناسالم و کسانی که به دنبال منافع‌ملی نیستند، به‌خصوص در قدرت فراهم می‌کند.
*آمریکا، چین را تهدید به تعرفه روی واردات کالاهای چینی می‌کند، چین نیز همین کار را در قبال کالاهای وارداتی آمریکا انجام می‌دهد. مگر روسیه کم نسبت به ایران بدعهدی داشته است؟ چرا نسبت به آن یا خیلی کشورهایی که مثلاً با ما دوست هستند، نگرانی نداریم؟
*ما نشان دادیم که دنبال اصلاح واقعی جامعه نیستیم و تنها تا جایی دنبال می‌کنیم که منافع خودمان حفظ شود. این‌ها بخشی از دلایلی است که منجر به کاهش اعتمادعمومی به اصلاح‌طلبان نیز شده است. دولت نیز که با رای اصلاح‌طلبان روی کار آمد، به ویژه در دور دوم خود، به‌نظر من گردش به راست داشت.
*بابا نیز معتقد بود که اگر ما صدور آرمان، ایدئولوژی یا انقلاب را مدنظر داریم، اول باید کشور توسعه یافته ای باشیم. زمانی که توسعه‌یافتگی در اقتصاد، سیاست و همه حوزه‌ها صورت گیرد، توسعه و اقتدار را ایجاد می‌کند.وقتی به آن مرحله رسیدیم دنیا مجبور است که ما را به حساب بیاورد و دیگر نمی‌تواند این گونه برخورد کند.
*متاسفانه با شروع دوران آقای احمدی‌نژاد به شدت از توسعه فاصله گرفته و به قهقرا رفتیم. امروز نیز چندان تفاوتی با آن دوران نداریم.